Har ju märkt tidigare innan laddplatser fanns i div parkeringshus (ej publika) att det va vanligt att bara koppla in sin bil i ett uttag på någon stolpe eller vägg. Och även sett skarvsladdar på mindre idrottsanläggningar ut till bilar. Så visst finns det folk som tar friheten att ta el från någon annan utan att fråga.
Tror att detta på samma sett som mycket annat kommer att sätta sig i en viss kultur hur man gör. Och för det andra är ju detta en av sakerna som gör att just nu sitter det långt inne för min egna del att köpa en ren elbil. Möjligheten att tanka snabbt och på många ställen är fortfarande för liten på samma sett som att nu köpa en gasbil inte är aktuelt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
A
G Ganescha skrev:
Har inga vänner som behöver ladda sin bil, än. Men det ger mig dock en tankeställare, för det kommer ju att hända. Jag är snål, och vi lever inte så ”fett” i vår familj. Varje krona räknas här. hmmm…
Låt de göra en liten pott då..
Säg att varje person swishar en slant..
Och när den är slut efter att ha kollat upp förbrukningen så swishar de en slant igen..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Detta är nog pga att dagens elbil kanske behöver lite extra inför resan hem.
Detta med snålhet? Det måste bli ungefär samma för alla om alla har elbil i framtiden. De tankar hos dig och du hos dem. Annars får du väl montera en myntautomat på sidan av ditt hus.
 
  • Gilla
biar och 5 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Hur många kWh brukar det landa på när du laddade hos vänner och bekanta?
10-15 kWh, hos två blev det 30-50 kWh, men hade redan räknat ut o förvarnat om det. Hade en Leaf 2020, och var lätt o räkna ut i förväg ungefärlig förbrukning , låg ofta kring 1,6 kWh milen.

Snabbladdare med chademo funderar sådär i de områden jag befann mig, och fas 2 var ännu sämre , samt om de fungerade så tog det ju sådan tid.

Men jag var noggrann med att kommunicera , samt att det var nära kompisar som jag känner. Mer avlägsna vänner hade jag nog inte ens tänkt tanken o fråga. .

Kommer byta till elbil om några år, men kör nu vidare med vår Saab 9-3 biogas.
 
  • Gilla
Grenfeldt och 1 till
  • Laddar…
Borde ju tillhöra vanlig hyfs att fråga om man ska Swisha en hundring eller två om man laddar hos någon annan. Även dålig stil att döma ut någon som snåljåp när de faktiskt vill ta emot Swishen.

Samtidigt skulle jag nog erbjuda gratis laddning till mina gäster utan att förvänta mig ersättning...

Artighet, gästfrihet och vilja att göra rätt för sig är ju viktigare än själva transaktionen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 17 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Låt de göra en liten pott då..
Säg att varje person swishar en slant..
Och när den är slut efter att ha kollat upp förbrukningen så swishar de en slant igen..
:D Ja haha.. varför inte.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Jag förstår att det handlar om principen, men då jag inte har någon aning om hur mycket det går åt för att ladda en elbil så var jag nyfiken, rör det sig om 1, 10, 50 eller 100 kWh?

Sällan jag parkerar så jag behöver betala p-avgift, men då det händer så betalar jag ju själv.
Om de laddar i ett vanligt 240 V vägguttag så kan du räkna med att laddaren tar ut så hög effekt som det går, alltså ca 2400W.

En annan tumregel är att bilen i så fall kan köra en mil för varje timme den blivit laddad.

En timmas laddning är alltså 2,4 kWh. Om elpriset är 5 kr/kWh så kostar det alltså 12 kr/h att ladda, likaså 12 kr milen att köra.

Kalkylen kan kompliceras av att värden kanske har någon form av effekttaxa för elen. Då kan det bli dyrare.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 4 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Detta är nog pga att dagens elbil kanske behöver lite extra inför resan hem.
Detta med snålhet? Det måste bli ungefär samma för alla om alla har elbil i framtiden. De tankar hos dig och du hos dem. Annars får du väl montera en myntautomat på sidan av ditt hus.
Någon EL bil kommer det aldrig bli för oss, eller ska väl aldrig säga aldrig, beror ju helt på hur begagnad marknaden kommer se ut om 10-15 år, lika så reperationer och service. Priserna måste ner rejält.
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Mer och mer sällan det blir aktuellt, nuvarande bil har räckvidd kring 40 mil. Mer med förra som var laddhybrid. De enstaka gånger det blivit aktuellt har jag vänligt frågat, och naturligtvis erbjudit betalning, varvid det nekats att jag skall betala något. Det här handlat som mest om några tjugor. Samtidigt har bjudit på laddning avsevärt fler gånger. Pay it forward, eller det jämnar ut sig om alla är generösa, gillar jag
 
  • Gilla
Litus och 8 till
  • Laddar…
För egen del är det som med så mycket annat:
Frågar du först samt erbjuder dig att betala, så får du det gratis av mig.
Frågar du först, men erbjuder dig inte att betala, så kommer jag förmodligen be dig om en slant.
Frågar du inte, och dessutom inte betalar för dig, så är du inte välkommen tillbaka.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
skydiver och 53 till
  • Laddar…
Jag som har BTEA som elnätleverantör betalar effektavgift 275kr inkl moms per kW.
Så när gästen pluggar i sin bil med 10A laddning så betalar jag 632kr extra i ett år framåt om laddningen olyckligtvis skulle maxa min tidigare uppnådda maxeffekt i minst 60 minuter.
Sen kanske man fått ström för 5kr eller 50kr.
Skulle man plugga in sig på 3fas handsken och ta 11kw så är det 3025kr extra i ett år framåt . Och då har man fått ström för kanske 20spänn i timmen. Elpriset per kWh vet jag faktiskt inte vad det kostar om jag ska vara ärlig, det är inte det som är grejen.

Risken att maxa effektnivån just då?!
Ja jag vet inte. Jag räknar inte. Och gästen är nog ännu mer ovetande.... 5kWh kostar inte många kronor... eller??
Men visst kan det hända.

Du Gösta... jag är schyst å bjuder på strömmen. Men swisha en 1000lapp för effektavgiften :D
 
  • Gilla
Eriksgatan och 17 till
  • Laddar…
Att jämföra med en dunk bensin är svår att jämföra om det inte bara är gaser i tanken. Men då kan man undra hur fattig vän man har om den kör hem till en.
För min del ligger macken 300 meter från mig.

Samma sak med elbilar, Alla jag känner bor inom max 5 mil från mig, ska de besöka mig får de väl ladda upp skiten innan de kommer =) Men nu känner jag ju ingen med elbil.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Det kan uppstå en annan intressant situation. Tänk om det till äventyrs skulle komma fler än EN gäst som vill ladda sin bil.

Då får man börja leta vägguttag som inte sitter på samma säkring, eller kanske inte ens samma fas. Är det för många kan inte alla ladda, hur gärna man än vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag som har BTEA som elnätleverantör betalar effektavgift 275kr inkl moms per kW.
Så när gästen pluggar i sin bil med 10A laddning så betalar jag 632kr extra i ett år framåt om laddningen olyckligtvis skulle maxa min tidigare uppnådda maxeffekt i minst 60 minuter.
Sen kanske man fått ström för 5kr eller 50kr.
Skulle man plugga in sig på 3fas handsken och ta 11kw så är det 3025kr extra i ett år framåt . Och då har man fått ström för kanske 20spänn i timmen. Elpriset per kWh vet jag faktiskt inte vad det kostar om jag ska vara ärlig, det är inte det som är grejen.

Risken att maxa effektnivån just då?!
Ja jag vet inte. Jag räknar inte. Och gästen är nog ännu mer ovetande.... 5kWh kostar inte många kronor... eller??
Men visst kan det hända.

Du Gösta... jag är schyst å bjuder på strömmen. Men swisha en 1000lapp för effektavgiften :D
I de fallet. Så är det ju klockrent att säga.
Självklart får du ladda men pga effektavgiften så plugga I efter ugnen är färdig
 
  • Gilla
Kalle77 och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det kan uppstå en annan intressant situation. Tänk om det till äventyrs skulle komma fler än EN gäst som vill ladda sin bil.

Då får man börja leta vägguttag som inte sitter på samma säkring, eller kanske inte ens samma fas. Är det för många kan inte alla ladda, hur gärna man än vill.
R Rkarlsson skrev:
....
Samma sak med elbilar, Alla jag känner bor inom max 5 mil från mig, ska de besöka mig får de väl ladda upp skiten innan de kommer =) Men nu känner jag ju ingen med elbil.
Jag märker att jag är en helt annan kategori...
Jag hade kollat mätarna(som har har vid centralen per fas, har inte alla de:rofl:) så att jag maxade säkringarna och alla kunde få ladda.
Ironiskt nog så kommer någon säga- ska du plugga ur en bil då för att kunna koka kaffe.
Svaret på de är
1 Jag dricker inte kaffe;)
2 Men jag dricker te och eftersom jag redan idag har 2 laddstolpar som är lastbalanserade så kan jag koka te eller kaffe utan att bry mig. Så länge som jag maxar säkringar från start så kommer alla bilarna att ladda så mycket det går. Och gå ner i effekt medans fikas tillagas
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.