Att kunna styra och övervaka robotgräsklipparna via sin mobil är ju mer eller mindre standard på alla lite mer påkostade modeller idag.

Nu har operatörerna börjat släcka ned sina 3G-nät och 2025 går deras tillstånd för GSM ut. Åtminstone Telia har som avsikt att inte söka nytt tillstånd utan kommer att lägga ned GSM-nätet.

Vad jag vet så är det ingen klippare som idag har stöd för 4G (eventuellt har årets Husqvarna-modeller det?) vilket innebär att det kommer att krävas en uppgradering av hårdvaran. I de fall det inte är möjligt kommer fjärrstyrningsfunktionerna att sluta fungera när näten för GSM och 3G släcks.

Känns lite surt att köpa en klippare som inom bara något år i bästa fall kommer att kräva en (förmodligen dyr) uppgradering och i sämsta fall tappa alla möjligheter till fjärrstyrning och övervakning.
 
C
Ja, det är är lite intressant. I paketet ingår ju 10 års förbetald anslutning till AM-connect så det skall bli intressant att se om HQ tar ansvar för ev. problem pga avveckling av nät. Men rimligtvis måste ju HQ i sin tur ha uppbackning av sin leverantör av M2M-kortet.
 
C cpalm skrev:
Ja, det är är lite intressant. I paketet ingår ju 10 års förbetald anslutning till AM-connect så det skall bli intressant att se om HQ tar ansvar för ev. problem pga avveckling av nät. Men rimligtvis måste ju HQ i sin tur ha uppbackning av sin leverantör av M2M-kortet.
I klippare med SIM-kortsläsare kan man i alla fall själv välja den operatör som behåller sitt GSM-nät längst. Det blir värre med modeller med e-sim (typ Bosch) där man är beroende av att tillverkarens avtal med operatörerna.
 
GSM-nät måste finnas pga EU-regleringar (bland annat för OnCall-lösningar i bilar). Frågan är om HQ för sina förbetalda lösningar har bundit sig till dessa?

Telia kommer att ha kvar GSM på 900MHz, men inte för vanliga SIM-kort...
 
C
Jag tror också GSM blir kvar under överskådlig framtid för M2M, men jag blev uppläxad av @bossebyggarn i någon annan tråd här som bestämt hävdade motsatsen.
 
Det är sånthär som är problemet med alla "smarta lösningar" där en produkt är beroende av att andra tekniker, som man själv inte kan kontrollera, ska fungera.
Värst är det med saker som är beroende av appar som ska fungera, där tillverkaren plötsligt inte längre orkar uppdatera appen fö att stödja nya versioner av Iphone IOS och dyl. Då står man där med en dyr obrukbar pryl,.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
R
Varje gång jag påpekat att man inte bör införskaffa utrustning med GSM så har jag blivit kallad både det ena och det andra. En inkompetent konspirationsteoretiker är Bosse tydligen, som flaggat för att GSM varit under avveckling i övriga världen i flera år och att det sedan många, många år varit känt att även Sverige snart sätter spiken i kistan. Experterna på byggahus och liknande forum, framförallt elektriker, har dock intygat att GSM är det som gäller. Beprövat, stabilt, framtidssäkert. Perfekt helt enkelt. Och det är förstås deras röster som hörsammats. Plejd och GSM är tydligen the shit.

Oseriösa tillverkare försöker förstås mjölka ut det sista ur sina gamla GSM-kretskort från 90-talet och säljer dem fortfarande i nya produkter trots att de vetat om detta i många herrans år. Det bästa man kan göra som konsument är att inte köpa någon sådan och berätta för företaget att de får skärpa till sig. Se till att skaffa en klippare som kommunicerar med ett vettigt protokoll till en närliggande gateway som du sedan själv kan internetansluta på det sätt du önskar.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
R
D Daaaaaniel skrev:
Det är sånthär som är problemet med alla "smarta lösningar" där en produkt är beroende av att andra tekniker, som man själv inte kan kontrollera, ska fungera.
Värst är det med saker som är beroende av appar som ska fungera, där tillverkaren plötsligt inte längre orkar uppdatera appen fö att stödja nya versioner av Iphone IOS och dyl. Då står man där med en dyr obrukbar pryl,.
Man ska komma ihåg att detta endast gäller "smarta" lösningar som bygger på proprietära protokoll/lösningar eller på annat sätt är beroende av enskilda individer och företag. Köper man hittepålösningar från superhäftiga uppstickare (bara för att aktien går superduperbra och det därför måste vara framtiden?) så får man helt enkelt vara medveten om att det en vacker dag förmodligen tar slut utan förvarning.

När det gäller avvecklingen av GSM är det dock inte riktigt jämförbart. Det är ett system från 90-talet som varit under avveckling väldigt länge. Det har alltså varit känt att det kommer försvinna för gott. Likförbannat säljer företag nya produkter med GSM och konsumenterna upprepar "jag tror inte det kommer stängas ner" så ofta att omgivningen har börjat ta det som sanning.
 
Jag tycker nog GSM fyller en plats för kommunikation med låg bandbredd där enheternas kostnad spelar roll. Speciellt om man räknar med den goda ytteckningen man kan få på lägre frekvenser.

Ett LTE-modem eller (NR-modem för den delen) är betydligt mycket dyrare än motsvarande GSM-modem, både på grund av den större komplexiteten men också pga licenskostnader för standard-relaterade patent.

Så för styrning av värme i en stuga eller hantering av driftslarm på maskiner så tycker jag nog GSM är svårslaget. (Datamängd ~1kbyte i månaden).

Om jag vore operatör skulle jag:
Behålla ~1-5 MHz GSM på 900MHz-bandet eller lägre för M2M, samt genast skrota ut alla former av 3G samt ev överväga att fasa ut LTE också till förmån för NR på övriga band.

Sen kan jag iofs hålla med att för gräsklippare och liknande som man normalt kör nära ett bebott hus kanske wifi + gateway är en bättre lösning än modem i klipparen självt (förutom för stöldskydd då)
 
C cpalm skrev:
Jag tror också GSM blir kvar under överskådlig framtid för M2M, men jag blev uppläxad av @bossebyggarn i någon annan tråd här som bestämt hävdade motsatsen.
Jag var också övertygad om att GSM skulle leva vidare för M2M, med tanke på all sådan utrustning som finns i drift överallt i samhället, och fortfarande installeras.
Men det känns faktiskt tveksamt när man läser vad Telia skriver:

"Hur påverkas system, utrustningar och maskiner som är uppkopplade med 2G och 3G när näten släcks ned?
De flesta uppkopplade tjänster (maskin-till-maskin) kan använda både 2G och 3G, men innan 2G-nätet släcks ned 2025 måste dessa utrustningar uppgraderas eller bytas ut till moduler som klarar 4G eller 5G.Telia erbjuder redan idag ersättningstjänster och produkter baserade på de så kallade NB-IoT- och LTE-M-teknikerna. Telia säljer sedan en tid inga abonnemang för m2m lösningar med 3G-stöd, och kommer inom kort att stoppa all försäljning av alla (2G) abonnemang som saknar stöd för 4G."
 
Kanske någon annan tar över gsmnätet?
 
Jag var med och lyssnade på mötet som PTS anordnade i höstas. Gjorde det för jobbets räkning. Det var intressanta föredrag och en hel del bra frågor som ställdes via chatten.

Vi har lite utrustning som går över 2G/3G som vi måste byta ut.
 
  • Gilla
TommyLj
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag var med och lyssnade på mötet som PTS anordnade i höstas. Gjorde det för jobbets räkning. Det var intressanta föredrag och en hel del bra frågor som ställdes via chatten.

Vi har lite utrustning som går över 2G/3G som vi måste byta ut.
Bra att du tyckte det var bra!

Inspelningen av seminariet ligger på PTS hemsida www.PTS.se/teknikskifte
 
C cpalm skrev:
Ja, det är är lite intressant. I paketet ingår ju 10 års förbetald anslutning till AM-connect så det skall bli intressant att se om HQ tar ansvar för ev. problem pga avveckling av nät. Men rimligtvis måste ju HQ i sin tur ha uppbackning av sin leverantör av M2M-kortet.
Läs det finstilta så ser du att de bara lovar uppkoppling OM det finns ett 2G/3G nät. Fortfarande intressant vad de kommer att erbjuda kunder som har tid kvar på sina 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.