Hej,

i mitt tidigare inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/attefallshus-under-300-000.439797/ dokumenterade jag markarbete samt grundläggning för Attefallet och nu fortsätter jag med projektet. Det sista som återstår är gjutningen av plattan och som jag nämde tidigare kommer jag blanda betongen själv. Det beror inte på snålhet det är snarare de preferenser som jag måste anpassa mig till. Själva plattan ligger 2 höjdmeter från vägen var betongbilen skulle kunna stå. Som bekant vet vi att betongen kommer inte rinna uppåt så jag behöver en pumpbil också. Om jag skulle ta hit dessa 2 bilar så är vägen blockerad ca 1 timme som används flitigt av granar. Givetvis skulle jag kunna pussla ihop det om det hade varit det enda alternativ men jag tyckte att blanda själv är inte så hemskt.
Grundplatta i betong för tillbyggnad av hus med arbetsmaterial synligt i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd betonggrund för hus med armeringsjärn, cementblandare och byggmaterial i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag delade plattan till 3 lika stora delar och gjöt 1/3 om dagen (tog 6 timmar var)
Blandade 1 del cement 2 delar gjutsand 1,5 del ballast 8-12. Men andra ord hade jag inga färdigblandade påsar från bygghandel. Allt betong 3,3 kubik gick på 5000kr.
I bakrunden syns tombolan från Jula som jag köpte för några år sedan för 1495kr.
Har haft den länge och när den var relativ ny bytte jag drivremen och när jag tog av kapan ville jag verkligen gråta. Så mycket formsprutat plast har jag aldrig sett tidigare:crysmile:. Det enda som var av metal var motoraxel och direkt på den drivrem. Inte ens remskiva fans!! MEN DEN LEVERERAR!!!

Nybyggd betongplatta för uteplats med byggmaterial, betongblandare och delvis lagd stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läggningsarbete av grå stenplattor på uppfart, halvfärdig med några löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som jag upplevde ganska jobbigt när jag byggde garaget 3 år tidigare var terängen runt om som var ojämt, var svårt att gå på, byggställning snett etc.
Tanken nu är att färdigställa marken runt omkring med marksten, plantera häck och bygga trappa innan jag smäller upp huset. Ni som har möjlighet att göra marken i ordning innan själva bygget REKOMMENDERAR jag starkt detta. Att bygga i sånt miljö senare var som dans på rosor.

Nybyggd betongplatta för garage med kantsten och intilliggande äldre stenbeläggning, träkrage, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

prislappen för grunden är 58000kr
detta ingår
utstakning
lägeskontroll
startbesked från komunnen
grus 0-18
makadam 8-12
flis 2-5
sand 0-4
cement
kantelement
frigolit 20cm
armering
vattenrör 25 m
avloppsrör
draneringsrör
markkabel 50m
datakabel 50m
hyrkostnad för bergborr+kompressor
inköp av 8 st spräckkilar
duschbrunn
marksten
marksten stora (trappa)
20 st thujor
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
ByggPajken och 13 till
  • Laddar…
3D-modell av en trästomme till ett hus med gult tak och röd dörr skapat i SolidWorks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under de kalla och ickebyggbara:pdagar skapade jag 3D model och utifrån den ritade jag 2Dbyggritningar

3D-modell av en byggritning skapad i SolidWorks visande en träväggs stomme med dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2D-byggritning i SolidWorks av köksfasad med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är exempel på mina byggritningar. Jag ritade de i SolidWorks och det finns säkert många brister om någon sakkunig tittar på de. Hur som helst det gick fint fint att bygga enligt dem :)

Nu kan jag beställa fönster, dörrar och allt virke. Det börjar klia rejält i fingrarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 6 till
  • Laddar…
Spännande! Bra jobbat hittills!
 
Själv tänker jag bygga attefalls hus under 20k.
 
  • Gilla
Punkas och 4 till
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
[media] Själv tänker jag bygga attefalls hus under 20k.
med virkespriser så kommer det kosta mer än 20k tyvärr..
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag som också håller på med mitt Attefallsbygge är sjukt imponerad över ert grundarbete. Handgrävning och spräckkilar. Nu snackar vi självbyggare på allvar.

För alla som bara ser det omöjliga, läs och lär.
 
  • Gilla
GaMaGo73 och 6 till
  • Laddar…
Med risk för att verka lite näsvis… varför inte bara bygga på plintar?
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Med risk för att verka lite näsvis… varför inte bara bygga på plintar?
Jag lyfter förstås hatten för Jan1. Utmärkt jobb!
Varför ska det byggas så hemskt dyrt. När man kan bygga billigt?
Plintar ska det vara. Man spar ju en massa.
 
  • Haha
ByggPajken
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Jag lyfter förstås hatten för Jan1. Utmärkt jobb!
Varför ska det byggas så hemskt dyrt. När man kan bygga billigt?
Plintar ska det vara. Man spar ju en massa.
Plintar kan vara bra men vid Attefallshus vill man ofta maxa höjden för att få rymd på loftet, och då är plintar inge bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Plintar kan sätta sig lite hur som helst sen också det är ju skönt med en platta speciellt om han har golvvärmen däri. :love:
 
  • Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
Byggnadsställning av trä under konstruktion på ett betongunderlag med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde ställningen av skitvirke som fanns hemma. Försökte göra det av klena dimensioner för att komma ner i vikten. Måste kunna flytta den själv. På bilden syns syllen. Nu sätter jag igång på riktigt!

Byggprojekt på bakgården med uppställda trästommar och en pågående konstruktion av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långsida 1 rest! Långsida 2 på backen!

En hemmagjord träställning för ett byggprojekt med upprättade reglar och syll i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt nybyggd trästomme för ett byggnadsprojekt, sedd bakom en grå stentrappa, med skogsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis uppförd ställning av trä i en trädgård, med färdigställd och omkapad virke på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla väggar på bilder ovan klarade jag på en dag ensam. Det var bara vid resningen som jag tog hjälp av 2 garanar. Jag hade inte klarat allt detta på en dag om jag hade inte gjord vissa förberedelser innan. Alla reglar kapade och jackade jag i förväg. Över och underliggare var märkta och förborrade för enklare och snabare montering. Med andra ord alla delar var numrerade och märkta så det gick ruskigt snabb. Det var som att bygga med en byggsats, typ LEGO. Jag spenderade 2 lördagar i garaget och förberede allt som gick.

Delvis uppbyggd trästomme till en byggnad med märkta reglar och förberedda balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det mest utmanande i detta skede var att lyfta upp limträbalken som är 6500x450x90 och väger nästan 200kg.
Planen var att lyfta det med kranbilen men jag var 4 dagar för tidigt (allt gick snabbare än jag hade räknad ) och då skulle jag forlora 4 regnfria byggdagar. Ringde kompisar och granar och nästkommande dag fick jag arbetslag på 7 man plus jag. Hela lyften var klar på 20 min och mycket enklare än jag trodde:p

Trästomme till pågående byggprojekt med reglar och syllar, omgiven av trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme till byggnad i uppbyggnadsfas, omgiven av grönska och med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde skriva att stomme är 145 och takstolar 220
Sedan tillkommer 45 läkt på insidan och 70 på takstolar

Delvis uppförd träställning för byggnadsprojekt med synliga reglar och en takstomme, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme till en byggnad under uppbyggnad med synliga reglar och taksparrar, omgiven av träd och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikade råspont 120x20 och inga jävla råspontluckor! Enstaka plankor. Båda sidorna klarade jag på en dag. Just denna vecka tog jag semester. Nu återstår bara papp och läkt på taket och sedan kan börja regna.
Använde Biltemas spikpistol för 1500kr. Inte en enda dubbelslag. Helt otroligt! För 3 år sedan spikade jag med samma pistol garaget och så vit jag minns då och då var jag tvungen mekka lite med pistolen. Jag tror det beror på vilka spikar man har men jag hade samma fabrikat då som nu.

Timrad träställning för byggprojekt med halvfärdig takkonstruktion omgiven av trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som takpapp använde jag nonvowen TYVEK. Ni får gärna kommentera valet av takpapp. Eftersom TYVEK andas - precis som GORATEX behöver man inte bygga luftspalt på insidan. En annan fördel är att det är mycket enklare att lägga på taket. Det räcker att häfta det med häfthammare i överlappen. Hur smidigt som helst!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Jag lyfter förstås hatten för Jan1. Utmärkt jobb!
Varför ska det byggas så hemskt dyrt. När man kan bygga billigt?
Plintar ska det vara. Man spar ju en massa.
Det är klart att plintar är biligare men man kommer lite högre upp och jag betraktar det som nackdel. Platta på mark är dyrare men känslan går inte att jämföra. Det är stum och stabil. Ingen påväxt underifrån etc och etc.
 
  • Gilla
Chrickan7 och 5 till
  • Laddar…
Ser riktigt fint ut! bygger själv hus på 63 kvadrat och samma som du med platta på mark dock inte snedtak inne eller loft, imponerad över hur fort det går har tagit mig 4 år från jävlandes med bygglov till slutspurten som man ligger i nu! Min kostnad ligger dock på runt 450 000 samt kommer det tillkomma mera
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Snyggt bygge. Håller själv på med ett Attefall med samma mål, göra allt själv och under 300kkr. Är på 284kkr och har det mesta inhandlat så det blir ganska nära målet.
 
  • Nybyggt svart Attefallshus med en ljus interiör synlig genom fönstren, framför ett stenlagt gångområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lucinha och 4 till
  • Laddar…
P Putrix skrev:
Snyggt bygge. Håller själv på med ett Attefall med samma mål, göra allt själv och under 300kkr. Är på 284kkr och har det mesta inhandlat så det blir ganska nära målet.
Älskar ditt tak. Falsad plåt är såååååå snygg! Har du gjort det själv? Är det Planja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.