D djac skrev:
Ointressant, i det närmaste, vad en individ gör, däremot högintressant vad man gör på systemnivå och där ingår det som diskuteras, att dra ner på subventionerna till det som är väldigt skadligt. Detta kommer höja bränslepriserna som i sin tur göt att ny teknik kommer att komma fram och många kommer att ändra sina vanor etc.
Det blir ingen ändring för de som kör på bensin och diesel är de fattiga som kör till det nödvändigaste. Och dessa kan inte minska sin körning.

Överklassen har fattat galoppen och hånskrattar när de kör förbi i sin Tesla SUV, ätandes en bit kött, väl medvetna om att de kör enormt subventionerat eftersom elen är obeskattad för trafik.

Det skulle däremot vara intressant att införa en progressiv kilometerskatt på elbilar så att den som kör en Dacia Spring eller annan skitbil betalar mindre medans de mordlystna som kör omkring i elsuvar med 500-700 hästkrafter betalar dubbelt så mycket som idag.

Då skulle vi snabbt få se forskning på fordon för folket med fokus på snabb laddning och bättre räckvidd för det är detta vi behöver.

Just nu är elbilar en lekstuga för överklassen där ingen vågar ifrågasätta riskerna med vansinnesprestanda.
 
  • Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det blir ingen ändring för de som kör på bensin och diesel är de fattiga som kör till det nödvändigaste. Och dessa kan inte minska sin körning.

Överklassen har fattat galoppen och hånskrattar när de kör förbi i sin Tesla SUV, ätandes en bit kött, väl medvetna om att de kör enormt subventionerat eftersom elen är obeskattad för trafik.

Det skulle däremot vara intressant att införa en progressiv kilometerskatt på elbilar så att den som kör en Dacia Spring eller annan skitbil betalar mindre medans de mordlystna som kör omkring i elsuvar med 500-700 hästkrafter betalar dubbelt så mycket som idag.

Då skulle vi snabbt få se forskning på fordon för folket med fokus på snabb laddning och bättre räckvidd för det är detta vi behöver.

Just nu är elbilar en lekstuga för överklassen där ingen vågar ifrågasätta riskerna med vansinnesprestanda.
Det är redan idag mycket billigare att köra en liten elbil än en liten bensinbil. Vad mer krävs? Min familjs andrabil är en elbil och förstabilen en laddhybrid. Mopedbilen är också en elbil och dotterns bil är en bensinare, men den är ju inte värd några pengar å andra sidan.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
etanol kan man hämta från skogen så det behövs bara att våra folkvalda väljer att satsa mer på detta så går det att hämta från röjskogar, grot mm..
Många röjskogar blir det...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A
N Nils Fermentation skrev:
Många röjskogar blir det...
visst är det så.
Men med 1.4 miljoner ha att dels röja och gallra så klarar man sig väldigt länge..
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Innan detta skedde så hade man redan dödat E85 för nya bilar.

Här kan man läsa om att europeiisk E85 är mycket dyrare än amerikansk
[länk]
Mer aktuellt artikel: http://www.gronabilister.se/vad-hander-med-etanolpriset
När alla bilar är redo att svälja vilken blandning av bensin och etanol som helst försvinner begränsningen för reduktionsplikten för bensin – dess klimatpåverkan kan pressas ned mycket mer än de 28 procent år 2030 som redan är beslutade.

En möjlighet är att ha en ambitiös reduktionsplikt för bensin där E85 ingår, som gör det nödvändigt med en högre andel etanol i försäljningen än de 10 procent som blandas in i E10. Då tvingas bolagen sälja E85 för att uppfylla plikten, och måste hålla priserna nere för att locka köpare. Eventuell förlust får de kompensera genom att höja bensinpriset.
Ett kvotpliktsystem av sådant slag finns i Frankrike. Där kostar E85 drygt 7 kronor litern, och försäljningen ökar när bensinpriset skjuter i höjden.
Ett sådant system skulle skapa ett billigare alternativ för dem som är beroende av bilen, och i dagsläget inte ser en elbil eller en biogasbil som ett realistiskt alternativ. Denna nödutgång skulle dessutom bidra till att vi närmade oss transportsektorns klimatmål.
 
Maskintok skrev:
trevligt inlägg...
Och att blanda in såna ord..
Hade en morbror som var just detta... skällsord..
Han var förståndshandikappad..
Med en grav utvecklingsstörning..

Jag trodde mer om dig Mikael_L...
fy fan..
Som sagt, tror man att det där inlägget har något med personer med funktionsvariationer att göra så måste man göra sig dummare än vad man är...

Men för att göra det enkelt, tror du att det är farligt att elda upp saker? Dvs, om du var instängd i ett rum utan ventilation, skulle du dra igång grillen och börja grilla korv?
Troligen inte. Det är ju nån idiot om året som gör det, och tar livet av sig själv, men jag tror inte att det är du faktiskt.

Titta på den här bilden.
Graf som visar ökningen av global fossilt bränsleanvändning indelat i kol, olja och gas från 1800 till 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du tänker dig att jorden är rummet. Skulle det vara rimligt att elda upp så mycket skit, utan att det påverkade?
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som sagt, tror man att det där inlägget har något med personer med funktionsvariationer att göra så måste man göra sig dummare än vad man är...

Men för att göra det enkelt, tror du att det är farligt att elda upp saker? Dvs, om du var instängd i ett rum utan ventilation, skulle du dra igång grillen och börja grilla korv?
Troligen inte. Det är ju nån idiot om året som gör det, och tar livet av sig själv, men jag tror inte att det är du faktiskt.

Titta på den här bilden.
[bild]

Om du tänker dig att jorden är rummet. Skulle det vara rimligt att elda upp så mycket skit, utan att det påverkade?
Hade du bara skrivit ordet nation... Så hade vi sluppit detta..
Eller hur?

någon nation.... Var det så svårt?

Vad är det du egentligen försöker hävda?
att du försvara en massa tomma dumma ord det förstod jag, vilket jag hade trott att du inte skulle..

anklaga inte andra för att du missade detta..
på frågan om det där rummet..

Jo men det beror på..
Är det iallafall kört i övrigt och döden ändå kallar inom kort... Så är en grillad korv inte så fel.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hade du bara skrivit ordet nation... Så hade vi sluppit detta..
Eller hur?

någon nation.... Var det så svårt?

Vad är det du egentligen försöker hävda?
att du försvara en massa tomma dumma ord det förstod jag, vilket jag hade trott att du inte skulle..

anklaga inte andra för att du missade detta..
på frågan om det där rummet..

Jo men det beror på..
Är det iallafall kört i övrigt och döden ändå kallar inom kort... Så är en grillad korv inte så fel.
Det spelar väl ingen roll om det är en nation eller en person? Fanns det en enskild person som var ansvarig för så stora utsläpp så skulle man ju likaväl kunna gå på den personen?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är redan idag mycket billigare att köra en liten elbil än en liten bensinbil. Vad mer krävs? Min familjs andrabil är en elbil och förstabilen en laddhybrid. Mopedbilen är också en elbil och dotterns bil är en bensinare, men den är ju inte värd några pengar å andra sidan.
Ja om du kan hålla dig inom räckvidden och du kan ladda hemma. Men då skall du sälja den befintliga bilen med förlust.

Jag hoppas innerligt på att Dacia Spring kan bli en modern folkvagn som prånglas ut i hundratuseltal och att den kan få en uppföljare med lite mer räckvidd så skall det bli skoj att se vad som händer. Mitt tips är att andra märken får panik och att regeringen får panik när elen inte räcker och de fortfarande skall sjunga elbilarnas lov.
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det spelar väl ingen roll om det är en nation eller en person? Fanns det en enskild person som var ansvarig för så stora utsläpp så skulle man ju likaväl kunna gå på den personen?
Nej inte alls.
Jag skulle inte göra detta iallafall.
Men ni har ju visat att ni skulle det..
Och helst en med denna nedsättning som Mikael_L så fint visade upp..

Och ju det är en enorm skillnad på en enskild individ mot en nation..
En nation har ett stort globalt ansvar.
medans den enskilde har ett ansvar i det land den befinner sig i..
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ja om du kan hålla dig inom räckvidden och du kan ladda hemma. Men då skall du sälja den befintliga bilen med förlust.

Jag hoppas innerligt på att Dacia Spring kan bli en modern folkvagn som prånglas ut i hundratuseltal och att den kan få en uppföljare med lite mer räckvidd så skall det bli skoj att se vad som händer. Mitt tips är att andra märken får panik och att regeringen får panik när elen inte räcker och de fortfarande skall sjunga elbilarnas lov.
Dacia spring fick noll stjärnor i Euro NCAP.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dacia spring fick noll stjärnor i Euro NCAP.
Skitbil konstruerad av statliga Renault.
 
Unikt namn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fossila bränslen är i Sverige främst subventionerade genom att vi inte betalar kostnaden för belastningen på miljön.
Vem är det som betalar för den om vi inte gör det, och hur många kronor per liter ligger den på?
D djac skrev:
Ja, det är ganska enkelt, det ligger i produktpriset, det är så lågt pga de stora subventionerna.
Hur går det till?
Ger vi statsstöd till Norge eller direkt till statoil?
 
N Nils Fermentation skrev:
Många röjskogar blir det...
Ja, det är ju inte som att detta redan används till annat. Hur många gånger kan man teckna in råvaran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.