Hej gott folk!

Nu är det äntligen dags, efter många års smygtittande i andras projekt så är det dags att starta sitt egna tillsammans med sambon.
Vi får tillträde först den 16 februari, men mycket planering innan dess så lika bra att starta upp denna tråden då ni även brukar vara grymma på att komma med tips! ;)

Lika bra att börja stort, vi hoppade över lägenhetsköpet och gick direkt på en villa, vilket vi hittade förvånansvärt fort och till en bra peng trots det höga trycket på alla hus. Lite flyt ska man väl ha :cool:

Jag är själv elektriker, samt har polare och familj inom nästan alla yrkesgrupper, så det är perfekt inför en totalrenovering! ;)

Nu till huset!

  • Huset ligger långt söderut i Sverige och är byggt 1938. Det är en 1½-plans tegelvilla med källare och relativt stor kallvind, där finns även garage, uterum och altan och tomten är på 554m2.
  • Boarean på huset är 108m2, och källaren är på 60m2.
  • Uppvärmning är värmepump-luft/vatten (el).
  • Huset ska vara dränerat 2010, fasaden är målad 2017, fiber är draget och där finns en öppen spis som inte är i bruk men som kan öppnas upp.
  • Taket består av tegelpannor och ser ut att vara i fint skick.

Nu får det räcka med skrift i detta inlägget, får posta lite bilder sen ikväll istället när jag kommer hem till datorn! :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Söderslätt och 1 till
  • Laddar…
Matteandersen Matteandersen skrev:
Huset ligger långt söderut i Sverige
Var ungefär? //Själv bor jag norr om Hallandsåsen.
Men det brukar väl vara bra att "bo in sig" ett eller ett halvt år innan man startar med de värsta renoveringarna.
Så man hinner förstå och uppskatta husets inneboende charm.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var ungefär?
Långt söderut. Jag gissar på Trelleborg..
 
useless useless skrev:
Långt söderut. Jag gissar på Trelleborg..
Helt korrekt! :D

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var ungefär? //Själv bor jag norr om Hallandsåsen.
Men det brukar väl vara bra att "bo in sig" ett eller ett halvt år innan man startar med de värsta renoveringarna.
Så man hinner förstå och uppskatta husets inneboende charm.
Trelleborg :D
Det kanske är det absolut bästa, men det lär det inte bli. Det är inte superfräscht och vill passa på o göra så mycket medans man inte bor i skiten. Samtidigt att man har massa andra planer i livet som kommer kort därefter, så bra o få det gjort o samtidigt bygga värde i huset. :D
 
Här kommer lite bilder på huset.

Börjar med lite planlösningsbilder, dock stämmer dem inte helt överens med verkligheten, men ni får en liten uppfattning i alla fall.

Källare:
Skiss av källarplan för hus med utmärkta rum som tvättstuga, torkrum, pannrum och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första plan:
Svartvit planlösningsbild på första våningen av ett hus med kök, toalett, hall, tambur och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanvåning:
Svartvit planlösningsritning över ett hus med beteckningar för rum, hall/allrum och toalett/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trädgård och fasad.
Tråkig utsikt med ett stort växthus vid trädgården, men positivt att inte ha några grannar som ser in i trädgården istället, vi har även sista huset på gatan så bara en granne sidan om oss.

9550422958e382413fd77db5a458a2f9.jpg

cf0b3d2688bf750c68d667347b097ee6.jpg
89e7d917e910fa2769ff0d03249c81c1.jpg
08ec25685e9d4b8a16fd066284ff63ce.jpg
927c4c12a55114079e73ccef2d6b3f7d.jpg
28218e1518385da99e9ca570c9ef243e.jpg
 
Redigerat:
Källare:

bbe59f7d86f92692e0af9bf4fc0de2e1.jpg

d89061ba3870cea3669f71196a2870fd.jpg



Hall:

9bf68bf7d4378f67e628f0ec33c62e5f.jpg

Gästtoalett på första plan:
394a0aecc0e7d2d476a8d4a9fe04406b.jpg

Kök:

b9f3630aecd41bfd5b0a01659a0bb937.jpg

d5c816d502e465b7e6e01508e351d3c6.jpg
 
Vardagsrum första plan:

626c5fcf3bf44fbfc71d9edb07e641c9.jpg

08a446c38a76c62ba909b2d8c0589e3b.jpg

c312a7be29a1b794756fa5679857ae18.jpg

509e5e177a0dd3c88017f96e4282796c.jpg

539a1a07f9beff38c75c60cb8c511f86.jpg
 
Ovanvåning:

168502f813a311d11ea1ea5d91c9b7b4.jpg

618c57fb5e9e55fb2803a32b7542da6b.jpg

2723b60a67d59f7842548c4407b79a3d.jpg

9f5547eca614e04d2f559ba08cea20bc.jpg

2e7fe5e24e0f0e0b5ef97dd6eb6cacf6.jpg

2e075730128c90cab57e53f835288489.jpg
 
Där har ni en del bilder, det var dem som la ute på Hemnet. Kunde bara ladda upp dem första bilderna på planlösningen, sen gick det inte med dem andra så fick infoga via extern bildlänk så ni kan inte, menmen. :D

Tänkte skriva en "liten" lista på saker som vi tänkt på nu, vad vi vill göra och vad vi har bestämt oss för.

  • Riva all paneltak, dra el, gipsa
  • Öppna upp alla väggar som går, för att dra ny el, vvs och ändra planlösning (framförallt på ovanplan), vill göra badrummet större.
  • Badrummet på ovanvåningen ska renoveras
  • Gästtoaletten ska renoveras
  • Ta bort alla element, lägga vattenburen golvvärme, första plan är bestämt men får se ifall vi gör det på ovanplan med eller behåller elementen där.
  • Nytt golv överallt. Inte bestämt än ifall det blir parkett eller klinkers i köket, ifall det blir hela hallen eller bara en del, vi får se.
  • Köket ska rivas, nytt shakeraktigt kök ska in, vill byta ut det lilla fönstret som ni ser ovanför vasken mot ett större, vi ska inte ha några högskåp längs den väggen för att få det mer öppet.
  • Tak och fasad ser fint ut, så inga ingrepp där. Ytterst lite svartmögel på viden, så det blir att göra i ordning det och kanske sätta ventiler för bättre ventilation?
  • Riva ut all klinkers i källaren, lägga nytt
  • Putsa om hela källaren, fälla in el.
  • Tvättstuga och badrum i källaren
  • Förbereda för larm, kanske Jablotron eller Vanderbuild? Blir mest att förbereda med slang, dröjer nog lite innan det blir installerat.
Säkert glömt en massa. Kommer gå igenom saker mer noggrant när vi får tillträde, när man ser allt framför sig och har lite fler bilder. Säkerligen en del som kommer att ändras. :D
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!

Hjärnan går i högvarv, ca en månad kvar tills vi får nycklarna o det är så mycket planering och beslut man ska ta

Hade inte alls tänkt på det innan förrän någon dag sedan, men ventilation?

I med att vi ska öppna upp all paneltak, vi har en stor kallvind, ska riva o bygga nya väggar på ovanvåningen så kanske det vore värt att installera ett FTX system när ändå allt är öppet?

Jag har ingen aning i dagsläget om hur tätt huset är, hur bra ventilationen är osv, vet i alla fall att det är självdrag.

Tråkiga är väl lösningen till källaren, då ovanvåningen inte borde bli några problem i med vinden ovanför, och plan 1 borde gå o lösa i med vi öppnar upp golv och tak.

Takhöjden i källaren är väl typ 2m och vi har inga planer på att gräva u. Förkävla mycket jobb med det, i så fall enbart i badrummet/tvättstugan som ska byggas där, men vet inte än. Men i värsta fall så får man bygga in ventilationen i en trumma bara, då jag ändå ska spåra in all el i källaren och försöka bygga in vattenrören i samma veva.

Tänkte även göra en snabb radonmätning, är den hög så är det också en anledning till att installera FTX.

Någon som har erfarenheter av att installera FTX i ett äldre hus? Är det värt det? Gör arbetet själv, så kommer köpa projektering och material och injustering när det är färdigt, så räknar med att kostnaden landar på runt 50-70tkr
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Hej igen!

Hjärnan går i högvarv, ca en månad kvar tills vi får nycklarna o det är så mycket planering och beslut man ska ta

Hade inte alls tänkt på det innan förrän någon dag sedan, men ventilation?

I med att vi ska öppna upp all paneltak, vi har en stor kallvind, ska riva o bygga nya väggar på ovanvåningen så kanske det vore värt att installera ett FTX system när ändå allt är öppet?

Jag har ingen aning i dagsläget om hur tätt huset är, hur bra ventilationen är osv, vet i alla fall att det är självdrag.

Tråkiga är väl lösningen till källaren, då ovanvåningen inte borde bli några problem i med vinden ovanför, och plan 1 borde gå o lösa i med vi öppnar upp golv och tak.

Takhöjden i källaren är väl typ 2m och vi har inga planer på att gräva u. Förkävla mycket jobb med det, i så fall enbart i badrummet/tvättstugan som ska byggas där, men vet inte än. Men i värsta fall så får man bygga in ventilationen i en trumma bara, då jag ändå ska spåra in all el i källaren och försöka bygga in vattenrören i samma veva.

Tänkte även göra en snabb radonmätning, är den hög så är det också en anledning till att installera FTX.

Någon som har erfarenheter av att installera FTX i ett äldre hus? Är det värt det? Gör arbetet själv, så kommer köpa projektering och material och injustering när det är färdigt, så räknar med att kostnaden landar på runt 50-70tkr
Värt varenda krona, svett och svordomar om du gör det själv. Köp materialsats, aggregat och ritningar från någon firma, jag kan rek. en bra. Har gjort samma i ett 70-talshus , självdrag innan och relativt tätt. Går inte att jämföra före och efter, ljusår bättre och energibesparing och varm luft in istället för kall ofiltrerad, kanon! Kostade ca 40-45 tkr totalt för ca 125 m2, 1 1/2 plan. Om jag vore du, dra ner en kanal till källaren till att börja med, kan komplettera senare när/om ni ska inreda. Köp också ett aggregat som klarar en något större yta än befintlig boa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värt varenda krona, svett och svordomar om du gör det själv. Köp materialsats, aggregat och ritningar från någon firma, jag kan rek. en bra. Har gjort samma i ett 70-talshus , självdrag innan och relativt tätt. Går inte att jämföra före och efter, ljusår bättre och energibesparing och varm luft in istället för kall ofiltrerad, kanon! Kostade ca 40-45 tkr totalt för ca 125 m2, 1 1/2 plan. Om jag vore du, dra ner en kanal till källaren till att börja med, kan komplettera senare när/om ni ska inreda. Köp också ett aggregat som klarar en något större yta än befintlig boa.
Det låter ju kanon! Känns dumt att inte göra det när man ändå har allting uppe, så det är fan lika bra!

Kunde du rekommendera någon bra firma? Har fått rekommenderat Alig, sen har jag även kollat på Luftbutiken och Soliduct. Kan eventuellt fixa bra priser på jobb med, så prio är ritningar och materiallista typ

Ett större aggregat lär det också bli, framförallt för att få det tystare antar jag?

Vill man inte ha tilluft och frånluft i källaren, dvs två kanaler?
 
Soliduct gör inga ritningar (eller ger någon annan support förutom ren produktsupport för de prylar dom säljer).
Dock har dom några 'generiska' byggsatser som möjligen kan vara ett prisvärt paket att starta med för att sen komplettera med det som saknas.
 
useless useless skrev:
Soliduct gör inga ritningar (eller ger någon annan support förutom ren produktsupport för de prylar dom säljer).
Dock har dom några 'generiska' byggsatser som möjligen kan vara ett prisvärt paket att starta med för att sen komplettera med det som saknas.
Aah okej! Men då låter det smidigare med någon som levererar ritningar och projektering, till o börja med i alla fall. Sen får jag se vart man får bäst pris på material ifrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.