Hej! Ska renovera mitt badrum o även tänkt ändra avlopp etc. Har fått klartecken av Brf. Jag vill få känslan av att få det lilla att kännas större. Har valt marmorliknande material 60x60 cm. Badrummet är 1,58 m bred o 178 långt. Behöver maxa förvaringen för allt om behöver finnas då man är tjej . Min önskan är kommod på 80 cm har 60 idag. Bifogar förslag hur jag funderar på att göra. Ena fotot är hur det ser ut idag med kommod på 60x40. O jag vill åt utan längst in. Hur hade ni gjort. Tacksam för förslag.
 
  • Handritad skiss av ett badrumsplan med mått och layout för badkar, kommod och andra inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över badrumsrenovering med mått och planlösning, bl.a. 80 cm kommod och ovalt badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av ett litet badrum med grått golv, röd badrumsmatta, vit toalett och vit handfatkommod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina mått ser lite konstiga ut, särskilt toaletten. Men vill du ha maximal förvaring eller en så bred kommod som möjligt? Du skrev det första men verkar mena det andra. För om det är det första skulle du kunna behålla toalett och handfat där de är idag och göra en förvaringslösning till vänster om handfatet. Med en bra duschhörna kan du använda hela långväggen för handfat och skåp.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Glöm inte bort att man kan ha förvaring i skåp ovanför toalett och handfat också.

En dusch på 80x80 är rätt trångt om man inte är liten (det kan ju fungera bra för dig men inte för en längre eller kraftigare besökare).

Har du kollat in duschdörrarna som har ett extra gångjärn mitt på dörren så att man kan vika dem dubbelt?
Det är en smart lösning när det är trångt.

Du bör inte ha mindre än 35 cm från mitten av toaletten till en vägg eller annat fast för då blir det svårstädat.
 
  • Gilla
Auntagneta och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Glöm inte bort att man kan ha förvaring i skåp ovanför toalett och handfat också.

En dusch på 80x80 är rätt trångt om man inte är liten (det kan ju fungera bra för dig men inte för en längre eller kraftigare besökare).

Har du kollat in duschdörrarna som har ett extra gångjärn mitt på dörren så att man kan vika dem dubbelt?
Det är en smart lösning när det är trångt.

Du bör inte ha mindre än 35 cm från mitten av toaletten till en vägg eller annat fast för då blir det svårstädat.
BirgitS BirgitS skrev:
Glöm inte bort att man kan ha förvaring i skåp ovanför toalett och handfat också.

En dusch på 80x80 är rätt trångt om man inte är liten (det kan ju fungera bra för dig men inte för en längre eller kraftigare besökare).

Har du kollat in duschdörrarna som har ett extra gångjärn mitt på dörren så att man kan vika dem dubbelt?
Det är en smart lösning när det är trångt.

Du bör inte ha mindre än 35 cm från mitten av toaletten till en vägg eller annat fast för då blir det svårstädat.
BirgitS BirgitS skrev:
Glöm inte bort att man kan ha förvaring i skåp ovanför toalett och handfat också.

En dusch på 80x80 är rätt trångt om man inte är liten (det kan ju fungera bra för dig men inte för en längre eller kraftigare besökare).

Har du kollat in duschdörrarna som har ett extra gångjärn mitt på dörren så att man kan vika dem dubbelt?
Det är en smart lösning när det är trångt.

Du bör inte ha mindre än 35 cm från mitten av toaletten till en vägg eller annat fast för då blir det svårstädat.
 
BirgitS
I stället för att klicka på texten Svara i underkanten av ett inlägg så kan du klicka direkt i svarsrutan efter sista inlägget på sidan.

Välkommen till forumet också!
 
Det lutar mot att ha ett skåp över kommoden. Var o kikade på den typ av duschhörnan du menar, dock blir det lite väl trångt ändå. De rekommenderar mig till ha skjutdörrar med list på golvet eller duschdraperi. Inget av dem är ju något jag föredrar. Tror du det blir tajt med 800 komod om jag har den vid dörren? M toalettstol till höger rakt fram? Tack för tips
 
BirgitS
I ditt första alternativ skulle jag korta ner avståndet mellan väggen och kommoden för det är inte nödvändigt med 20 cm för att få plats med ett par små handdukar på väggen med dörren. Då kan duschen växa lite. En duschdörr som går att vika undan kan förstås också vara mycket nära en toalett.

Skjutdörrar med list tycker jag verkar mycket sämre än vikdörrar. Med duschdraperi nära en kommod är det risk för att kommoden blir fuktskadad.

Den här bilden tycker jag visar hur bra det är med vikdörrar när det är trångt: maxresdefault.jpg
Med skjutdörrar skulle det ju då vara kvar en bit vägg vid sidan av toaletten och det skulle bli mycket svårstädat.
 
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
G Git Johansson skrev:
De rekommenderar mig till ha skjutdörrar med list på golvet eller duschdraperi. Inget av dem är ju något jag föredrar.
Vilka är de? Skjutdörrar med list på golvet är en mycket omodern lösning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
1 16386 skrev:
Vilka är de? Skjutdörrar med list på golvet är en mycket omodern lösning.
En nödlösning innan vikdörrarna fanns ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bejo12345 och 2 till
  • Laddar…
Du kommer INTE ångra dig med sådana vikbara dushdörrar, valde det i vårt badrum för att få yta när man städar och nyttjar badkaret. Det är det bästa val vi gjort.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En nödlösning innan vikdörrarna fanns ;)
Det är butiken som säljer badrumsinredning som rekommenderade det. Vilken lösning hade du valt m placering av dusch, komod o wc om du fått önska helt fritt?
 
  • Gilla
UlfPersson
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju svårt att se foton:
Är det så att dagens lösning med toalett och kommod mittemot varandra känns trång eller dum på något annat sätt?
För det alternativet har många fördelar i och med att det då blir gott om plats för dusch, plats för badhanddukar och ett högskåp eller annan separat förvaring.

Duschen ska ju vara längst in så förutom så som det är idag finns det nog inga andra alternativ än de två du har ritat upp och då föredrar jag det första med toaletten rakt framför dörren. Men att verkligen utnyttja vikdörrarna och sätta dem nära toalett och kommod för att maximera duschen. Jag gillar det nog mest därför att det blir en stor sammanhängande fri golvyta direkt vid dörren.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att muggen borde stå rakt in mot dörren bredvid duschen, sen en komod där muggen står idag. Finns ju flera smarta skåp och förvaringar bara man letar, min sambo visar mig flera stycken varje vecka.

Ni delar kön, och behovet av mkt prylar och förvaring som du skrev tidigare :cool:
 
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
jag skulle behålla den ursprungliga placeringen av saker och ting och enbart ersätta allt med moderna och smartare möbler och utrustning. Väggskåp tillhör en av det jag skulle satsa på. Kan placeras en väggskåp ovan toa, en spegelskåp ovan handvask osv....
Omplacering av utrustning i det lilla badrum ger egentligen ingen förbättring, tycker jag
 
  • Gilla
Git Johansson
  • Laddar…
Säljer nu en insats med en toa/badrum typ 2.5kvm och det är gjort på ett snillrikt sätt. Toan är rakt fram man kommer in. Till vänster är handfatet. Det är allt man ser. Spegeln ovanför handfatet är upphängd på en 'vägg' som har gångjärn så man kan vrida ut den mot toaletten. Kranen från handfatet fungerar som kran för handfat, och kran för dusch, som finns bakom väggen. Det är således ett hål i väggen för kranen. Typ 40cm. Den sitter kvar efter man öppnat för dusch. Väggen är gjord av marinplywood, riktigt bra. Duschen är en blandare med kran o slang för dusch. Draperi gör att vatten inte kommer utanför, eller in i utrymmet bakom där toaletten är. Det är riktigt mini.mini, och har funkat! Inte det bästa lösningen men snillrikt och funktionellt. T.o.m. bättre än de mini 'badrummen' som finns på Finlandsbåtarna. Det går att göra smått om man vill. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.