K Nils Andersson1 skrev:
Något man glömmer när man bygger LAN är vad saker förbrukar i form av ström. En Switch som drar dubbelt mot en annan switch kan faktisk ta så mycket mer i kostnad för el under sin livslängd, att du får betala dubbelt, om du räknar så.
Bra tanke. Skulle man dock behöva utrusningen i gång pga larm eller möjlighet att starta upp värmen på distans drar modern utrustning med ”green-mode” väldigt lite i strömsparläge.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Bra tanke. Skulle man dock behöva utrusningen i gång pga larm eller möjlighet att starta upp värmen på distans drar modern utrustning med ”green-mode” väldigt lite i strömsparläge.
Just det, styr ju värmen med wifi

som när morfar slog av huvudströmbrytaren för att spara el då han var bortrest. Han glömde maten i frysen….. :crysmile:
 
  • Älska
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Och du verkar vara lite allmänt på krigsstigen. Jag kommer med konkreta förslag som du bemöter med endast negativ kritik, varken speciellt konstruktivt eller hjälpsamt. Fyi har jag både planerat och byggt stadsnät i skärgårdsmiljö med både aktiv och passiv fiber (gpon) samt anlagt nät till företag så lite erfarenhet har jag i alla fall hunnit skaffa mig.
Lustigt, för så ansåg jag precis att du svara mig. Hur du ta mina svar kan jag inget göra åt. Men jag skriver aldrig ett svar som är "du har fel" och sen inte själv kommer det som är rätt eller ens skriver varför man har fel.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Bra tanke. Skulle man dock behöva utrusningen i gång pga larm eller möjlighet att starta upp värmen på distans drar modern utrustning med ”green-mode” väldigt lite i strömsparläge.
Jo, men kolla detta glömmer man ofta. Det finns nya saker som inte jobbar så, så kolla detta före du köper.
 
Hur jag skulle gjort allt, blir så här. PEM slang i rätt längd, med 20 mm invändigt. Sen gräva ner den mellan hus. Sen i med fiber gjort för utomhusbruk och färdig från direktronik. Dvs rätt länd och svetsad med kontakter. Till detta en enkel fiber till cat5 konverter. Sen en enkel switch på det. Klart.
 
Tillbaka till blixten. Om man ändå har elkablar mellan husen, spelar det verkligen någon roll om man lägger ner en cat6 kabel också.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tillbaka till blixten. Om man ändå har elkablar mellan husen, spelar det verkligen någon roll om man lägger ner en cat6 kabel också.....
Normalt har du väl inte elkabel mellan husen, utan bara 3-fas till varje hus och elmätaren. För varje kabel du drar blir det sämre.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Normalt har du väl inte elkabel mellan husen, utan bara 3-fas till varje hus och elmätaren. För varje kabel du drar blir det sämre.
Du missförstår nog. Varje hus är ju elanslutet på något sätt från någon punkt, men de är inte sedan också anslutna sinsemellan.
 
K Kane skrev:
Du missförstår nog. Varje hus är ju elanslutet på något sätt från någon punkt, men de är inte sedan också anslutna sinsemellan.
Ja, stämmer.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Normalt har du väl inte elkabel mellan husen, utan bara 3-fas till varje hus och elmätaren. För varje kabel du drar blir det sämre.
Jag har antagit att vi pratar om någon sorts gästhus runt ett större hus där man kan anta att servisledningen finns. Om husen är anslutna direkt mot huvudbyggnaden eller via ett annat hur vet vi ju ingenting om.

Jag gissar dock att om man drar en nätverkskabel samma väg som elkabeln till respektive hus så har man inte förvärrat situationen nämnvärt och det är ju onekligen rätt mycket enklare att göra detta med cat6 och tillhörande utrustning.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har antagit att vi pratar om någon sorts gästhus runt ett större hus där man kan anta att servisledningen finns. Om husen är anslutna direkt mot huvudbyggnaden eller via ett annat hur vet vi ju ingenting om.

Jag gissar dock att om man drar en nätverkskabel samma väg som elkabeln till respektive hus så har man inte förvärrat situationen nämnvärt och det är ju onekligen rätt mycket enklare att göra detta med cat6 och tillhörande utrustning.
Det klart att vi inte vet. Detta med lustiga spänningar mellan olika fastigheter, är alltid svårt att veta. Dels kan du få problem redan utan någon blixt, med datafel, spänning osv. Därför tycker jag att man ska ta den lilla extrakostnaden och köra fiber. Jag har själv haft många problem med saker som pajat och det har kostat massor.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det klart att vi inte vet. Detta med lustiga spänningar mellan olika fastigheter, är alltid svårt att veta. Dels kan du få problem redan utan någon blixt, med datafel, spänning osv. Därför tycker jag att man ska ta den lilla extrakostnaden och köra fiber. Jag har själv haft många problem med saker som pajat och det har kostat massor.
Energin i ett blixtnedslag som fortplantar via elkablar gör att den kommer sprida sig med full kraft till alla närliggande elanläggningar som på något sätt är galvanisk ihopkopplade. En klen kabel för larm eller datakom har mindre betydelse. För krypströmmar räcker adekvat jordning.

Länk: Några sifferuppgifter angående blixtnedslag
  • Strömstyrka: 5000-100 000 ampere, i snitt 20 000 ampere.
  • Spänning: 10 miljoner - 100 miljoner volt, i snitt 30 miljoner volt (från moln på 1,5 km höjd till mark).
  • Tiden för huvudurladdningen: 0,0001 sekund.

I samband med inkoppling av fiber till slutkund har vi som betald extratjänst utfört ett stort antal ihopkopplingar av extra hus som gäststugor mm i ytterskärgården. Den stora majoriteten med vanlig utp som vid behov stämplats på berg men även P2P och i några fall med fiber pga av avstånden.

Hittills har ingen utp fallerat pga av åska. Den vanligaste orsaken till kabelbrott är att man råkat gräva sönder kanaliseringen eller vid renovering missar inkommande anslutning när man tex sågar eller borrar. Men den absoluta majoriteten av felanmälningar har berott på felaktigt handhavande, många gånger triviala saker som att se till att strömmatning fungerar och dyl.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Oavsett hur du löser din nätverksinstallation så vill jag tipsa om överspänningsskydd/ventilavledare pga dina problem med åskan. Jag hade också problem med blixtnedslag och fick det löst med Elronds produkt. Gammalt inlägg men kolla gärna: [länk]
Bra illustration av kraften i ett blixtnedslag i den tråden bla i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-gar-soender-vid-aska.173791/page-4#post-3396906
blixtnedslag-webb.png
 
K Nils Andersson1 skrev:
Till detta en enkel fiber till cat5 konverter. Sen en enkel switch på det
Du kanske råkat missa diverse inlägg från olika personer i tråden om att använda en riktigt "fiberdosa" framtagen för ändamålet. Den kombinerar funktionen mediaomvandlare dvs SFP-modul för fiber <=> ethernet (cat-nivån är irrelevant), switch samt adekvat skydd för kontaktdon.

Det blir garanterat billigare än att köpa dessa prylar separat och är vad de flesta stadsnätsbyggare använder för sina slukundsinstallationer. Kolla bla erbjudandet från @merbanan i tidigare inlägg. Länk: "Det jag har är xg6749. Du kan få med en bidi-sfp med cpe frekvenser oxo. Ingen annan kommer kunna slå mitt pris ;)"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.