34 548 läst · 418 svar
35k läst
418 svar
Jeepägare? Jeepkunnig?
om inget annat fel ligger bakom..S Strontus skrev:
Men då får vi hoppas för TS skull att hon hittat mekaniker och inte reservdelsbytare...
Som sagt, har inte träffat dem än.. så jag vet inte så mycket alls tyvärr. Papps frågar inte lika mycket som jag (!) och är mest nöjd om det inte kostar så mycket och bilen rullar.Maskintok skrev:
Moi.. e lite petigare, vill veta saker.. (alla områden haha).
Pappa sa bara att meken sagt att klossarna satt åt fel håll typ. Vilket de i slutänden nu inte verkar ha gjort, då de bara gick och montera på ett sätt.
Angående slipningen vet jag ej, den andra meken gjorde det iaf den gången hen bytte (och därimellan med pga rost tror jag). De sägs vara en bra verkstad som gör bra jobb.. så jag hoppas och tror de gjort det
De har hm.. målat? Impregnerat? Rostskyddat?
Tectyl .. eller nått liknande under.
- Bytt klossarna (som inte besiktningsmannen nämnt)
- Fixat (än en gång..) blinkers fram.. sladden går av lite då å då.,
- Satt dit en beg bakaxel.
,. sedan var det nått mer som ska göras hm, nått mindre läckage (automatlådan?).. men det tar vi sen - nu måste vi besiktiga innan körförbud inträder!
Vet fortfarande inte om de svetsat nått och isf vad.. jag vet att bakaxeln var lätt och ploppa dit dock
EN FRÅGA: Den där fjädern.. va e det? Vad gör den? Och om de fastnar i klämt läge.. gnisslar den mycket då? (När man bromsar, backar, även svänger ibland..)
fjädern ska hjälpa belägget att inte fastna emot oket.. Men det gör de ändå om man inte slipat..Snigla skrev:Som sagt, har inte träffat dem än.. så jag vet inte så mycket alls tyvärr. Papps frågar inte lika mycket som jag (!) och är mest nöjd om det inte kostar så mycket och bilen rullar.
Moi.. e lite petigare, vill veta saker.. (alla områden haha).
Pappa sa bara att meken sagt att klossarna satt åt fel håll typ. Vilket de i slutänden nu inte verkar ha gjort, då de bara gick och montera på ett sätt.
Angående slipningen vet jag ej, den andra meken gjorde det iaf den gången hen bytte (och därimellan med pga rost tror jag). De sägs vara en bra verkstad som gör bra jobb.. så jag hoppas och tror de gjort det
De har hm.. målat? Impregnerat? Rostskyddat?
Tectyl .. eller nått liknande under.
- Bytt klossarna (som inte besiktningsmannen nämnt)
- Fixat (än en gång..) blinkers fram.. sladden går av lite då å då.,
- Satt dit en beg bakaxel.
,. sedan var det nått mer som ska göras hm, nått mindre läckage (automatlådan?).. men det tar vi sen - nu måste vi besiktiga innan körförbud inträder!
Vet fortfarande inte om de svetsat nått och isf vad.. jag vet att bakaxeln var lätt och ploppa dit dock
EN FRÅGA: Den där fjädern.. va e det? Vad gör den? Och om de fastnar i klämt läge.. gnisslar den mycket då? (När man bromsar, backar, även svänger ibland..)
Ja det skriker, gnisslar, visslar känns durrigt i ratten om beläggen ligger an...
Bra fråga var ju inte där.. så jag vet nada egentligen. Min käre far åkte dit lämnade bilen, mumlade lite och nämnde var tredje ord åt mig typ,S Strontus skrev:
I normala fall hade jag vetat.
Det enda jag vet var att de byttes pö bägge sidor bak och båda var ”metall mot metall”
Det var lite så förra gången.. alltså i början hade jag överseende med det - då allt nytt oftast behöver lite tid på sig att ”sätta sig”.. men efter ett par veckor bör det redan ha skett - då blir jag misstänksam! Även fast papps försöker släta över det., (han vill ju inte lämna in bilen igen).Maskintok skrev:
Jag och ljud har en speciell relation.
Snigla skrev:Det var lite så förra gången.. alltså i början hade jag överseende med det - då allt nytt oftast behöver lite tid på sig att ”sätta sig”.. men efter ett par veckor bör det redan ha skett - då blir jag misstänksam! Även fast papps försöker släta över det., (han vill ju inte lämna in bilen igen).
Jag och ljud har en speciell relation.
Men ni hade ju bytt oken bak? eller minns jag fel?
Bara så jag inte blandat ihop dem med nått annat.. bromsklossarna är de där små hm metallådorna man ser ”genom fälgen”.. som sitter på uppkanten mot metallskivan/bromsskivan?N Niq skrev:Hur länge bromsklossarna håller beror ju på hur mycket man kör. Men med någorlunda normal körsträcka årligen så ska dom nog hålla några år särskilt bak som slits mindre.
Låter underligt att det skulle vara bytt bara på ena sidan man brukar alltid byta axelvis och det sitter 2 per hjul till färdbromsen. Kan inte Jeep så bra men en del bilar har skilda klossar/backar till parkeringsbromsen så då kan det bli 4 per hjul
.. och om de är dom, hur många brukar det sitta per däck? (sitter det fler gömda än de man ser från utsidan?)
Japp, de sitter in emot bromsoket.Snigla skrev:
Brukar vara 2 per sida av varje hjul.
Om det inte är annan design.. Då kan det vara 4..eller 2 belägg och 2 bromsband.
Men då är det oftast trumma över banden..
Trodde ju jag med .. eller iaf på den högra ”halvbrinnande bromsen” i somras..Maskintok skrev:
Därför jag funderade över hur klossarna slitits jämnt.. nu!?
Får väl bläddra här i tråden o kolla om jag skrev ut vad som byttes i slutänden.. vet att jag var förgrymmad att han snålade och valde att göra bara ena bromsen/sidan. Jag tyckte han skulle gjort båda.. (och om vissa saker köps i tvåpack.. kan det ha påverkat va meken sedan faktiskt gjorde)
Nja klart det kan..Snigla skrev:Trodde ju jag med .. eller iaf på den högra ”halvbrinnande bromsen” i somras..
Därför jag funderade över hur klossarna slitits jämnt.. nu!?
Får väl bläddra här i tråden o kolla om jag skrev ut vad som byttes i slutänden.. vet att jag var förgrymmad att han snålade och valde att göra bara ena bromsen/sidan. Jag tyckte han skulle gjort båda.. (och om vissa saker köps i tvåpack.. kan det ha påverkat va meken sedan faktiskt gjorde)
iallafall snedslitning...om man inte bytt på båda sidor..
ok hade jag iallafall bytt på båda....
snåla är att köpa dyrt..
En metall mot metall sliten skiva brukar bli fin efter ett tag, men det sliter hårt på klossarna.
Så de nya klossarna borde hålla längre.
Jag gissar dock att det är nått annat problem som gör att de ligger på, krävande ok eller dålig bromsslang, men det borde 2 olika mekar hittat/löst.
Så de nya klossarna borde hålla längre.
Jag gissar dock att det är nått annat problem som gör att de ligger på, krävande ok eller dålig bromsslang, men det borde 2 olika mekar hittat/löst.
finns en sak till.. knäckt galge..Isakare skrev:
Det tänker man inte på..
Men om den är skev så ligger beläggen på oavsett..