optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Du har väl sett att när man väger in ländernas förutsättningar så blev Sverige sämst i den rika delen av världen.
Ja det är bara att inse att vi alla är förlorare i denna pandemi. Finns troligen flera här på forumet som blivit av med nära anhörig. Förnekare av att det är en pandemi brukar komma dragande med uppgifter med överdödlighet mm. Att vissa får covid som liknar en vanlig förkylning innebär ju inte att det är en förkylning som vi kan strunta i.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hur skall jag veta det? Gissningsvis gör de något annat som är bra.

Du får nog gå på djupet i studien om du vill ha svar på specifika frågor.
Det är du som höjer undersökningen till skyarna och inte jag.
Jag tycker att det är dåligt bl.a. för att jag tycker att ett sånt påstående i artikeln är vansinnigt. Nej, det var inte för att de gjorde något annat bra utan typ att eftersom de släppte in turister och dessa orsakade smittspridning så var det inte landet som hade gjort något fel utan det var turisternas fel.

Så jag undrar varför du fortsätter att tycka att den är bra när den innehåller ett så konstigt påstående.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
Smittan sprids mera nu
11 121 fall sedan igår

Från AB

"13 nya dödsfall med covid-19 har rapporterats i dag. Totalt har nu 15 310 personer avlidit med covid-19 i Sverige. I onsdags var den siffran 15 297.

1 314 784 personer har smittats med covid-19 i Sverige sedan pandemins start. I onsdags var den siffran 1 303 663. Det innebär en ökning med 11 121 fall."
 
BirgitS
Israel överväger flockimmunitet som metod
Antalet nya smittfall ökar i Israel, men inte belastningen på sjukvården. Det har fått den israeliska folkhälsomyndigheten att överväga att byta till en ”massinfektionsmodell” för att nå flockimmunitet, rapporterar The Times of Israel.
På tisdagen uppgav israelsiska hälsomyndigheten 17 260 aktiva fall i Israel – en fördubbling på en vecka. Samtidigt vårdades 88 patienter på sjukhus för allvarlig sjukdom, ungfär lika många som landet haft de senaste veckorna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.23
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Der ser mer ut som en lista på antalet döda?
Det är en lista på överdödlighet. Du skrev bara att du ville ha en vetenskaplig rapport på att Sverige klarat sig bra. Exakt ur vilket perspektiv (ekonomiskt, socialt, antal dödsfall, antal sjukdomsfall, r-tal eller annat) specificerade du aldrig. Inte heller under vilken tidsrymd.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
H
T-Cells "Minimize" Damage Caused By Omicron, Studies Show


Two new studies - one from Erasmus University in the Netherlands and one from the University of Cape Town in South Africa - have just reminded humanity that our antibodies aren't the last line of defense against COVID, and its newest variant, omicron.


Both have confirmed that T-cells, what Bloomberg describes as the body's weapon against every virus-infected cell, have shown a surprising ability to defend against omicron.

The report goes on to explain that T-cells are the reason why mortality hasn't increased alongside the advent of omicron: with or without vaccines, the human body still has a tool in its toolkit to suppress viruses like these. The T-cell's most critical attribute, when it comes to fighting viruses, is that they target the whole of the spike protein that viruses use to bind with human cells. Because of this, mutations that impact the spike protein (omicron was said to have 50 pertinent mutations in that department) won't help it evade the T-cell response.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H Huspappan skrev:
T-Cells "Minimize" Damage Caused By Omicron, Studies Show


Two new studies - one from Erasmus University in the Netherlands and one from the University of Cape Town in South Africa - have just reminded humanity that our antibodies aren't the last line of defense against COVID, and its newest variant, omicron.


Both have confirmed that T-cells, what Bloomberg describes as the body's weapon against every virus-infected cell, have shown a surprising ability to defend against omicron.

The report goes on to explain that T-cells are the reason why mortality hasn't increased alongside the advent of omicron: with or without vaccines, the human body still has a tool in its toolkit to suppress viruses like these. The T-cell's most critical attribute, when it comes to fighting viruses, is that they target the whole of the spike protein that viruses use to bind with human cells. Because of this, mutations that impact the spike protein (omicron was said to have 50 pertinent mutations in that department) won't help it evade the T-cell response.
Har du någon länk där man kan läsa vidare?
För just det citerade verkar inte vara just något nytt, det är väl därför man har sett länge nu att vaccinerna skyddar bra mot allvarlig sjukdom när det gäller de varianter som har dykt upp under 1,5 år.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon länk där man kan läsa vidare?
För just det citerade verkar inte vara just något nytt, det är väl därför man har sett länge nu att vaccinerna skyddar bra mot allvarlig sjukdom när det gäller de varianter som har dykt upp under 1,5 år.
Så vaccinerad eller ej mot omicron är inget nytt för dig? Kul att höra från just dig.

Här är säkert mer info.
https://www.google.com/amp/s/fortun...-omicron-covid-dutch-south-african-study/amp/
 
BirgitS
H Huspappan skrev:
Så vaccinerad eller ej mot omicron är inget nytt för dig? Kul att höra från just dig.

Här är säkert mer info.
[länk]
Tack för länken :) men jag förstår inte den första raden av det du skrev.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Tack för länken :) men jag förstår inte den första raden.
Den första raden är bara en rubrik från artikeln som jag läste. Men jag kände inget behov att ändra den när jag ändå kopierade större delen av innehållet av artikeln rakt av.
 
BirgitS
H Huspappan skrev:
Den första raden är bara en rubrik från artikeln som jag läste. Men jag kände inget behov att ändra den bör jag ändå kopierade större delen av innehållet av artikeln rakt av.
Förlåt för att jag uttryckte mig dålig men jag menade denna rad:
"Så vaccinerad eller ej mot omicron är inget nytt för dig? Kul att höra från just dig."
Jag får inte ihop vad du menar.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt för att jag uttryckte mig dålig men jag menade denna rad:
"Så vaccinerad eller ej mot omicron är inget nytt för dig? Kul att höra från just dig."
Jag får inte ihop vad du menar.
Studien verkade först för dig inte vara några nyheter (trots att studien är superfärsk) Vilket jag tyckte var kul att höra då studien inte gör någon skillnad på vaccinerad person eller personer med genomgången infektion (ovaccinerade). T-cellerna klarar det fint oavsett.
 
BirgitS
H Huspappan skrev:
Studien verkade först för dig inte vara några nyheter (trots att studien är superfärsk) Vilket jag tyckte var kul att höra då studien inte gör någon skillnad på vaccinerad person eller personer med genomgången infektion (ovaccinerade). T-cellerna klarar det fint oavsett.
Jag förstår att studien är ny i sig men åtminstone det som står i artikeln verkar mer bekräfta vad man redan trodde (har inte hunnit läsa något av studierapporten). Jag har nog inte heller trott att det är så stor skillnad på vaccinerade och de med genomgången sjukdom förut, det finns ju undersökningar som har visat det tidigare också även om de nog mer har koncentrerat sig på skyddet mot sjukdom än på skyddet mot allvarlig sjukdom.

Dock vet man att inte alla som har haft covid utvecklar T-celler mot covid.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår att studien är ny i sig men åtminstone det som står i artikeln verkar mer bekräfta vad man redan trodde (har inte hunnit läsa något av studierapporten). Jag har nog inte heller trott att det är så stor skillnad på vaccinerade och de med genomgången sjukdom förut, det finns ju undersökningar som har visat det tidigare också även om de nog mer har koncentrerat sig på skyddet mot sjukdom än på skyddet mot allvarlig sjukdom.

Dock vet man att inte alla som har haft covid utvecklar T-celler mot covid.
Jag tror bara att vi missförstod varandra på några ord som sen blev rörigt, i det stora hela är vi nog ganska överens om vad som rör sig i den medicinska världen gällande naturligt potentiellt skydd.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
[länk] kl. 14.23
Eftersom den websidan ständigt uppdateras så är det inte så lätt att hitta det du refererade till, men flockimmunitet är inte en metod utan ett resultat som kan uppnås med flera olika metoder. Rubriker ska man, rent allmänt, undvika att läsa men just den här rubriksättaren tycks vara sällsynt okunnig om ämnet för rubriken.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.