Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S DanielF skrev:
Relevansen klippte du bort från mitt citat bekvämt nog för dig.
Nej, det gjorde jag inte.
 
Nissens
S DanielF skrev:
öhh.. shit hela zombiehorden har vaknat. Tänkte plocka några zombies på morgonkvisten när det var lugnt, bäst att dra sig undan, annars sitter man fast i skyttevärnet hela dagen.

Relevansen klippte du bort från mitt citat bekvämt nog för dig.
Tror du att du själv blir bättre av att du försöker svärta ner andra?
Den skiten faller tillbaka på dig själv…
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo men äntligen har vi en rakryggad arbetsgivare som gör det som är rätt och riktigt för de flesta.
[länk]
Ja, det är helt rätt. Hade jag varit vårdtagare så hade jag definitivt inte velat ha någon ovaccinerad över tröskeln.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, det gjorde jag inte.
Diskussionsforumsskärmbild där en kommentar på ett inlägg har markerats med texten "Stycke saknas??
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Tror du att du själv blir bättre av att du försöker svärta ner andra?
Den skiten faller tillbaka på dig själv…
Kunde inte bry mig mindre. Den som satt foten i denna tråden har redan skit upp över öronen. :rofl:
 
Nissens
Oavsett, så är det fakta att ovaccinerade smittar mer OCH belastar vården mer.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F Finndjävel skrev:
Vad ser du om du läser de två översta diagrammen i länken? Klicka på checkboxen för att få sjudagars snitt.

Nya fall som exploderat till högre nivåer än tidigare i pandemin, samtidigt störtdyker dödsfallen. Omicron tar över, det är den mutationen som håller på att konkurera ut dom mera dödliga varianterna, därför går dödligheten ner.

Denna pandemi är över, viruset har muterat till en lindrigare variant precis som alla andra pandemier i historien.
[länk]
Det är möjligt att Omicron är den sista mutationen som får stor spridning och det är möjligt att färre dör av den än tidigare varianter, men det är alldeles för tidigt att blåsa faran över. Det är inte alls omöjligt att det kommer fler mutationer, som kan vara mer eller mindre allvarliga och det är ett känt faktum att det är många människor är i behov av sjukhusvård och IVA-vård fortfarande, så jag anser nog att det är för tidigt att säga att det är över,
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
[bild]
"Relevansen klippte du bort"

Där stod inget relevant. Jag klippte inte bort relevansen.
 
  • Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Å Åbyfor skrev:
Det är väl inget att bråka om men godkännandet är sk "villkorat godkännande" vilket i sig betyder att det är godkänt 1år i taget om vi nu kollar pfizer tex. Mer information väntas kring verkan och biverkningar o annat då man inte riktigt vet tillräckligt. Samma tillvägagångssätt sker på vissa andra läkemedel med. Tillståndet kan dras in ifall något tokigt visar sig. Jag är inte så intresserad av detta visserligen, dock finns allt att läsa hos läkemedelsverket för den som vill. Nödgodkännande använder inte EMA utan nyttjar rutinen "villkorat" i fall man ser att det är bråttom.
Egentligen blir ju då slutsatsen att "mer information väntas". Juli 2024 skall slutstudien vara klar på pfizer. Men visst kan det vara bra ändå men vi vet inte allt än bara... Grejen med detta vaccin är väl det att så väldigt många får detta vaccin medan andra villkorade läkemedel ges till mindre grupper. Visst har jag vaccin i kroppen men visst är lite otrevlig tanke om någon miss visar sig.
Det är skillnad på villkorade och nödgodkända och orden är viktiga.

Du kan läsa mer här: länk

Citat från sidan:
"För många av de vacciner som godkänns idag och för vacciner som godkänts de senaste 10–20 åren har myndigheterna också ställt krav på uppföljningsstudier av effekt och säkerhet efter godkännandet."

Observera orden godkänns och godkänts. Vaccinen är godkända, inte nödgodkända.
Alla tester är genomförda och man har två alternativ om resultaten ser bra ut, godkänna eller godkänna med krav på vidare uppföljning. Jag förstår inte varför man skulle vara tryggare i det första fallet än i det andra. Är det något negativt med att man fortsätter att samla in och sammanställa information så kunskapsläget förbättras ytterligare?

Tillägg:
Nödgodkännanden som gjorde i US och UK gjorde innan fas-3-studien var avslutat, då man ansåg att man hade tillräckligt bra bevis, något sådant gjordes inte i EU, så att fortfarande kalla veccinet för nödgodkänt är bara ett knep som används för att misstänkliggöra.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt att Omicron är den sista mutationen som får stor spridning och det är möjligt att färre dör av den än tidigare varianter, men det är alldeles för tidigt att blåsa faran över. Det är inte alls omöjligt att det kommer fler mutationer, som kan vara mer eller mindre allvarliga och det är ett känt faktum att det är många människor är i behov av sjukhusvård och IVA-vård fortfarande, så jag anser nog att det är för tidigt att säga att det är över,
Hade de ovaccinerade vaccinerat eller isolerat sig så hade man nog kunnat blåsa ”faran över” i Sverige, då hade situationen varit hanterbar för vården.
 
BirgitS
Å Åbyfor skrev:
Jag skulle tro att avvakta och inte gå huvudstupa in och acceptera ny teknik (rna-vaccin) kan också vara klokt.
mRNA-vaccin är inte ny teknik utan har utvecklats sen 90-talet.

Under början av nästa år kommer en annan typ av covid-vaccin, ett proteinbaserat vaccin, vilket även många andra vaccin är. Kommer du då att vaccinera dig med den typen?

Å Åbyfor skrev:
Om vi tar exemplet med det nya ämnet DDT som skulle vara helt säkert där barn sprang i besprutningsdimman i reklamen, det visade sig att inte vara så bra senare... Vi har coctail-effekten som idag är bekräftad med hur små säkra mängder av olika ämnen tillsammans gör ett problem, man ansåg också att utspädnings effekten i haven skulle slå ut miljöföroreningarna, svininfluensa-vaccinet visade sig inte vara säkert, gardasil visar problematiska biverkningar, nevrosedyn visade sig vara jävligt dåligt för foster.. man kan fortsätta så här hela kvällen. Visst måste man ha en viss förståelse för att vissa vill lugna sig och se efter om det snabbt frampressade vaccinet med ny teknik inte visar några negativa effekter.
Men skillnaden mellan DDT och mRNA-vaccin är att mRNA i vaccinet försvinner på några dagar från kroppen medan DDT osv. finns kvar i naturen. Svininfluensa-vaccin generellt var säkert och även just den typ av vaccin som användes i Sverige gjorde att färre blev sjuka, färre blev allvarligt sjuka och färre avled jämfört med om ingen hade vaccinerats. Neurosedyn orsakade skador omedelbart och inte efter lång tid. Dina jämförelser är alltså inte särskilt bra.

Ingen har kunnat visa på någon sorts biologisk förklaring till hur det ska gå till att vaccinet skulle ge upphov till något efter mer än ett år (det har nu använts i snart 1,5 år räknat från när studierna påbörjades).

Å Åbyfor skrev:
Varje människa har ju bara en kropp och de är väl rädda om den så gott de kan, inte menar de att göra andra illa utan gör så gott de kan utifrån sin egen uppfattning.
Problemet verkar ju vara att vissa människor har väldig liten kunskap om vad sjukdomen kan ställa till med i deras kroppar och därmed gör en felaktig jämförelse mellan alternativen sjukdom och vaccin.

Å Åbyfor skrev:
Men det är bra pengar... De tjänar $1000/ sekund
Och hur mycket pengar tror du att de tjänar på alla som blir sjuka?
Intensivvård kostar kring 100 000/dygn och en medelvårdtid verkar ligga kring 10 dygn. Det är många läkemedel som alla som behöver sjukhusvård får och det är ju pengar till läkemedelsbolagen det också.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det går såklart inte att svara på, men då den kategorin är så försvinnande liten är det troligtvis nära noll. Jag har inte stött på det.
Eller alla.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Jag lutar nog mer åt att göra jämförelsen med Kopernikus, han var ju dum nog att hävda att Jorden snurrade runt Solen, trots att experter som Aristoteles fastslagit att Solen snurrade runt jorden. Ni verkar lite fast i att alltid jämföra med Jorden är platt inte rund typ. Det är ju inte någon automatik att om en majoritet hävdar en viss sak så har alltid majorieten rätt och minoriteten fel.:geek:;)
Vad som är rätt får man veta genom att studera verkligheten. Det var vad Kopernikus gjorde. Det är vad de som har kommit fram till att det är långt bättre att vaccinera sig än att bli sjuk har gjort. Så om du anser att Kopernikus gjorde rätt som studerade verkligheten så borde du också tycka att alla de som har studerat vad som händer i verkligheten efter vaccinering har gjort rätt och kommit fram till något som är så likt sanningen som det är möjligt.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Eller alla.
Har du någon sorts verklighetsbakgrund till att du tror att 10 % av Sveriges befolkning inte kan vaccinera sig av medicinska skäl eller håller du bara på och gissar hej vilt?
Vad är det för något som skulle göra att bara 4 % av de över 80 år inte skulle tåla vaccinet men hela 21 % av de som är 18-29 år?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.