633 331 läst · 3 851 svar
633k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Nej jag har aldrig använt We Connect så vet inte riktigt vad som finns i det, men Volvo On Call använde jag till att låsa/låsa upp bilen, körjournal osv. Men om det ändå inte fungerar så är det ju inte löntAlfredo skrev:
Exakt!Alfredo skrev:
Samma för mig i södra Stockholm.B Bo Berglund skrev:Jag blir galen på WeConnect!
Nu fick jag kontakt med WeConnect igen och kan se bilens kördata mm.
Men nu larmar den om att min auktoriserade verkstad saknas! Det är alltså där jag var i maj i år och fick årsservicen gjord och den har synts i appen sedan dess.
Nu går det inte ens att lägga in den som verkstad, det finns inga verkstäder i norra Storstockholm när man provar med deras sökverktyg heller!
Dvs om man använder kartan i appen och zoomar in på där den ligger så syns den men den är inte valbar för det!
Och allt skall göras in den här förbenade appen i stället för på en vettig PC där man ser något....
Jag har kört 10 månader, årsmodell 2021, 1.400 mil (har två bilar till). Inga problem med bilen som så, annat än det som tagits upp med We Connect appen som är värdelöst långsamt och dåligt, samt täta service:ar 1500 mil (är van med long-life 3.000 mil på mina dieslar), dörrlås och laddlucka/lock (i plast) som fryser. Positivt är riktigt bra utrymmen, med plats till hela familjen, tonåringen klagar inte längre i baksätet.
Som utveklingen ser ut nu med batterier, kapacitet, ladd-infrastruktur så skulle jag dock personligen inte våga sätta egna pengar i en laddhybrid. De få km man får ut från en full-laddning är ganske begränsande, nu på vintern kommer jag inte längre än max 30km. Uppåt 50km på sommaren. Jag kan tycka man borde lätt komma 100km på en fulladdning för att det ska vara ngn riktigt vits. Visst, vi åker mkt korta sträckor hemikring, så tankar inte bensin ofta (dock tankar jag el varje natt), mindre än en gång per månad. Vet dock inte heller om jag skulle tordas köpa en ny diesel idag heller - ganska nöjd att köra bruksbilen som leasad tjänstebil (förmånsbil) och slippa ha eget kapital bundet i den just nu.
Som utveklingen ser ut nu med batterier, kapacitet, ladd-infrastruktur så skulle jag dock personligen inte våga sätta egna pengar i en laddhybrid. De få km man får ut från en full-laddning är ganske begränsande, nu på vintern kommer jag inte längre än max 30km. Uppåt 50km på sommaren. Jag kan tycka man borde lätt komma 100km på en fulladdning för att det ska vara ngn riktigt vits. Visst, vi åker mkt korta sträckor hemikring, så tankar inte bensin ofta (dock tankar jag el varje natt), mindre än en gång per månad. Vet dock inte heller om jag skulle tordas köpa en ny diesel idag heller - ganska nöjd att köra bruksbilen som leasad tjänstebil (förmånsbil) och slippa ha eget kapital bundet i den just nu.
Redigerat:
Som du läst funkar inte appen till bilen speciellt bra, men det är ingen dealbreaker tycker jag, om man bara tänker in att det är så från början.tveksamt skrev:
Som bil sett, om vi undantar potentiella reparationskostnader, skulle jag absolut rekommendera bilen.
Jag har hört några som haft problem med dyra reparationer på växellåda, packning mellan motor och låda och "mekatroniken". Själv skulle jag nog inte "våga" äga en gammal GTE pga detta. Men om den är sämre än andra bilar, tex Outlander eller liknande vet jag inte. Jag skulle inte betala 300.000 kr för en bil som närmar sig det miltal och ålder där maskinskadegarantin går ut. Jag tror risken för dyra reparationer "äter upp" vinsten att köra på el, speciellt om det är frågan om den första generationen som kommer 3 mil på el. När en gammal GTE är nere på 100.000 så skulle jag våga köpa en och hoppas den håller 3-4 år utan nåt generalras. Om man köper en bil med 15.000 mil på mätaren för 180.000 så kan man ha tur och allt håller.
Ska man "maxa vinsten" måste man köra ungefär bilens räckvidd på el varje dag, dvs 2x4 mil (räknar med man kan ladda på jobbet). Då "vinner man" 8 mil x 10 kr / mil * 200 dagar, dvs ca 16.000 kr / år mot en bensinmodell. Räknar man på 3 år är det frågan om inte det dyrare inköpspriset och risken för dyra reparationer "äter upp" den vinsten. Man lär också köra ungefär 2000 mil / år, så om maskinskadan räcker till 12.000 så bör bilen bara gått 6.000 om man ska ha maskinskada på de tre åren man räknar på. Och en GTE med 6.000 mil på mätaren är fortfarande rätt dyr - en GTE med ca 6.000 mil på mätaren verkar kosta mellan 250-300.000. Då har man maskinskada, men kan troligen inte "räkna hem" en så dyr bil på den lägre driftskostnaden. Aukt service är rätt dyr har jag förstått.
GTE var nog bäst för de som haft den som förmånsbil.
När de droppat ned till 100.000 tror jag det kan vara bra bilar för den som vågar chansa på att slippa problem och kör rätt mycket och många korta körningar. Men det verkar vara några år kvar tills de äldsta går för så lite pengar...
Har en GTE 2021 som jag har lite vinterutmaningar med.
1. Rattvärmen - Blir knappt varm. Efter 30 minuter är den mellan 23-25 grader när jag mäter med lasertempmätare, detta på högsta läget. Upplevelsen av alla andra rattvärmare (volvo, bmw, kia) blir alla på gränsen till för varma på högsta läget.
2. Ivägkörningstid med klimatreglering (elektrisk). Bilen startar att värma kupën 10 minuter innan inställd avresetid och pågår sedan 15-30 minuter efter inresetiden har passerat, verkar vara temperaturberoende.
Bilen är inkopplad till laddare på 16A.
Trots att värmningen pågått i som längst 40 minuter är inte bilen isfri när det är kallare än -5 grader.
Kör jag bensinvärmaren så blir bilen varm.
Hade in den på service i veckan och dom sa att att problemen berodde på gamla programvaran. Dom uppdaterade programvaran. Tyvärr är det ingen skillnad.
Hur upplever ni rattvärmen och ivägkörningstiden?
1. Rattvärmen - Blir knappt varm. Efter 30 minuter är den mellan 23-25 grader när jag mäter med lasertempmätare, detta på högsta läget. Upplevelsen av alla andra rattvärmare (volvo, bmw, kia) blir alla på gränsen till för varma på högsta läget.
2. Ivägkörningstid med klimatreglering (elektrisk). Bilen startar att värma kupën 10 minuter innan inställd avresetid och pågår sedan 15-30 minuter efter inresetiden har passerat, verkar vara temperaturberoende.
Bilen är inkopplad till laddare på 16A.
Trots att värmningen pågått i som längst 40 minuter är inte bilen isfri när det är kallare än -5 grader.
Kör jag bensinvärmaren så blir bilen varm.
Hade in den på service i veckan och dom sa att att problemen berodde på gamla programvaran. Dom uppdaterade programvaran. Tyvärr är det ingen skillnad.
Hur upplever ni rattvärmen och ivägkörningstiden?
Kör en 2020. Har inte rattvärme så ingen kommentar på den.K kent_n skrev:
Ivägkörningstider och eluppvärmning funkar tyvärr väldigt dåligt. Det är möjligt de ändrat mjukvaran för att den ska värma tidigare och längre tid, men effekten är otillräcklig för att sätta sig i en avsmält och varm bil när det är kallt ute. Men det räcker nog för att värma batteriet och göra att man når vettig temp snabbare. Funktionen är dräglig men inte bra.
Jag har samma upplevelse av rattvärmen i min GTE '21. Riktigt seg innan det händer nåt överhuvudtaget, sen blir den heller aldrig så varm som i tidigare bilar jag haft med rattvärme.
Ivägkörningstid med klimatreglering (den elektriska) är också på min bil inte tillräcklig att frosta av rutor när det är kallt. Tycker den är bekväm att använda runt 0-an men jag kör sedan bensinvärmaren ~15-20 min innan avfärd när det är riktigt kallt och den är så klart mkt. effektivare.
Har lite bekymmer med förardörrens lås fryser, svårt att stänga den ibland när det är kallt. Ska nämna det vid service som den snart ska in på, få se om de hittar nåt. Kanske räcker att köra på ngn låsspray. Laddluckans (plast) kvalitét känns mycket tveksam när det är kallt och isigt, få se hur länge den håller... Kan vara svårt att få upp den när bilen är rejält isig i fronten...
Kör nu på Nokian Hakkapeliitta R3 dubbfria vinterdäck (bor i huvudstadsregionen, nära Helsingfors) måste säga att dom greppar riktigt bra och skönt att det rullar så tyst! Var lite rädd att jag skulle sakna dubbdäck speciellt då bilen är framhjulsdriven (har kört flera A4/A6 Audi (Allroad) Quattro, senaste 15-åren, innan GTE'n).
Ivägkörningstid med klimatreglering (den elektriska) är också på min bil inte tillräcklig att frosta av rutor när det är kallt. Tycker den är bekväm att använda runt 0-an men jag kör sedan bensinvärmaren ~15-20 min innan avfärd när det är riktigt kallt och den är så klart mkt. effektivare.
Har lite bekymmer med förardörrens lås fryser, svårt att stänga den ibland när det är kallt. Ska nämna det vid service som den snart ska in på, få se om de hittar nåt. Kanske räcker att köra på ngn låsspray. Laddluckans (plast) kvalitét känns mycket tveksam när det är kallt och isigt, få se hur länge den håller... Kan vara svårt att få upp den när bilen är rejält isig i fronten...
Kör nu på Nokian Hakkapeliitta R3 dubbfria vinterdäck (bor i huvudstadsregionen, nära Helsingfors) måste säga att dom greppar riktigt bra och skönt att det rullar så tyst! Var lite rädd att jag skulle sakna dubbdäck speciellt då bilen är framhjulsdriven (har kört flera A4/A6 Audi (Allroad) Quattro, senaste 15-åren, innan GTE'n).