ok, men ovan nämnda fall är ett företag som har våtrumsbehörighet, å då borde dom väl även klara av att svetsa en matta, när dom tom rekommenderar matta framför kakel!
 
pellefant skrev:
ok, men ovan nämnda fall är ett företag som har våtrumsbehörighet, å då borde dom väl även klara av att svetsa en matta, när dom tom rekommenderar matta framför kakel!

Det är väl klart att de borde klara det om de har behörighet för matta. Det finns väl ingen som skulle påstå något annat.

Jag däremot har behörighet enligt PER's branschregler, det du kallar våtrumsbehörighet, men jag har inte en aning om hur man lägger och svetsar matta. Så det är olika saker.

Men det är märkligt att du inte ser någon anledning att anlita ett behörigt företag, bara för att en kille hos ett företag du stött på inte är kompetent. Det innebär naturligtvis inte att alla behöriga företag är dåliga. Tror du på allvar att behöriga företag är sämre i allmänhet än icke behöriga?
 
nej det tror jag inte men det känns tråkigt om man anlitar ett behörigt företag som borde ha kompetens att klara av det, dessutom var det ett företag som försäkringsbolaget rekommenderade :( . Vid kontakt med försäkringsbolaget "ryckte dom på axlarna" så tydligen är det inte helt ovanligt att "kompetenta" företag gör slarvjobb.
 
Det förstår jag verkligen att det känns tråkigt. Såklart fullständigt oacceptabelt, och jag hoppas att företaget åtgärdat alla skador..

Men jag håller i alla fall inte med dig om att det inte är någon mening med att anlita ett behörigt företag. Jag tror att risken att något liknande händer trots allt är mindre med ett behörigt företag.
 
  • Gilla
Renovator 88
  • Laddar…
Företaget som byggde vårt hus anlitade ett företag som inte har våtrumsbehörighet för att ordna våtrumstapeten. Vi saknade därmed GVK dokumenten. Inte bra. Nu i efterhand så anlitar hantverkarna ett annat företag för att göra dokumenten i efterhand. Fattar inte hur det går till.

Och inte har vi fått dokumenten än.
 
Byggarn skrev:
Tyckte också att det var konstigt. Men det var i alla fall så han sa. Sen tycker jag att det är lite väl saftigt att betala 4500.- årligen för behörigheten.
1.
Om avgiften är avdragsgill handlar det ju knappas om några jättesummor "på lönen". Efter sociala avgifter och skatt är det ju inte mkt mer än ca 1500 spänn.
Kan man få in ett jobb extra så är det ju intjänat på nolltid och man lär sig förhoppningsvis något på kurserna.

2.
Har själv anlitat en hantverkare med egen frima som dessutom vara relativt nära bekant. Litade fullt på honom och tog semester medans han renoverade. Kom hem och slutbesiktigade och BKR underkände det mesta och rådde till att riva upp.

Däremed inte 100% sagt att det gått bättre med behörighet men jag antar att de går igenom väsentligheter som att golvbrunn skall bytas om äldre än 10 år även om den är av plast, klämring SKALL vara installerad, fall på golv i våtrum, kortare CC-avstånd på reglar för att klara de tunga plattorna (alternativ kraftigare väggar typ ply + gips), täthet mot el.dosor, avsaknad fuktspärr mot tröskel (toadörr) m.m.
Saker som jag själv hittat på nätet via PER men som uppenbarligen inte den här firman kände till eller förbisåg.

Kommer definitivt kontrollera emellanåt denna gången så att allt blir rätt.
Inte sugen på att vara utan badrum i ett halvår till ;-)
Det tråkiga är ju att sådant drar ner ryktet för hela branschen, även om säkert de flesta är jätteduktiga och gör jobbet enligt reglerna.
Men som kund så blir man lätt förundrad att det kan bli så fel om man arbetar med det. Särskilt när man känner personen och upplyst att allt skall göras enligt gällande regler.

Mvh
Boogieman
 
hos mej bytte dom inte golvbrunnen vid rep av vattenskada trots att den var äldre än 10 år!! jag pratade med mitt försäkringsbolag om det och dom sa att den inte behöver bytas. nu tycker ju jag att oavsett om den behöver bytas eller ej så skulle man bytt den iaf, jag kunde ju blivit tillfrågat och själv betalat golvbrunnen eftersom den gamla var losstagen.
 
Jag förstår inte alls hur du menar. Det finns inga skäl i världen att byta en brunn för att den är äldre än tio år. Detta upplyste tydligen också försäkringsbolaget dig om. Varför skulle de ha frågat dig om de skulle byta brunnen..?
 
pellefant skrev:
hos mej bytte dom inte golvbrunnen vid rep av vattenskada trots att den var äldre än 10 år!! jag pratade med mitt försäkringsbolag om det och dom sa att den inte behöver bytas. nu tycker ju jag att oavsett om den behöver bytas eller ej så skulle man bytt den iaf, jag kunde ju blivit tillfrågat och själv betalat golvbrunnen eftersom den gamla var losstagen.
Vilket försäkringsbolag var det som var "så snälla"?
Var de villiga att ge dig det skriftligt så du inte står där ifall det blir skador igen?
Uppriktigt intresserad att veta.

Boogie
 
folksam. tror inte dom ger något skriftligt på det.
med tanke på att det är en relativt viktig detalj och plast åldras och den bara kostar en dryg hundring hade jag gärna sett att den blivit bytt.

jämför med om jag exvis byter en 15 år gammal elcentral och flyttar över den gamla jordfelsbrytaren till nya centralen, nej då får då kunden kräva det och egentligen åxå skriva under ett dokument att han vill ha den gamla.
 
Pellefant, kan du inte svara på min fråga? Varför skulle man lägga flera tusen på att byta en brunn som bara ligger på runt tio år i ålder? Det finns inte större anledning att göra det än att byta ett avloppsrör som är tio år gammalt. De här grejerna håller i minst femtio år, antagligen mycket mer.

Och vad pratar ni om, skriftligt på vadå?
 
hur skulle det kosta flera tusen att byta en golvbrunn när dom rivit upp golvet runt brunnen och plockat lös den?
en del plastgolvbrunnar som från början var typgodkända "tappade" sitt typgodkännande, därav efter som jag inte visste om det var rätt eller fel typ av brunn så tycker jag att dom kunde bytt den. dessutom så kapade dom bort en fyrkant runt brunnen ca 600x600 fram till en golvregel och skarvade i en ny spånskivebit som inte låg på regeln, dom satte inte heller fast en kloss i regeln för att ge stöd åt skivan. det upptäckte jag när jag målade taket och stegen sviktade eftersom spånskivebiten inte hade något stöd under. jag påpekade det för byggfirmans chef som blev förbannad och inte tyckte jag skulle ifrågasätta deras kompetens!!! och tydligen ska man inte göra det eftersom kompetensen är lite si och så hos dom

skriftligt på att golvbrunnen är godkänd/ skriftligt att husägaren (eftersom han själv är ansvarig för sin installation) har begärt att få en gammal jordfelsbrytare. om jag monterar materiel som kunden själv köpt så skriver jag in det på fakturan, för jag kan ju inte lämna någon garanti eller byta ut sådant utan kostnad.
 
Aha, det var alltså rivet så mycket. Ja, då var det ju i princip bara kostnaden för själva brunnen som skulle tillkomma. Men jag ser fortfarande inte ett skäl att byta den egentligen, om det var en brunn som var typgodkänd efter -91.

Det är inte att försäkringsbolaget är "snälla", som boogieman säger, utan helt enligt gällande branschregler.
 
huset är ett älvsbyhus byggt 1980, hmm det blir ju ungefär 23 år gammal brunn när repet gjordes. så håller den i femtio år så var halva "livslängden förbrukad....
 
Instämmer med ovanstående men inte med den här delen.

Saken är den att börjar man utreda vad som krävs för att bli våtrumsbehörig enligt byggkeramiska rådets krav så är det ungefär som om att du måste vara utbildad bagare innan du får köra brödleveranser till din lokala butik.

1) Du skall vara plattsättare på (100%) heltid i minst tre (3) år.
2) Du skall gå kursen som anvisas av byggkeramiska rådet.

Däremot måste du INTE vara plattsättare för att få sätta plattor och lägga väggmattor eller golv.

Dessutom följer inte våtrumsbehörigheten nödvändigtvis företaget men för enskilda företag (personligt ansvar) följer den, den personen som gått utbildningen, fått behörigheten och arbetar yrkesmässigt i detta fält.

brma skrev:
Behörigheten följer företaget, inte hantverkaren.
I övrigt:

Du MÅSTE vara våtrumsbehörig för att få arbeta med tätskikt. Enligt lag!

Du måste som kund få en arbetsmiljösamordningsplan för varje arbete utfört.

Är det ett mer omfattande arbete SKALL du som byggherre anlita en av alla hantverkare att skriva en arbetsmiljösamordningsplan för hela projektet.

Den som skriver denna skall ha genomgått en BAS-P/BAS-U kurs för ändamålet enligt arbetsmiljöverkets krav.

Det är 20 000 Kr i böter om du inte får ut en.

Entreprenören SKALL ha en ansvars och entreprenörsförsäkring.
Du skall begära ett s.k. försäkringsbevis eller entreprenörsintyg av din hantverkare.

Du som byggherre MÅSTE teckna Färdigställandeförsäkring om det avser annat än underhåll eller del av arbete som du ämnar slutföra som självbyggare.

Kom ihåg att byggreglerna har ändrats mycket omfattande de senaste tre åren.
Så öven i år fr.o.m den 1/1 och 1/7 -- 4/7.

Nybyggnationer KRÄVER en kontrollansvarig.

Bygglov krävs numer för utomzons byggnationer om tomten klassas som Sammanhållen bebyggelse. D.v.s. runt tre närliggande boningshus på angränsande tomter.

Och slutligen...

Om du ämnar byta golvmatta eller klinker i våtrum så SKALL du byta golvbrunnen om det är mer än tio år sedan senaste bytet!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.