A
T Tullen127 skrev:
Hittade felet eller rättare sag vad som idioterna (dvs sw.-nissarna) som skrev uppdateringen till min Androidmobil.
J..a idioter som trycker ut en uppdatering som ställer om saker i mobilen utan att fråga först.
Alla bilder tagna fr.o.m jul fick ett format som ej är normalt användbart.

Var ute och demonterade röjsågen igen för att ta nya bilder (bifogas)
Nedrans så bra det blev med den nya startapparaten från dig.
Återigen ett jättestort TACK.
Som sagt, jag vill betala för mig.
Meddela mig hur mycket och hur.
Gott Nytt År
[bild] [bild] [bild]

Ps. Jag utgår från att dekompventilen monteras i topplocket.
Finns det nån regel som säger nåt om placering i förhållande till insug/utblås?
På röjsågen (ovan) sitter den mitt emellan.
Jag ska fota en Hva 242 cylinder.. Så du ser vart den ska sitta.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Jag ska fota en Hva 242 cylinder.. Så du ser vart den ska sitta.
Härligt.
Idag var jag ute och "provröjde" med gamla Bettan igen. Den startade på 1:a draget.
Så nu vet jag vad jag har framför mig att göra, sly, sly och så mer sly..
Naturligtvis började det regna och snöslaska så det var bara att ge upp och byta om.
Ska fira genom att byta svärd och kedja på motorsågen (Hva-n med "start-kompet").
Har filat ner kedjan nästan till spärrlinjen och glapp i spåret så det är dags.
Har börjat fundera på att leta snöblad till ATW-n men inte kommit nån vart än. Vet inte om det finns nån lösning med infästning som medger att snabbt och lätt hänga av/på bladet med?
Infarten till min maskinbod är bökig med en (nästan) 90-sväng strax innan man kör in genom dörren. Ett bergssida 2m rakt framför dörren.:thinking:
Tror att det blir i stort sett omöjligt ta sig in med ett blad monterat.
Har inte lagt ner nån möda på att leta ännu - litet sent påkommet dessutom.
 
A
T Tullen127 skrev:
Härligt.
Idag var jag ute och "provröjde" med gamla Bettan igen. Den startade på 1:a draget.
Så nu vet jag vad jag har framför mig att göra, sly, sly och så mer sly..
Naturligtvis började det regna och snöslaska så det var bara att ge upp och byta om.
Ska fira genom att byta svärd och kedja på motorsågen (Hva-n med "start-kompet").
Har filat ner kedjan nästan till spärrlinjen och glapp i spåret så det är dags.
Har börjat fundera på att leta snöblad till ATW-n men inte kommit nån vart än. Vet inte om det finns nån lösning med infästning som medger att snabbt och lätt hänga av/på bladet med?
Infarten till min maskinbod är bökig med en (nästan) 90-sväng strax innan man kör in genom dörren. Ett bergssida 2m rakt framför dörren.:thinking:
Tror att det blir i stort sett omöjligt ta sig in med ett blad monterat.
Har inte lagt ner nån möda på att leta ännu - litet sent påkommet dessutom.
:thinking:
njä då får man nog göra en egen lösning..
Kanske 2 utstående stag nertill och ett kombi stag upptill med höj/sänk funktion..
vinschen brukar funka bra där...

3 tappar med ringspritar.. borde vara ganska enkelt att bygga.. :thinking:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
:thinking:
njä då får man nog göra en egen lösning..
Kanske 2 utstående stag nertill och ett kombi stag upptill med höj/sänk funktion..
vinschen brukar funka bra där...

3 tappar med ringspritar.. borde vara ganska enkelt att bygga.. :thinking:
Ja, jag får väl ta mig en funderare. Kanske nån köpelösning som går att modifiera?
Som sagt jag har inte tänkt till alls än.
Svetsning är inte min starka sida om jag ska bygga nåt själv - när jag svetsar ser det mest ut som måsskit, men det sitter fast (för det mesta..) :thinking:
 
T
Kollade som hastigast på ett snöblad som Jula säljer, men deras fäste är avsett att fästas på fjäderbenen och det går inte på min maskin.
 
T Tullen127 skrev:
Kollade som hastigast på ett snöblad som Jula säljer, men deras fäste är avsett att fästas på fjäderbenen och det går inte på min maskin.
Biltema har mittmonterat snöblad för 3999:-

Fyrhjuling med mittmonterat snöblad i användning, röjer snö vid vägkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars kan jag rekommendera en vikplog
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
T
skoge skoge skrev:
Biltema har mittmonterat snöblad för 3999:-

[bild]

Annars kan jag rekommendera en vikplog
Aahh, Tack. Den hade jag missat..! Om jag förstått det rätt så monteras och all kraft tas upp via plattan under ATV-n ? Har nån hört nåt om kvaliten av den?
Är iofs ganska nöjd med flesta av deras saker - dock inte alla!
Då måste jag kolla om det funkar. På min ATV har jag en fästram som sitter under maskinen för skogskärra.
Vet inte om det kan bli "kollision" om utrymmet under pga detta.

Vikplogen verkar läcker, var har du hittat den och hur är den monterad?
 
T
Maskintok skrev:
:thinking:
njä då får man nog göra en egen lösning..
Kanske 2 utstående stag nertill och ett kombi stag upptill med höj/sänk funktion..
vinschen brukar funka bra där...

3 tappar med ringspritar.. borde vara ganska enkelt att bygga.. :thinking:
Var ute idag med röjsågen igen. Kunde inte låta bli..:D
Jag är så glad att jag fick den att fortsätta leva mha dig.
Men det är som om f..n är loss. Så fort jag pallrat mig ut i skogen börjar det regna, så det blev ett kort pass.
Jag gick över till att spräcka berg på gårdsplanen med eldning istället, då blev det kombinerat arbete och
grillning. Där åkte den sista av 6 mindre bergtoppar (eldat tidigare) som ibland kostat knivslipning på åkgräsklippare i många årtionden. ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…

Bästa svaret

A
T Tullen127 skrev:
Var ute idag med röjsågen igen. Kunde inte låta bli..:D
Jag är så glad att jag fick den att fortsätta leva mha dig.
Men det är som om f..n är loss. Så fort jag pallrat mig ut i skogen börjar det regna, så det blev ett kort pass.
Jag gick över till att spräcka berg på gårdsplanen med eldning istället, då blev det kombinerat arbete och
grillning. Där åkte den sista av 6 mindre bergtoppar (eldat tidigare) som ibland kostat knivslipning på åkgräsklippare i många årtionden. ;)
kul att sågen går igen, det är ju därför jag håller på... För att andras grejer skall få leva..
många gånger behöver det inte vara så stora saker eller dyra utan enkla lösningar kan lösa allt... tycker det är synd att slit och släng samhället vunnit...
 
T
Maskintok skrev:
kul att sågen går igen, det är ju därför jag håller på... För att andras grejer skall få leva..
många gånger behöver det inte vara så stora saker eller dyra utan enkla lösningar kan lösa allt... tycker det är synd att slit och släng samhället vunnit...
Jag känner likadant, försöker alltid laga in i det längsta, och det har inte med sparsamhet att göra utan mer en livsstil att inte kassera om det är möjligt att rädda. Det har varit mitt yrke större delen av livet även om det inte bara varit motorer utan mest elektronik. Det började jag med redan som ung grabb i Hälsingland - för länge sen..;)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Jag känner likadant, försöker alltid laga in i det längsta, och det har inte med sparsamhet att göra utan mer en livsstil att inte kassera om det är möjligt att rädda. Det har varit mitt yrke större delen av livet även om det inte bara varit motorer utan mest elektronik. Det började jag med redan som ung grabb i Hälsingland - för länge sen..;)
Hälsingland :love:
Jajemän... allt som går att laga eller ta delar av sparar jag..
Men det kan bli lite mycket ibland...
som när hela bilar eller traktorer får stanna.. :crysmile:
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Aahh, Tack. Den hade jag missat..! Om jag förstått det rätt så monteras och all kraft tas upp via plattan under ATV-n ? Har nån hört nåt om kvaliten av den?
Är iofs ganska nöjd med flesta av deras saker - dock inte alla!
Då måste jag kolla om det funkar. På min ATV har jag en fästram som sitter under maskinen för skogskärra.
Vet inte om det kan bli "kollision" om utrymmet under pga detta.

Vikplogen verkar läcker, var har du hittat den och hur är den monterad?
Men har du vagnens fäste så långt fram tror du? Plogfästena sitter lite längre fram än "fotbrädorna".

Ett sätt är ju att köpa lösa grejor och bygga dragkroksfäste annars... finns ju även frontfästen att köpa.

Snötäckt väg som plogats med spetsformad väg mitt i, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plogade väg i vintras då jag högg ved, körde med plogen i spetsläge

Vikplogen är en Iron Baltic,väger ca 65-70 kg.
Tror jag köpte den på ATV huset eller Gooffroad.

Röd ATV med monterad vikplog framför ett snöigt landskap och hus
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går ju även att bygga eget
 
Redigerat:
T
Maskintok skrev:
Hälsingland :love:
Jajemän... allt som går att laga eller ta delar av sparar jag..
Men det kan bli lite mycket ibland...
som när hela bilar eller traktorer får stanna.. :crysmile:
Men du... Du måste meddela mig hur mycket jag är skyldig för hjälpen med röjsågen, och hur jag ska betala .
(Meddela helst via SMS - du har nr) , PM är jag inte riktigt insatt i hur det funkar.
Ligger det kvar på nåt sätt när jag är utloggad - (har för liten erfarenhet av det) ;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Men du... Du måste meddela mig hur mycket jag är skyldig för hjälpen med röjsågen, och hur jag ska betala .
(Meddela helst via SMS - du har nr) , PM är jag inte riktigt insatt i hur det funkar.
Ligger det kvar på nåt sätt när jag är utloggad - (har för liten erfarenhet av det) ;)
lugn.
Det kommer nog..
Jag var inte så snabb med att skicka heller.. ;):rofl::rofl:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
skoge skoge skrev:
Men har du vagnens fäste så långt fram tror du? Plogfästena sitter lite längre fram än "fotbrädorna".

Ett sätt är ju att köpa lösa grejor och bygga dragkroksfäste annars... finns ju även frontfästen att köpa.

[bild]
Plogade väg i vintras då jag högg ved, körde med plogen i spetsläge

Vikplogen är en Iron Baltic,väger ca 65-70 kg.
Tror jag köpte den på ATV huset eller Gooffroad.
De där ser ju läckra ut, särskilt "spännplogen"..
Jag tror (vet) att bygga plog själv troligtvis inte är något alternativ för mig.
Min svetskonst brukar närmast se ut som måsskit.
Ska krypa under och titta hur långt fram skogsfästet sitter - hoppas du har rätt.:)

[bild]

Det går ju även att bygga eget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.