K Kane skrev:
Och hur kom du fram till den slutsatsen?
Kör el bil och har el bils laddning hemma. Läst om problemet och rekommendationer. Ikea Bäckebol har stängt av sina 220 volt laddare och tagit bort kontakterna efter problem. Bäst är väl om du själv frågar en elfirma som kan installera elbilsladdning / se över elsystem :) Tror det räcker med ett telefonsamtal.
 
  • Gilla
Gizmo 2
  • Laddar…
Har stött på sådana människor förut i mitt förrförra jobb extremt pedantiska med att läsa av både vattenmätare och elmätaren och en massa pärmar.

Mitt råd till dig är att skaffa dig en RIKTIG BIL och inte köra runt med en SKRUVDRAGARE PÅ HJUL.

Ärligt talat är det ju bara att acceptera.
 
  • Haha
  • Gilla
Krokben och 4 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Skaffa en bensin/diesel bil så slipper du många problem, plus att de är bättre för klimatet

F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
K KristerLo skrev:
Skaffa en bensin/diesel bil så slipper du många problem, plus att de är bättre för klimatet
På vilket sätt är en bensin- eller dieselbil bättre för klimatet? :thinking:
Ok att det blir en del miljöförstöring när man framställer en del råvaror som elbilen behöver (vilket även gäller bensin- och dieselbilar), men hur kommer klimatet in i det hela?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
På vilket sätt är en bensin- eller dieselbil bättre för klimatet? :thinking:
Ok att det blir en del miljöförstöring när man framställer en del råvaror som elbilen behöver (vilket även gäller bensin- och dieselbilar), men hur kommer klimatet in i det hela?
genom co2 påverkan..
vilket även sker hos fossilt..
Däremot så är en äldre fossil bil bättre än att köpa en ny elbil.. Men det finns det redan så många trådar om så det kan vi lämna..

Förstår svärfar dock..
En elbil skulle inte ens komma in på gården här. :cool:
och har han något emot svärsonen... Så varför åker man dit istället för att respektera folk?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det här är en ganska intressant diskussion faktiskt med dagens elpriser.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.

däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?

Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
En elbil har mellan 24-100kWh stort batteri. Man drar aldrig ur det till noll och laddar oftast inte fullt. Genomsnittsladdningen kanske kostar en 50-lapp när man laddar hemma.
 
K KristerLo skrev:
Skaffa en bensin/diesel bil så slipper du många problem, plus att de är bättre för klimatet
Ja, precis så är det. Och jorden är platt.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.


Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Du får väl ta konsekvenserna av att du har en elbil… du vill inte stanna på vägen och ladda och svärds vill inte att du laddar hos han. Gissa vad du kommer att behöva göra.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Gissar att han är orolig för att elsystemet inte tål belastningen. Det förekommer bränder / nersmälta kontakter när elbilar laddas på gamla 220volt installationer. Erbjud dig att betala en elektriker för att se över installationen och eventuellt förbättra den om det behövs. Klarar hans huvudsäkring el bilsladdning ?
Men tanke på att det är ägaren till anläggningen som är skyldig att hålla sin anläggning i skick så är det mer rimligt att han tar ut en elektriker för att se över sin anläggning om den inte klarar av en vattenkokare på hjul (drar ungefär samma.)
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
En vattenkokare som kör nonstop i 10h :crysmile:
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Fe1l Fe1l skrev:
Ni alla kommer bli likadana när ni blir äldre, förmodligen är endel redan diskmaskins-diktatorer.
Jag är redan sån.
Är laddsladden inte inkopplad när nån kommer på besök så säger jag till dem att plugga I innan vi pratar vidare.
På frågan om betalning så önskar jag dem en trevlig resa hem.
 
  • Gilla
Fe1l och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
På frågan om betalning så önskar jag dem en trevlig resa hem.
Ja, det kan väl vara värt de där tiotalet kWh för att veta att gästerna ger sig av i tid...
 
  • Haha
  • Gilla
krzysgro och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
genom co2 påverkan..
vilket även sker hos fossilt..
Däremot så är en äldre fossil bil bättre än att köpa en ny elbil.. Men det finns det redan så många trådar om så det kan vi lämna..

Förstår svärfar dock..
En elbil skulle inte ens komma in på gården här. :cool:
och har han något emot svärsonen... Så varför åker man dit istället för att respektera folk?
Jo, du har ventilerat de åsikterna i många andra trådar. Men att du är okunnig inom området och rädd för ny teknik betyder inte att utvecklingen stannar upp som tur är.
 
  • Gilla
  • Haha
Wedelvåffla och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag är redan sån.
Är laddsladden inte inkopplad när nån kommer på besök så säger jag till dem att plugga I innan vi pratar vidare.
På frågan om betalning så önskar jag dem en trevlig resa hem.
Samma här. Har inte elbil själv men har ändå installerat laddbox så att familj och vänner som kommer på besök kan ladda.
Lika självklart för mig som att de får använda sig vårt wifi när de hälsar på.
 
  • Gilla
Wedelvåffla och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det här är en ganska intressant diskussion faktiskt med dagens elpriser.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.

däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?

Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
Räkna med ca 2-2.5kWh per mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.