Jag ringde finja. Enligt en teknisk rådgivare blev det ca 60 liter färdig betong av "14-liter-vatten"-exemplet:

1 säck cement 25 kg(=20 liter)
45 liter grus, 0-8 mm
40 liter sten, 8-16 mm
14 liter vatten
summa: ca 60 liter
 
Den senaste tror jag på.

När jag gjorde mina L-element gällde följande:
en halv säck cement.
två hink grus 0-8
två hink ballast 8-16
ca 10 liter vatten

Ger ca 30 liter betong så det stämmer ju bra med Finja
 
blandningsförhållandet är och har väl alltid varit 1:3, när man blandar själv. Men att ge sig på större projekt, och gjuta i omgångar, blir inta hållbart. Det färdiga betongen innehåller mer än cement/grus/sten och vatten.
 
Kommer att behöva en del betong till att gjuta fast kantsten, inga större krav på kvalité med andra ord. Vad tror ni om receptet

en halv säck cement.
fyra hink samkross 0/16
ca 10 liter vatten (eller mindre för jordfuktig betong)

Borde väl funka till detta?

/fredrik
 
fredwel: det beror väl på två saker:
1: om cementsäckarna är 20 eller 25 kilo
2: om hinkarna är 10 eller 20 liter

OM det är 12,5 kilo kilo cement och 40 liter 0-16 grus så är det väl helt ok (om man kollar första inlägget i tråden).

Var beredd på att få blanda längre tid om du drar ner på vattenmängden.
 
40 liter 0-16 är för mycket. Skulle gissa att ca 30-35 liter kan funka.
sanden fyller ju ut mellan stenarna i vanlig blandning så man kan inte översätta rakt till samkross.
 
att se era spekulationer om vad ni tror om recept etc, men jag skulle nog föredra att ta ut en betongbil i vilket fall från en betong & ballast certifierad betongstation, Det är inte bara blandningsförhållandena dvs hur mycket sten cement & vatten du tillsätter som spelar nån roll, ballast materiallet
(gruset är lika viktigt det att du har rätt sorts grus) Betongstationer tar dagligen prov på sitt grus för att se att det har de rätta värdena... så jag rekommenderar inte att ni tar grus från eran egen grusgrop hemma i trädgården,,,

iof så beror det ju på vad man ska gjuta och hur noga det är. men vill man ha ett bra resultat som håller i 100år++ så köp riktig betong!
 
Jimbolainen: Vi bygger inga ölandsbroar, kaknästorn, eller operahus här, utan vi är ett par tusen entusiastiska självbyggare som kommer leva max 70 år till. Många av oss går igång på att göra allt själv. Bidra istället med lite konstruktiva inlägg hur man rattar en 160-literstombola med bäst blandning.

ps. Min 5-metersmur kostade mej:
1 lass sand (200 kr)
1 lass grus (200 kr)
20-30 säck cement (700-1000 kr)
Armeringsstål (4-600 kr) (överblivet från ett annat projekt)
1 dag i solen med min sambo och far.
6-8 bärs.
Härlig träningsvärk i hela kroppen.

(Den certifierade Betongbilen hade nog kostat mej ett par-tre tusen. Nu kan jag göra något annat kul för de pengarna istället).
 
fasting 65: ok det är väl en sjuka jag har eftersom att jag kör betongbil själv och att min far har 2 betongstationer.. man brukar ju få göra om mycket som är hemmablandat...

lycka till med handblandningen!
 
jimbolainen skrev:
att se era spekulationer om vad ni tror om recept etc, men jag skulle nog föredra att ta ut en betongbil i vilket fall från en betong & ballast certifierad betongstation, Det är inte bara blandningsförhållandena dvs hur mycket sten cement & vatten du tillsätter som spelar nån roll, ballast materiallet
(gruset är lika viktigt det att du har rätt sorts grus) Betongstationer tar dagligen prov på sitt grus för att se att det har de rätta värdena... så jag rekommenderar inte att ni tar grus från eran egen grusgrop hemma i trädgården,,,

iof så beror det ju på vad man ska gjuta och hur noga det är. men vill man ha ett bra resultat som håller i 100år++ så köp riktig betong!
jimbolainen: kör du ut så lite som 1,5 kbm? Det gör inte firmorna häromkring, minsta mängd är 4 kbm :surprised:
 
  • Gilla
Tedde
  • Laddar…
K
morsan skrev:
jimbolainen: kör du ut så lite som 1,5 kbm? Det gör inte firmorna häromkring, minsta mängd är 4 kbm :surprised:
Får väl passa på att gjuta några extra krukor, nån liten damm och lite sånt då på 2.5 m³ ;)
 
Fasting65 skrev:
Jimbolainen: Vi bygger inga ölandsbroar, kaknästorn, eller operahus här, utan vi är ett par tusen entusiastiska självbyggare som kommer leva max 70 år till. Många av oss går igång på att göra allt själv. Bidra istället med lite konstruktiva inlägg hur man rattar en 160-literstombola med bäst blandning.

ps. Min 5-metersmur kostade mej:
1 lass sand (200 kr)
1 lass grus (200 kr)
20-30 säck cement (700-1000 kr)
Armeringsstål (4-600 kr) (överblivet från ett annat projekt)
1 dag i solen med min sambo och far.
6-8 bärs.
Härlig träningsvärk i hela kroppen.

(Den certifierade Betongbilen hade nog kostat mej ett par-tre tusen. Nu kan jag göra något annat kul för de pengarna istället).
Om jag räknar ihop det där. 200+200+1000+600+8bärs+tränsingsverk, så blir det "2000,8bärs,träningsverk". Det skulle mycket väl kunna tolkas som mer än "Ett par tusen". Var nånstans fick du du över pengarna som du skulle göra nåt annat kul för :) (Tycker också om att göra saker själv)
 
Ok, betongbilen hade nog kostat ett par, tre tusen MER.
 
Fasting65 skrev:
Ok, betongbilen hade nog kostat ett par, tre tusen MER.
OK, ungefär dubbelt så mycket dåra.... Det kan du ju göra nåt roligt för istället


:)
 
Jag dubbelkollade betongpriset igår. Min granne ska gjuta 2 kubik. Han har fått lägsta pris på 4500 kr (han har ringt 3 leverantörer). Då ingår 30 minuter lossning.

Rättelse: Min betong kostade 1400 - inte 2000 kr. Armeringsstålen hade jag varit tvungen att köpa oavsett om jag blandat själv eller köpt färdigbetong från lastbil.

Bärsen kan vi också stryka. Den hade troligen konsumerats också, så den hade jag inte heller sparat in med betongbil.

Jag sparade således 3100 kronor på min gjutning jämfört att köpa betong.
 
  • Gilla
Snickan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.