J jonaserik skrev:
En kompressor får aldrig startas i fruset tillstånd , alla säkerhetsdetaljer kan ha malfunktion då (frusna ) att kolla
att inte manometern visar fel , det går även att ta den om möjlighet finns till en mack eller med annan kompressor, fylla på, då syns om nanometern fungerar visar rätt, att tryckströmbrytren slår ifrån som den ska, det viktigaste så inte övertryck blir , hemmamaskin brukar inte vara mer ca 6 bar på. Om äldre så inte mer.
Ok, så du menar att övertryck är det som orsakar denna typ av olyckor, och att de inte kan uppstå enbart pga försvagad tank?
 
nanowire nanowire skrev:
Det enda säkra sättet att testa den är ett trycktest med vatten.
Ok, hur gör man det?
 
L Lilllen skrev:
Ok, så du menar att övertryck är det som orsakar denna typ av olyckor, och att de inte kan uppstå enbart pga försvagad tank?
Jag menar att för att testa att den håller behöver du utsätta den för ett högre tryck än du ska använda den vid. Men helt säker kan en inte vara.
 
nanowire nanowire skrev:
Det enda säkra sättet att testa den är ett trycktest med vatten.
Svårt att få vattentryck till 9 bar och då rostar dom invändigt , annars ett bra sätt då vatten inte exspanderar och inte exploderar vid häftigt utlopp.
 
  • Gilla
Noke
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ok, hur gör man det?
Jag har inte gjort det. Men principen är att plugga alla anslutningar utom en, fylla upp med vatten och sedan sätta en ventil och manometer i sista hålet och pumpa upp önskat tryck, tex med en bra cykelpump. Om/när det spricker rinner bara vattnet ut iom att det inte komprimeras (som en gas skulle göra).
 
  • Gilla
Henrik Sim och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svårt att få vattentryck till 9 bar och då rostar dom invändigt , annars ett bra sätt då vatten inte exspanderar och inte exploderar vid häftigt utlopp.
Att du har vatten i tanken en stund spelar väl ingen roll då det ändå alltid är fuktigt där pga kondensation ändå. Tror en ekel cykelpump klarar tillräckligt tryck. Den behöver inte pumpa vattnet utan bara luft in idet lilla utrymmet ovan vattenytan i ventilen.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har inte gjort det. Men principen är att plugga alla anslutningar utom en, fylla upp med vatten och sedan sätta en ventil och manometer i sista hålet och pumpa upp önskat tryck, tex med en bra cykelpump. Om/när det spricker rinner bara vattnet ut iom att det inte komprimeras (som en gas skulle göra).
Ok, tack. Får se hur jag gör. Bäst vore ju att sedan ha kompressorn i ett helt eget utrymme. Har funderat på det ändå för att slippa ljud, men det är ju endel jobb med det med, och många andra projekt...
 
Det ligger av denna orsak i mina planer att bygga en lufttork, före kompressortanken.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svårt att få vattentryck till 9 bar och då rostar dom invändigt , annars ett bra sätt då vatten inte exspanderar och inte exploderar vid häftigt utlopp.
Jag har en tryckstestare som får upp trycket till 50 bar. Samma design fast en mycket gamlare maskin jag köpte begagnad. Kan också användas till att trycksätta värmesystem, bra att ha fast den ligger mest i en hylla.

hskVU6Q.png
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
J jonaserik skrev:
En kompressor får aldrig startas i fruset tillstånd
Vad innebär detta i verkligheten? Vad räknas som fruset tillstånd?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad innebär detta i verkligheten? Vad räknas som fruset tillstånd?
Att ev kondens/vatten i alla delar om den står ute i minusgrader fryser till is och säkerhetsdetaljer inte fungerar. Det är livsfarligt.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Det ligger av denna orsak i mina planer att bygga en lufttork, före kompressortanken.
har du nån bra och prisvärd idé på hur en sån skulle se ut? Blev lite ledsen då jag tappade ut 2 liter rostigt vatten ur den 1månad gamla kompressorn så jag har oxå funderat på nån form av tork/kondenskylare till inluften.

Har funderat på att spraya in lite lätt olja i luftintagen med med förhoppningen det sätter sig på väggarna. Men det kommer jag antagligen få tillbaka så det svider om jag får för mig att lackera nåt.
 
F fsn skrev:
har du nån bra och prisvärd idé på hur en sån skulle se ut? Blev lite ledsen då jag tappade ut 2 liter rostigt vatten ur den 1månad gamla kompressorn så jag har oxå funderat på nån form av tork/kondenskylare till inluften.

Har funderat på att spraya in lite lätt olja i luftintagen med med förhoppningen det sätter sig på väggarna. Men det kommer jag antagligen få tillbaka så det svider om jag får för mig att lackera nåt.
Var står din maskin då, i ett garage och kanske en bil in/ut då blir mycket fukt i luften som samlas i den, även bli om den står i ett fullvärmt rum.
 
  • Gilla
Villinte
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Var står din maskin då, i ett garage och kanske en bil in/ut då blir mycket fukt i luften som samlas i den, även bli om den står i ett fullvärmt rum.
Den står stationärt i ett slö-värmt garage som vintertid håller runt 15grader. Kall luft håller mindre fukt än varm luft så en kompressor som står lite svalare eller som suger kall luft får i sig mindre vatten. Men utan nån tork, nåt som aktivt sänker tilluftens temperatur så vattnet kondenserar ut innan luften komprimeras skulle göra underverk.

Faktum är att luft under tryck oxå håller mindre vatten än luft i atmosfärstryck, det är just därför tanken blir full med vatten, kompressorn i sig fungerar alltså som en avfuktare men det sliter på tanken som rostar sönder.
 
F fsn skrev:
har du nån bra och prisvärd idé på hur en sån skulle se ut? Blev lite ledsen då jag tappade ut 2 liter rostigt vatten ur den 1månad gamla kompressorn så jag har oxå funderat på nån form av tork/kondenskylare till inluften.

Har funderat på att spraya in lite lätt olja i luftintagen med med förhoppningen det sätter sig på väggarna. Men det kommer jag antagligen få tillbaka så det svider om jag får för mig att lackera nåt.
Ingenting är fastspikat, det finns så många sätt att göra det. T.ex. en massa kopparrör i alternerande 180 graders böjar är en möjlig lösning. I botten av varje böj har man en kran där man släpper ut vattnet.

Här är en annan lösning som verkar funka för denna som målar om bilar, fast han lade den efter tanken, ganska simpel konstruktion:

Man ska även kunna använda en kylkondensator plockat från något passande system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.