Hej!

Jag ska sätta panel på mitt hus med stående längder. Alltså panel utan midja på huset. Villkor från stadsbyggnadskontoret. :(

Panelen jag ska sätta är 22x170 med notlist.

Jag behöver alltså skarva panelen så osynligt som möjligt mitt på väggen.

Vad är bästa metoden för detta?

/Jonas
 
Använd olika längder på panelen så att skarvarna hamnar på olika reglar, dvs skarva inte två panelbräder intill varandra på samma regel. Snedkapa 45 grader i änden så att den övre panelbrädan täcker skarven.
 
  • Gilla
Per-anders Rosenqvist
  • Laddar…
Tackar för tipset...

Tror det blir svårt att skarva på spikläkten, så jag tänkte snedsåga panelen och sätta en bit panelbräda bakom skarven, och skruva och limma ihop paketet...

På så vis blir skarvarna slumpvis spridda och minimalt med svinn.

Vad tror ni om det?

/Jonas
 
Törs man vara lite motvalls och fråga varför du ska skarva? Jag antar att du ska ha cirka 3meters längder på långsidan och längre på gavlarna (om du inte får dela av i höjd med gavelspetsen?)

Jag har köpt virke på just 3m längd och har då 15cm spill på varje planka. Det kostar faktiskt inte så inihelsike mycket att få virke på rätt längd och just 3m råkar finnas i standardsortimentet på tex Lissma (som dessutom har väldigt hög kvalitet på virket).
 
Jag ska ha längder på drygt 6,5m som längst, så jag måste nog skarva.

/Jonas
 
Men det är på gavlarna det?

Får du inte göra en liggande list på gaveln som på bilden? Oootroligt snyggt också. :cool:

PICT1272.jpg


Anledningen till att jag tjatar lite är att det inte bara är bra att slippa skarvar, det går också jäkligt mycket fortare att panga upp fasaden om man inte behöver kapa varje bräda (annat än 17 grader förstås).
 
Hej bygganytt!

Jag har funderat på att sätta en skarv liknande den Mathias har. Igentligen så får jag inte för Stadsbyggnadskontoret, men sen är det ju en fråga om hur busig man ska vara...  [smiley=evil.gif]

På vilken brädgård beställde du brädorna?

Var på AKB och Lissma såg igår. Lissma var så dyrt att jag knappt hade råd att gå in. De skulle ha 16.60/m för panelen, och AKB tog 13:-

AKB hade panel hemma som var 5,20 långa. Lissma hade bara kortare brädor.

/Jonas

 
Men Jonas, du vet att man inte ska fundera så mycket på vad det står på prislappen på hyllkanten.... ;)

Be om en offert på 800m virke ska du se att priset blir ett annat.

Jag har just tagit in offert från Lissma, Byggole i Nacka samt Fredells på mitt fasadjox (415m 22x145, 450m notläkt, 60kvm stenull, 130m 45regel samt spikläkt). Lissma är billigast och kvaliteten på virket fasadvirket är enastående (faktiskt superkvalitet). Enda faran på den punkten är att Lissma nu är Beijer och jag antar att det finns en risk att man tvingas hämta virket via Beijer i framtiden.
 
Jonas_H skrev:
Hej bygganytt!

På vilken brädgård beställde du brädorna?
Det finns bara en "riktig" brädgård för mig och det är naturligtvis Järna Trä,
http://www.jarnatra.se/

Lite längre panelbitar måste som sagt beställas i förväg och kostar lite mer men panelen kommer ju att sitta uppe en lååång tid så.... ;)
 
  • Gilla
Utmaningen
  • Laddar…
Mathias!

Vilka brädgårdar har du fått offerter ifrån?
Det vore intressant att veta vilka du fick respons ifrån.

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Mathias!

Vilka brädgårdar har du fått offerter ifrån?
Det vore intressant att veta vilka du fick respons ifrån.

/Jonas
Dom jag skickat frågan till har svarat; Lissma, Fredells, Byggole.

Övriga har jag sorterat bort pga att dom ligger för långt bort eller att jag inte har någon kontakt med dom.
 
ByggaNytt skrev:
Inga problem med att beställa panel på 6.50, det tar dock några extra veckor i leveranstid. Jag beställde t.o.m. några 8 m men dessa fick sågas upp direkt på brädgården ;)
Försök undvik att skarva panelen, det ser inte bra ut efter några år....

[länk]
[länk]
Håller med. Jag har själv 7.95 som längst. Inga problem att beställa. Dessa längder brukar vara K24-balkar som klyvts på mitten och kan därför vara fingerskarvade.
 
Johan Gunverth skrev:
Dessa längder brukar vara K24-balkar som klyvts på mitten och kan därför vara fingerskarvade.
Jo, precis som mina! Fingerskarvarana syns sen INTE efter avslutad målning, åtminstonde inte med en täckfärg (Alcro Bestå).
 
Hur mycket extra fick ni betala per meter för dessa extra långa panelbrädor?

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.