A
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja det är rimligt.
Jaså minsann.
Här fick vägföreningen jag plogar åt spader när dieseln gick upp i pris...
:crysmile:
 
Maskintok skrev:
Jaså minsann.
Här fick vägföreningen jag plogar åt spader när dieseln gick upp i pris...
:crysmile:
Vi betalar alldeles för lite till vägföreningen,för många eldsjälar som jobbar ideelt och folk har vant sig vid det.

Dock beror inte detta av bränslepriset.
 
A
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vi betalar alldeles för lite till vägföreningen,för många eldsjälar som jobbar ideelt och folk har vant sig vid det.

Dock beror inte detta av bränslepriset.
De betalar ca 150 kr per hushåll varje gång och sedan finns ett tillägg för bränsle om det blir mycket plogning...
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Mikael_L
P PNI skrev:
Så här med 30 minuters betänketid, kommer inget revolutionerande. Men lite hyvlande över allt, med osthyveln. Det går alltid att optimera. Ställde av min bil på nyårsafton. Åker buss till jobbet. Så 4tonnen co2 är på väg att minska. Smålandsgenerna njuter av att spara, så väl co2 som pengar.
Tyvärr samma här, det är mest osthyveln, även om det förstås är bra, så vet jag ju om att jag käkar för mycket nörkött, kör för mycket bil.
Köttet kan jag förstås rent tekniskt göra något åt, bilen är svårare. Nu har jag tjackat en begagnad elbil, så det är kanske lite bättre. Men då dårarna i regeringen ser till att kärnkraften läggs ner så inser jag att jag bara bytt från att köra på bensin till att köra på kol. -SKIT också.

Strongt beslut att ställa av bilen. (y)
Du gör nog större skillnad än många miljöpartister och andra miljövänner jag känner.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Du saknar fantasi. Givetvis skall samtliga kor i landet går omkring med en metangasdriven evig låga under svansen så i avvaktar på system för att suga in gasen och lagre den i en tank på kons rygg brinner gasen helt enkelt upp!
Går inte detta att kombinera så det blir en typ gasolgrill, ...när kon är ett år gammal blir den automagiskt grillad och ätklar?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Vi som har jobb där man får bestämma över sig själv och ibland över andra kan ju påverka de resor som sker i och till jobbet.

Kanske kan tjänsteresan ersättas av ett videomöte, man kan optimera sina resor så man gör 1 resa där man besöker 3 kunder/leverantörer osv.

Däremot håller jag med om att man måste separera tjänsteresor från sina privata resor, trist om man inte får hälsa på sina föräldrar för chefen skickat en på tjänsteresa som brände hela co2 fördelningen...

Resor TILL och från jobbet tycker jag absolut ska räknas in, de flesta av oss har i någon utsträckning valt var vi bor och var vi jobbar, även om vissa kanske har så svag ekonomi och dålig CV att de i praktiken fått ta vad de kan få...
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänker att man kör kalkylatorn för sin egen skull. Det är väl ingen tävling?
har du tänkt på att om kalkylen visar att oavsett hur du gör så är du en klimat skurk..
Tror du då att folk vill följa vägen framåt eller tror du som jag att då sviker folk av från vägen och struntar i om det påverkar klimatet eller ej?

Det är därför jag anser att tester och kalkyler inte får vara missvisande eller är för snäva i sin uppbyggnad..

tar inte ett test hänsyn till att det skiljer mellan olika typer av personer så kommer aldrig ett bra och säkerställt resultat att uppnås..

Detta borde du vara intresserad av då du anser att statistik är av intresse och viktig synpunkt...

vidare så ger man fel signaler om man anser att alla människor har samma utgångspunkt och läge... dvs alla stöpta i samma form..

anser man i test att den generella människan spenderar dessa summor per vecka, månad så kan vissa ta detta som säker fakta och tro att det är okej med en konsumtion upp till den summan... Kan man inte påverka den summan så kan man aldrig se vad som krävs för att få ett avgörande resultat av betydelse..

Eller hur?
 
A
J JohanLun skrev:
Vi som har jobb där man får bestämma över sig själv och ibland över andra kan ju påverka de resor som sker i och till jobbet.

Kanske kan tjänsteresan ersättas av ett videomöte, man kan optimera sina resor så man gör 1 resa där man besöker 3 kunder/leverantörer osv.

Däremot håller jag med om att man måste separera tjänsteresor från sina privata resor, trist om man inte får hälsa på sina föräldrar för chefen skickat en på tjänsteresa som brände hela co2 fördelningen...

Resor TILL och från jobbet tycker jag absolut ska räknas in, de flesta av oss har i någon utsträckning valt var vi bor och var vi jobbar, även om vissa kanske har så svag ekonomi och dålig CV att de i praktiken fått ta vad de kan få...
klart att ALLA resorna skall räknas, men för bästa och säkraste resultat... Så särskiljer man dem åt.. För att se vilken del som påverkar mest.. Och då kunna försöka begränsa detta..

samtidigt så blir ju den som har flera jobb samt måste färdas dit med bil en förlorare i slutet.. Så inte nog med att dennes ekonomi kräver detta... Den som inte kan få annat jobb av olika anledningar blir alltså straffad av en viss typ av box form...

Ska det vara så?
 
J JohanLun skrev:
Vi som har jobb där man får bestämma över sig själv och ibland över andra kan ju påverka de resor som sker i och till jobbet.

Kanske kan tjänsteresan ersättas av ett videomöte, man kan optimera sina resor så man gör 1 resa där man besöker 3 kunder/leverantörer osv.

Däremot håller jag med om att man måste separera tjänsteresor från sina privata resor, trist om man inte får hälsa på sina föräldrar för chefen skickat en på tjänsteresa som brände hela co2 fördelningen...

Resor TILL och från jobbet tycker jag absolut ska räknas in, de flesta av oss har i någon utsträckning valt var vi bor och var vi jobbar, även om vissa kanske har så svag ekonomi och dålig CV att de i praktiken fått ta vad de kan få...
Så kan du ju inte räkna. Då blir det ju ingen skillnad mot idag. Det är bara företaget som tar samma utsläpp som du släpper ut istället. Självklart skall allt du släpper ut räknas.

Flyttar jag till jobbet får jag ju samma utsläpp ändå för att jag ska hälsa på föräldrar eller syskon, de bor ju 150 meter från mig. Så istället får jag köra massa resor för att hälsa på de, eller de köra för att hälsa på mig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Iom att vi är en promille av världens befolkning så är det inte så hedrande att vi släpper ut några promille av hela världens utsläpp.

Finns det något skäl till att just vi ska slippa undan och alla andra länder ska göra något åt sina utsläpp?
Någon som har en förklaring på detta?
Så illa är det inte.

Sverige....
3.0 promille av landytan
1.33 promille av befolkningen (2019)
1.01 promille av CO2 utsläppen (2020 https://www.lidkopingsnytt.nu/2021/...iljon-genom-att-minska-sina-koldioxidutslapp/)

CO2 per capita ligger 10% under globalsnittet 2019 enligt länk, och långt under Europa snittet.

Vi bor dessutom på kallare breddgrader än de flesta och har långa sträckor att färdas.

Jag tycker ändå att det är bra för ett I-land, även om det är en lång resa till CO2 neutrala.

Man kan ju fråga sig om vi snart borde hjälpa andra länder med sina lågt hängade CO2 frukter, eller om det är mer värdefullt ur globalperspektivet att fortsätta vara "bäst".
 
  • Gilla
CM1234 och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Flyttar jag till jobbet får jag ju samma utsläpp ändå för att jag ska hälsa på föräldrar eller syskon, de bor ju 150 meter från mig. Så istället får jag köra massa resor för att hälsa på de, eller de köra för att hälsa på mig.
Men flyttar jobbet till mig så blir det färre resor.
Förresten kan ju i teorin jobbet och föräldrarna ligga nära varandra och jag bor långt från båda. Arbetsgivaren bestämmer inte var jag bor eller att jag ansökte till jobbet. Jag får själv svara för resor till och från arbetet. Men jag vet att många hantverkare inte ser på saken så. De vill ha betalt för att ta sig till jobbet...

Jag tycker resor till och från jobb samt semesterresor mm ska räknas till min privata kvot.
Men tjänsteresor kan rimligen inte bestraffa individen privat då man kan vara tvingad att resa i jobbet, liksom de som kör maskiner i jobbet inte ska bränna sin kvot redan i januari.

Däremot kan jag tycka att jag har ett ansvar att i det jag kan påverka på jobbet ska minimera mitt footprint.
 
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag VET att jag själv lever som skit vad det gäller klimatpåverkan.
Och det jag gör är i realiteten rätt futtigt.
Jag måste få med politiker och hela samhället på tåget, jag kan inte förändra samhället själv.
Som jag vet och som kalkylatorn berättade, så står arbetsresandet för den värsta delen för just mig.

Så ska jag börja plocka den lågt hängande frukten, eller ska vi säga "där resultatet blir störst", så är det där.
Men ska jag sluta köra med min arbetsbil 10 mil om dagen så måste någon ändra samhället.
Antingen att jag kan flytta dit jobben är, eller att kunderna flyttar till mig, eller att samhället ställer upp och anordnar inhängnade och bevakade gårdar där man kan ha en bil full med verktyg utan att det blir inbrott varje månad, och de ska alltså ligga i en bra skärningspunkt där jag kommer med kollektivtrafik och sen kan åka en kort sträcka till kunderna.

Det var tre förslag, inget av detta kan jag ordna själv, så samhället måste hjälpa till helt enkelt.

Men jag åker gärna kollektivt, bara skönt att kunna blunda en stund på bussen för att kompensera för att man suttit vid byggahus-forum för sent på natten ... :cool:
Utsläpp är komplicerat och det är många parametrar att väga in. Man får ha lagom mycket klimatångest.

Du hade väl ändå skaffat en elbil och då gjort dina arbetsresor så utsläppsfria de kan bli?
Dina arbetsrelaterade utsläpp får man väl dessutom bokföra på dina kkunder konsumptionskonto.

Vi får ha en lagom nykter syn på hur mycket man kan spara in innan det blir orealistiskt för den breda massan.

Det är inte bra att resor till arbetet blir så dyra att fattigare svenskar inte har råd att göra andra klimatpositiva investeringar som att ersätta sin vedeldning eller direktverkande el med effektivare värmepumpar och tilläggsisolering på huset.

Medan "CO2-dyr" lyx konsumption som Asiatisk charter eller motorstarka bilar kunde ju gott få dra ett längre strå, så länge den pengen faktiskt öronmärks till CO2 positiva åtgärder.

Ungefär som bonusmalus, men man kanske kunde sikta in sig på ett regelverk som inte subventionerar el-sportbilar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men flyttar jobbet till mig så blir det färre resor.
Förresten kan ju i teorin jobbet och föräldrarna ligga nära varandra och jag bor långt från båda. Arbetsgivaren bestämmer inte var jag bor eller att jag ansökte till jobbet. Jag får själv svara för resor till och från arbetet. Men jag vet att många hantverkare inte ser på saken så. De vill ha betalt för att ta sig till jobbet...

Jag tycker resor till och från jobb samt semesterresor mm ska räknas till min privata kvot.
Men tjänsteresor kan rimligen inte bestraffa individen privat då man kan vara tvingad att resa i jobbet, liksom de som kör maskiner i jobbet inte ska bränna sin kvot redan i januari.

Däremot kan jag tycka att jag har ett ansvar att i det jag kan påverka på jobbet ska minimera mitt footprint.
Det är ju bara görbart för folk som kan jobba via dator.
Jag jobbar på en fabrik. 65 personer av typ 80 måste vara fysiskt på plats för att tjänstemännen skall kunna arbeta för detta företaget.
Skulle alla 65 flytta dit så höjs nästan befolkningen med 100% och det finns inte boende för 65 personer.
Det resulterar i en helvetes massa utsläpp om de ska byggas bostäder i en oattraktiv ort som ingen av dessa vill bo i ändå för att de ligger långt från allt.
Och att flytta en fabrik är inte görbart. Det är ju inte rikskapitalister som kan flytta allt hur som helst =)
 
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så illa är det inte.

Sverige....
3.0 promille av landytan
1.33 promille av befolkningen (2019)
1.01 promille av CO2 utsläppen (2020 [länk])

CO2 per capita ligger 10% under globalsnittet 2019 enligt länk, och långt under Europa snittet.
Tja, om siffrorna stämmer så är det ju faktiskt rätt OK, då är vi mycket bättre än jag trodde.

Nu stod det sist i artikeln:
Red: Artikeln har flera olika uppgifter som redaktionen inte faktakontrollerat och debattören uppger ingen källa.

Så jag snabbgooglade lite, ...och ... tada ... fann i de första träffarna att det verkar vara rätt korrekta siffror.
Va skönt att inte alltid behöva vara en dystergök. ;)
Jag kände mig direkt mer hoppfull, förvisso måste hela världen minska sitt CO2-avtryck, men då har vi en inte lika hopplös resa framför oss, och att andra industrialiserade länder borde faktiskt hyggligt lätt nå vår nivå utan att behöva känna sig som u-länder. De måste fasa ut kol och gas i första hand, och hand i hand med el i fordonssektorn. Med vad? tja, varför tänker jag kärnkraft ... :thinking:
På sikt reaktorer som bränner ut de kvarvarande 96% av energin i "kärnavfallet".


Nu ska jag passa på att vara lite dystergök, ett skäl till att vi klarar oss såpass bra är för att vi har exporterat våra CO2-utsläpp genom att vi importerar varor som genererar stora utsläpp.
Men det är å andra sidan en helt annan diskussion som kanske inte är bra att dra igång nu. Vi exporterar ju också varor, så handelsutbytet jämnar ju ut CO2-ekvivalenterna en del.

Sen måste ju hela CO2-avtrycket ändå minska, men skönt att se att man kan ligga på ett genomsnitt i världen och ändå uppleva landet som ett välskött I-land.
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
samtidigt så blir ju den som har flera jobb samt måste färdas dit med bil en förlorare i slutet.. Så inte nog med att dennes ekonomi kräver detta... Den som inte kan få annat jobb av olika anledningar blir alltså straffad av en viss typ av box form...
Alltså, jag tror du ser kalkylatorn med helt fel glasögon.
Den är ju ingen pekpinne för den enskilde, inte heller någon tävling.
Den är ju endast menad som en tankeställare, så alla (även gärna politiker) börja inse vilken omställning vi har framför oss.
Sen kommer ju aldrig det slå i någon typ kommunistisk anda på individnivå, att precis alla ska ha exakt lika mycket. Det kommer ju finnas sektorer som kommer släppa ut mer, kommer FÅ släppa ut mer, och andra får skrota sin bil och ta pendeltåget istället, alla dagar i veckan.

Men återigen, det är inget som kommer av sig självt, utan framförallt måste det jobbas politiskt på lösningar, sen även få individerna med på tåget, få dem med på tanken. Och då är ju sådana här kalkylatorer bra, som en ögonöppnare, att det inte kommer räcka med att sortera plasten noggrannare, eller bara åka på utlandssemester vartannat år ... Det är en förändring av samhället i grunden.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.