17 370 läst · 71 svar
17k läst
71 svar
Exploderande kompressor
Ok, så du menar att övertryck är det som orsakar denna typ av olyckor, och att de inte kan uppstå enbart pga försvagad tank?J jonaserik skrev:En kompressor får aldrig startas i fruset tillstånd , alla säkerhetsdetaljer kan ha malfunktion då (frusna ) att kolla
att inte manometern visar fel , det går även att ta den om möjlighet finns till en mack eller med annan kompressor, fylla på, då syns om nanometern fungerar visar rätt, att tryckströmbrytren slår ifrån som den ska, det viktigaste så inte övertryck blir , hemmamaskin brukar inte vara mer ca 6 bar på. Om äldre så inte mer.
Jag har inte gjort det. Men principen är att plugga alla anslutningar utom en, fylla upp med vatten och sedan sätta en ventil och manometer i sista hålet och pumpa upp önskat tryck, tex med en bra cykelpump. Om/när det spricker rinner bara vattnet ut iom att det inte komprimeras (som en gas skulle göra).L Lilllen skrev:
Att du har vatten i tanken en stund spelar väl ingen roll då det ändå alltid är fuktigt där pga kondensation ändå. Tror en ekel cykelpump klarar tillräckligt tryck. Den behöver inte pumpa vattnet utan bara luft in idet lilla utrymmet ovan vattenytan i ventilen.J jonaserik skrev:
Ok, tack. Får se hur jag gör. Bäst vore ju att sedan ha kompressorn i ett helt eget utrymme. Har funderat på det ändå för att slippa ljud, men det är ju endel jobb med det med, och många andra projekt...nanowire skrev:Jag har inte gjort det. Men principen är att plugga alla anslutningar utom en, fylla upp med vatten och sedan sätta en ventil och manometer i sista hålet och pumpa upp önskat tryck, tex med en bra cykelpump. Om/när det spricker rinner bara vattnet ut iom att det inte komprimeras (som en gas skulle göra).
Jag har en tryckstestare som får upp trycket till 50 bar. Samma design fast en mycket gamlare maskin jag köpte begagnad. Kan också användas till att trycksätta värmesystem, bra att ha fast den ligger mest i en hylla.J jonaserik skrev:
har du nån bra och prisvärd idé på hur en sån skulle se ut? Blev lite ledsen då jag tappade ut 2 liter rostigt vatten ur den 1månad gamla kompressorn så jag har oxå funderat på nån form av tork/kondenskylare till inluften.DennisCA skrev:
Har funderat på att spraya in lite lätt olja i luftintagen med med förhoppningen det sätter sig på väggarna. Men det kommer jag antagligen få tillbaka så det svider om jag får för mig att lackera nåt.
Var står din maskin då, i ett garage och kanske en bil in/ut då blir mycket fukt i luften som samlas i den, även bli om den står i ett fullvärmt rum.F fsn skrev:har du nån bra och prisvärd idé på hur en sån skulle se ut? Blev lite ledsen då jag tappade ut 2 liter rostigt vatten ur den 1månad gamla kompressorn så jag har oxå funderat på nån form av tork/kondenskylare till inluften.
Har funderat på att spraya in lite lätt olja i luftintagen med med förhoppningen det sätter sig på väggarna. Men det kommer jag antagligen få tillbaka så det svider om jag får för mig att lackera nåt.
Den står stationärt i ett slö-värmt garage som vintertid håller runt 15grader. Kall luft håller mindre fukt än varm luft så en kompressor som står lite svalare eller som suger kall luft får i sig mindre vatten. Men utan nån tork, nåt som aktivt sänker tilluftens temperatur så vattnet kondenserar ut innan luften komprimeras skulle göra underverk.J jonaserik skrev:
Faktum är att luft under tryck oxå håller mindre vatten än luft i atmosfärstryck, det är just därför tanken blir full med vatten, kompressorn i sig fungerar alltså som en avfuktare men det sliter på tanken som rostar sönder.
Ingenting är fastspikat, det finns så många sätt att göra det. T.ex. en massa kopparrör i alternerande 180 graders böjar är en möjlig lösning. I botten av varje böj har man en kran där man släpper ut vattnet.F fsn skrev:har du nån bra och prisvärd idé på hur en sån skulle se ut? Blev lite ledsen då jag tappade ut 2 liter rostigt vatten ur den 1månad gamla kompressorn så jag har oxå funderat på nån form av tork/kondenskylare till inluften.
Har funderat på att spraya in lite lätt olja i luftintagen med med förhoppningen det sätter sig på väggarna. Men det kommer jag antagligen få tillbaka så det svider om jag får för mig att lackera nåt.
Här är en annan lösning som verkar funka för denna som målar om bilar, fast han lade den efter tanken, ganska simpel konstruktion:
Man ska även kunna använda en kylkondensator plockat från något passande system.