11 270 läst · 38 svar
11k läst
38 svar
Bestridande av faktura
Varje bestridande är specifikt ,Konsumentverkets anvisning är generell för köp ,här gäller Ktjl .L Lars Ryden1 skrev:Nja, Spikin.....
Nedan citat från Konsumentverkets hemsida om hur att bestrida en faktura:
"Att bestrida en faktura innebär att du meddelar företaget att du protesterar mot fakturan och därför inte kommer att betala. Det är viktigt att du talar om varför du tycker att fakturan är felaktig, till exempel att summan inte motsvarar det ni har kommit överens om.
Kontrollera hur stor del av fakturan som är fel
Tänk på att kontrollera vilken del av fakturan som är felaktig. Grundprincipen är att du ska betala för den del som är korrekt. Ibland behöver du alltså meddela företaget att du till exempel kommer att betala hälften av fakturans belopp, men att du bestrider det resterande beloppet.
Bestrid skriftligen
När du bestrider en faktura är det viktigt att du kontaktar företaget skriftligen så att du kan bevisa att du har protesterat och inte bara struntat i att betala. Du kan till exempel skicka ett mejl. Skickar du brev är det bra om du skickar brevet rekommenderat så att du kan bevisa att du har bestridit fakturan. Kom ihåg att fota eller ta en kopia på ditt bestridande.
Du behöver inte skicka med fakturan när du bestrider. Vill du skicka fakturan till företaget bör du skicka en kopia och behålla originalfakturan själv.
Efter att du har bestridit
Företaget behöver inte besvara eller godkänna ditt bestridande för att det ska gälla. Om företaget trots ditt bestridande tycker att de har rätt till betalning är det upp till företaget att driva ärendet vidare. Efter att du har skickat ditt bestridande kan du alltså vänta för att se hur företaget agerar. Om företaget inte skickar fler krav behöver du inte göra något mer."
Jag tycker nog att jag gjort hyfsat rätt.....
MVH//Lars
Klart är att inget specifikt avtal om debitering finns .Då gäller Ktjl 36§ . TS har ingått avtal enligt tidigare prisberäkningssätt för liknande arbete men har nu fått oskäligt hög debitering vilket TS har reklamerat och
bestridit fakturan . För att TS skall kunna bedöma skäligheten i debiteringen fordras en tidsnedbruten arbetsspecifikation enligt Ktjl 40§ . TS skall och kan inte framställa en egen specifikation innan firman
har lämnat sitt debiteringsunderlag , det är ju firmans debitering som TS finner oskälig och bestritt .
För förfall och betalning gäller Ktjl 41§ punkt 2 .
Löpande prissättning används ofta mellan samma parter för likvärdiga arbeten Ktjl 36§ .
Lagen Ktjl uttrycker att utföraren/firman har de största kunskaperna avseende arbetets utförande och skall
därför noggrant kunna redogöra för sin debitering. Privatkunden anses ha den svagaste kunskapen
varför Ktjl finns.