AXS
Eldat upp delar av det! Gammal panel och trossbotten som var väldigt blöt.

Rekommenderar verkligen borrade hål i tunnan.
Brinnande trumma med gammalt trä i en trädgård, med byggprojekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst är det något sjukt meditativt med att elda?
 
  • Gilla
Hus tomte och 7 till
  • Laddar…
Kompletterat med ytterligare fyra kulventiler så nu kan jag stänga av vattnet på respektive toalett.
Vad ska jag nu skylla på när jag inte börjar felsöka toalettstolen på övervåningen... :thinking:

Kopparledningar med nyinstallerade kulventiler för avstängning av vatten till toaletter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte lille och 3 till
  • Laddar…
Rev ut gamla garderober i fruns pyssel och träningsrum
Tapeten bakom var fantastisk föreslog att vi skulle spara denna men fick nej
Putsen i hörnan hade släppt från teglet så det var bara att hämta in kalkbruk och fixa
 
  • Renoveringsarbete med avriven tapet, synligt tegel, byggverktyg och en hink med kalkbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Börjat modifiera en Ikea hylla så den går in under trappen
 
  • Modifierad Ikea hylla med ojämn övre kontur för att passa under trappa, verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
I kväll sover vi första natten i första gemensamma huset :D
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 18 till
  • Laddar…
Storsockret
Tätat vindsluckan efter bästa förmåga. Fanns ingen tätningslist alls tidigare och hallen har varit väldigt mycket kallare än rummen runt omkring. Hoppas det gör skillnad.

Vindslucka med ny installerad vit tätningslist längs kanten för att minska drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Det tog bara 4 år, 1 månad och 12 dagar att måla klart förrådet i källaren.

Då, för länge sedan, hittade vi efter första väggen en gammal vattenskada och bestämde oss efter en hel del funderande att ”passa på” att ventilera väggarna med ett JAPE-system på grund av väggens konstruktion.

Problemet var bara att i förrådet återfinns värmepump och ackumulatortank som behövde flyttas för att kunna riva väggen bakom. Dessutom finns här inkommande vatten, vatten till växthus och friggebod samt el till dessa som behövde kopplas om under tiden tillsammans med en tillfällig VVB. Kort och gott ett sjujäkla-projekt med väldigt många moment.

Att det tog så lång tid berodde på ångesten ovanstående framkallade :crysmile:. När vi väl satte igång gick det relativt fort trots allt.

Det ska bli en projekttråd om detta framöver.

Nyrenoverat källarförråd med grå väggar, elcentraler och en brun dörr, målningsprojekt slutfört.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det tog bara 4 år, 1 månad och 12 dagar att måla klart förrådet i källaren.

Då, för länge sedan, hittade vi efter första väggen en gammal vattenskada och bestämde oss efter en hel del funderande att ”passa på” att ventilera väggarna med ett JAPE-system på grund av väggens konstruktion.

Problemet var bara att i förrådet återfinns värmepump och ackumulatortank som behövde flyttas för att kunna riva väggen bakom. Dessutom finns här inkommande vatten, vatten till växthus och friggebod samt el till dessa som behövde kopplas om under tiden tillsammans med en tillfällig VVB. Kort och gott ett sjujäkla-projekt med väldigt många moment.

Att det tog så lång tid berodde på ångesten ovanstående framkallade :crysmile:. När vi väl satte igång gick det relativt fort trots allt.

Det ska bli en projekttråd om detta framöver.

[bild]
Gärna bilder och förklaringar på Japes system. Funderar på det i vår källare som blir om några år :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Boasera signorina, boasera...


Vägg under renovering med spackel över gips och monterad träpanel, belyst av arbetslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Jag skulle tro det. Det är en del sådant i torpet. Den här målningen hamnar även fortsättningsvis bakom bänken.
Lite 40-talskänsla på målningen?
 
Skissat på eventuell lösning till inramningen av poolen... Hade ju tid att tänka på det under tiden jag grävde med spaden, men det var annat i tankarna då ...

Någon finurlig där ute får gärna kika i min byggtråd och komma med förslag.
 
  • Skiss av en pool med föreslagen inramning inkluderande träbjälkar och stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Tätat vindsluckan efter bästa förmåga. Fanns ingen tätningslist alls tidigare och hallen har varit väldigt mycket kallare än rummen runt omkring. Hoppas det gör skillnad.
Tyvärr gör det förmodligen ingen nämnvärd skillnad då draget bör ha varit nerifrån och uppåt. Det bör dock minska fuktbelastningen på vinden.
För att få det varmare behöver luckan isoleras.
 
Lämnat över keramikverkstaden till frun. Byggt arbetsbänk, hängt upp massor med hyllor och mycket annat. Bara lite småpill kvar så som fasta uttag och kanske ett nytt handtag till innerdörren och montera ett fönster.

Renoverad keramikverkstad med ny arbetsbänk, vita hyllor på väggen, ett otäckt fönster och röd pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverad keramikverkstad med ny arbetsbänk, väggmonterade hyllor, keramikdrejskiva och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 15 till
  • Laddar…
Storsockret
Oldboy Oldboy skrev:
Tyvärr gör det förmodligen ingen nämnvärd skillnad då draget bör ha varit nerifrån och uppåt. Det bör dock minska fuktbelastningen på vinden.
För att få det varmare behöver luckan isoleras.
Du har säkert rätt, inbillar mig dock att det blivit lite bättre, om man höll fingrarna kring luckan tidigare så kunde man känna hur det drog. Men ja nog skulle det väl vara vettigt att isolera den, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
 
Min far limmade 50 mm xps på vindsluckans insida, jag ska nog göra samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.