Hej
Har en Värmepump med en optima innerdel med varmvattenberedare.
När jag kom ner sprutade det vatten från kopplingen där det är nån sorts övertrycks/ skydd och den har lossnat och jag ser på gängorna att de gått sönder.
Jag stängde av strömmen, vatten och sen har jag stängt av pannan. Satt på strömmen och vatten igen.

Det är nyårsdagen och svårt få tag på vvs-killar.

Producerar utedelen värme ändå?
Varmvattnet är ju avstängt så det blir det inget men är det risk för ute-delen och ska jag stänga av den också.
 
  • Skadad koppling på en värmepumps innerdel med synliga gängskador och en avstängd varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsinstallation med vattenläckage runt en koppling och synliga skador på gängorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad gänga på koppling till värmepumps innerdel med synlig läckagepunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oveåfasa skrev:
Hej
Har en Värmepump med en optima innerdel med varmvattenberedare.
När jag kom ner sprutade det vatten från kopplingen där det är nån sorts övertrycks/ skydd och den har lossnat och jag ser på gängorna att de gått sönder.
Jag stängde av strömmen, vatten och sen har jag stängt av pannan. Satt på strömmen och vatten igen.

Det är nyårsdagen och svårt få tag på vvs-killar. Syns inte på bilden nedan men det sprutade friskt.

Producerar utedelen värme ändå?
Varmvattnet är ju avstängt så det blir det inget men är det risk för ute-delen och ska jag stänga av den också.
 
Tyvärr inget ovanligt
Verkar som dom har dragit med för högt moment då jag har varit med om detta rätt många gånger
Man får såga sönder biten som sitter kvar i pannan och sätta i en ny
 
T
Det där ser mindre bra ut, det är 9bars ventilen som saknas, sitter resten av gängorna kvar i ventilsätet ? :sweat:

Det finns minst två firmor i/runt Kristianstad som kan lösa de till dig idag/under helgen men jourutryckning kostar tyvärr en massa pengar :sweat:
 
Redigerat:
Brukar vara förlängnings nippeln som spricker är det så kan man skruva av denna från säkerhetsventilen och återanvända denna
 
Totte lille Totte lille skrev:
Tyvärr inget ovanligt
Verkar som dom har dragit med för högt moment då jag har varit med om detta rätt många gånger
Man får såga sönder biten som sitter kvar i pannan och sätta i en ny
Nej inte i det här fallet - enklast om man inte har en grov grisknorr (vänstergängad skruv) är att byta säkerhetsventilkombinationen.

Jo någon har dragit dit säkerhetsventilen med mer våld än nödvändigt.

Två bultar och ett grovt handtag/spett kan också fungera för att få loss gängresterna i huset - efter att man har tagit loss hela kombinationen från sin plats och satt den i ett skruvstäd.....
 
T tobbetk skrev:
Det där ser mindre bra ut, det är 9bars ventilen som saknas, sitter resten av gängorna kvar i ventilsätet ? :sweat:
Har bara antagit det.
 
O oveåfasa skrev:
Hej
Har en Värmepump med en optima innerdel med varmvattenberedare.
När jag kom ner sprutade det vatten från kopplingen där det är nån sorts övertrycks/ skydd och den har lossnat och jag ser på gängorna att de gått sönder.
Jag stängde av strömmen, vatten och sen har jag stängt av pannan. Satt på strömmen och vatten igen.

Det är nyårsdagen och svårt få tag på vvs-killar.

Producerar utedelen värme ändå?
Varmvattnet är ju avstängt så det blir det inget men är det risk för ute-delen och ska jag stänga av den också.
Vad jag är lite bekymrad för är detta: tryck i värmesystemet men inget i tappvarmvattentanken och dubbeltank dvs tappvarmvattentanken sitter nästan helt i värmevattentanken.

Vid installation är det viktigt att man inte försöker fylla systemet innan man har tappvattentanken trycksatt - risk för implosion annars...
 
Vad jag kan se så är det trycklöst på värmesidan å påfyllningskran öppen å det talar väl för att det är svårt att starta upp värmesystemet om det har runnit ut lite vatten från den också
 
T tobbetk skrev:
Det där ser mindre bra ut, det är 9bars ventilen som saknas, sitter resten av gängorna kvar i ventilsätet ? :sweat:

Det finns minst två firmor i/runt Kristianstad som kan lösa de till dig idag/under helgen men jourutryckning kostar tyvärr en massa pengar :sweat:
De sitter kvar
 
T tobbetk skrev:
Det där ser mindre bra ut, det är 9bars ventilen som saknas, sitter resten av gängorna kvar i ventilsätet ? :sweat:

Det finns minst två firmor i/runt Kristianstad som kan lösa de till dig idag/under helgen men jourutryckning kostar tyvärr en massa pengar :sweat:
Får vänta till efter helgen ...
 
V Vector skrev:
Vad jag kan se så är det trycklöst på värmesidan å påfyllningskran öppen å det talar väl för att det är svårt att starta upp värmesystemet om det har runnit ut lite vatten från den också
0 i tryck på värmesidan men jag tror inte att påfyllningen är öppen - kranen liknar den som är på pannan i källaren hos mig personligen - och den öppnar när man vrider handtaget till 90 grader mot själva röret.....
 
M
S skaraborgsfakir skrev:
0 i tryck på värmesidan men jag tror inte att påfyllningen är öppen - kranen liknar den som är på pannan i källaren hos mig personligen - och den öppnar när man vrider handtaget till 90 grader mot själva röret.....
påfyllningskranen på optima sitter till höger om vredet ”avstängning”.
 
M Marcussjogren skrev:
påfyllningskranen på optima sitter till höger om vredet ”avstängning”.
VAD ska jag säga om detta .... har skruvat de här maskinerna i 4-5 år.....

Den vinklade främre ventilen/ratten i komben isolerar vvb (och värmesystemet) från inkommande kallvatten,
dvs de är den man öppnar först för att fylla vvb och få tryck på tappvarmvattensidan.

den ratt/handtag som är till vänster på kombinationen är för fyllning av värmesystemet. Fördelen med att det är arrangerat så här är att tanken kommer att vara fylld innan rörmokaren försöker fylla värmesystemet - alltså ingen risk för att man ska lyckas implodera varmvattenberedaren.

GER man sig fa-an på det så går det att fylla systemet utan att ha vatten på tappvattensidan....

Delen som har knäckts är huset till tappvattensäkerhetsventilen (som öppnar vid 9bar.)
Hur då.... någon har tagit en grov tång när de drog fast den (och med för mycket lin/snöre emellan.)

OCH nej jag har inte lyckats knäcka ett säkerhetsventilhus på det här sättet trots att jag skruvade till och från i sådana här maskiner i 20 år. Däremot har jag varit med om att släpa ut elpannekasetten i en VP280 för att utomhus stå med en svets och värma för att få bort en dålig säkerhetsventil.
 
  • Gilla
Persson90
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
0 i tryck på värmesidan men jag tror inte att påfyllningen är öppen - kranen liknar den som är på pannan i källaren hos mig personligen - och den öppnar när man vrider handtaget till 90 grader mot själva röret.....
Stämmer. Den är inte öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.