Det här var en upplyftande tråd! :)
Det gläder mig att det inte bara är jag som "råkar ut" för div bakslag när man tar tag i ngt projekt. :oops: Visst, allt går att lösa, men det tar en sådan fö.....ad tid. Har alltid undrat varför det inte räcker att ta till estimerad tid för övningen och dubblera eller rent av"quadroera". Nu står det klart som korvspad. :worried:

Olika skruvar, inkl spårskruv, och niobrickorsspel med ständiga "ommöbleringar" för att kunna komma till är två arketypiska moment i vart och vartannat projekt här på gården. :sick:

Sedan det klassiska Kajsa Varg-tricket, man tager vad man haver i gömmorna såsom t ex skruv av passande storlek - spårskruv?, -Ja ok då. Alt att vänta några dgr för att åka till Långtbortistan och köpa en 1000-pack av skruv som man bara behöver ett knappt dussin av, nu och för alltid (?) är oftast inte ett tilltalande alt.

Tidsoptimist? Javisst! :seenoevil:
 
  • Gilla
Keexet och 3 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det här var en upplyftande tråd! :)
Det gläder mig att det inte bara är jag som "råkar ut" för div bakslag när man tar tag i ngt projekt. :oops: Visst, allt går att lösa, men det tar en sådan fö.....ad tid. Har alltid undrat varför det inte räcker att ta till estimerad tid för övningen och dubblera eller rent av"quadroera". Nu står det klart som korvspad. :worried:

Olika skruvar, inkl spårskruv, och niobrickorsspel med ständiga "ommöbleringar" för att kunna komma till är två arketypiska moment i vart och vartannat projekt här på gården. :sick:

Sedan det klassiska Kajsa Varg-tricket, man tager vad man haver i gömmorna såsom t ex skruv av passande storlek - spårskruv?, -Ja ok då. Alt att vänta några dgr för att åka till Långtbortistan och köpa en 1000-pack av skruv som man bara behöver ett knappt dussin av, nu och för alltid (?) är oftast inte ett tilltalande alt.

Tidsoptimist? Javisst! :seenoevil:
Det var en upplyftande komplimang.(y) Jag tror att det ibland kan finnas en rädsla för att dela med sig av sina mindre lyckade manövrar för att man ska behöva stå till svars för det när man tror sig veta att det finns ett "yrkesmässigt korrekt" sätt att göra något på, bara det att man kanske inte har koll på exakt vad det är. Jag är övertygad om att snedsteg och bakslag är vanligare än vad internet ger sken av. Själv är jag av åsikten att vara transparent och personlig gör helheten mycket mer intressant.

Det har blivit så lättillgängligt med information och kritik iom nätet, att man kan få kritiken att man borde ha tagit reda på hur man egentligen hade gjort, medan det förr var mer "kajsa varg" och man snackade ihop sig med någon på byn om hur ett problem skulle lösas.

Det är i regel rätt befriande att få pyssla i denna "källare" för vad jag än gör blir det ett "lyft" och våningen är i princip en blank canvas där jag kan skapa efter eget huvud utan att förstöra något som redan fanns, även om mina lösningar, min estetik, inte faller alla i smaken, det kommer fortfarande att vara bättre än innan.

Tack för dina fina ord!(y)
 
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Så en miniuppdatering var det ja.:geek:

Helgen kom, efter lite osäkerhet kring var nyåret skulle firas, att spenderas på stugan trots allt. Nyåret, samkväm och avkoppling var ju förstås fokus, men för torktidens skull, ville jag gärna få något gjort, tills jag kunde få till en lite längre sejour i projektet. Och väggen behövde ju målas.

Jag lärde mig förra gången att det inte funkade något bra att spruta murfärgen, den är så tjock att man måste spä den rätt rejält för att kunna spruta den. Eftersom man måste spä den så mycket, måste man röra om ett bra tag och att "lösa upp" de sista klumparna är inte så lätt. Så nu med torr vägg skulle jag trots allt pensla på färgen. Jag började med att stryka på färg där skåpet hade suttit och övergick sedan till att måla de fläckar där jag putsat dagarna innan jul. När detta var gjort gick jag över till att pensla hela väggen för ett jämnare resultat. det skulle krävas två strykningar för ett bra resultat för även om den tjocka färgen inte sögs upp av materialet på samma sätt som den utspädda färgen, så fanns det en del att täcka för ett jämt resultat.

Nu är jag nöjd med hur det blev. Resten av väggarna kommer att penslas.
Renoverad vägg i källare med nymålat parti och renoveringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev inte så mycket mer gjort den här helgen. Jag experimenterade lite med sprutan igen på söndagen, men det stärkte bara min tes om att det inte funkade på detta material med denna färg. Jag drog också slutsatsen att det trots allt funkade inne i blindtarmen var dels för att jag använda grå färg och väggarna från början var grå, dels för att jag inte hade någon gammal kontrasterande färg att täcka över.

Jag kände dock att jag ville göra något litet till, för som jag tidigare nämnt så står jag inför ett vägval och oavsett utgång, så måste jag börja flytta på en massa saker och det är både tråkigt och tar tid. Jag hade några timmar över på söndagen att pyssla och började då snegla åt den träbit som jag fyndat i en av mina tidigare exkursioner i trädgården, den bara råkade passa perfekt som tröskel vid dörren.

För att det inte ska bli en sån konstig nivåskillnad vid dörren::thinking:
Trätröskel nymålad med teakfärg placerad vid dörröppning på betonggolv, omgiven av vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väl en gammal bit tryckad regel och inte alls avsedd för det här ändamålet, men den passade perfekt på längden och nästan perfekt på bredden så det var ju lockande att använda den. Det återstår att se hur "steget" genom dörren blir med en tröskel på plats, det jag vill försöka komma åt, förutom det rent estetiska, är att det nu liksom är ett stort "kliv över" tröskeln och dörröppningen. Normalt sett är jag inte en som kliver PÅ trösklar, men jag kanske kompletterar med ett litet trappsteg i framtiden, jag får känna på läget lite först.

Plankan, brädan, träbiten ;)behövde emellertid lite omsorg för att passa in så jag tänkte börja med att slipa ner den, runda kanterna och förbereda den för någon slags ytbehandling. Jag hittade dock inte bandslipen i röran av alla prylar, men kom snart på att jag hade en elhyvel som jag aldrig testat. Så jag hyvlade ner de tre sidor som skulle komma att synas efter monteringen. Den fulaste sidan hade massa djupa jack och andra märken i sig, så den bemödade jag mig inte om att göra något åt.

Träbiten var en 5-6mm för bred så motsvarande bit avverkas:
Träbit som skall användas som tröskel fastklämd i skruvstäd medan den hyvlas och förbereds för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag putsade därefter alla fyra sidorna, här körde jag även undersidan, mest för att få den ren för att lättare kunna limma fast den sen. Jag rundade även alla kanter för en trevligare look och känsla. Jag rådfrågade min kompis hur han tyckte att jag skulle behandla den och han rådde mig att betsa den i ngn nyans för att få bort det gröna som kom sig av impregneringen. Och snart hittade jag en burk med en skvätt bets med teakfärg och strök på den.

Genast ett trevligare utseende:
Nybetstad trätröskel som vilar på en betongpall, redo att installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta gjort var det dags att avrunda helgen. Tröskeln får nu torka ordentligt, eventuellt behandlar jag den med en omgång olja till, men jag vet faktiskt inte om det ens är nödvändigt. Förslag på att behandla denna och även hur jag ska limma den mot betongen, tas emot tacksamt.(y)

Nästa helg blir det till att börja flytta, städa och packa grejer igen. Jag har nu velat bra länge, men jag tror att jag trots allt tar golvet sist. Jag kommer gå på golvet en hel del och även om tanken var att inte kladda med färg på den målade sidan, så kommer det säkert att kunna stänka färg ändå. dessutom kanske vi är inne i en varmare årstid och det blir då lättare att hålla temp för att få färgen att härda ordentligt. Det är många moment kvar innan golvet ska målas.

Det var allt från min nyårsuppdatering. En mer jobbintensiv helg väntar, däremot oklart om det blir så mycket att fota och berätta om. Wish me luck!:sweat:

Tack för visad uppskattning, varenda "lajk" värmer! På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
Ramnemark och 11 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Förslag på att behandla denna och även hur jag ska limma den mot betongen, tas emot tacksamt.
Den ska skruvas eller spikas, inte limmas.
 
Okej, intressant, helst skulle jag ju vilja ha det "osynligt", men nivån på det här bygget är inte i linje med att göra det för avancerat. Jag var inne på ett par styrstift (typ expanderbult som inte går igenom) och sen PU-limma, men det blir kanske inte bra nog?
 
Huruvida det håller/fungerar med lim vet jag inte. Det finns säkert limmer och tekniker som kan fungera.
Jag anser bara att limning och riktiga hus inte är kompatibla. En ren principsak. Varför limma när mekaniska förband av spik och/eller skruv fungerar?
Vidare anser jag också att lim är generellt miljövidrigt och hälsovådligt. Dessutom omöjligt att reparera/justera om/när behov uppstår. Men det är jag det. :cool:

Det går att försänka och plugga om man vill ha osynlig fastsättning. Annars efter ngt år med traskande och gissningsvis ingen kliniskt ren miljö så syns nog inte spik eller skruv nämnvärt i den gråbrun-melerade tröskeln... :seenoevil:
 
  • Gilla
Keexet och 2 till
  • Laddar…
Så en liten uppdatering igen. Det kan verka som om jag inte gör så mycket när jag redovisar mina framsteg, men vissa moment tar sjukt lång tid och är väldigt otacksamma att fota.

Nästa moment var ett mindre roligt sådant, att flytta på de återstående grejerna från den ena halvan till den andra för att komma åt att måla det resterande av tak och väggar. Jag kommer som sagt inte att måla golvet förrän framåt slutet, men jag tror och hoppas att jag har en del moment kvar innan dess, så att jag får lite värme på min sida för epoxifärgen att härda. Sen ska jag försöka tajma in det med en längre tids frånvaro från projektet så jag får tiden på min sida också.:geek:

Men flytten involverade att utöver att bara flytta på sakerna, även att göra rent pinaler och möbler från det värsta av dammet och smutsen. Ofta löste jag det med trasa och lite bioafvettning, men mycket fick blåsas rent med tryckluften. Den lilla vikarien på femton liter fick gå varm mellan varven.

Allt som behövde blåsas rent rullades ut i snön för att inte bara sprida dammet:
Verktygsvagn belamrad med verktyg utomhus i snö, med julbelysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter mycket om och men hade jag andra planhalvan fri. Jag inser att jag måste flytta ut en del saker under en presenning framöver för att få tillräckligt med plats, men det här fick duga för att komma åt det jag behövde göra nu. Först och främst skulle jag spola av väggar och tak med högtryckstvätten.

Den gamle nilfisken sjunger på sista versen, eller bara dags att byta kondensator igen?
Halvfärdigt renoverat utrymme med ommålade väggar, en högtryckstvätt och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick lov att koppla in mig på badkaret i tvättstugan intill för att få vatten till tvätten, vattnet i garaget fick jag ju lov att stänga av och koppla bort tidigare. Taket i träullit bara absorberar vattnet man spolar på det, sjukt märkligt, men jag tänker att mycket av det damm jag vill ha bort blåser iväg ändå. På väggarna släpper färgen rätt lätt där missfärgningarna sitter och i skarvar rent generellt. Den sunkiga golvbrunnen i garaget blir snabbt översvämmad, men våtdammsugaren kommer väl till pass för att ta hand om slammet på golvet. Vattnet som spolas av väggarna är till en början helt svart! Totalt kör jag två sejourer med tvätten och säkert en fem-sex tömningar av dammsugaren, men till slut är det rent!

Polarn trodde jag bara druckit öl mellan bilderna, men mina blöta strumpor vittnar om annat:
Halvfärdigt renoveringsutrymme med nymålade vita väggar, arbetsbord och diverse verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här blev ett bra läge att ta kväll, två värmefläktar och två luftavfuktare fick gå under natten för att torka ut utrymmet. Jag lät även dörren stå öppen in till garaget så lite spillvärme från kaminen kunde smita ut den vägen.

På morgonen var det tillräckligt torrt för att kunna fortsätta jobba. Nästa steg var att måla taket, men för att måla det behövde jag ta ned det sista av belysningen och för att kunna se vad jag gör, så behövde jag fixa med alternativ till belysningen som satt i taket. Jag kom då på att jag genom något slags underligt sammanträffande hade gått och skaffat mig en "byggcentral" som jag inte visste att jag behövde och att uttaget till kompressorn nu var oanvänt. Så ut i boden och jaga fatt på en alldeles för lång skarvsladd, för att koppla in alla grejerna och tro på f-n, det funkar!

Nu har jag rejäl byggel så jag kan blåsa på med fläktarna när jag behöver det:
Belysningslampa kopplad till byggcentral på verkstadstbord, omringad av sladdar och verktyg, med en luftavfuktare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armaturerna i taket kan nu plockas ner, likaså kablar, strömbrytare, vägguttag och dosor. Strömmen är nu bruten i hela garaget och jag behöver inget av detta under tiden, jag behöver bara fri lejd att kladda som jag vill. Färgen jag använt till andra halvan av taket är redan färdigspädd, så efter att ha täckt över allt jag är lite mån om inte ska få färgstänk på sig, kunde jag ladda sprutan och skrida till verket. I den sista laddningen av sprutan lyckades jag få med mig några färgklumpar och det blev en värdefull erfarenhet; sprutan satte igen titt som tätt och det tog längre tid att tömma den sista koppen än tio problemfria. Sila färgen kommer jag testa nästa gång. Men till slut var hela taket målat!

Före och efter; jag blir bättre på att få bilderna i rätt ordning iaf!:crysmile:
Ett fuktigt tak av träullit med tydliga skillnader i renhet före och efter högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skillnaden kan tyckas inte så gigantisk och jag övervägde om jag skulle leta upp en färgburk till och dra av ett par sprutor till, men jag nöjde mig här. det kändes viktigare att komma vidare i projektet. dessutom var jag hungrig, så det blev en snabb matpaus.

När jag sen skulle fortsätta så tänkte jag den här gången hjälpa mig själv till ett bättre målningsresultat genom att prima väggarna. Innerväggen är putsad och där har nästan inget av den gamla färgen släppt, men de andra två skulle nog komma att bete sig likadant som den första ytterväggen jag målade.

Efter primerbehandlingen, så var det dags att se över alla "hål" i väggen, först och främst hål som jag gjort när jag skruvat upp saker på väggarna. De plugg som gick att dra ut, drog jag ut, andra knackades in i väggen för att lättare kunna "spacklas" över. när detta var gjort blandade jag lite... hmm puts...:oops: och började smeta på väggen. Vi får se hur lyckat det var att putsa direkt över primern som ännu inte torkat, men det skulle ge mig ett gyllene tillfälle att låta putsen få brinna ordentligt över arbetsveckan om jag fick dit den nu.

Som vanligt blandar jag för mycket, så då passade jag på att jämna till massa skarvar också:
Halvfärdig renoverad vägg i garage med ojämnt påförd puts och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om den första väggen är ngt bevis för hur väl det kommer funka att måla om dessa väggar i "korrekt färg" så kommer jag ha problem med missfärgningar även framöver, förhoppningsvis blir det inte lika framträdande dock. Tiden får utvisa det. Med geggamojjan på plats, kunde jag tvätta verktygen och byta om och styra kosan mot den stora staden igen. Om allt går som jag tänkt mig kommer nästa tillfälle innebära att väggen målas (med pensel den här gången). Jag kommer nog bli tvungen att kånka ut en del av inventarierna på uppfarten som sagt, men sen börjar det bli dags att reda ut hur de befintliga trådarna är dragna i taket och vad och hur jag ska komplettera med. Hög prio är att få luftvärmepumpen installerad och det ska bli spännande!:cool:

Tack för visat intresse och på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Ramnemark och 12 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Det kan verka som om jag inte gör så mycket när jag redovisar mina framsteg, men vissa moment tar sjukt lång tid och är väldigt otacksamma att fota.
Keexet Keexet skrev:
utöver att bara flytta på sakerna, även att göra rent pinaler och möbler från det värsta av dammet och smutsen.
Japp! Så där är det hela tiden. Ekonomibyggnader är bra att ha, men välventilerade sådana ute på landet, och med djur i vissa, gör att allt man förvarar blir otroligt smutsigt fort.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Japp! Så där är det hela tiden. Ekonomibyggnader är bra att ha, men välventilerade sådana ute på landet, och med djur i vissa, gör att allt man förvarar blir otroligt smutsigt fort.
Mycket av smutsen i mitt garage förklaras dock av fem år ihärdigt brukande av vinkelslipen.:surprised:Men visst, det hjälper ju inte att dörren får stå på vid gavel om somrarna och att man alltid går runt med skor och kånkar in saker utifrån.:rolleyes:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Huruvida det håller/fungerar med lim vet jag inte. Det finns säkert limmer och tekniker som kan fungera.
Jag anser bara att limning och riktiga hus inte är kompatibla. En ren principsak. Varför limma när mekaniska förband av spik och/eller skruv fungerar?
Vidare anser jag också att lim är generellt miljövidrigt och hälsovådligt. Dessutom omöjligt att reparera/justera om/när behov uppstår. Men det är jag det. :cool:

Det går att försänka och plugga om man vill ha osynlig fastsättning. Annars efter ngt år med traskande och gissningsvis ingen kliniskt ren miljö så syns nog inte spik eller skruv nämnvärt i den gråbrun-melerade tröskeln... :seenoevil:
Du har såklart helt rätt i din analys, det är nog mycket möjligt att jag väljer att skruva fast den.(y)
 
Så en miniuppdatering igen, egentligen inget märkvärdigt, jag hade hoppats på att köra en unboxing av LVPn den här gången, men det fick stå tillbaka då jag inte hann med.

På kvällen vid ankomst efter en enkel middag har jag den angenäma uppgiften att måla det sista av väggarna kvar. Inga konstigheter med det, jag rollar och penslar färgen den här gången med anledning av mina tidigare erfarenheter med sprutan.

Titta på när färg torkar, hur spännande kan det vara?:rofl:
Ommålad vägg i gråa nyanser med målartillbehör synliga och vit fläck i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag kommit en bit in i mitt målande reflekterar jag över att det verkar som att de "utfällningar" jag får verkar komma ganska omgående och det är ju vad som missfärgat väggen till att börja med. Motstående sida har redan börjat gulna i skarvarna. Egentligen är jag inte så brydd över detta, men det slog mig att om jag inte kan måla över problemet, kanske jag kan måla med problemet? Olika nyanser av murfärg har jag i förrådet och jag tänker, "nu ska jag testa!":rolleyes:

När rödvinet kommer fram blir väggen också röd!
En halvfärdig väggmålning som emulerar tegel med rödvin på arbetsbänken och målartillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag "in the zone". Jag vet ännu inte om jag tycker det är snyggt, men det är förbaskat kul att experimentera och för att få mjukare övergångar mellan det grå och det röda, laddar jag färgsprutan med en omgång grå för att tona ner de vita fläckarna som fortfarande syns här och var.

efter en omgång med färgsprutan. ursäkta den dåliga bildkvalitén.:dizzy:
En nästan färdigmålad vägg med tegelimitation, övergångar mellan grått och rött, i en rörig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där blev ju rätt häftigt, problemet är ju att det är alldeles för kul att leka med färgsprutan och långt ifrån hela koppen gick åt, så jag råkade kladda ner den vägg jag nyss målat också. Hoppsan!:oops:

Oj, det här blev ju inte så snyggt!:oops:
En vägg målad för att efterlikna tegelstruktur, med byggmaterial och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skyller helt ifrån mig, jag kan inte hållas ansvarig för detta dumma tilltag.:rofl: Jag släckte lampan och valde att sova på saken. Dagen därpå ställdes jag tack vare detta hyss inför ett dilemma, jag kunde ju bara måla över det hyss jag gjorde igår och nöja mig med en fondvägg. Jag velade länge och väl; argumenten för en vit vägg var att det skulle bli ljusare och mindre jobb, trots att jag skulle behöva måla en omgång till. Argumentet för att göra en till fondvägg var mest för att det skulle vara kul och kanske även dölja lite av de missfärgningar som blir i blockskarvarna.

Efter att jag hade ägnat någon timme eller två på att tömma garaget från massa skräp och även några inventarier som nu tvingas bo utomhus en period, så sneglade jag på den röda väggen och grunnade. Den röda färgen blir mycket mer "nertonad" när den torkat och med lite vidare experimentering kunde jag nog få ännu mer av en tegel-look, så jag bestämde mig för att gå all in, ingen minns en fegis.:p

Jag börjar med att måla de röda fälten, det tar sin tid må ni tro.
Ett nymålat rött tegelmönstrat väggavsnitt med en vit grå takkant, bredvid en förpackning och målartillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fyller jag i med grått (det står svart på burken) med pensel och precis som förut återstår en del vita fläckar här och var. Den här gången labbar jag med att blanda i lite ljusgrå i det röda för att ljusa upp det lite. Jag tycker det får helt fel nyans för att funka som heltäckande, mer laxrosa än tegelrött, men det funkar förvånansvärt bra att "nyansera" det röda med, så att det inte blir så enfärgat.

Det färdiga resultatet, jag är ändå rätt nöjd, roligare en enfärgat vitt enligt mig.
Ett halvfärdigt renoveringsprojekt med nyfärgade tegelväggar, en värmepumpsförpackning och målningsutrustning utspridd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(mycket av det kommer ändå täckas för av inventarier):whistle:

Det var allt jag hann med, eller tja nästan, jag hann även måla den väggsnutt som är närmast kameran, men utanför bild. Men den förblir vit för den är putsad. Jag tog några mått inför kommande inköp av material. Jag hann inte att börja nysta i elen för att se hur jag kan göra med installationen av värmepumpen som tjänstgjort färdigt som lackstativ och arbetsbänk. Det får bli nästa omgångs huvudfokus, lite nervöst är det, men det blir nog bra det också.

Tack för att ni tog er tid, nu kommer det dröja en dryg vecka innan jag kan fortsätta, jag vet inte hur jag ska stå ut. Tills dess; på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vitt gör extremt mkt för att få det ljusare.

I ett ekonomiutrymme vi har var det ljusa oputsade lättbetongväggar. Lättbetongblocken var alltså ljusa nästan vita. I taket var det ospacklade och omålade gipsskivor, också ljusa. Efter putsning och målning av väggarna samt spackling och målning av taket, allt i vitt, så vart utrymmet väsentligt ljusare (och trevligare).
Tidigare var man alltid tvungen att tända för att se tillräckligt. Nu måste man inte tända om det är ljusa fina dagar.

Jag förstår infallet att testa alternativ målning :), men rekommenderar ändå att återgå till ursprungsplanen. Var inte en av orsakerna till att ta tag i garaget att fräscha upp det och få det just ljusare?

Det är uppenbart att garaget har fuktproblem. Det är fuktgenomslag du har i väggarna, och därmed högst sannolikt även i golvet.
Väggarna kan du få ordning på genom att dränera. (Hade det endast varit i ytterväggshörnen hade man kunnat tänka sig att det berodde på takavvattningen/stuprören, men så ser det inte riktigt ut.)
Fukt i golv i äldre byggnader som inte är grundlagda på ett riktigt kapillärbrytande skikt av makadam är i stort sett omöjliga att bli av med.
Ett billigt, men tveksamt sätt att dölja fuktproblemen är att måla med helt vattentät färg. Gäller både golv och väggar.

Vill man undvika mögel så kan man måla väggarna vita genom att vitkalka. Det är ett gammalt klassiskt trick i stallar. Tror dock inte att missfärgningarna försvinner. Sedan kräver förmodligen kalken att det är rent murverk, dvs all plastfärg måste bort, så i praktiken kanske inte ngt bra alt här.
 
Jag uppskattar din ärlighet och kanske är det fler som tycker som du utan att våga säga det? Idag är ofta oliktänkande åsikter på internet att anse som tabu och det är väl näthatarna och trollen som bidragit till det. Men jag ser inget problem med att tycka annorlunda så länge man gör det på en rationellt och välmenande sätt.(y)

Ursprungplanen för denna omdaning hade egentligen inte så mycket med målningen att göra. Det är klart att det var störande med de fula missfärgningarna i blockskarvarna (som kan ses på andra bilder högre upp i tråden). Väggmålningen var snarast en bra grej att ta itu med när jag ändå behövde tömma utrymmet.

Men jag tar till mig av det du tycker och fnular vidare i sprösmålet. Polarn tyckte väggen var ball, men än är det inge annan än ni två som uttryckt er. Lite av poängen med att ha en projekttråd är just den här typen av diskussioner.

Nämnas bör kanske också att mycket av denna vägg kommer "kläs" med inventarier, värmepumpen, verktygstavlor, arbetsbänk, däckmaskin, blästerskåp. Den kortare väggen kommer också ha en arbetsbänk med maskiner. Belysningen kommer uppgraderas genom fler armaturer. Jag har övervägt mysbelysning/ledbelysning, men ännu inte riktigt kommit fram till hur denna ska utformas om ens alls.

Även övriga forummedlemmar är välkomna att komma med sin konstruktiva kritik. Jag har en känsla av att mitt tilltag kan vara en vattendelare...:rofl:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Jag uppskattar din ärlighet och kanske är det fler som tycker som du utan att våga säga det? Idag är ofta oliktänkande åsikter på internet att anse som tabu och det är väl näthatarna och trollen som bidragit till det. Men jag ser inget problem med att tycka annorlunda så länge man gör det på en rationellt och välmenande sätt.(y)

Ursprungplanen för denna omdaning hade egentligen inte så mycket med målningen att göra. Det är klart att det var störande med de fula missfärgningarna i blockskarvarna (som kan ses på andra bilder högre upp i tråden). Väggmålningen var snarast en bra grej att ta itu med när jag ändå behövde tömma utrymmet.

Men jag tar till mig av det du tycker och fnular vidare i sprösmålet. Polarn tyckte väggen var ball, men än är det inge annan än ni två som uttryckt er. Lite av poängen med att ha en projekttråd är just den här typen av diskussioner.

Nämnas bör kanske också att mycket av denna vägg kommer "kläs" med inventarier, värmepumpen, verktygstavlor, arbetsbänk, däckmaskin, blästerskåp. Den kortare väggen kommer också ha en arbetsbänk med maskiner. Belysningen kommer uppgraderas genom fler armaturer. Jag har övervägt mysbelysning/ledbelysning, men ännu inte riktigt kommit fram till hur denna ska utformas om ens alls.

Även övriga forummedlemmar är välkomna att komma med sin konstruktiva kritik. Jag har en känsla av att mitt tilltag kan vara en vattendelare...:rofl:
Tack för en intressant och givande tråd att följa!

Jag får ansluta mig till Oldboy ovan. Jag hade föredragit en vit vägg med lite missfärgningar framför mer experimentella färger. Du kommer antagligen att behålla färgen under lång tid, och då är det ofta bättre med en diskret färg.

Att det ska upp inventarier på väggen är lika väl ett argument för en vit vägg anser jag, eftersom inte heller missfärgningarna kommer synas så mycket.

PM
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Så då tänkte jag försöka komma ifatt med verkligheten i denna tråd och det har blivit oväntat mycket så det får delas upp.

Det finns flera anledningar till att det kommit att dröja med en uppdatering, bland annat att mitt jobbschema är oregelbundet och det skapar längre mellanrum ibland. Men när jag så väl fann mig ute på stugan igen efter att ha jobbat och tagit hand om saker på hemmaplan, så var tiden äntligen inne för att installera luftvärmepumpen jag köpt för ett och ett halvt år sen. Anledningen till detta dröjsmål är för att "project Lucy" skulle vara klart redan förra hösten, men hon tog ett år till på sig att bli färdig. Pumpen har sedan dess stått och mest agerat avställningsyta och nu senast, lackstativ.

Hursomhelst pumpen, av fabrikat "Qlima" från Jula är av modellen med snabbkopplingar, designat för att förenkla installationen. Jag vet att man egentligen behöver behörighet för att installera dessa maskiner, men de är ju praktiskt taget framtagna för folk som saknar de rätta verktygen och min personliga åsikt är att så länge man förstår varför ett regelverk är utformat som det är med avseende på säkerhet och miljö, så är det inte mycket svårare att förstå hur man ska göra för att förhålla sig till dessa regler. Jag gör inget anspråk på att vara lika skicklig som en fackman, men skyller inte heller på produkten om jag själv är orsaken till felet.

Unboxing, mysigt fredagspyssel::cool:
Ouppackad luftvärmepump Qlima och tillbehör i ett garage under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kändes lagom avancerat att ägna kvällen åt att bekanta sig med alla ingående delar och bläddra igenom installationsmanualen. Jag hade inga höga aspirationer på att hinna med särskilt mycket, men att ha börjat är ofta ett viktigt moment för att mentalt komma över tröskeln som det ibland kan vara att komma igång. Jag började även åter bekanta mig med eldragningen i kåken för att uppdatera mig på vad som redan fanns att tillgå. Jag mindes att det var förberett för "mer el" i garaget, men inte alla detaljer.

Innerdelen monteras upp:
Installation av vit luftvärmepump på tegelvägg i ett garage med fönster och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försökte ta hänsyn till rörens längd när jag placerade ut innerdelen. Jag hade redan en grov uppskattning var jag skulle montera den, men nu bestämde jag mig mer definitivt utifrån avståndet till yttervägg och tänkt rördragning. Enligt anvisningarna ska den även sitta minst 15cm från taket vilket ser lite konstigt ut i ett utrymme med så låg takhöjd. Men jag förhöll mig till det och kunde på så vis montera pumpen precis under "översta skiftet" i väggen, som av någon anledning är murat några millimeter off-set till resten av väggen. En annan detalj som jag inte lagt märke till förut som vållade mig lite huvudbry, är att de utgående rören från pumpen ska riktas, åt vänster eller rakt bakåt (dvs genom väggen), men jag behövde ju dra rören åt höger. Plastchassiet hade ju präglingar för att kunna dra rören åt endera hållet, så varför skulle inte det funka? Det var lite nervigt att böja rören så långt, men det verkade funka.

Nästa dag var det dags att ta tag med hårdhandskarna. Medan det ännu var ljust ville jag få utedelen på plats. Det innebar att jag behövde dra rören för att se var denna skulle hamna med minimalt problem med rördragningen. För att dra rören behövdes ett hål i väggen.. För att göra hål i den tjocka betongväggen gjorde jag själva genomföringen med ett långt 22mm-borr, men för att få en snyggare profil på hålet ute vid väggens kant användes hålsåg.

Genomföringen, brr, det är kallt ute:
Ett hål i en rödbrun murad vägg för genomföring av rör vid luftvärmepumpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På utsidan gjordes samma sak, men efter att ha bilat ur hålet på djupet så hade en del puts lossnat från fasaden. Det får jag väl åtgärda i sommar när jag tänker att jag ska snygga till lite utanför garaget. Nu är det fullt med inventarier och sopor.

Jag missade helt att det fanns en plastgenomföring i paketet som skulle användas här:
Genomföringshål i en betongvägg med två vita isolerade rör som kommer ut från väggen, vid sidan av murat tegel och betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista bilden är lite mörk och det beror på att den är taget i skymningen, jag höll nämligen på ända fram till mörkrets inbrott med att montera utedelen. Först valde jag en plats på väggen som skulle bli bra, därefter röjde jag undan allt bråte som låg i vägen. När jag sen höll på och bråkade med ett par expanderbult som inte verkade funka särskilt bra i hålbetongen, så var jag på väg att dra ur dem och börja om med en annan modell när jag till slut fick dem att sitta som berget. Problemet nu var bara att gängan var alldeles för lång för att jag skulle kunna montera konsolerna. Men van vid missöden så lär man sig snart att vända sina motgångar till fördelar och manualen ville ju trots allt ha mer rum bakom enheten än jag initiallt hade tänkt ge den, så ut i trädgården och leta fatt på lite tryckimpregnerad regel, såga upp den till passande bitar och vips hade jag två distanser.

Konsolerna är raka och maskinen i våg, men den ena trädistansen blev lite sned::whistle:
Monterad luftvärmepump på vägg med synliga stödkonsoler och rör, mot en betongvägg i skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag så till slut hade fått de två konsolerna att sitta så stadigt som jag önskade, kunde jag leta upp lite passande brickor för att montera gummibuffertarna som maskinen skulle stå på, borra hål i konsolerna och lyfta maskinen på plats en sista gång.

"Mock-up" maskinen på plats, men inget inkopplat än:
En nyligen installerad Qlima luftvärmepump på en betongvägg med rör genom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var nu härligt att kunna gå in i stugvärmen, stoppa ett par trasor i hålet och slippa frysa fingrarna ett tag. Med utedelen på plats kunde jag nu börja fundera över rördragningen i mer detalj. Jag hade underskattat avståndet mellan enheterna och stod nu med problemet att rören var för långa. "Bättre för långt än för kort" tänkte jag och började fnula på en lösning på problemet.

Här går rören "omlott" ungefär 30 - 40cm:
Installation av en vit Qlima luftvärmepump på en tegelvägg under tak i ett garage, med rör och kablar som är klara för inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går ju såklart att lösa på fler än ett sätt, men det slog mig snart att skillnaden jag behövde jämna ut var ungefär samma som avståndet mellan fästplattans skruvar. Så genom att flytta innedelen "ett steg" behövde jag bara borra två nya hål och rören skulle gå att dra i en snyggare linje. Dessutom hamnar nu enheten lite längre in i rummet vilket jag ser som en potentiell fördel ur den tilltänkta möbleringen.

Här är maskinen flyttad för att bättre matcha rören:
Luftvärmepump från Qlima monterad på en tegelvägg med synliga rör och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det var det middag och jag kände mig rätt nöjd med dagens framsteg. Nu återstod bara att koppla in allt, vilket förvisso skulle bli nog så nervöst. Men för denna kväll var jag nöjd, jag gick dock ner en sväng i Grottan på kvällen för ett litet mek som jag dragit ut på, montera tröskeln till dörren in till källaren.

Ibland lyssnar jag på goda råd.;) Tröskeln skruvades fast:
Nyinstallerad trätröskel i dörröppning med verktyg synliga på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med söndag i almanackan var det således sista dagen för pysslet den här helgen. Målet var att pumpen skulle vara igång, så att jag kunde se att allt funkade. Det var inte så mycket att fota. Att dra rören var ju relativt lätt ändå, manualen får en att tro att det är lätt att göra fel, men har man dragit lite rörkopplingar förr så är det här inte svårare egentligen. Det handlar ju mest om att det är muttern som ska snurra och inte rören. Jag tyckte det var lite konstigt att det tunnare röret tenderade till att vara längre i båda ändar, men med lite mjuka böjar gick det att jämna ut det hela.

Det elektriska var det heller inga bekymmer med, förutom att hitta anslutningen på innedelen. Det tog ett tag innan jag fattade att dessa kopplingsplintar nådde man från enhetens framsida, fast det stod i manualen.:oops: Jag missade helt ordet "front" i texten och letade ett bra tag efter var kablarna skulle in. Jag gömde undan avloppet för kondensvatten i enheten när jag hängde upp den för gott. Den går att fiska fram om man vill, men eftersom rören leds uppåt från enheten måste slangen gå en annan väg och dessutom kommer jag inte behöva köra denne i kylläge. Hela apparaten strömmatas från utedelen, så genom att dra båda kablarna genom hålet och koppla på en stickpropp på matande kabel, så kunde jag till sist provköra.

Up and running. Allt bara provisoriskt inkopplat såklart:
Invändig enhet av en luftvärmepump monterad på en tegelvägg med synliga rör och elektriska kablar ovanför enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt känns väldigt gediget och välgjort för en budgetmaskin. Maskinen känns inte plastig eller billig i någon vidare utsträckning och nu har jag förvisso inte haft med installationen av mina två andra pumpar att göra, men den här känns helt i paritet med dessa ur en amatörs synvinkel. Det märktes att det har gjorts några uppdateringar av svaga punkter och jag får känslan av att det här är bättre pumpar än de Jula sålde förr om åren. Det kan ju absolut finnas skillnader som går mig helt förbi, men för det här syftet är jag helnöjd!

Det ena röret lite längre än det andra, inget som syns, men försvårade installationen litegrann:
Installation av luftvärmepump med rör som går igenom en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag körde pumpen i en halvtimme via stickpropp. 30min är minsta tid man ska köra pumpen efter igångsättning enligt manualen. Allt verkar funka, tyckte först inte det var så bra värme i den, men det fick jag snart omvärdera. Under testkörningstiden bytte jag om och packade ihop mitt för att bege mig hemåt staden. Jag kände mig trots allt nöjd med helgen även om jag insåg att det ännu fanns en hel del att göra med pumpinstallationen. Innan jag åkte stängde jag dock av maskinen då min stickproppslösning inte kändes tillförlitlig nog att lämna oövervakad.

Under en av mina verktygshämtarvändor, skulle jag flytta på skåpet litegrann och hörde strax en krasch. Det var ett av mina sortimentsskåp som hade tippat och nu hade jag plugg och kabelskor över hela golvet i en salig röra. Bjuder på en bild på spektaklet.

Om man ställer två såna här på varandra och stöter till dem, får man räkna med lite spill:oops:
Ett omkullvält sortimentsskåp med elektriska pluggar och kabelskor utspridda över betonggolvet i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar när jag någonsin ska förmå mig att ta hand om detta? :sweat:Det blev lite mycket just där och då och jag lämnade röran åt att tänka över sitt dumma tilltag i ensamhet en vecka medan jag for till den stora staden för att dra in pengar till projektet. :rofl:

Tänkte bryta här för den här gången. På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Ramnemark och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.