Hej!

Jag håller på och sätter locllistpanel på huset, men problemet är att det inte går att få tag i tillräckligt långa lister av kälad notlist.

Hur gör jag för att skarva listen på bästa sätt?

Brädgården tipsade om att jag skulle snedsåga och limma ihop listerna med PL400.

/Jonas
 
Att limma ihop så långa bitar ändträ mot ändträ och få det att hålla? Det är inte lätt. När jag varit tvungen att skarva har jag snedsågat och lagt fogmassa mellan.
 
Snickarna som satte vår panel gjorde också som andersmc.
 
Vilken typ av fogmassa körde de med. Märke/modell?

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Hej!
Jag håller på och sätter locllistpanel på huset, men problemet är att det inte går att få tag i tillräckligt långa lister av kälad notlist.
/Jonas
Hur långa bitar pratar vi om här?
Jag beställde 8 m (fingerskarvat) på brädgården av både panel+läkt.
 
Vad kostade det per meter?

Jag behöver 5 meter långa bitar.

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Vad kostade det per meter?

Jag behöver 5 meter långa bitar.

/Jonas
5 meter är vardagsmat på de allra flesta brädgårdar. Upp till 5,4 m skall det inte vara några problem att få utan skarvar.
 
Panel är inga problem att få tag i, men med notläkt är det svårare.

Har inte hittat en brädgård som har längre än 4,2 meter. Eller rättare sagt alla har just 4,2 meter i buntar, och säger att det är vad som går att få från sågen...

/Jonas
 
Då skall vi alltså tillbaka till kärnfrågan - skarvning.

Sitter i princip i samma sits fast jag behöver 7-8 m. Jag blev rekommenderad snedsågning och vinterlim. Har inte tänkt så mycket mer på detta utan istället försökt leta speciallängder.

Behöver i runda slängar 35-40 st 7 och 8 m långa brädor. Fingerskarvat lät som en jättebra idé, men det blir en orimlig kostnad. Följer därför denna tråd med spänning.
 
JonasHolm skrev:
Vilken typ av fogmassa körde de med. Märke/modell?

/Jonas
Jag minns tyvärr inte, men det var någon vanlig utefogsort.
 
JonasHolm skrev:
Vilken typ av fogmassa körde de med. Märke/modell?

/Jonas
Vanlig utefogmassa, troligen från Byggmax. Det fanns någon rödbrun färg som knappt syntes mot det Faluröda. Fogmassan är annars övermålningsbar, så målar du med oljefärg tar du någon ljus färg och målar över.
 
JonasHolm skrev:
Brädgården tipsade om att jag skulle snedsåga och limma ihop listerna med PL400.

/Jonas
Snedsåga blir bra. Glöm bara inte att den optimala vinkeln är 17 grader.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.