A
M mnils skrev:
Den mest djävulska ondska brukar komma från folk med goda intentioner. Att de har en genuin tro och bara tror på en sak är en av förutsättningarna och att de är fullständigt övertygade om att just deras käpphäst är det absolut viktigaste som finns är en annan.

Religiösa fundamentalister är farliga om det sedan gäller Jesuitorden, Muslimska Brödraskapet, kommunister, klimatalarmister eller coronahysteriker kvittar, resultatet blir ändå det samma.
enligt vissa här i Sverige så är ju muslimska brödraskapet en vanlig förening..
kommunister anses som politiska frihetskämpar... (iallafall om man ska tro vissa journalister)

klimatalamister... måste vara samma dåliga påhittare av ord som för klimatförnekare...

corona hysteriker... Ja det är ju samma som den skaran som skrek över svininfluensan och dess vaccin... :thinking:

De politiska eller religiösa övertygelser som råder hos varje individ måste man väga in... även hos forskare... annars blir det galet..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Fint!
etanol - diesel - mm
Ja, jag tror på alternativa drivmedel. Har kört på etanol, gas och hann precis köra ett par tankar HVO innan jag lämnade in min diesel. Alternativa drivmedel är en del av lösningen på medellång sikt, absolut!

Trist att politikerna övergav dem så snabbt...


Det har ju varit olika "hot" hela tiden, om vi gjort ingenting så vet vi inte var vi varit idag. Det var ganska stora problem med tex försuring, kvicksilver mm som man faktiskt lyckats ganska bra att förbättra.
Ja jo men vem var det som gjorde mest för klimatet från 1939 och fram till idag?
skogsbruket..

Det är skogsbruket med just trakthyggesbruket som vi i Sverige och Finland har att tacka för extremt mycket.

mycket av den olja vi skulle ha gjort plast av har vi sluppit pga att vi kan använda trä istället..

Jo det finns ju många anledningar till att politikerna övergett tillverkning av bränsle..
1 stor anledning var att man inte skulle kunna beskatta miljövänliga drivmedel.. Varför låta folk köra på något som inte gynnar staten?

En annan var att man inte förstod hur mycket vi i Sverige tillverkar.. Och att vi inte importerar 1 generations etanol..
Och att våra politiker valde att skriva på avtal med Tyskland om att de får köpa den största delen vi tillverkar..
 
Maskintok skrev:
Jo det är ju enda utvägen för att kunna hantera en faktura från nätbolagen...då 2/3 till ska betalas...

Så ja det blir ju att byta utrustning.. Vilket i sig kan kosta en förmögenhet..
Ett bra värmesystem sparar inte bara elnätsavgift, utan även elen i sig...
 
A
K karlmb skrev:
Ett bra värmesystem sparar inte bara elnätsavgift, utan även elen i sig...
Jo visst gör det de..
Men man får ju ställa kostnaden för att byta emot driftkostanden man har.. först då ser man när brytpunkten kommer... Och då blir det billigare..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ny teknik börjar alltid så. Titta t.ex. på Mercedes S-klass. De är alltid väldigt tidiga med ny teknik, teknik som några år senare blir så pass billig att den letar sig in i de flesta andra bilar.

Elbilarna är ju också på väg dit och till viss del där. Det finns faktiskt rätt många ganska beskedligt prissatta elbilar som går att köra för en billig peng. T.ex. Renault Zoe, Hyundai Ionic ( ej 5), Fiat 500e, Mazda MX-30, MG Zs och inte minst Minin som jag kör.

Jag körde tidigare en betald bensinmazda och gav ca. 1800:- i månaden i bensin samt 1000:- i månaden för service, reparationer skatt och försäkring. Totalt 2800:-.

Nu kör jag en ny el-Mini för 2900:- i månaden inkl. allt ( service, däck, försäkring m.m). På det kommer el för 500:- i månaden.

Så för en 600:- mer varje månad kör jag en ny skitkul elbil med full garanti.

Så så blodigt behöver det inte bli.
Fast det där är ju vi andra med och subventionerar.
 
Maskintok skrev:
Jo visst gör det de..
Men man får ju ställa kostnaden för att byta emot driftkostanden man har.. först då ser man när brytpunkten kommer... Och då blir det billigare..
Tror tyvärr de flesta som är kvar med direktverkande el inte har så stora ekonomikunskaper.
 
  • Wow
gone_fishing
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast det där är ju vi andra med och subventionerar.
Javisst… och jag subventionerar grannes kök i form av rotavdrag, och nästa grannes solcellsanläggning och vi har subventionerat massvis med tjänstedieselbilar när de ansågs vara miljövänliga i form av låga förmånsvärden. Så funkar vårt system.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Tror tyvärr de flesta som är kvar med direktverkande el inte har så stora ekonomikunskaper.
Nä det är nog sant:thinking:...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Subventioner är ju ett vanligt verktyg för att få ut något nytt som anses vara samhällsnyttigt när man inte har kapitalstarka organisationer eller privatpersoner som kan/vill betala för utvecklingen/implementeringen av ny teknik( typ bilar som S-klass).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst… och jag subventionerar grannes kök i form av rotavdrag, och nästa grannes solcellsanläggning och vi har subventionerat massvis med tjänstedieselbilar när de ansågs vara miljövänliga i form av låga förmånsvärden. Så funkar vårt system.
Visst, vånta dig bara inte att det förblir så länge. Du är en mjölkko som ska mjölkas,
 
Däremot tycker jag gränsen/taket för elbilpremien om 6-700tsek ( kommer inte ihåg vad det var exakt) är bra. Vi ska inte subventionera ”lyxbilar” utan vettiga och ändamålsenliga transportmedel.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst, vånta dig bara inte att det förblir så länge. Du är en mjölkko som ska mjölkas,
Självklart är detta tillfälligt. Jag hade gratis laddning i mitt parkeringshus( om man betalade parkering) på jobbet en kort tid men detta har man nu börjat ta betalt för.

Subventioner används ju för locka till det man anser önskvärt i samhället, det vill säga det som man i någon form av demokratiskt samförstånd vill uppnå. Om man vill göra tvärtom anser jag att man gör sig själv och övriga till viss del en otjänst.

Gillar man det inte så är det bättre att motarbeta det politiskt.
 
D
Illustration av en person som bär glasögon med en pratbubbla om miljö och extremväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rolig
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Däremot tycker jag gränsen/taket för elbilpremien om 6-700tsek ( kommer inte ihåg vad det var exakt) är bra. Vi ska inte subventionera ”lyxbilar” utan vettiga och ändamålsenliga transportmedel.
Jaså.. det man vill göra är ju att höja skatten för oss andra bilägare för att finansiera detta.. lika bra fortfarande?
 
A
D djac skrev:
[bild]
Rolig
Finns en del sanning i den så ja..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.