T
T Tullen127 skrev:
Jag har också sett det med egna ögon. Det var ingen familjefilm....
Jag såg laptopen (med "vuxenfilm") som låg på hyllan ovanför instrumentbrädan. Såg den nerifrån från en "vanlig" bil och det var ingen helikopter.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Jag roade mig med att räkna igår. Jag mötte 251 bilar innan det kom nån med dimljus på. Av de 251 hade en ett trasigt halvljus och en inget ljus alls. Därefter kom det 10 bilar innan nästa dimljus följ upp och eget det 167 st. Så jag skulle inte säga att det är överdrivet vanligt.
3 bilar på drygt 400 alltså. Vi kanske kör på olika ställer för jag uppfattar det som betydligt vanligare än så. Igår körde jag från Haninge till Huddinge och jag mötte 15-20 bilar med dimljus i kombination med halvljus. Det är på en sträcka på cirka 2 mil, ibland extremt hårt trafikerad, men igår klart under medel.
 
Fairlane
K Kasken skrev:
I verkligheten fortsätter många stänga av detta vansinne eftersom det inte på något sätt påverkar fordonets praktiska funktion eller drift. Däremot kostar det pengar i drift och skapar otroligt många irriterande driftsstopp på ständigt krångel och "felkoder".
Poängen med AdBlue är kanske inte att påverka någon praktisk funktion eller drift utan att rena avgaserna och det kan vi väl ändå vara överens om att det gör när det fungerar?
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Poängen med AdBlue är kanske inte att påverka någon praktisk funktion eller drift utan att rena avgaserna och det kan vi väl ändå vara överens om att det gör när det fungerar?
Det är ett skit med alla som modifierar fordonen så alla de system som utformats för att minimera utsläpp sätts ur spel. Att sen vissa tillverkare också fuskat gör inte saken bättre.
Förbränningsmotorn har nog nått vägs ände och övergång till el är det som gäller.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu vet jag inte hur gamla bensinmotorer du avser men i sverige har katalysator varit lagkrav sedan typ 1989. Det du tänker på är nog Lambdaregleringen som kom samtidigt. På låglast så gick motorn i reglerat läge med Lambdastyrning men vid fullast så kopplades sonden bort och motorn gick enbart på ECU'ns mapp.

Då, på 90-talet och framåt, hade alla bilar smalbandssensor, jag tror inte den klarade fullast då motorn behöver gå fetare och avviker från Lamda1, vilket stökiometriskt är det optimala ur förbränningssynpunkt. Sonderna klarade inte av att "svänga" så mycket. Själv använde jag mig i min ungdom av en bredbandslambda när jag mappade bilar. Jag tror utan att veta, att det är standard med bredbandslambda idag. Även partikelfilter finns ju på bensinmotorer idag.

Edit: Så här ser min bredbandslamda ut. (har en del grejor liggande från tiden man mappade själv)
[bild]
Ja precis så. Det fanns en teknisk förklaring till att motorn inte klarade att köras med lambda 1 vid högre last. Den klarar inte värmen helt enkelt. Den bil jag själv senast kollade var en 2005 års ford 2.0L.
Vet inte om kyld egr mm har bättrat på förutsättningarna på senare tid men hoppas det. Jag tycker genom åren att det varit väldigt tyst om dessa tillkortakommanden som de olika tekniker har. Själv tycker jag de är bra att känna till.
Jag valde en diesel för miljöns skull vid senaste bilbyte då jag drar stora vagnar.
 
J JohanLun skrev:
Det är ett skit med alla som modifierar fordonen så alla de system som utformats för att minimera utsläpp sätts ur spel. Att sen vissa tillverkare också fuskat gör inte saken bättre.
Förbränningsmotorn har nog nått vägs ände och övergång till el är det som gäller.
Ibland är det bästa att stänga av det.
Om du måste stå på verkstad för att adblue krånglar så får du inte in pengar
 
T Tullen127 skrev:
vet inte hur vanligt det är.
Men däremot är det inte ovanligt att även sk yrkesförare (borde kanske föregå med gott exempel?) som rattar stora tunga fordon sitter och knappar på en mobil i handen.
Ja, det håller jag med om! Otroligt dåligt!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M
B Bjober skrev:
Ja precis så. Det fanns en teknisk förklaring till att motorn inte klarade att köras med lambda 1 vid högre last. Den klarar inte värmen helt enkelt. Den bil jag själv senast kollade var en 2005 års ford 2.0L.
Vet inte om kyld egr mm har bättrat på förutsättningarna på senare tid men hoppas det. Jag tycker genom åren att det varit väldigt tyst om dessa tillkortakommanden som de olika tekniker har. Själv tycker jag de är bra att känna till.
Jag valde en diesel för miljöns skull vid senaste bilbyte då jag drar stora vagnar.
Jag tror inte att bensinare har egr-kylare. Bensinmotorn har lägre avgastemperatur vid fullast än dieseln så där finns inte så stor vinst med att kyla avgaserna som går tillbaka in i motorn. På en dieselmotor med laddtryck som oftast är det dubbla mot en bensinmotor samt att även kompressionen är nästan dubbelt upp så är nästan egr-kylare ett krav för att sänka temperaturen i förbränningsutrymmet.

Volvo har ju haft en hel del problem med varmgång i topparna på dieselmotorerna genom åren. På senare tid verkar även egr-kylaren bli så varm att den smälter/börjar brinna, detta gäller för övrigt flera bilfabrikat.
 
M Markarbetaren skrev:
Folkmun? Du skrev att det baseras på urin vilket är helt fel. Trollar du eller??
Urea finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. När kroppen bryter ner aminosyror, omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln. Aminosyrorna härstammar från nedbrutna proteiner.

I jordbruket används urea som gödselmedel, inom industrin i vissa plaster (karbamidformaldehyd), och i livsmedelsindustrin som tillsats i glass och tuggummi (E-nummer E 927 b). När urea används av kosmetikaindustrin, till exempel i hudkrämer, kallar man den för karbamid. Urea används också inom biokemin som denatureringsmedel. Urea används främst för avisning av landningsbanor på flygplatser, tidigare även för avisning av flygplan. Ett annat användningsområde är i avgasreningen på dieselmotorer för att sänka utsläppen av kväveoxider. Urea är ett ämne som har eutrofierande effekt på både mark och vatten vilket orsakar stora miljöproblem.

Adblue, formellt AdBlue, är produktnamnet på en vätska innehållande vatten och urea (urinämne, karbamid) som allt oftare används till moderna dieselmotorer för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider till de allt lägre nivåer som dikteras i lagkraven för utsläpp från fordon och motorer.

Adblue består av 32,5 % urea, CO(NH2)2,

På inget sätt alltså felaktigt att lite skämtsamt, förminskade och nedlåtande referera till det som "grispiss"
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Ibland är det bästa att stänga av det.
Om du måste stå på verkstad för att adblue krånglar så får du inte in pengar
Man kan ju extraknäcka som inbrottstjuv medan bilen står på verkstad. Eller syssla med nåt annat brottsligt eller samhällsskadligt.

Eller se till att fordonet funkar som det ska?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
3 bilar på drygt 400 alltså. Vi kanske kör på olika ställer för jag uppfattar det som betydligt vanligare än så. Igår körde jag från Haninge till Huddinge och jag mötte 15-20 bilar med dimljus i kombination med halvljus. Det är på en sträcka på cirka 2 mil, ibland extremt hårt trafikerad, men igår klart under medel.
De här bilarna var på väg mot Sälen, det borde varit en hel del stockholmare bland dem. Jag har inte funderat över fenomenet tidigare, det kanske var en slump att det var så få.
 
J JohanLun skrev:
Man kan ju extraknäcka som inbrottstjuv medan bilen står på verkstad. Eller syssla med nåt annat brottsligt eller samhällsskadligt.

Eller se till att fordonet funkar som det ska?
Visst,verkstadsbesök varje gång skiten inte fungerar... det är garanterat 1500-2000 i timmen, kanske 15000 per gång... du kanske står där var 250:e mil
Diesel kostar 70-80 kr mil...är det så konstigt att man väljer att koppla bort det?
 
skoge skoge skrev:
Visst,verkstadsbesök varje gång skiten inte fungerar... det är garanterat 1500-2000 i timmen, kanske 15000 per gång... du kanske står där var 250:e mil
Diesel kostar 70-80 kr mil...är det så konstigt att man väljer att koppla bort det?
Näe, det är heller inte konstigt att ungdomsgängen rånar andra barn på mobiler och märkeskläder. Men båda är fel.
Jag vet att scr systemen har brister, men var 250 mil tror jag inte på. Men börjar man fylla på med vatten, mixtra med styrenheter osv fungerar systemen inte direkt bättre.

Bilprovningen borde vara stenhårda, polisen göra flygande kontroller. Givetvis på svenska och utländska fordon. Dålig rening, slitna däck, manipulerade system och färdskrivare ska stoppas. Annars kan aldrig de ärliga överleva.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
M
K Kasken skrev:
På inget sätt alltså felaktigt att lite skämtsamt, förminskade och nedlåtande referera till det som "grispiss"
Du refererade till att det framställdes av grispiss vilket är helt felaktigt! Att sedan urea som biprodukt finns återkommande i diverse andra vätskor är en helt annan sak!
 
J JohanLun skrev:
Näe, det är heller inte konstigt att ungdomsgängen rånar andra barn på mobiler och märkeskläder. Men båda är fel.
Jag vet att scr systemen har brister, men var 250 mil tror jag inte på. Men börjar man fylla på med vatten, mixtra med styrenheter osv fungerar systemen inte direkt bättre.

Bilprovningen borde vara stenhårda, polisen göra flygande kontroller. Givetvis på svenska och utländska fordon. Dålig rening, slitna däck, manipulerade system och färdskrivare ska stoppas. Annars kan aldrig de ärliga överleva.
Anledningen till manipulation är i grund och botten ekonomi...det är dåligt betalt,du kanske har kontrakt på körningen så bilen måste rulla... Svensson som köper tv:n vill inte betala högre pris för att svenska åkerier ska ha en lönsamhet, han klagar bara på att lastbilar är ivägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.