raveper raveper skrev:
Ne. Inte alkohol heller. Kön vart lång som faan.
Kön vart lång som faan

Finner du något erotiskt i detta? ;):p:oops::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Egentligen hade jag ju tänkt avhålla mig från deltagande i denna tråden, men jag har ju liksom redan fallit dit.

Jag har insett hur mycket man ändå drivs av traditioner i sånt här, inte ens personliga traditioner, utan vad som händer runt en, i barndomen/unga vuxenlivet.

Som barn firade jag nästan alla jular hos mormor och morfar, där fanns det typ nästan inget alkohol, morfar var inte nykterist, men ytterst måttfull, samt hyste stort förakt för de som inte inte kunde låta bli alkohol, eller hantera det (detta förstod jag först senare i livet).
Så mina barndoms jular var rätt fria från alkohol, det var lite lite glögg som de vuxna tog lite av där någonstans runt Kalle.

Men däremot har jag sett rätt hyggligt med supande, snapsande och ölande under barndomen vid midsommarfester och andra fester, även vuxnas födelsedagar.

Sen var det ingen alkohol vid jul hos första flickvännen heller, så jag var bortåt 25-27år, nåt, innan jag första gången hamnade på ett julbord där det skulle vara en massa snaps och nubbe.
Och mycket förvånad blev jag helt klart.
I flera år hade jag alltså supit till hyggligt ordentligt under t.ex. midsommar, men aldrig på jul. Och jag kunde inte förstå varför det skulle vara en nubbe till sillen vid julbordet.
Ja starka är alltså traditionerna man lärt sig.

Bara som en liten reflexion.

Och visst har detta fortsatt, jag har bevistat julbord både med och utan snaps och tagit alla situationer med jämnmod, men är jag med och bestämmer så blir nog julen utan snaps och vin. Däremot brukar jag ta mig lite öl, åtminstone folköl.
Ibland en 2,8% lager till sillen och sen en jul-Ale till resten av maten, brukar vara ganska vanligt.
Ev lite rött till lite ost sent på kvällen om andan faller på.

Denna jul blev det en Christmas-ale till maten (faktiskt t.o.m delad, men jag fick nog minst 3/4), sen kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg, då jag liksom inte fäster så stor tankemöda kring detta. Om jag nu så här några dagar senare kommer ihåg rätt så uteblev glöggen helt under julaftonen detta år, men jag vill minnas att jag drack en god smakrik öl senare på kvällen, troligen en av de där Porter jag köpte en hel låda av.
Så jag hade väl egentligen kunnat köra bil på julafton i år utom just 2x1 timme, efter jag dragit i mig min öl. Inte för att jag velat eller ens övervägt det. Men skulle det blivit ett akut behov, så japp.
Ja alla deltagare hade ju kunnat köra bil, men de äldsta och de yngsta var ju ändå undantagna, pga att de slutat köra bil resp inte fått körkort än ...

Jag håller med om att julmust är gott, men kanske lite väl sött till flera av sakerna på julbordet, då är det bättre att det finns lite beska eller syra som balanserar allt fett.
Så jag föredrar alltså helt enkelt öl just till julmaten.

Det är liksom inte att jag behöver försvara mitt drickande, eller rätt till det. Jag har inte heller någon åstundan att hacka på de som kör alkoholfri jul, och/eller önskar att andra kör det.
Det är absolut 100% säkert att det skulle vara mycket gott om julen blev helt alkoholfri i en massa familjer, men det är alltså långt ifrån alla familjer detta gäller.

Att barnen ska få en "undervisning" i hur man hanterar alkohol korrekt, tycker jag dock är en rätt konstig inställning. Då vore det kanske bättre att jag söp mig asfull, bråkade, spöade min bättre hälft, spydde i toan och ute på altanen, så barnen lär sig att alkoholen ska man faktiskt vara jäkligt försiktig med.

Nä, jag dricker inte för att lära någon något, så enkelt är det. Det finns andra orsaker.


Få se hur det blir nu ikväll, men lugnt som tusan på alko-fronten misstänker jag, då familjen som kommer till oss är nykterister, i princip i alla fall.
Jag kan rapportera imorgon, men lite skumpa kommer jag i alla fall ta mig.
 
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att barnen ska få en "undervisning" i hur man hanterar alkohol korrekt, tycker jag dock är en rätt konstig inställning. Då vore det kanske bättre att jag söp mig asfull, bråkade, spöade min bättre hälft, spydde i toan och ute på altanen, så barnen lär sig att alkoholen ska man faktiskt vara jäkligt försiktig med.
Frukten faller inte långt från trädet. Barn sol upplever föräldrar som inte kan hantera alkohol blir ofta likadana. Men finns nog ingen exakt mall. Mina föräldrar var tex militanta ickerökare och alla vi 3 syskon har feströkt.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Myrstacken
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Frukten faller inte långt från trädet. Barn sol upplever föräldrar som inte kan hantera alkohol blir ofta likadana. Men finns nog ingen exakt mall. Mina föräldrar var tex militanta ickerökare och alla vi 3 syskon har feströkt.
Men det var väl inte så mycket tobak för er utan mer crack osv...
håller helt med dig...
En av mina närmaste vänner är uppvuxen i en väldigt kristen familj..
han var ju den som nästan var vildast av oss.
Kommer ihåg när hans farsa var sur för att vi lyssnade på billy idol hemma hos honom :rofl::rofl: nostalgi....
Hans syster samt hennes vänner gifte sig direkt när de var 18 inte för att de direkt ville satsa på detta livet ut utan mer för att då var det legitimt att ligga.
Ganska sjukt..
 
Människan är ett sjukt djur!
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Men det var väl inte så mycket tobak för er utan mer crack osv...
håller helt med dig...
En av mina närmaste vänner är uppvuxen i en väldigt kristen familj..
han var ju den som nästan var vildast av oss.
Kommer ihåg när hans farsa var sur för att vi lyssnade på billy idol hemma hos honom :rofl::rofl: nostalgi....
Hans syster samt hennes vänner gifte sig direkt när de var 18 inte för att de direkt ville satsa på detta livet ut utan mer för att då var det legitimt att ligga.
Ganska sjukt..
Crack? Haha det är ju WT drogen nummer ett :)
Du tänker på kola. Det var absolut en del av festlivet men jag höll inte på med det själv.
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jo man är verkligen imponerad av hur TS sköter det här med alkohol.

Här är ytterligare ett exempel från inatt på hur mysig TS blir efter några enheter:

[bild]
Internetkommunikation! Sånt där hasplar väl folk ur sig när de är fulla och lite irriterade. Inget märkligt tycker jag! Inget att bry sig om!
 
Mina kids önskar gott nytt!

Fyra barn i högtidskläder framför en julgran önskar gott nytt år, ansiktena är dolda av röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag önskar er alla detsamma! :beer:
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är nästan likadan fast det händer jag dricker öl. Dock mest vin och champagne. Öl är rätt överskattat faktiskt. Det är gott när det är riktigt varmt nere på kontinenten dock.
Här i Sverige dricker med fördel ljummen öl under större delen av året. Dock ej lager.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja, hoppas också att Sturehof har samma framförhållning inför nyårsafton.
De hade alkohol!
Champagne, Chablis och Bourgogne till Ostronplateau, Skagenröra och grillad sjötunga funkade utmärkt.
Även Riche hade alkohol till drinkarna efteråt....
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
wildeside
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Fick barnen inget att skåla med?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Få se hur det blir nu ikväll, men lugnt som tusan på alko-fronten misstänker jag, då familjen som kommer till oss är nykterister, i princip i alla fall.
Jag kan rapportera imorgon, men lite skumpa kommer jag i alla fall ta mig.
Rapport (inte imorgon, utan övermorgon, blev det, måste bli kvitt baksmällan först :sweat: :cool: :crysmile:).
Jodå, lugnt på alkoholfronten detta nyår. Det blev nästan mer alkohol i maten än i strupen.
En flarra skumpa delade jag och bättre hälften på, först lite till förrättsmingel, sen försvann ca 1,5 dl till att avrunda champagnesåsen till fisken, och så drack vi väl drygt hälften av det som var kvar till fisken.
Sen kändes det overkill att öppna en flarra rött till köttet (på oss två som bara ville ha varsitt glas) så det blev varsitt glas boxvin till köttdelen av maten.
Och sen fick det sista halvt avslagna bubblet svepas vid tolvslaget, som tradition bjuder.

Så i maten gick det i ca 2-3dl vitt till fisksåsen + sen 1,5 dl bubbel i slutet och 3dl rött till rödvins-choklad-såsen, och några matskedar whisky och sherry som marinad till köttet . Så jodå, vi drack nog något mer än vad som användes i maten, nätt och jämnt i alla fall. :D

Det blev trevligt, gästerna fick dela på en Campo Viejo 0% sparkling, som ICA lämpligtvis hade på drive nu för 69 spänn. Och jag måste faktiskt tillstå att detta var det första alkoholfria vinet jag än så länge provat som var såpass bra att jag inte skulle valt vatten eller läsk hellre.
Jag ska inte påstå att det är lika bra som att dricka en riktig cava, men det var definitivt såpass bra att jag kan ersätta cavan om jag behöver vara nykter. Som sagt, jag har fram tills nu alltid bara smakat lite på alkoholfritt "vin" för att sen välja vatten, läsk, alkoholfritt öl etc.

Vi alla vuxna vara nyktra, pigga, vakna, vi satt och spelade spel med barnen någon timme mellan maten och 12-slaget. Alla blev nöjda.


Andra nyår har det gått en flaska skumpa redan innan ev kötträtt, sen en flaska rött, sen troligen lite mer innan 12-slaget, för att där öppnas något billigt bubbel att skåla i.
Men då delat på dubbelt så många vuxna, inga som blir odrägliga, jag har inte märkt att barnen tagit dåligt intryck av något då heller. Jag kan inte riktigt bedöma om den variationen av väldigt lite alkohol eller bara rimligt måttfullt med alkohol har någon avgörande skillnad.
Jag tror det handlar med om vad man får igång för aktiviteter, som i år med sällskapsspel, det gör ju alla glada.


Hursom, jag tror det är mycket bra att man som vuxen hela tiden, i hela sitt liv reflekterar och utvärderar sånt här, just för att människor i sin omgivning inte ska behöva drabbas. Att ta sitt egna ansvar är det som gäller, det är svårare att ta andras ansvar ...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rapport (inte imorgon, utan övermorgon, blev det, måste bli kvitt baksmällan först :sweat: :cool: :crysmile:).
Jodå, lugnt på alkoholfronten detta nyår. Det blev nästan mer alkohol i maten än i strupen.
En flarra skumpa delade jag och bättre hälften på, först lite till förrättsmingel, sen försvann ca 1,5 dl till att avrunda champagnesåsen till fisken, och så drack vi väl drygt hälften av det som var kvar till fisken.
Sen kändes det overkill att öppna en flarra rött till köttet (på oss två som bara ville ha varsitt glas) så det blev varsitt glas boxvin till köttdelen av maten.
Och sen fick det sista halvt avslagna bubblet svepas vid tolvslaget, som tradition bjuder.

Så i maten gick det i ca 2-3dl vitt till fisksåsen + sen 1,5 dl bubbel i slutet och 3dl rött till rödvins-choklad-såsen, och några matskedar whisky och sherry som marinad till köttet . Så jodå, vi drack nog något mer än vad som användes i maten, nätt och jämnt i alla fall. :D

Det blev trevligt, gästerna fick dela på en Campo Viejo 0% sparkling, som ICA lämpligtvis hade på drive nu för 69 spänn. Och jag måste faktiskt tillstå att detta var det första alkoholfria vinet jag än så länge provat som var såpass bra att jag inte skulle valt vatten eller läsk hellre.
Jag ska inte påstå att det är lika bra som att dricka en riktig cava, men det var definitivt såpass bra att jag kan ersätta cavan om jag behöver vara nykter. Som sagt, jag har fram tills nu alltid bara smakat lite på alkoholfritt "vin" för att sen välja vatten, läsk, alkoholfritt öl etc.

Vi alla vuxna vara nyktra, pigga, vakna, vi satt och spelade spel med barnen någon timme mellan maten och 12-slaget. Alla blev nöjda.


Andra nyår har det gått en flaska skumpa redan innan ev kötträtt, sen en flaska rött, sen troligen lite mer innan 12-slaget, för att där öppnas något billigt bubbel att skåla i.
Men då delat på dubbelt så många vuxna, inga som blir odrägliga, jag har inte märkt att barnen tagit dåligt intryck av något då heller. Jag kan inte riktigt bedöma om den variationen av väldigt lite alkohol eller bara rimligt måttfullt med alkohol har någon avgörande skillnad.
Jag tror det handlar med om vad man får igång för aktiviteter, som i år med sällskapsspel, det gör ju alla glada.


Hursom, jag tror det är mycket bra att man som vuxen hela tiden, i hela sitt liv reflekterar och utvärderar sånt här, just för att människor i sin omgivning inte ska behöva drabbas. Att ta sitt egna ansvar är det som gäller, det är svårare att ta andras ansvar ...
var det därför du fann det nödvändigt att skriva som du gjorde i annan tråd?

nedsättande ord och inte speciellt klädsamt på dig att skriva så eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.