T Thomas' skrev:
Tror jag kommer pröva homeplug, blir nog bästa lösningen på mitt problem!
Säkert självklart men oftast finns manualen till det man tänker köpa tillgänglig på nätet. Det kan vara en bra idé att läsa på i den innan man köper något så att man ser att prylen verkar rätt för det behov man har och så man undviker att bli "lurad" av välmenande men möjligen "missförstående" forumbesserwissrar, alltså typ undertecknad. :oops:

Sen har de flesta öppet köp och hos exempelvis Kjell brukar det aldrig vara några problem att lämna igen prylen om den inte fungerar som man vill.
 
Jag har kört TP-LINK TL-PA4010 + TL-WPA4220 med gott resultat. 4010 har bara Rj45 och den kopplar du till en port i WiFi-routern inomhus. Sedan pluggar du in WPA4220 i garaget efter att först ha klonat den inomhus.

Då händer det magiska att 4220:n sänder ut samma SSID som inomhusroutern och din enhet kopplar upp. Fast all verklig trafik går över elnätet via 4010:n in i din router. Fast enheten i garaget upplever det som att du är kopplad på nätverket inomhus.

Funkar kanon. Går du in till huset och kommer inomräckvidd för inonhusroutern så får enheten hicka några sekunder men kopplar sedan om.

Detta funkar även med kabelanslutna enheter och trådlösa enheter blandat. Har provat scanners och printers, funkar kanonbra. Du kan scanna ett dokument inonhus fatän du är i garaget.

Dom enheter jag nämner är utgångna men alla HomePlug 500 fungerar på samma sätt. Kolla bara att dom har kloning. Annars går detta att sätta upp manuellt.

HomePlug is da shit även om tekniken gått dåligt rykte ibland. Finns numera även gigabitversioner.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En homepluglösning med inbyggd accesspunkt kan fungera utmärkt. Jag har denna till en gäststuga kanske 50 meter bort och den levererar tillräcklig hastighet för streamad TV i alla fall.

[bild]
För att använda dom här då är det väll viktigt att man kör på samma fas.
Hemma och tex garaget.
 
J
T tompa68 skrev:
För att använda dom här då är det väll viktigt att man kör på samma fas.
Hemma och tex garaget.
Det underlättar möjligen, men formellt är det samma nollskena man ska ha dem på.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
T tompa68 skrev:
För att använda dom här då är det väll viktigt att man kör på samma fas.
Hemma och tex garaget.
Jag vet faktiskt inte hur viktigt/nödvändigt det är. Man kan nog säkert säga att det är bättre att köra på samma fas än på olika. Om det är nödvändigt "beror nog på". Jag tror att enda sättet att veta om en homepluglösning fungerar i en viss situation är att testa. Funkar det bra så är väl allt gott och väl annars får man väl undersöka om det exempelvis är olika faser och i så fall se om det fungerar bättre med samma.

Jag vet att det varje fall har funnits "överledningsmanicker" som man kunnat installera i centralen för att kommunikationen ska fungera bättre mellan olika faser.
 
Visst, samma fas är bättre. Så leta upp ett uttag som sitter på samma fas. Men HomePlug fungerar utmärkt om man nöjer sig med att surfa och kolla på YT. Har inte testat HD streaming. Men kostnaden är ju låg så det kanske är värt att prova.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Men kostnaden är ju låg så det kanske är värt att prova.
Kostnaden är i det närmaste noll om man handlar på ett vettigt ställe som erbjuder "öppet köp"/"lämna igen om det inte fungerar".

Och visst, tid osv vidare "kostar" naturligtvis ändå en del.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har kört TP-LINK TL-PA4010 + TL-WPA4220 med gott resultat. 4010 har bara Rj45 och den kopplar du till en port i WiFi-routern inomhus. Sedan pluggar du in WPA4220 i garaget efter att först ha klonat den inomhus.

Då händer det magiska att 4220:n sänder ut samma SSID som inomhusroutern och din enhet kopplar upp. Fast all verklig trafik går över elnätet via 4010:n in i din router. Fast enheten i garaget upplever det som att du är kopplad på nätverket inomhus.

Funkar kanon. Går du in till huset och kommer inomräckvidd för inonhusroutern så får enheten hicka några sekunder men kopplar sedan om.

Detta funkar även med kabelanslutna enheter och trådlösa enheter blandat. Har provat scanners och printers, funkar kanonbra. Du kan scanna ett dokument inonhus fatän du är i garaget.

Dom enheter jag nämner är utgångna men alla HomePlug 500 fungerar på samma sätt. Kolla bara att dom har kloning. Annars går detta att sätta upp manuellt.

HomePlug is da shit även om tekniken gått dåligt rykte ibland. Finns numera även gigabitversioner.
Hej! Detta låter som en perfekt lösning på mitt wifiproblem hemma.
Har du nån enkel guide hur man klonar den andra enheten?
Såg att det fanns ett kit med två st 4220, kan det vara bra att köpa det istället för en av varje?
 
holetaker holetaker skrev:
Hej! Detta låter som en perfekt lösning på mitt wifiproblem hemma.
Har du nån enkel guide hur man klonar den andra enheten?
Såg att det fanns ett kit med två st 4220, kan det vara bra att köpa det istället för en av varje?
holetaker holetaker skrev:
Hej! Detta låter som en perfekt lösning på mitt wifiproblem hemma.
Har du nån enkel guide hur man klonar den andra enheten?
Såg att det fanns ett kit med två st 4220, kan det vara bra att köpa det istället för en av varje?
Börja med att plugga in de två första enheterna. Tryck 3 sekunder på knappen på ena enheten och sedan på andra enheten. När det slutar blinka är det klart. Plugga sedan in extra enheter, tryck 3 sekunder på knappen och sedan likadant på en av de redan parade enheterna så läggs den nya enheten till.

För wifi finns det lösenord på baksidan av enheten på etiketten som du använder. Skall du klona en enhet så trycker du på klona-knappen på de två enheterna i tur och ordning. Skall även gå att klona ett befintligt wifi-nätverk om du använder WPS-knappen på det befintliga nätverket.

TP-Link har utmärkta manualer på sin hemsida som jag starkt rekommenderar att du laddar ner. Allting är mycket enklare i verkligheten med manualen än vad jag beskriver här, men du måste läsa manualen.

Det finns även mjukvara att ladda ner om du letar lite på TP-Link hemsida så du kan se alla enheter som är anslutna.

Sedan finns det säkert modernare enheter än dessa.

Edit: Dubbla 4220.går utmärkt men normalt sätter man en 4010 vid befintlig wifi-router och kopplar med LAN-kabel. Att köra utan 4010 är lite slöseri.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja den skapar ett fristående WLAN men eget namn och lösen. Den vet inget om ditt/dina/andras övriga WLAN.

Du drar alltså en TP-kabel till enheten som sitter i huset, sedan "transporteras internet" över elnätet till enheten i garaget som där skapar ett eget/nytt WLAN. Funkar bäst om bägge enheterna är kopplade till samma fas men kan funka bra ändå. Kan även fungera dåligt... Erfarenheterna är rätt blandade och beror säkert på en hel massa faktorer. För mig har det fungerat bra.

Finns billigare varianter än den jag länkade till men den jag länkade till har jag personligen goda erfarenheter av.

Hej, kommer in sent här men har en fråga. Jag har köpt tp Link home plug för att förlänga wifit till mitt fristående garage. Har gjort proceduren Med att koppla en enhet till en av mina routers i huset. Får också förlängaren att fungera inne i huset. Jag får det inte att fungera i garaget. Spelar det någon roll att jag har en separat elcentral i garaget?
 
Ola Jönsson Ola Jönsson skrev:
Jag får det inte att fungera i garaget. Spelar det någon roll att jag har en separat elcentral i garaget?
Det kan nog spela roll. Ju närmare varandra "rent elektriskt" enheterna är desto bättre fungerar det.

Har du möjlighet att kontrollera om enheten i huset är inkopplad på samma fas som enheten i garaget? Om de inte är det skulle jag börja med att (tillfälligtvis) försöka hitta ett uttag i huset och ett i garaget som är på samma fas för att se om det fungerar bättre då.

Edit: Och välkommen hit ser jag nu!
 
  • Gilla
Ola Jönsson
  • Laddar…
Ola Jönsson Ola Jönsson skrev:
Hej, kommer in sent här men har en fråga. Jag har köpt tp Link home plug för att förlänga wifit till mitt fristående garage. Har gjort proceduren Med att koppla en enhet till en av mina routers i huset. Får också förlängaren att fungera inne i huset. Jag får det inte att fungera i garaget. Spelar det någon roll att jag har en separat elcentral i garaget?
Som tidigare sagts, rotera runt pluggarna på olika uttag tills det fungerar bättre. Samma fas gör underverk för mottagningen. Hade samma problem i mitt garage tills jag hittade ett uttag som var bra.
 
  • Gilla
Ola Jönsson
  • Laddar…
Ola Jönsson Ola Jönsson skrev:
Hej, kommer in sent här men har en fråga. Jag har köpt tp Link home plug för att förlänga wifit till mitt fristående garage. Har gjort proceduren Med att koppla en enhet till en av mina routers i huset. Får också förlängaren att fungera inne i huset. Jag får det inte att fungera i garaget. Spelar det någon roll att jag har en separat elcentral i garaget?
Köpte du någon av deras bättre modeller med MIMO?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det finns även mjukvara att ladda ner om du letar lite på TP-Link hemsida så du kan se alla enheter som är anslutna.
Ja men nej. Jag har mjukvaran installerad och 2 st par Powerlines men den visar bara ett par i taget......
När man startar programmet så dyker ett av paren random upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.