A
får jag bara fråga... hur många planeter fick ni det till? i djacs länk?
mitt test gav 2.2 men det låter för mig som rena svamlet då detta test inte hade bättre alternativ än för stadsfolk..

vi köper inga saker för dessa summor.
varken månaden eller veckan.
som mink mm det är helt bort.
semester?
Nä det existerar inte här..
Då bedriver vi jordbruk..
 
D djac skrev:
Ett kul tips är att kolla var ni ligger idag, utsläppsmässigt, ska ni vara på par så ska du ner till 4 ton 2030 och ett (1) ton 2050, men då lever man kanske inte... 28 år fram, men 8 år ska man väl klara.

[länk]
Cirkeldiagram som visar en persons koldioxidutsläpp uppdelade i kategorier med texten "Dina utsläpp är störst inom: Bilen - Resor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Tänkte du på vad du skrev nu?

"och om man då har genomslnittlig ekonomi så kommer man få svårt att ha en konsumtion som ligger över genomsnitt"

I en marknadsekonomi så är en genomsnittlig inkomst just att man har en konsumtion som är genomsnittlig (enligt nationalekonomisk teori är all inkomst lika med konsumtion eftersom ditt sparande förr eller senare konsumeras).

Hur skall vi nu lösa det här? Plus att det blir en minskning av den ekonomiska effektiviteten om folk inte tar jobb för att det blir för obekvämt att pendla.

Jag har föreslagit Uber, du har inte föreslagit någon lösning utan kommer med att jag är känslomässig. Kom nu med LÖSNINGAR. Jag har tidigare skrivit att jag hoppas Dacia Spring, BaoJun E300 och liknande bilar kommer en masse på den svenska marknaden. Jag inser nämligen att vi får backa på säkerhetskraven en del om vi snabbt skall ställa om till eldrivna fordon.

LÖSNINGAR VÄLKOMNAS AV FOLKETS GENERALKOMMISSARIAT FÖR LÖSNINGAR.

Och nej, lösningar är inte att vi sitter bort mer dödtid i ineffektiva trafikslag eller att vi river alla villor och bygger lägenheter i stan som ingen har råd med.
Det kommer lösa sig utan att du funderar för mycket, det har det alltid gjort. Synen på vad som är exklusivt ändras hela tiden och detta sker gradvis utan att vi tänker på det, tillgången till billiga och enkla transporter har ändrat hur folk lever och bor, när dessa nu blir dyrare (oundvikligt spår jag) så kommer det återigen påverka hur folk lever och bor.

Då har du valet att tänka lite framåt och vara före flocken, eller så tänker man inte och då får man samma behov som alla andra vid samma tidpunkt och då blir det lite dyrare.

Behovet av enkla svar är stort och nedärvt men jag tror inte att detta är något som löser sig med exempelvis en viss bilmodell, det kommer att vara oerhört måga småförändringar framöver, en del kommer du inte ens märka medan andra kommer vara påtagliga och en liten del av dessa tom tuffa för vissa.
 
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]
Oj, det var lågt, jag kan avslöja att jag ligger väsentligt högre, jag kommer få en större omställning.. :(

Infograf med diagram över koldioxidutsläpp fördelat på boende, mat, resor och annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Menar du på fullt allvar att du tror att Sverige skulle fungera med den prissättning du antyder? Du inser inte att stora delar av Sverige skulle sluta fungera?
Hade aldrig fossileran startats så skulle våra samhällen sett helt annorlunda ut, men visst skulle både Sverige och andra länder fortfarande fungera.

Nu lider fossileran mot sitt slut, så att omdana våra samhällen kommer bli tvunget. Mest smärtsamt för de länder som gjort sig svårt beroende av fossil energi, allra mest smärtsamt för de som börjar omställningen senare.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Oj, det var lågt, jag kan avslöja att jag ligger väsentligt högre, jag kommer få en större omställning.. :(
Tja, det kan man ju tacka pandemin för..
Men att "köpa verktyg-kostnad" inte gick att sätta högre än 2800 kr för hela året gjorde nog det hela lite bättre.. Det är nog säkert 5 ggr så mycket...
 
A
Cirkeldiagram som visar koldioxidutsläpp fördelade på boende, mat, resor, shopping och samhälle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som sagt det skulle varit lägre om alternativen varit för alla och inte för stadsfolk... Med tydligen öppna plånböcker konstant.. ;)
 
M
D djac skrev:
Ett kul tips är att kolla var ni ligger idag, utsläppsmässigt, ska ni vara på par så ska du ner till 4 ton 2030 och ett (1) ton 2050, men då lever man kanske inte... 28 år fram, men 8 år ska man väl klara.

[länk]
"Jag definierar mig som" redan på 3:e frågan så vet man att det handlar om identitetspolitisk smörja.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
[bild]

som sagt det skulle varit lägre om alternativen varit för alla och inte för stadsfolk... Med tydligen öppna plånböcker konstant.. ;)
Du har ingen bil?
 
A
D djac skrev:
Du har ingen bil?
Jo men det var inte det frågan gällde eller hur?
Hur mycket åker du privat?
Jag åker inte privat.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
D
M mnils skrev:
"Jag definierar mig som" redan på 3:e frågan så vet man att det handlar om identitetspolitisk smörja.
Om du visste hur mycket imbecill smörja jag måste stå ut med, du kan nog svälja den
 
D
Maskintok skrev:
Jo men det var inte det frågan gällde eller hur?
Hur mycket åker du privat?
Jag åker inte privat.
Ok, man får ju fylla i som man vill såklart men det är ovanligt att man inte handlar eller gör några ärenden någonsin. Det är ju bara en kul grej som ger en lite hum om hur man ligger till. Det finns andra som är mer finkorniga bla för sina matvanor.
 
A
M mnils skrev:
"Jag definierar mig som" redan på 3:e frågan så vet man att det handlar om identitetspolitisk smörja.
Japp och att oavsett vad du svarar så är du som svensk sämre än alla andra i världen.. :thinking:

gjord av mp detta kanske? ;)
 
A
D djac skrev:
Ok, man får ju fylla i som man vill såklart men det är ovanligt att man inte handlar eller gör några ärenden någonsin. Det är ju bara en kul grej som ger en lite hum om hur man ligger till. Det finns andra som är mer finkorniga bla för sina matvanor.
Jag fick tydligen kött som stor miljöfaktor..
kul.. jag köper inte kött, fanns jakt eller självförsörjning med?
Nä.. just det vinklat test... ;)
egen fångst av fisk?
egen uppfödning av kyckling, ägg mm?

dvs inget i detta test är seriöst..
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.