Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 47 till
  • Laddar…
Vad är det för folk som du umgås med undrar man.
Är dom inte i nöd så låt dom ladda hemma.
 
  • Gilla
Lars-Göran Lindström och 25 till
  • Laddar…
LoweW
Som whak sa känns det lite otrevligt av dina vänner & bekanta att bara anta att det är gratis utan att fråga.

Men en enkel lösning som att stänga av säkringen för uttaget där det ska laddas och om någon frågar efter att få ladda kan man säga något i stil med ”Nu tror jag att jag betalar ~x öre/kWh. Låter det OK?”

Det svaret känns väl hyggligt? Även om jag själv hellre låter mina nära & kära ladda fritt eftersom att jag vet att dom skulle låta mig göra det hos dom.
 
  • Gilla
Kalle77 och 6 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren

När jag körde elbil förra året o laddade hos vänner, var lite för långt hemifrån då, så erbjöd jag i förväg att få betala.

inte haft elbil detta år , men i dessa tider med jojo priser hade jag insisterat extra mycket om de verkar vilja vara bjuda på det.

Brukade även berätta hur många kWh jag hade laddat.

inget större problem vad jag upplevde det som, men beror nog mycket på vad för slags vänner man har, samt hur man själv beter sig.
 
  • Gilla
RolfH och 15 till
  • Laddar…
wildeside
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Kanske är dax för
https://www.eon.se/elbil/elmack
om det är så många som laddar sin bil hos dej.
 
  • Gilla
Carcoza och 5 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Och vad säger gästerna när du tar upp liknelsen med bensindunken?
 
  • Gilla
Elajomannen och 6 till
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Brukade även berätta hur många kWh jag hade laddat.
Hur många kWh brukar det landa på när du laddade hos vänner och bekanta?
 
Jag tycker det är en intressant diskussion.

Jag tycker nog man ska betala för sig... Men jag inser att vid diskussion och efteråt kan gliringar om snålhet diskuteras beroende på hur diskussionen gick och vem som betalade.

Lite som de vill splitta krognotan och de som håller reda på hur många lättöl de drack.

/ATW
 
  • Gilla
Dauen och 3 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Hur många kWh brukar det landa på när du laddade hos vänner och bekanta?
Jag tror att antal kWh är ointressant utan för många är det principen.

Eller frågar du efter pengar till parkeringsavgiften när du hälsar på någon i stan?

/ATW
 
  • Gilla
uuu och 10 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tror att antal kWh är ointressant utan för många är det principen.

Eller frågar du efter pengar till parkeringsavgiften när du hälsar på någon i stan?

/ATW
Jag förstår att det handlar om principen, men då jag inte har någon aning om hur mycket det går åt för att ladda en elbil så var jag nyfiken, rör det sig om 1, 10, 50 eller 100 kWh?

Sällan jag parkerar så jag behöver betala p-avgift, men då det händer så betalar jag ju själv.
 
  • Gilla
MarcusMolander och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att om de inte har så att de kommer hem så är det självklart att de ska få ladda, men att bara passa på och fylla på lite är inte helt okej.

Beror också lite på om de frågar innan, erbjuder sig att betala, hur närstående de är, osv.

Zixten Zixten skrev:
Jag förstår att det handlar om principen, men då jag inte har någon aning om hur mycket det går åt för att ladda en elbil så var jag nyfiken, rör det sig om 1, 10, 50 eller 100 kWh?
På en höft 50 kWh. Förbrukning ca 1-1.5 kWh/mil.
 
  • Gilla
Viktoranderssn och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
El är ju ett drivmedel om man har en elbil. Självklart kan man inte förvänta sig att ”tanka” gratis hos någon, men är det verkligen någon som gör detta idag??? Låter som en modern skröna i stil med rubrikerna om alla elbilar som blev stående i snöstormen.

Det är klart att man kan fråga om man får ladda och ersätta kostnaden, och det är klart att man kan erbjuda laddning om man vill och det fungerar praktiskt, men jag har väldigt svårt att tro att någon förväntar sig gratis laddning hos vänner/bekanta. Speciellt eftersom ingen kan ha missat de rekordhöga elpriserna just nu….

Sedan kan det ju så klart finnas speciella skäl att beakta, tex att elbilen har slut på laddning pga flera timmar i bilkö, att den man besöker bor 30 mil från närmaste laddstation rakt in i vildmarken eller att personen man besöker har ett elsystem som är original från 1935 och inte klarar belastningen. Men det tillhör ju faktiskt ovanligheterna….
 
  • Gilla
  • Haha
StarkK och 10 till
  • Laddar…
A
Ja så länge inte elpriset vore på 5 kr per kWh och uppåt så skulle gästerna få ladda..
Annars så får de betala för sig..
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis frågar man först. Jag brukar få ladda hos mina vänner och släkt efter jag frågat. Likaså får de ladda sina hybrider och köra motorvärmaren när de är hos mig.
 
  • Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
Har inga vänner som behöver ladda sin bil, än. Men det ger mig dock en tankeställare, för det kommer ju att hända. Jag är snål, och vi lever inte så ”fett” i vår familj. Varje krona räknas här. hmmm…
 
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.