Vilka techstackar företagen använde brukar inte innefattas av NDA. Du kan läsa deras uppdragsspecar som skickas ut för att få denna uppgift.
 
anders07 anders07 skrev:
Nu är det ju inte jag som nämnt någon bank vid namn och jag har bra koll på de NDA'er jag har, tack bara...

Hybrid-cloud, eller local-cloud, kan köras både lokalt och i "molnet" (=på Internet) men flera av lösningar de mer säkerhetsmedvetna företagen kör är "local". Så gott som alla molnleverantörer erbjuder "local stack" möjligheter som då i de allra flesta fall är baserade på Docker/Kubernetes.

Jag skulle väl lägga Nordea till listan på de som kommit väldigt långt på API och containers och kör en modern lösning för det. De "skryter" ju själva om sin lösning och jag har stått på scenen på IBM konferenser tillsammans med Nordea så där påverkar ingen NDA... :)

Är TS inte helt på det klara med om det är programmering han vill göra så är just Docker/Kubernetes och "code deploy" heta områden där man snabbt får jobb!
Jag vet inte vilken definition av "Hybrid-Cloud" du brukar använda man jag avser en blandning av publik access och intern drift enligt "hybrid cloud definition".

Även om jag förstår vad du menar och att definitionerna kan vara lite luddiga är det nog "Private Cloud" du avser. "Local Cloud" brukar användas vid tex outsourcing där man kör fjärrdrift via tredje part. Även om "Private Cloud" avser att man "säljer" tjänsterna internt med ett färdigpaketerat skal som tex AWS eller Microsoft Azure är det sällan så det brukar se ut i verkligheten.

Angående Nordea tycker jag det inte är så mycket att skryta om. Jag antar jag du menar CBS som följde efter fjaskot NTP. Jag skulle vilja påstå att CBS blev ett lika stor misslyckande och i princip självdog pga kunsult-fettma strax innan man drog undan mattan inför flytten till Finland. Det har tagit år att skrapa ihop resterande delar till ett fungerande system och det gamla ligget forfarande kvar. Projektansvarig var samma management-konsultbolag som låg bakom ett annat havererat jätteprojekt i branschen som du kanske känner till.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilka techstackar företagen använde brukar inte innefattas av NDA. Du kan läsa deras uppdragsspecar som skickas ut för att få denna uppgift.
NDA för uppdragsspecar är inte samma som det sekretessavtal du måste skriva på vid projektstart. Om projektet omfattar kontakt med skyddsvärd information eller dyl måste man även genomgå en kontroll av säpo och skriva på ett separat sekretessavtal.
 
Storbankerna är kanske inte det bästa exemplet då de ligger efter hårt i teknikutvecklingen. Jag jobbar för en kund som är samägd av de tre största försäkringsmäklarna och vi har moderniserat deras IT så pass att de har kunnat växa flera tusen procent senaste åren. Vi har byggt bort nästan all manuellhantering i deras flöden och flyttat allt till moderna microservices i molnet. Eftersom vi kör Identity server sviten så är det också extremt säkert.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
NDA för uppdragsspecar är inte samma som det sekretessavtal du måste skriva på vid projektstart. Om projektet omfattar kontakt med skyddsvärd information eller dyl måste man även genomgå en kontroll av säpo och skriva på ett separat sekretessavtal.
Jo jag vet. Men sällan någon sådant står i NDA. Eftersom informationen om tech stacken är publikt tillgänglig via tex uppdragsspecar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag vet inte vilken definition av "Hybrid-Cloud" du brukar använda man jag avser en blandning av publik access och intern drift enligt "hybrid cloud definition".

Även om jag förstår vad du menar och att definitionerna kan vara lite luddiga är det nog "Private Cloud" du avser. "Local Cloud" brukar användas vid tex outsourcing där man kör fjärrdrift via tredje part. Även om "Private Cloud" avser att man "säljer" tjänsterna internt med ett färdigpaketerat skal som tex AWS eller Microsoft Azure är det sällan så det brukar se ut i verkligheten.

Angående Nordea tycker jag det inte är så mycket att skryta om. Jag antar jag du menar CBS som följde efter fjaskot NTP. Jag skulle vilja påstå att CBS blev ett lika stor misslyckande och i princip självdog pga kunsult-fettma strax innan man drog undan mattan inför flytten till Finland. Det har tagit år att skrapa ihop resterande delar till ett fungerande system och det gamla ligget forfarande kvar. Projektansvarig var samma management-konsultbolag som låg bakom ett annat havererat jätteprojekt i branschen som du kanske känner till.
Mja, "private cloud" avser en dedikerad privat zon men kan köras både lokalt eller online men "local cloud" avser alltid en on-premise installation...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Storbankerna är kanske inte det bästa exemplet då de ligger efter hårt i teknikutvecklingen
Det kan jag verkligen intyga. De har ett enormt bagage med föråldrade system man måste ta hänsyn till. Det finns egenutvecklade vitala deltar från 60/70-talet som fortfarande är i drift.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det kan jag verkligen intyga. De har ett enormt bagage med föråldrade system man måste ta hänsyn till. Det finns vitala deltar som är egenutvecklade från 60/70-talet och fortfarande är i drift.
Jappz jobbade ju för shb kapitalförvaltningen i många år. Men de hade egen IT som var mer framåt än huvud-IT. Det krävdes för att förvalta kapital rör på sig på ett helt annat sätt än övrig IT på en bank.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man ska heller inte glömma att språket är sekundärt till kunskapen om hur programmering fungerar på ett mer abstrakt plan. Ett nytt språk kan man enkelt lära sig.
Lite sanning med modifikation skulle jag säga. Många språk är lika varandra syntaxmässigt, men varje språk innehåller en väldig massa bibliotek och ramverk och detta tar tid att lära sig. Den som säger att den kan 10 olika språk kan sannolikt en delmängd i respektive språk, men är inte superduktig i varje språk. Det tar tid att bli riktigt bra i ett språk, precis som i ett riktigt språk man pratar. Man kan vissa språk knackigt medan man är duktig i det man normalt sett använder.

Själv skulle jag vara helt lost om jag satte mig i en Microsoft-miljö med dess IDE och språk och alla dess bibliotek. Det är inget jag ”lätt” lär mig även fast jag programmerat i över 10 år. Det är
Det är givetvis görbart, men inget jag lär mig på en eftermiddag direkt även om grunderna i varje språk är väldigt lika och hur programmering i sig är uppbyggd.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jappz jobbade ju för shb kapitalförvaltningen i många år. Men de hade egen IT som var mer framåt än huvud-IT. Det krävdes för att förvalta kapital rör på sig på ett helt annat sätt än övrig IT på en bank.
Jag har också kört några vändor på kapitalförvaltningen och handlarborden. Väldigt flexibla och inget snack om budget, bara fokus på att få det att funka. Hade man tur och uppdragsgivaren tex satt i Kungsan kunde man ibland byta till sig en bättre arbetsplats än Tegeludden.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har också kört några vändor på kapitalförvaltningen och handlarborden. Väldigt flexibla och inget snack om budget, bara fokus på att få det att funka. Hade man tur och uppdragsgivaren tex satt i Kungsan kunde man ibland byta till sig en bättre arbetsplats än Tegeludden.
Jag jobbade där 2007 till 2010 och sedan igen 14 till 15 då satt alla på kapitalförvaltningen på Blasieholmen. Nästan det bästa med det uppdraget var läget. Nära hem och nära till bra restauranger på lunchen :)
 
4 40talshuset skrev:
Lite sanning med modifikation skulle jag säga. Många språk är lika varandra syntaxmässigt, men varje språk innehåller en väldig massa bibliotek och ramverk och detta tar tid att lära sig. Den som säger att den kan 10 olika språk kan sannolikt en delmängd i respektive språk, men är inte superduktig i varje språk. Det tar tid att bli riktigt bra i ett språk, precis som i ett riktigt språk man pratar. Man kan vissa språk knackigt medan man är duktig i det man normalt sett använder.

Själv skulle jag vara helt lost om jag satte mig i en Microsoft-miljö med dess IDE och språk och alla dess bibliotek. Det är inget jag ”lätt” lär mig även fast jag programmerat i över 10 år. Det är
Det är givetvis görbart, men inget jag lär mig på en eftermiddag direkt även om grunderna i varje språk är väldigt lika och hur programmering i sig är uppbyggd.
Självfallet är det så. Men det är fortfarande sekundärt till förmågan att förstå det abstrakta med programmering.

Som exempel, jag kunde nada om Azure på mitt första Azure uppdrag, gick snabbt lära sig. Går inte lika snabbt lära sig vara en duktig programmerare på ett abstrakt plan. Jag har sett så mycket fulkod genom åren.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet är det så. Men det är fortfarande sekundärt till förmågan att förstå det abstrakta med programmering.

Som exempel, jag kunde nada om Azure på mitt första Azure uppdrag, gick snabbt lära sig. Går inte lika snabbt lära sig vara en duktig programmerare på ett abstrakt plan. Jag har sett så mycket fulkod genom åren.
Visst är det så. Grunderna i programmering måste ju sitta där. Det finns många som påstår sig kunna mängder med språk hur bra som helst, men jag har svårt att tro att det verkligen stämmer. Det är tufft att hålla sig ajour på många språk samtidigt, anser jag. Och nu pekar jag alltså inte ut dig, utan jag menar att jag har pratat med många programmerare genom åren som rabblar upp massor med språk dom påstår sig kunna flytande och vara superduktiga på. Personligen anser jag att man blir lite halvmedioker på flertalet språk snarare än duktig på ett när man riktar in sig på massor med språk. Eller så är jag bara dummare än genomsnittet programmerare på marknaden :rofl:

Själv anser jag mig vara backendutvecklare där min kompetens ligger i ett visst språk, och sen en lite medioker frontendutvecklare där jag kan även kan hantera javascript/typescript med t.ex. react som bibliotek. Dock skulle jag aldrig påstå annat än att jag är halvduglig frontend eftersom jag inte hinner och orkar hålla mig fullständigt up to date frontend också.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja, alltid lika surt när man sitter och jobbar i ett språk man kan halvbra och tänker att "det måste finnas en elegantare lösning på det här problemet, men hur kan det tänkas göras i det här språket då...".

Det är då fulkodningen kommer in. Men sedan finns det ju många som helt enkelt inte ens kommer över tröskeln att ställa sig frågan om det inte borde finnas ett bättre sätt...

Själv lärde jag mig ADA ursprungligen. Hur den tänkte som valde ett så udda språk som utbildningsspråk på Chalmers på 90-talet vet jag inte. Lär inte vara många som använt det sedan dess. Skulle vara om någon gick till försvarsindustrin då.
 
PNO PNO skrev:
Själv lärde jag mig ADA ursprungligen. Hur den tänkte som valde ett så udda språk som utbildningsspråk på Chalmers på 90-talet vet jag inte. Lär inte vara många som använt det sedan dess. Skulle vara om någon gick till försvarsindustrin då.
Ada är fortfarande obligatorisk kurs för industriell ekonomi på Linköpings universitet från vad jag kunde hitta med en snabb sökning på Google ;)

Jag har för mig motiveringen att lära ut Lisp och Ada var att studenterna inte använt sig av de språken och att studenterna då var mer jämlika varandra oavsett tidigare intresse av programmering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.