Belmlu
Hej,

Jag funderar på att skaffa Shelly Plug S eller Shelly Plug för att hålla koll på förbrukningen för luft/luft-värmepumpar, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, luftavfuktare, kyl, frys och spis/ugn. Är dock osäker på lasterna då jag inte är särskilt bevandrad inom el mer än att jag vet mig mig att det kan vara av vikt att veta vilken typ av last som de olika maskinerna använder.

Shelly Plug S klarar 12A / 230V / 2500W
Shelly Plug klarar 16A / 230V / 3500W

Finns det någon typ av maskin man bör undvika eller vara eftertänksam med? Tänker spontant att spis/ugn kanske inte är en bra idé då den ändå behöver ligga på tre faser. Kyl, frys och luftavfuktare krypgrund tror jag bör vara OK medan jag är osäker på luft-/luftvärmepumpar, tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin.

Behövs mer info är det bara att hojta till. Tack på förhand!
 
B
Disk tvätt torktumlare och disk är alla normalt ca 10A styck. Dvs borde fungera itsn problem.

Luft luft vp beror på. Har sett att en del värre maskiner (luft luft) ligger på 13A. Har inte sett nån luft luft som är högre än 16A I alla fall.

Tror du kan använda shelly pluggen på alla som har stickkontakt. Gissar att ugnen inte har stickkontakt?
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Om avfuktaren i grunden är en sorptionsavfuktare kan den dra en bit över 10A under vissa perioder och beroende på modell. I så fall skulle jag välja den större Shelly pluggen för den för att ha marginal.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Har de där shelly-pluggarna någon "always on"-inställning så man vet att de alltid är påslagna, även efter strömavbrott? Känns tråkigt att koppla kyl och frys till dem annars.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Är syftet bara nyfikenhet? Eller ser du det som ett sätt att spara pengar?

Det du ev. kan spara på att ändra disk/tvätt beteende, eller att byta ut något elslukande kylskåp. Efter att mätningen gjort dig mer medveten, är så marginellt att det kommer att ta väldigt många år att tjäna in mätutrustningen.
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Har precis gjort en observation angående strömmätningen med 16A pluggen, som antagligen gäller även 12A varianten men där har jag inte testa funktionen.

Shelly pluggarna har en inbyggd ställbar överlastbegränsning, som går att justera inom ett intervall (1-2500W respektive 1-3500W). Funktionen går att ”stänga av”, men den övre gränsen gäller i alla fall, visar det sig… har man en last som kortvarigt drar mer än tillåten maxlast så stänger pluggen av utgången. Detta gör att vissa laster inte går att mäta, eller för den delen styra med pluggen. Exempel på detta är vissa sorptionsavfuktare… det går säkert att hitta fler exempel.

Som svar på en annan fråga som ställdes i tråden: Ja, det går att konfigurera pluggarna så att de startar påslagna efter exempelvis strömavbrott.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
B BSOD skrev:
Disk tvätt torktumlare och disk är alla normalt ca 10A styck. Dvs borde fungera itsn problem.

Luft luft vp beror på. Har sett att en del värre maskiner (luft luft) ligger på 13A. Har inte sett nån luft luft som är högre än 16A I alla fall.

Tror du kan använda shelly pluggen på alla som har stickkontakt. Gissar att ugnen inte har stickkontakt?
Ursäkta sent svar. LVPn är en Diakin FTXL35J2V1B med följande spec: https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/ftxl-jv.table.html

Nu är jag som sagt väldigt grön på el men för det till att ineffekten är blotta 40W (0.04kW). När jag börjat mäta med Shelly så är den dock uppe och nosar på 950W som mest. Blandar jag äpplen med päron, har fått något ur bakfoten eller är det något som inte stämmer?
 
Belmlu
H hakfre skrev:
Om avfuktaren i grunden är en sorptionsavfuktare kan den dra en bit över 10A under vissa perioder och beroende på modell. I så fall skulle jag välja den större Shelly pluggen för den för att ha marginal.
Det är en adsorptionsavfuktare från Corroventa av modell CTR300TT2 med följande spec:

Torrluftsmängd (m3/h)

200 – 300 *

Våtluftsmängd (m3/h)

45- 130

Avfuktningskapacitet vid : 20°C, 60% RF (liter/dygn / kWh/liter)

21 / 0,97

10°C, 60% RF (liter/dygn / kWh/liter)

14 / 1,46

5°C, 60% RF (liter/dygn / kWh/liter)

12 / 1,70

Ljudnivå, dBA 3m

Ca. 56 **

Anslutning

230VAC/50 Hz

Anslutningseffekt

1015W

Förbrukning vid avfuktning, normaldrift

Ca 850W

https://www.corroventa.se/produkter/krypgrundsavfuktare/krypgrundsavfuktare-ctr-300tt2/
 
Belmlu
svartöra svartöra skrev:
Har de där shelly-pluggarna någon "always on"-inställning så man vet att de alltid är påslagna, även efter strömavbrott? Känns tråkigt att koppla kyl och frys till dem annars.
Bra där, det har jag inte ens reflekterat över!
 
Belmlu
H hempularen skrev:
Är syftet bara nyfikenhet? Eller ser du det som ett sätt att spara pengar?

Det du ev. kan spara på att ändra disk/tvätt beteende, eller att byta ut något elslukande kylskåp. Efter att mätningen gjort dig mer medveten, är så marginellt att det kommer att ta väldigt många år att tjäna in mätutrustningen.
Nyfikenhet och potentiellt spara pengar på sikt om det blir aktuellt med timtaxa på elen nu när det är så pass hög skillnad på olika tider av dygnet. Det jag vill se är hur vår "normala" förbrukning ser ut över tid och om det finns saker vi känner att vi kan ändra på utan för stor påverkan på våra liv samt hur väl detta går ihop med timtaxa.

Bra tips gällande beteende men där tror jag redan vi hämtat hem vad vi kan genom att köra eko-program, enbart köra fulla maskiner, ha lite lägre temperatur inne och så vidare. En Shelly Plug S ligger på 149 kr vid rea som kommer då och då eller till och med 100 kr (2 st för 200 kr) på tyska Amazon om man lyckas pricka in erbjudande rätt. Tar lite tid att eventuellt spara in men mer överkomligt jämfört med Z-wave-pluggar som jag också kör.
 
Belmlu
H hakfre skrev:
Har precis gjort en observation angående strömmätningen med 16A pluggen, som antagligen gäller även 12A varianten men där har jag inte testa funktionen.

Shelly pluggarna har en inbyggd ställbar överlastbegränsning, som går att justera inom ett intervall (1-2500W respektive 1-3500W). Funktionen går att ”stänga av”, men den övre gränsen gäller i alla fall, visar det sig… har man en last som kortvarigt drar mer än tillåten maxlast så stänger pluggen av utgången. Detta gör att vissa laster inte går att mäta, eller för den delen styra med pluggen. Exempel på detta är vissa sorptionsavfuktare… det går säkert att hitta fler exempel.

Som svar på en annan fråga som ställdes i tråden: Ja, det går att konfigurera pluggarna så att de startar påslagna efter exempelvis strömavbrott.
Grön som jag är tolkar jag det som säkerhetsfunktion att det inte går att belasta pluggarna för mycket om man inte är inne och pillar med inställningar?

Det jag inte riktigt förstår än är skillnaderna på resistiva, kapacitiva och induktiva laster samt vilka som brukar återfinnas i olika typer av apparater. Det enda jag är med på än så länge är att det kan vara viktigt att veta då topplasten ser olika ut för olika typer av laster och det finns risk att man överbelastar exempelvis en plugg om man inte har koll på det.
 
Belmlu
svartöra svartöra skrev:
Har de där shelly-pluggarna någon "always on"-inställning så man vet att de alltid är påslagna, även efter strömavbrott? Känns tråkigt att koppla kyl och frys till dem annars.
Japp,
Skärmdump av inställningsmeny för en smart enhet med optioner för ström och beteende vid strömanskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Tycker det der ut som alla de där lasterna borde ligga under 16A. Om man har en motor (kompressor, avfuktare osv) så får man lite reaktiv effekt. Om inte jag minns fel, sår strömmen ungefär p / u / 0.75 för en elmotor. Så 1kW luftvärmepump är väl knappt 6A. Den kan säkert förbruka mer än 6A (specen var inte så tydlig, men jag gissar att det sitter en 10A eller 13A säkring till den?).

Startströmmen är ju högre, men jag TROR 16A begränsningen i shelly är för kontinuerlig drift, och att kortare startströmmar som överträffar 16A är ok.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
B BSOD skrev:
Tycker det der ut som alla de där lasterna borde ligga under 16A. Om man har en motor (kompressor, avfuktare osv) så får man lite reaktiv effekt. Om inte jag minns fel, sår strömmen ungefär p / u / 0.75 för en elmotor. Så 1kW luftvärmepump är väl knappt 6A. Den kan säkert förbruka mer än 6A (specen var inte så tydlig, men jag gissar att det sitter en 10A eller 13A säkring till den?).

Startströmmen är ju högre, men jag TROR 16A begränsningen i shelly är för kontinuerlig drift, och att kortare startströmmar som överträffar 16A är ok.
Tack för svar! Ja precis, sitter en 10A-säkring till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.