B I L D E R
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Skulle du kunna ta några kort på eländet så blir det lättare att hjälpa dig?
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Här kommer lite bilder. Ett fönster med blå markeringar på glaset och en kniv stående vertikalt på en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett trägolv och en tröskelskena vid en dörröppning med synliga vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadat trägolv med lösa bitar och fläckar vid en vit väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av våt träpanel med synliga droppar och enstaka fläckar mot vit list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skruvmejsel på trägolv inne vid en öppen dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vattenpass med gula kanter centrerad på ett brunt, träbehandlat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat trägolv med mörk fläckbehandling bredvid obehandlade brädor och röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
feddy.nielsen
  • Laddar…
jonna69 jonna69 skrev:
Här kommer lite bilder.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Förklaring till bilderna:
1. Min teori till varför det blev "översvämning". Ösregn och blåst. Vattnet rann ner på glasdörr, ner i skenan. Eftersom vattnet ansamlas utanför uterummet, när det inte kan rinna ner (i vart fall inte så snabbt som det skulle behöva) vänder vattnet inåt istället och mattan suger upp vattnet som en disktrasa.

2. Här ser man hur fukten vandrar, och jag förstår ju nu att trallen borde brytits där uterummet startar. Eftersom samma snickare gjort både altandäck och uterum, och ritningen på uterummet fanns redan när altandäcket byggdes - borde då inte snickaren tagit hänsyn till det? Uterummet har isolerat tak, isolerdörrar och frigolit under golvet för tätning.
Det här får jag förmodligen stå ut med, och mattan ska klara fukt så "vandrande fukt" är ett mindre problem, men jag tycker en professionell snickare borde brutit trallen - eller?

3. Tätningen bristfällig. På den andra sidan av uterummet lades en tätningslist UNDER skenan (efter min påpekan). På den här sidan gjordes inte det, utan det lades en silikonfog på insida och utsida. Jag är rädd att detta inte är en hållbar lösning, och det syns redan att fogen behöver "fyllas på". Det känns som en "fullösning" för om de skulle rättat till och lagt list under, hade de varit tvungna att ta bort plåt som limmats på reglar för att kunna lyfta bort skenorna... =mer jobb...

4. Här ser man hur vattnet pölar upp sig...

5. Trallen. På bild 1 med kniven så ser man också att bara den yttersta spetsen på kniven går ner mellan trallen. Väldigt tätt alltså.

6. Här ser man att trallen lutar neråt mot uterummet. Inom riktmärkena dock, och hade trallen släppt igenom vattnet hade detta inte varit ett problem. Men när det nu både lutar och är för tätt blir det ett problem.

7. Här syns rester av "översvämningen". Troligen hade det varit ett rejält ösregn, och en tredjedel av mattan, den delen som är mot "problemsidan", var plasksur.
 
  • Gilla
Thide87
  • Laddar…
Det skulle behövas en skarv på trallen under skenan. Något som delar av ute från inne.
 
  • Gilla
Hamu och 3 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Det skulle behövas en skarv på trallen under skenan. Något som delar av ute från inne.
Jo, jag har förstått det, men det är som sagt inte "fuktvandringen" som är det stora bekymret.
 
A
Vilket märke är det på uterummet? På vårt Willab så finns det hål i golvlisten så att vatten kan rinna i skenan innifrån och ut. Men, konstruktionen är sådan att den innersta rännan har inte sådana hål, så där får man själv borra upp för det. Har även fått göra extra hål även för näst innersta skenan.
Vit golvlist för uterum med vattenavrinning och synliga borrade hål, på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har också uterummet på trallen utan skåra mellan. Vet att det hade varit bäst, helst med vikt plåt under, men vi kunde inte bygga så.
Jag har tätat på insidan i uterummet efteråt, mellan skena och trall, men man måste också fylla upp utrymmet mellan trallbrädorna. Hos oss är det en regel precis under golvskenan, den stoppar inflödet under trallen. Hur är det hos er? Var går regeln? Går det att täta under trallen? Går det att täta mellan trallbrädorna, eller sitter dom för tätt?
Golvlisten i ett uterum med synliga hål för vattenavrinning på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar också om ni har frigoliten en bit utanför uterummet, om den kan suga upp vatten in i uterummet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
A Alfons3301 skrev:
Vilket märke är det på uterummet? På vårt Willab så finns det hål i golvlisten så att vatten kan rinna i skenan innifrån och ut. Men, konstruktionen är sådan att den innersta rännan har inte sådana hål, så där får man själv borra upp för det. Har även fått göra extra hål även för näst innersta skenan.
[bild]

Vi har också uterummet på trallen utan skåra mellan. Vet att det hade varit bäst, helst med vikt plåt under, men vi kunde inte bygga så.
Jag har tätat på insidan i uterummet efteråt, mellan skena och trall, men man måste också fylla upp utrymmet mellan trallbrädorna. Nu är det nog svårt när det är så tätt hos er.
[bild]

Jag undrar också om ni hwr frigoliten en bit utanför uterummet, om den kan suga upp vatten in i uterummet?
Jag reagerade också på skenorna... Ser inga hål alls på TS bilder utom ett hål på mitten.


Sedan så kan man ju tycka vad man vill men jag tycker då inte att trallen ligger för tätt. Det är ju mellanrum nu. I augusti så har man 5mm mellan dom där plankorna.. om man ska täta mellan så är det då man ska göra det.

Intressant hur mycket plankorna är skruvade dock. Undrade just om dom inte ligger lite huller om buller glad/ledsen gubbe. Ser mest ut som ledsna gubbar på bilderna. Där har man oftast en felkälla på vatten på trall.
 
  • Gilla
Kagis66 och 3 till
  • Laddar…
Du få be snickaren (om ni inte gjort detta själva) sen får ni såga ur ett spår i virket och låta en plåt gå ner så vattnet kan försvinna.
I vanliga fall så bygger man altan & uteplats i olika nivåer och då slipper man problemet.

Edit. Ska man bygga på detta vis så måste givetvis lutningen vara från altanen. Dåliga snickare
 
  • Gilla
Ifihadahifi och 1 till
  • Laddar…
Vått trädäck med vattenansamlingar nära en skena med avrinningshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder.
På ca 2,5 m skena finns fyra hål för avrinning. Känns ju lite lite om det regnar bra, så får kanske borra upp fler.
Idag regnar det - inte mkt, men ändå pölar det upp sej utanför och även inne . Så teorin om ösregn föll. Kanske är det då att vattnet vandrar på frigoliten under och bubblar upp? Jag misstänker frigoliten går utanför uterummet, för balken under golvet går en bit utanför. Men är för tätt att kunna kolla just nu. Vått trädäck med vattenansamlingar nära en skena med avrinningshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett uterum till en regntung trädäck med vattenpölar och ett staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpölar på trägolv i uterum vid glasparti under regn, tänkt för diskussion om avrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A Alfons3301 skrev:
Vilket märke är det på uterummet? På vårt Willab så finns det hål i golvlisten så att vatten kan rinna i skenan innifrån och ut. Men, konstruktionen är sådan att den innersta rännan har inte sådana hål, så där får man själv borra upp för det. Har även fått göra extra hål även för näst innersta skenan.
[bild]

Vi har också uterummet på trallen utan skåra mellan. Vet att det hade varit bäst, helst med vikt plåt under, men vi kunde inte bygga så.
Jag har tätat på insidan i uterummet efteråt, mellan skena och trall, men man måste också fylla upp utrymmet mellan trallbrädorna. Hos oss är det en regel precis under golvskenan, den stoppar inflödet under trallen. Hur är det hos er? Var går regeln? Går det att täta under trallen? Går det att täta mellan trallbrädorna, eller sitter dom för tätt?
[bild]

Jag undrar också om ni har frigoliten en bit utanför uterummet, om den kan suga upp vatten in i uterummet?
Ja, misstänker det sista du skrev, frigoliten går en bit utanför. Profilerna är från Ryds glas i Växjö.

De fogade med silikon utsida och insida, men tror inte de var särskilt noga, jag ser iallafall att det brister på sina ställen. Så jag får nog fylla på där när det torkat upp. Nu har dessutom den ena dörren satt sig och går inte att öppna. Är så less på allt strul som varit med detta, och ja, tyvärr får jag nog också säga "dåliga snickare". För mycket slarv.

Jag har också påpekat att trallen är konkav, men då jag lyfte på nån "problembräda" så var det glad gubbe.
 
A
Det borde inte bli pölar utanför uterummet, det borde rinna ner. Frågan är vad som gör det. Tät trall, frigolit, vindduk eller vad det nu kan vara. Finns det någon bit trall som kan skruvas bort så du ser hur det är uppbyggt under?
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag reagerade också på skenorna... Ser inga hål alls på TS bilder utom ett hål på mitten.


Sedan så kan man ju tycka vad man vill men jag tycker då inte att trallen ligger för tätt. Det är ju mellanrum nu. I augusti så har man 5mm mellan dom där plankorna.. om man ska täta mellan så är det då man ska göra det.

Intressant hur mycket plankorna är skruvade dock. Undrade just om dom inte ligger lite huller om buller glad/ledsen gubbe. Ser mest ut som ledsna gubbar på bilderna. Där har man oftast en felkälla på vatten på trall.
Det ser nog ut att vara mer mellanrum än det är i praktiken, för som du kan se på kniven så går den inte ner mer än några millimeter.
 
  • Gilla
Emiliia
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Det borde inte bli pölar utanför uterummet, det borde rinna ner. Frågan är vad som gör det. Tät trall, frigolit, vindduk eller vad det nu kan vara. Finns det någon bit trall som kan skruvas bort så du ser hur det är uppbyggt under?
Misstänker som sagt att det är frigoliten som går en bit utanför. Nog lite svårt att få bort nån bräda nu när de är så uppsvällda. Men rätt säker på att det är så.
 
Cheesen
Ja du får ta snacket med snickaren. Det är ju en reklamation.
Hade jag gjort uterummet själv så hade jag tagit en 6mm borr och borrat genom skenan och trallen i varje skarv för att dränera där vattnet verkar komma in. Alternativt lagt om trallen.

Det tryckta virket kan ju inte ha vart nytryckt när trallen lades.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.