Vi bor på utkanten av västra Göteborg på en relativ stor tomt - dryga 1600kvm.
Efter att vi var klara med vårt husbygge och jag satt någorlunda sysselöst hemma, kände jag en viss byggabstinens:). Tanken på Attefallet fanns redan vid tomtköpet men det var inte bestämnd när detta blir av. Det var snarare ett projekt som skulle sträcka sig lång i framtiden. På vintern började gro en tanke om att anlägga grunden för Attefallet under sommaren. Det var nämligen den allra mest utmanade biten av hela projektet. Våran tomt består av solid granit och är väldigt kupperad. Det innebär att platsen som lämpade sig best för bygget måste man plana. Ena sidan behöver man spränga (spräcka) bort medan den nedre sidan måste man fylla upp - rejält. Ni får gärna titta på bilder i kronologisk ordning.
Kuperad tomt med gräs och stenpartier, byggmaterial utspritt och bakgrund med hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den tilltänkta platsen

Handgrävning - detta var ganska roligt med tanke på vad komma skall
Påbörjad grundarbete för Attefallshus i en bergig trädgård med verktyg och grävning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Granitisk tomt på västra Göteborg med mätband och förberedelse för bygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Preparering av grunden för Attefallshus med verktyg, spräckkilar och markerad granit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dieseldriven kompressor dånar på uppfarten med 60m tryckluftsslang


Hyrde en luftdriven Atlas Copco bergborr och köpte 8 st spräckkilar för 32mm håll

Granitblock och rester av bergspräckning på en kupperad tomt med byggsäckar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var det värsta hästjobbet som jag har någonsin gjord

Grundarbete för Attefallshus med spräckta granitblock och rörinstallationer på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara små bitar kvar:sweat:


I detta läge har jag fruktansvärt ont i ryggen och regn är på inkommande så jag passar på och börjar rita bottenplatta med alla rör, el och avloppsdragningar. Jag måste redan nu bestämma var skall vask, toa, dusch, tvättmaskin, handfat samt avluftning sitta.


Form för gjuten stödmur med armeringsjärn på kuperad, huggen granitgrund i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marken behöver fyllas upp så jag börjar bygga gjutformen för stödmuren. Stödmuren skal vara ca 60cm hög och 9m bredd. Muren vilar på armerad sula som är 80 cm bredd och 10 cm hög. Formen skruvade jag av det som fanns, alltså skitvirke samt lite plyfa och OSB.
Grundarbete för byggprojekt med formar för stödmur, armering, med granit och trädgårdsgrus i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träform för gjutning av stödmur på granitmark med utspridda stenblock och byggmaterial, vit villa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutform för stödmur med armerad sula på byggplats med granitunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongen brinner!

Grundläggning av Attefallshus med uppbyggd stödmur, armerad sula och sprängda stenblock på en kuperad tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Muren klar!

Grundkonstruktion på bergig tomt med synliga avloppsrör, elkablar och gjutningsförberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läggning av vatten, el, avlopp samt datakabel.

Ritning för bottenplatta med mått för avlopps- och vattenledningar, el samt luftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här gjorde jag en enkel ritning med måttsättning av alla rör och duschbrunn.

Grundarbetsplats för Attefallshus med märkta rörledningar, grus och byggmaterial på en rymlig tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grunläggning fortsätter.
Grundarbeten för attefallshus med synlig armerad betongplatta, verktyg och byggmaterial på tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdstomt i utkanten av Göteborg med gräsmatta, granithäll och byggmaterial för grunden till ett Attefallshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markarbete färdigt! Nu är jag redo att börja lägga utt kantelementen och frigolit.

Grundkonstruktion för Attefallshus med synliga vatten- och avloppsledningar på en berghäll med gräs och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundplatta för Attefallshus med vattenburen golvvärme och armering innan gjutning, på en uppfylld och planerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen tar form:rofl:
När jag tänkte på uppvärmningen hade jag 2 alternativ. Antingen LLVP eller vattenburen golvvärme med en liten elpanna som värmekälla. Personligen tycker jag att LLVP tar alldeles för mycket plats i ett sånt litet hus samt man måste underhålla den tex byta/rengöra luftfilter. Fördelen är liten anskaffningskostnad samt energisnålhet. Efter många om och men beslutade vi att köra vattenburen golvvärme med 2 slingor. En i badrumet och den andra i resten av huset.

Armering för bottenplatta med golvvärme slangar ute på en kuperad tomt, byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armering färdig. Nu återstår bara betongen som jg kommer blanda själv. Det är bara drygt 3 kubik:crysmile:.
 
  • Kuperad tomt med gräs och stenar, träd, byggmaterial och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgrävningsarbete för grunden till Attefallshus på kuperad tomt med verktyg och hjälpmedel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plats för byggprojekt Attefallshus på kuperad tomt, med markarbeten påbörjade på solid granit, nära befintligt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse av berggrund för bygge med märkningar, bergborr, spräckkilar, och slangar på en stenig tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kuperad tomt med granitklippor och sprängda stenblock, gulmarkerad för planering av byggprojekt, med hus och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för Attefallshus på kuperad granittomt med utsprängda stenblock och rörinstallationer som sticker upp ur marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med armeringsjärn och gjutformar upprättade på kuperad, bergig grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med gjuten stödmur och armeringsjärn på bergig tomt, betongblandare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träform för gjutning av stödmur på ojämn granittomt med avmärkning och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutform för stödmur i byggprojekt med spånskivor på en kuperad tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödmur på granitgrund i förberedelse för Attefallshusbygge, med byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning för Attefallshus med rör och avloppsinstallationer på kuperad granittomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bottenplatta för Attefallshus med mått och placering av rör, el och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för attefallshus med utstakad plats, berggrund, och byggmaterial på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för bygge med verktyg, säckar av material och en cementblandare på en kuperad tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion för attefallshus på bergig tomt med armering och gjutformar redo för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjuten bottenplatta med vattenburen golvvärme och armering på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armerad betonggrund med armeringsjärn och slangar för golvvärme, redo för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn utlagda på bottenplatta för ateefallshus, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 64 till
  • Laddar…
Wow, kul bygge!
Skall bli kul att följa
 
Roligt bygge, jag har handblandat osannolika mängder betong så jag vet ungefär hur jobbigt det är. Jag ägde inte mindre än tre blandare ett tag, nu har jag detoxat till endast en.

En undran; blir det inte stor frysrisk på vatten/avlopp?
 
  • Gilla
DrCrill och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Roligt bygge, jag har handblandat osannolika mängder betong så jag vet ungefär hur jobbigt det är. Jag ägde inte mindre än tre blandare ett tag, nu har jag detoxat till endast en.

En undran; blir det inte stor frysrisk på vatten/avlopp?
Jo, beror på hur kalt det blir. Men med tanke att det ligger ca 10cm flis plus 20 cm frigolit med golvärme ovanpå är risken minimalt tror jag.
 
Imponerande att du gör det för hand, väldigt retro.

Är det inte risk att stödmuren trycks utåt av tyngden från massorna och byggnaden?
 
Redigerat:
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Klart imponerande, underbart med handspräckning istället för dynamit, var ju några i Granddesign som helt tappade det, och sprängde sönder tomten. Har alltid tänkt att även klippor kan vara fridlysta, särskilt de där vackert rundade på västkusten. Ni verkar veta vad ni gör, fortsätt så!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Imponerande att du gör det för hand, väldigt retro.

Är det inte risk att stödmuren trycks utåt av tyngden från massorna och byggnaden?
Nej, om du tittar på bilderna så är stödmuren L-formad med armering cc 30 och all vikt av massorna förhidrar att muren viker utåt.
 
  • Gilla
Lucinha och 5 till
  • Laddar…
J Jan1 skrev:
Nej, om du tittar på bilderna så är stödmuren L-formad med armering cc 30 och all vikt av massorna förhidrar att muren viker utåt.
Bra :cool:
 
J Jan1 skrev:
Vi bor på utkanten av västra Göteborg på en relativ stor tomt - dryga 1600kvm.
Efter att vi var klara med vårt husbygge och jag satt någorlunda sysselöst hemma, kände jag en viss byggabstinens:). Tanken på Attefallet fanns redan vid tomtköpet men det var inte bestämnd när detta blir av. Det var snarare ett projekt som skulle sträcka sig lång i framtiden. På vintern började gro en tanke om att anlägga grunden för Attefallet under sommaren. Det var nämligen den allra mest utmanade biten av hela projektet. Våran tomt består av solid granit och är väldigt kupperad. Det innebär att platsen som lämpade sig best för bygget måste man plana. Ena sidan behöver man spränga (spräcka) bort medan den nedre sidan måste man fylla upp - rejält. Ni får gärna titta på bilder i kronologisk ordning.
[bild]
den tilltänkta platsen

Handgrävning - detta var ganska roligt med tanke på vad komma skall
[bild]

[bild]

[bild]
Dieseldriven kompressor dånar på uppfarten med 60m tryckluftsslang

[video]
Hyrde en luftdriven Atlas Copco bergborr och köpte 8 st spräckkilar för 32mm håll

[bild]
Detta var det värsta hästjobbet som jag har någonsin gjord

[bild]

Nu är det bara små bitar kvar:sweat:


I detta läge har jag fruktansvärt ont i ryggen och regn är på inkommande så jag passar på och börjar rita bottenplatta med alla rör, el och avloppsdragningar. Jag måste redan nu bestämma var skall vask, toa, dusch, tvättmaskin, handfat samt avluftning sitta.


[bild]
Marken behöver fyllas upp så jag börjar bygga gjutformen för stödmuren. Stödmuren skal vara ca 60cm hög och 9m bredd. Muren vilar på armerad sula som är 80 cm bredd och 10 cm hög. Formen skruvade jag av det som fanns, alltså skitvirke samt lite plyfa och OSB.
[bild]

[bild]

[bild]
Betongen brinner!

[bild]
Muren klar!

[bild]
Läggning av vatten, el, avlopp samt datakabel.

[bild]
Här gjorde jag en enkel ritning med måttsättning av alla rör och duschbrunn.

[bild]
Grunläggning fortsätter.
[bild]

[bild]
Markarbete färdigt! Nu är jag redo att börja lägga utt kantelementen och frigolit.

[bild]

[bild]
Formen tar form:rofl:
När jag tänkte på uppvärmningen hade jag 2 alternativ. Antingen LLVP eller vattenburen golvvärme med en liten elpanna som värmekälla. Personligen tycker jag att LLVP tar alldeles för mycket plats i ett sånt litet hus samt man måste underhålla den tex byta/rengöra luftfilter. Fördelen är liten anskaffningskostnad samt energisnålhet. Efter många om och men beslutade vi att köra vattenburen golvvärme med 2 slingor. En i badrumet och den andra i resten av huset.

[bild]
Armering färdig. Nu återstår bara betongen som jg kommer blanda själv. Det är bara drygt 3 kubik:crysmile:.
Kul projekt! det är inte omöjligt att komma under 300000 om man gör det mesta själv och tänker på val av fönster, tak, kök, el mm. Men jag skulle aldrig satt in en elpanna till uppvärmningen. Resonerade kring samma sak för 4 år sen men det blev llvp med stöd av element och elektrisk golvvärme i sov och badrum. Elpriserna kommer bara gå uppåt. Ett tips, om nån ska bo permanent där sätt in en riktig utsugsfläkt i köket och lita inte på att badrumsfläkten har kapacitet att driva hela ventilationen. I vårt komplementshus på 30 m2 boarea så orkar den inte hålla co2 halten på en acceptabel nivå så jag har fått komplettera spaltventilerna i fönsterna med en Nibe DVC 10 ventilator. Kort sagt snåla inte på ventilationen som jag gjorde (och som jag trodde skulle räcka till
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Coolt bygge! Ser ut att smälta in i omgivningen på ett snyggt sätt. Hur kommer de 300k fördelas?

Med vänlig hälsning,
Torbjärn

:love:
 
Snygg jobbat, använd inte som längsta skruvarna till att sätta fast wc-stolen eller limmar du dit den?
Känns som slingan kom lite väl nära där, bara ett tips men det kanske du redan har tänkt på?!

/John
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Snygg jobbat, använd inte som längsta skruvarna till att sätta fast wc-stolen eller limmar du dit den?
Känns som slingan kom lite väl nära där, bara ett tips men det kanske du redan har tänkt på?!

/John
Vägghängd hoppas jag på :beer:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vägghängd hoppas jag på :beer:
Hahaha, ja då så!:crysmile:
 
  • Gilla
Robert Westin
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Coolt bygge! Ser ut att smälta in i omgivningen på ett snyggt sätt. Hur kommer de 300k fördelas?

Med vänlig hälsning,
Torbjärn

:love:
Tja, jag kommer till kostnadsfördelningen lite senare i inlägget
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
JohnBergq JohnBergq skrev:
Snygg jobbat, använd inte som längsta skruvarna till att sätta fast wc-stolen eller limmar du dit den?
Känns som slingan kom lite väl nära där, bara ett tips men det kanske du redan har tänkt på?!

/John
Värmeslingan (17mm slang) ligger på frigoliten och ovan kommer 100mm betong så jag kan borra frisk 70mm med 10 mm felmarginal. I skrivande stund är huset färdigt med toa fastskruvat :) och innget läckage!
 
  • Gilla
DIY Maniac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.