A
S Strontus skrev:
När du säger "ena klossen" menar du då ena paret? Dvs inte bara ytter/inner-belägget som var slitet? De bör vara lika slitna ytter/inner-belägget, och lika slita på samma axel.
om inget annat fel ligger bakom..
Men då får vi hoppas för TS skull att hon hittat mekaniker och inte reservdelsbytare... :thinking:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag noterar att klossarna bak till formen är olika ytter/inner. Kanske därför meken inte fick ihop det. Vanligtvis är klossar till formen lika, men detaljer på de kan skilja.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hur då felmonterade..?
var det den där fjädern som spökade... :thinking:

slipade de av beläggen innan de monterade ihop oket igen?
Annars finns risk att de slits ovanligt fort..
Då de fastnar i klämt läge..
Som sagt, har inte träffat dem än.. så jag vet inte så mycket alls tyvärr. Papps frågar inte lika mycket som jag (!) och är mest nöjd om det inte kostar så mycket och bilen rullar.

Moi.. e lite petigare, vill veta saker.. (alla områden haha).

Pappa sa bara att meken sagt att klossarna satt åt fel håll typ. Vilket de i slutänden nu inte verkar ha gjort, då de bara gick och montera på ett sätt.

Angående slipningen vet jag ej, den andra meken gjorde det iaf den gången hen bytte (och därimellan med pga rost tror jag). De sägs vara en bra verkstad som gör bra jobb.. så jag hoppas och tror de gjort det (y)

De har hm.. målat? Impregnerat? Rostskyddat? :thinking:
Tectyl .. eller nått liknande under.

- Bytt klossarna (som inte besiktningsmannen nämnt)
- Fixat (än en gång..) blinkers fram.. sladden går av lite då å då.,
- Satt dit en beg bakaxel.

,. sedan var det nått mer som ska göras hm, nått mindre läckage (automatlådan?).. men det tar vi sen - nu måste vi besiktiga innan körförbud inträder!

Vet fortfarande inte om de svetsat nått och isf vad.. jag vet att bakaxeln var lätt och ploppa dit dock :)

EN FRÅGA: Den där fjädern.. va e det? Vad gör den? Och om de fastnar i klämt läge.. gnisslar den mycket då? (När man bromsar, backar, även svänger ibland..)
 
A
Snigla Snigla skrev:
Som sagt, har inte träffat dem än.. så jag vet inte så mycket alls tyvärr. Papps frågar inte lika mycket som jag (!) och är mest nöjd om det inte kostar så mycket och bilen rullar.

Moi.. e lite petigare, vill veta saker.. (alla områden haha).

Pappa sa bara att meken sagt att klossarna satt åt fel håll typ. Vilket de i slutänden nu inte verkar ha gjort, då de bara gick och montera på ett sätt.

Angående slipningen vet jag ej, den andra meken gjorde det iaf den gången hen bytte (och därimellan med pga rost tror jag). De sägs vara en bra verkstad som gör bra jobb.. så jag hoppas och tror de gjort det (y)

De har hm.. målat? Impregnerat? Rostskyddat? :thinking:
Tectyl .. eller nått liknande under.

- Bytt klossarna (som inte besiktningsmannen nämnt)
- Fixat (än en gång..) blinkers fram.. sladden går av lite då å då.,
- Satt dit en beg bakaxel.

,. sedan var det nått mer som ska göras hm, nått mindre läckage (automatlådan?).. men det tar vi sen - nu måste vi besiktiga innan körförbud inträder!

Vet fortfarande inte om de svetsat nått och isf vad.. jag vet att bakaxeln var lätt och ploppa dit dock :)

EN FRÅGA: Den där fjädern.. va e det? Vad gör den? Och om de fastnar i klämt läge.. gnisslar den mycket då? (När man bromsar, backar, även svänger ibland..)
fjädern ska hjälpa belägget att inte fastna emot oket.. Men det gör de ändå om man inte slipat..

Ja det skriker, gnisslar, visslar känns durrigt i ratten om beläggen ligger an...
 
S Strontus skrev:
När du säger "ena klossen" menar du då ena paret? Dvs inte bara ytter/inner-belägget som var slitet? De bör vara lika slitna ytter/inner-belägget, och lika slita på samma axel.
Bra fråga :thinking: var ju inte där.. så jag vet nada egentligen. Min käre far åkte dit lämnade bilen, mumlade lite och nämnde var tredje ord åt mig typ,

I normala fall hade jag vetat.

Det enda jag vet var att de byttes pö bägge sidor bak och båda var ”metall mot metall”
 
Maskintok skrev:
fjädern ska hjälpa belägget att inte fastna emot oket.. Men det gör de ändå om man inte slipat..

Ja det skriker, gnisslar, visslar känns durrigt i ratten om beläggen ligger an...
Det var lite så förra gången.. alltså i början hade jag överseende med det - då allt nytt oftast behöver lite tid på sig att ”sätta sig”.. men efter ett par veckor bör det redan ha skett - då blir jag misstänksam! Även fast papps försöker släta över det., (han vill ju inte lämna in bilen igen).

Jag och ljud har en speciell relation.
 
A
Snigla Snigla skrev:
Det var lite så förra gången.. alltså i början hade jag överseende med det - då allt nytt oftast behöver lite tid på sig att ”sätta sig”.. men efter ett par veckor bör det redan ha skett - då blir jag misstänksam! Även fast papps försöker släta över det., (han vill ju inte lämna in bilen igen).

Jag och ljud har en speciell relation.
:thinking:
Men ni hade ju bytt oken bak? eller minns jag fel?
 
N Niq skrev:
Hur länge bromsklossarna håller beror ju på hur mycket man kör. Men med någorlunda normal körsträcka årligen så ska dom nog hålla några år särskilt bak som slits mindre.
Låter underligt att det skulle vara bytt bara på ena sidan man brukar alltid byta axelvis och det sitter 2 per hjul till färdbromsen. Kan inte Jeep så bra men en del bilar har skilda klossar/backar till parkeringsbromsen så då kan det bli 4 per hjul
Bara så jag inte blandat ihop dem med nått annat.. bromsklossarna är de där små hm metallådorna man ser ”genom fälgen”.. som sitter på uppkanten mot metallskivan/bromsskivan?

.. och om de är dom, hur många brukar det sitta per däck? (sitter det fler gömda än de man ser från utsidan?)
 
A
Snigla Snigla skrev:
Bara så jag inte blandat ihop dem med nått annat.. bromsklossarna är de där små hm metallådorna man ser ”genom fälgen”.. som sitter på uppkanten mot metallskivan/bromsskivan?

.. och om de är dom, hur många brukar det sitta per däck? (sitter det fler gömda än de man ser från utsidan?)
Japp, de sitter in emot bromsoket.
Brukar vara 2 per sida av varje hjul.
Om det inte är annan design.. Då kan det vara 4..eller 2 belägg och 2 bromsband.
Men då är det oftast trumma över banden..
 
Nedslitna klossar och metall mot metall = förstörda skivor och sliter ut nya klossar på nolltid ,bara byta skivor, finns igen genväg ut det.
 
Maskintok skrev:
:thinking:
Men ni hade ju bytt oken bak? eller minns jag fel?
Trodde ju jag med .. eller iaf på den högra ”halvbrinnande bromsen” i somras.. :thinking:

Därför jag funderade över hur klossarna slitits jämnt.. nu!?

Får väl bläddra här i tråden o kolla om jag skrev ut vad som byttes i slutänden.. :geek: vet att jag var förgrymmad att han snålade och valde att göra bara ena bromsen/sidan. Jag tyckte han skulle gjort båda.. (och om vissa saker köps i tvåpack.. kan det ha påverkat va meken sedan faktiskt gjorde)
 
A
Snigla Snigla skrev:
Trodde ju jag med .. eller iaf på den högra ”halvbrinnande bromsen” i somras.. :thinking:

Därför jag funderade över hur klossarna slitits jämnt.. nu!?

Får väl bläddra här i tråden o kolla om jag skrev ut vad som byttes i slutänden.. :geek: vet att jag var förgrymmad att han snålade och valde att göra bara ena bromsen/sidan. Jag tyckte han skulle gjort båda.. (och om vissa saker köps i tvåpack.. kan det ha påverkat va meken sedan faktiskt gjorde)
Nja klart det kan..
iallafall snedslitning...om man inte bytt på båda sidor..
ok hade jag iallafall bytt på båda....

snåla är att köpa dyrt..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Nedslitna klossar och metall mot metall = förstörda skivor och sliter ut nya klossar på nolltid ,bara byta skivor, finns igen genväg ut det.
borde mekanikern ha sett:thinking:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
En metall mot metall sliten skiva brukar bli fin efter ett tag, men det sliter hårt på klossarna.
Så de nya klossarna borde hålla längre.
Jag gissar dock att det är nått annat problem som gör att de ligger på, krävande ok eller dålig bromsslang, men det borde 2 olika mekar hittat/löst.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
En metall mot metall sliten skiva brukar bli fin efter ett tag, men det sliter hårt på klossarna.
Så de nya klossarna borde hålla längre.
Jag gissar dock att det är nått annat problem som gör att de ligger på, krävande ok eller dålig bromsslang, men det borde 2 olika mekar hittat/löst.
finns en sak till.. knäckt galge..
Det tänker man inte på..
Men om den är skev så ligger beläggen på oavsett.. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.