Skärmdump av elanvändningsstatistik i Tibber-appen som visar en 14% minskning i förbrukning jämfört med genomsnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se bara, man får fram den verkliga förbrukningen i Tibber, minus solel och elbilarna...
 
  • Gilla
Bengt Winter
  • Laddar…
K
anders07 anders07 skrev:
[bild]
Se bara, man får fram den verkliga förbrukningen i Tibber, minus solel och elbilarna...
Roligt att du kan få fram december redan.. i Greenely som jag använder får man inte se resultat förrän efter några dagar...
 
richardtenggren
K Kallebo skrev:
Roligt att du kan få fram december redan.. i Greenely som jag använder får man inte se resultat förrän efter några dagar...
Jag gissar att Anders också kör med Tibber Pulse, vi kan således se live :)
 
K
Är det samma anders som i TS gjorde av med ~570 kr på en dag? I så fall har han verkligen lyckats dra ner på förbrukningen..
 
K Kallebo skrev:
Är det samma anders som i TS gjorde av med ~570 kr på en dag? I så fall har han verkligen lyckats dra ner på förbrukningen..
Ja, det är samma jag... :)

Jag har dragit ur båda elbilarna, sänkt värmen med ca. 1,5 grader (vilket gav en minskad förbrukning på ca. 20%!), sänkt värmen i garaget (direktverkande el) från 10-12 grader till 5-8 grader.

Elbilarna har jag laddat på Vattenfall stolpe där jag har avtal för 2kr/kWh så det betalar jag ju för ändå men det syns inte på min elräkning...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gissar att Anders också kör med Tibber Pulse, vi kan således se live :)
Nej, jag har Ellevio som har rätt kort fördröjning (ett par timmar max)
 
S
J Jan_G skrev:
Jag kan rekommendera tv-serien Chernobyl (Netflix).
Riktigt bra faktiskt och ger en del svar.
Tyvärr har serien en hel del fel för att göra den mer säljande. I synnerhet reagerade jag på hur strålskadorna på arbetarna hade visualiserats. Det ser ju inte lika raffinerat ut på TV med inre skador såsom cancer så givetvis är de tvungna att hitta på något som ser vidrigt ut.

E elmont skrev:
Genom att avstå att lägga sin röst på avvecklingsförslagen skulle politikerna fått en tydlig signal om att avveckling inte var det alternativ som folk ville ha. Nu blev det ju så att en stor majoritet av befolkningen röstade för en avveckling av kärnkraften och gav därmed politikerna en klar fingervisning om vad folk ville.
Tänk att man kan beskriva en och samma situation på så olika sätt! Jag tycker det är mer rätt att säga att det mest kärnkraftsvänliga alternativet vann med stor majoritet i folkomröstningen.
Vi har dessutom sedan länge frångått folkomröstningen eftersom en väsentlig andel av vår elproduktion inte ägs av stat och kommun.

För övrigt vill jag bara hålla med de många tidigare inläggen som menar att man måste vara mycket okunnig om man inte förstår problemen med att ersätta planerbar elproduktion med intermittent.

Visst finns det flera nackdelar med kärnkraft men:
- Kärnkraft är planerbar och producerar med 90% sannolikhet minst 90% av effekten då den behövs som bäst. Motsvarande siffra för vindkraften är 9%.
- Kärnkraft har minst antal döda per producerad kWh av alla sätt att producera el.
- Kärnkraft använder minst areal markyta per producerad kWh, även inräknat de avlysta områdena runt Chernobyl och Fukushima.
- Kärnkraft innebär minst gruvbrytning och miljöfarligt gruvslagg per producerad kWh.
- Avfallet från kärnkraft har en ändlig farlighet. Gruvavfall har ofta stora läckage av arsenik och andra tungmetaller som är giftiga i evighet.
- Tillgången på klyvbara ämnen att använda i kärnkraftverk är så stor att de beräknas kunna räcka längre tid än solen kan upprätthålla liv på jorden. Ordet 'förnybar' kanske inte passar, men väl 'outsinlig' vilket är minst lika bra.
 
  • Gilla
Grymlan och 4 till
  • Laddar…
S STB skrev:
- Tillgången på klyvbara ämnen att använda i kärnkraftverk är så stor att de beräknas kunna räcka längre tid än solen kan upprätthålla liv på jorden. Ordet 'förnybar' kanske inte passar, men väl 'outsinlig' vilket är minst lika bra.
Ja, det blir spännande när man tar tidsperspektivet med i beaktande. Ty det är solen som driver både vindkraften, och solcellerna, så om det energislag man jämför med har ungefär lika lång drifttid, så är antingen alla dessa "förnybara", eller så är ingen av dem det.

Eller har vindkraftförespråkarna tänkt sig att vi skall ersätta solen på något sätt när den nuvarande har brunnit ut?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast en mikro och en mikrovågsugn är fortfarande samma pryl. Kilowattimmar och kilowatt är två fullkomligt olika storheter där den enda gemensamma nämnaren är de åtta första bokstäverna.

Vad är det som är förvirrande med det? Det är väl en högst normal och relevant beräkning?
Multiplicerar man inte med 1,8 för att få det i watt, men men är ett antal år sedan jag sysslade med kyla
 
apotekarnes
Silver78 Silver78 skrev:
Från början mätte man värme i cal som motsvarar ca 4184 J.
Såvida du inte menade Kcal tror jag du glömde en punkt. 1cal = 4.184J. 1Kcal = 4184 J
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Såvida du inte menade Kcal tror jag du glömde en punkt. 1cal = 4.184J. 1Kcal = 4184 J
Nästan rätt, det ska vara ett komma och kilo betecknas med ett litet k.

1cal = 4,184J
1kcal = 4184 J
 
Magnus E K
Det ska även konsekvent vara mellanrum (helst ett kortare än normalt) mellan siffran och enheten ;)
 
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det ska även konsekvent vara mellanrum (helst ett kortare än normalt) mellan siffran och enheten ;)
Ja, det felet missade jag visst.
 
apotekarnes
D Daniel 109 skrev:
Nästan rätt, det ska vara ett komma och kilo betecknas med ett litet k.

1cal = 4,184J
1kcal = 4184 J
Det där med komma eller punkt är nog sak samma. Det beror på språklig tradition. I till exempel engelskan används i princip aldrig komma inom matematiken. Om jag citetar engelska wikipedia: ”One calorie is defined as exactly 4.184 J”

Däremot är det naturligtvis helt oförlåtligt att använda stort K för kilo. Jag ber om ursäkt!
 
Men nu var det en Svensk mening. Då är punkt definitivt fel.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.