A
skoge skoge skrev:
Jo,en forskare som uppmanar till aktivism ska inte tas på allvar...
Det är ungskog som tar upp co2 så kalhyggen är bra
Japp från hyggets första plantor..
Det är även gräs, mjölkört mm.
Så tar hyggets upp co2 detta ökar och ökar hela tiden fram tills dess att skogen nått mogen ålder. runt 80.år.
bäst är att avverka vid 65-70 år för att få fram fint virke och få ny skog medans marken har goda förutsättningar för det.
 
D
Maskintok skrev:
nåjo det gör ju det.
dels stämmer inte något av det han någon gång sagt om skogsbruket eller co2 upptag.
Sedan så har han vid upprepade tillfällen lämnat politiska kommentarer gällande skogsbruket..
Ska du ifrågasätta något så får du sätta dig och läsa på om Karln och hans gelikar...
Så det om Jimmie Åkessån säger att jorden är rund så blir den platt, för de som inte gillar honom, för han har ju alltid fel? Det här blir bara festligare.
 
  • Älska
Mikael_L
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Men, då är dina resor inte till jobbet utan i jobbet. Det är som jag skrev inte normalfallet. Då gör du en resa i tjänsten.

Alla vi anställda får normalt betala detta för skattade pengar.

Väldigt många som driver egen firma med mer än sig själv har ett kontor skiljt från bostaden.

En konsult som jobbar stadigvarande hos en kund varje dag under längre perioder ska vad jag förstår inte kunna räkna det som resa i tjänsten. Är det kortare uppdrag, ja. Men inte om det egentligen är ett upplägg för att kunna vinna skattemässigt på det.
Det där är ju ett resonemang utifrån skatteverket, utsläppsmässigt så syns ingen skillnad :)
 
D djac skrev:
Så det om Jimmie Åkessån säger att jorden är rund så blir den platt, för de som inte gillar honom, för han har ju alltid fel? Det här blir bara festligare.
Nu gör du dig bara löjlig
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Men, då är dina resor inte till jobbet utan i jobbet. Det är som jag skrev inte normalfallet. Då gör du en resa i tjänsten.

Alla vi anställda får normalt betala detta för skattade pengar.

Väldigt många som driver egen firma med mer än sig själv har ett kontor skiljt från bostaden.

En konsult som jobbar stadigvarande hos en kund varje dag under längre perioder ska vad jag förstår inte kunna räkna det som resa i tjänsten. Är det kortare uppdrag, ja. Men inte om det egentligen är ett upplägg för att kunna vinna skattemässigt på det.
Det skall staplas upp i rader, rad för rad om man ska kunna göra korrekta analyser och se vart någonstans man ska kunna skära ner för klimatets skull.

att bunta ihop i en skara och tro detta är en sanning är att lura sig själv.
Jag lurar inte mig själv eller andra, finns ingen anledning till sådant.

privat är privat.
jobb är jobb
resor inom dessa skall särskiljas.

samt att alla inte köper kläder varje vecka.
Är ca 5 år sedan jag köpte privata kläder.
1 månad sedan jag köpte jobbkläder och då för 200 kr..

Sedan påstår djacs test att maten inte kan komma från skogen mm.
Då blir bilden?
FEL.. just det.. fel...
 
D
skoge skoge skrev:
Nu gör du dig bara löjlig
Inte jag men de, du bland annat, som påstår att en människa som hyser tankar man förkastar automatiskt har fel i alla påståenden, jag tror inte på det förhållningssättet.
 
A
D djac skrev:
Så det om Jimmie Åkessån säger att jorden är rund så blir den platt, för de som inte gillar honom, för han har ju alltid fel? Det här blir bara festligare.
Nej kan du motbevisa honom så vet du ju om att han har fel eller hur?


Men när någon är "forskare",( vilket i sig inte kräver så mycket.... Jag kan vara elektriker jag med utan utbildning) och sitter i statliga medier och där talar om en sanning som går helt emot den sanningen som verkligen är sann och som svenska myndigheter fattar beslut efter så blir det inte bra.
Det är att lura den outbildade massan av Sveriges befolkning att tro på något som inte stämmer för att undergräva en hel marknad och ägande...
 
D djac skrev:
Inte jag men de, du bland annat, som påstår att en människa som hyser tankar man förkastar automatiskt har fel i alla påståenden, jag tror inte på det förhållningssättet.
Läs vad jag skrev, jag förkastade inte vetenskapen...
Att jag anser att man inte ska ta någon seriöst som uppmanar till aktivism mot ett fullt lagligt skogsbruk
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Inte jag men de, du bland annat, som påstår att en människa som hyser tankar man förkastar automatiskt har fel i alla påståenden, jag tror inte på det förhållningssättet.
Det är det ingen Som sagt utan det är hans politiska åsikter och hans delaktighet i det som ni kallar för fake News...
 
D
Maskintok skrev:
Nej kan du motbevisa honom så vet du ju om att han har fel eller hur?


Men när någon är "forskare",( vilket i sig inte kräver så mycket.... Jag kan vara elektriker jag med utan utbildning) och sitter i statliga medier och där talar om en sanning som går helt emot den sanningen som verkligen är sann och som svenska myndigheter fattar beslut efter så blir det inte bra.
Det är att lura den outbildade massan av Sveriges befolkning att tro på något som inte stämmer för att undergräva en hel marknad och ägande...
Återigen, helt ointressant vad en (1) studie eller forskare äger, har för åsikter, eller annat, det är vad forskare sammantaget befäster som för stunden sant och som går att belägga som är relevant.
 
A
D djac skrev:
Återigen, helt ointressant vad en (1) studie eller forskare äger, har för åsikter, eller annat, det är vad forskare sammantaget befäster som för stunden sant och som går att belägga som är relevant.
Nej det är ju inte det om SVT framställer honom som vetande..

dessutom något som är löjligt..
Det är att försvara någon utan att ens veta vad Karln står för, eller vad han sagt..
Bara för att han är forskare..
 
A
skoge skoge skrev:
Läs vad jag skrev, jag förkastade inte vetenskapen...
Att jag anser att man inte ska ta någon seriöst som uppmanar till aktivism mot ett fullt lagligt skogsbruk
precis.
Men för denna lilla miljörörelse här så blir det samma sak..
Då vi kritiserar en av dennes medlemmar.. :rofl:

Men hoppa på skogsbruket som gett oss så fina siffror och co2 upptag samt teknik att det moderna Sverige inte skulle haft dessa annars, det ska man göra.... Bara för att man inte förstår hur det verkligen ligger till..

undrar jag om de kollat ut över sin asfalt ännu... Med sina lägenheter runt sig..


landsbygden har inget behov av ghettoverksamhet.
 
D djac skrev:
Det där är ju ett resonemang utifrån skatteverket, utsläppsmässigt så syns ingen skillnad :)
Njae, eftersom det belastar det privata "kontot" så lär folk vilja optimera och minska sin "belastning".

Är det resor inom jobbet så är det ju många som inte kan välja själva, chefen säger om man ska resa, då reser man. För egen del så är det nästan alltid så att reser jag i jobbet så har jag tagit initiativet tillsammans med mina kollegor som jag reser med, när och hur vi reser är oftast också upp till oss själva, förvisso ska chefen godkänna resan. Däremot finns ju en förväntan att ställa upp och resa om det krävs. Men jag reser rätt sällan, normalt en eller två utlandsresor per år. Men endel har ju tjänster som kräver mer resor.
 
Kul tråd, brukar vara in och läsa mellan varven.

Finns en relativt enkel lösning på problemet, det är att staten slutar mjölka bilisterna och istället öppnar plånboken så att samtliga hushåll som har bil idag har råd med en elbil.

Vi skulle kunna se till att samtliga hushåll som idag har en bil har en rejält subventionerad elbil på bara några få år. Dvs nästan helt gratis.

Visst man skulle få strypa bistånd och annat pengaösande men man måste tänka på miljön.

Men det kommer aldrig att ske, för att förbättra miljön ska bara dra in pengar inte kosta pengar.

Så att så länge dom hycklar tänker jag inte lägga energi på det.

Kom ihåg kamrater, degen ska in gärna lite fortare än dom lyckas ösa ut
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Skogsbränderna sprider sig extra bra i Sverige eftersom man planterat granskog överallt och i Kalifornien handlar det mycket om att man byggt för tätt och på olämpliga ställen och att man inte underhållit brandgator.
Nåja, i södra Sverige är det en massa gran, men i den norra halvan av landet verkar det vara en hel del contorta och betydligt mer tall än i Götaland.
Skogsbränder, eller spår av skogsbränder ser jag inte mycket av, men stora arealer angripna av barkborre eller avverkade i förtid pga barkborre finns det.
En massa oröjd ungskog, sannolikt efter stormen Gudrun kanske innebär att vi får mer blandskog i Götaland i framtiden?

Som bilist är det lätt att se skillnader både på skogsbruk och vägunderhåll när man färdas i landet och som svar på frågan 'Vad väntar oss bilister?' finns väl bara ett helt säkert svar :Döden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.