Skärningslinjerna mellan gamla och nya taket bör ha stöd i form av reglar, lämpligen placerade i det gamla takets plan. Det kan också hända att någon takstol måste avväxlas. Om du ka räkna ut skärningslinjerna innan du lägger på ny råspont är det en fördel. Det nya taket behöver troligen någon takstol som är lite avkortad, ungefär som på följande bild.
Handritad skiss av ett tak med markerade skärningslinjer och avkortad takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt enkelt att rita det på fri hand.

Ångspärren skall följa den isolerade ytan och vara tät. Om du inte sågar upp en öppning mellan de två vindarna, så skall den yta som kunde vara en öppning inte ha någon ångspärr.
 
  • Gilla
KW78 och 1 till
  • Laddar…
B biasb skrev:
Ändrade lite så jag drog in väggarna 25cm och då blev det så här:
[bild]

Det känns rent spontant som en bättre lösning (utan att lagt något mer avancerat tak än på en carport tidigare).

Vad säger ni, hur skulle ni göra?

Hur gjorde du med taket, ska nämligen bygga ut huset och har samma funderingar som du hade, om tillbyggnaden ska vara kant i Kant med befintliga eller om jag ska dra in det lite grann vid gaveln, har du några bilder på hur det blev vore det väldigt intressant att se.
 
E Eryl skrev:
Hur gjorde du med taket, ska nämligen bygga ut huset och har samma funderingar som du hade, om tillbyggnaden ska vara kant i Kant med befintliga eller om jag ska dra in det lite grann vid gaveln, har du några bilder på hur det blev vore det väldigt intressant att se.
Samma här. Jag är också intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.