A
fuktmätare är riktigt bra grejer..
ved under 20% eldas.
högre får ligga.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Om man kommer över billigt salt så kan man lägga veden i en plastback och slå salt över den... saltet drar ut fukten i veden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Om man kommer över billigt salt så kan man lägga veden i en plastback och slå salt över den... saltet drar ut fukten i veden
Jajemän.. borde gå med saltat grus eller sand också:thinking:;)
 
B BSOD skrev:
Den behöver inte ligga nära elden för att torka ut det sista, men inomhus i ett par dagar tycker jag brukar räcka för att det ska gå lätt att tända. Tar det längre tid än så för att det ska bli lätt att tända, misstänker jag att veden inte torkat eller förvarats rätt ute.

Eller att du skulle behöva göra lite späntved för att tända med, om du upplever att det är svårt att få det att ta sig.

Veden kommer alltid innehålla en viss mängd fukt (om du inte torkar den i ugnen...), samt att vatten bildas vid förbränning. Så röken ska ju ånga en hel del, även om man gör allt 100% rätt.
Så har jag gjort denna vinter IOM vår ved inte är helt färdigtorkad, så plockar in 1km3, låter ligga inne i 1-2v, får den att tända och brinner fint. Har föräldrar som gjort så och andra i familjen.
Man märker när ved är lagom torr, det är inte någon större högskoleutbildning som krävs för att sen när elden brinner hälsosamt :D

Så metoden funkar, har även tvingats elda ved som inte torkat klart, då krävs hetta och en rejäl glödbädd för att det ska bli värme av veden.
 
Redigerat:
skoge skoge skrev:
Om man kommer över billigt salt så kan man lägga veden i en plastback och slå salt över den... saltet drar ut fukten i veden
Bara springa till Lidl då för min del
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
skoge skoge skrev:
Om man kommer över billigt salt så kan man lägga veden i en plastback och slå salt över den... saltet drar ut fukten i veden
Det ska man absolut inte under några som helst omständigheter göra. Salt är i normala fall NaCl. Får man i salt i eldstaden så bildar kloret ett gäng väldigt otäcka syror som fräter på både panna och skorsten. Det blir en väldigt snabb och kraftig korrosion. Klor är för övrigt en av beståndsdelarna i dioxiner, så man riskerar att få det på köpet också.

Alla som jobbar som bränsleinköpare av fastbränsle försöker i möjligaste mån undvika bränsle med klor, det är döden för pannor.

Hellre då en luftavfuktare inomhus, eller liknande.
 
B BSOD skrev:
Det ska man absolut inte under några som helst omständigheter göra. Salt är i normala fall NaCl. Får man i salt i eldstaden så bildar kloret ett gäng väldigt otäcka syror som fräter på både panna och skorsten. Det blir en väldigt snabb och kraftig korrosion. Klor är för övrigt en av beståndsdelarna i dioxiner, så man riskerar att få det på köpet också.

Alla som jobbar som bränsleinköpare av fastbränsle försöker i möjligaste mån undvika bränsle med klor, det är döden för pannor.

Hellre då en luftavfuktare inomhus, eller liknande.
Saltet drar ut fukten inifrån veden...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Saltet drar ut fukten inifrån veden...
Japp och innan man kastar in i brasan så slår man ihop veden... Och kastar den i vedkorgen.. finns inte mycket salt kvar efter det.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
B
Vid ungefär en halt på ca 0.1% cl krävs bättre material i pannan för att motverka korrosion. Vid 1% klor är det ju riktigt exklusiva material för att hålla.

Det behövs inte mycket klor för att ställa till det i en panna. Jag skulle i alla fall undvika det helt klart, har ingen lust att riskera min anläggning istället för att torka veden inomhus...
 
A
B BSOD skrev:
Vid ungefär en halt på ca 0.1% cl krävs bättre material i pannan för att motverka korrosion. Vid 1% klor är det ju riktigt exklusiva material för att hålla.

Det behövs inte mycket klor för att ställa till det i en panna. Jag skulle i alla fall undvika det helt klart, har ingen lust att riskera min anläggning istället för att torka veden inomhus...
Och istället för att riskera att det blir ånga som värmer och blöter upp koks och sot som rinner nerför skorstenen.. Så torkar jag min ved ute och eldar med rejäl hetta..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
Maskintok skrev:
Och istället för att riskera att det blir ånga som värmer och blöter upp koks och sot som rinner nerför skorstenen.. Så torkar jag min ved ute och eldar med rejäl hetta..
Nu tror jag det är en mycket stor skillnad på en värmepanna / braskamin .
Ang att elda med stor hetta .
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu tror jag det är en mycket stor skillnad på en värmepanna / braskamin .
Ang att elda med stor hetta .
Nja hettan som behövs finns även i en kamin, och med en kamin så skulle jag anse det vara än mer noga med riktigt torrved..
 
Tomture61
Maskintok skrev:
Nja hettan som behövs finns även i en kamin, och med en kamin så skulle jag anse det vara än mer noga med riktigt torrved..
När jag eldar i min egen kamin med spillvirke (gran - tall) småbitar så får jag en brasa som är intensiv .
Ej bra för varken vermiculiten (kan spricka) i eldstaden eller temp i skorstenen .
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag eldar i min egen kamin med spillvirke (gran - tall) småbitar så får jag en brasa som är intensiv .
Ej bra för varken vermiculiten (kan spricka) i eldstaden eller temp i skorstenen .
Japp men det var ju inte så jag menade.
utan om du nyss tänt så lägger du väl inte på halvtorr ved? utan väntar väl tills du fått upp temperaturen på brasan.
 
B BSOD skrev:
Det ska man absolut inte under några som helst omständigheter göra. Salt är i normala fall NaCl. Får man i salt i eldstaden så bildar kloret ett gäng väldigt otäcka syror som fräter på både panna och skorsten. Det blir en väldigt snabb och kraftig korrosion. Klor är för övrigt en av beståndsdelarna i dioxiner, så man riskerar att få det på köpet också.

Alla som jobbar som bränsleinköpare av fastbränsle försöker i möjligaste mån undvika bränsle med klor, det är döden för pannor.

Hellre då en luftavfuktare inomhus, eller liknande.
Om man bortser från det helt galna i att torka ved i salt.. :)

NaCl är ju hyffsat stabilt.
Kokar väl en bit över 1400 grader.
Har man så höga temperaturer i en hemmapanna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.