Storsockret
Alfredo Alfredo skrev:
Använder man bara WeConnect för parkeringsvärmarfjärrstart går den där nästan att räkna hem om man skippar "WeConnect abonnemanget". Vet inte riktigt vad mer man missar om man skippar det?
Nej jag har aldrig använt We Connect så vet inte riktigt vad som finns i det, men Volvo On Call använde jag till att låsa/låsa upp bilen, körjournal osv. Men om det ändå inte fungerar så är det ju inte lönt :D

Alfredo Alfredo skrev:
Pragmatisk lösning! (y) Är avståndet till parkeringen för stort, köp en bättre! :cool:
Exakt!
 
B Bo Berglund skrev:
Igår testade jag och det verkade funka, men idag var det förkylt igen. Höll inne knappen i en minut utan att meddelandet försvann... :mad::poop:
Ja det verkar skakigt det också… så vi kan nog ta bort det alternativet :thinking:
 
B Bo Berglund skrev:
Jag blir galen på WeConnect!
Nu fick jag kontakt med WeConnect igen och kan se bilens kördata mm.
Men nu larmar den om att min auktoriserade verkstad saknas! Det är alltså där jag var i maj i år och fick årsservicen gjord och den har synts i appen sedan dess.
Nu går det inte ens att lägga in den som verkstad, det finns inga verkstäder i norra Storstockholm när man provar med deras sökverktyg heller!
Dvs om man använder kartan i appen och zoomar in på där den ligger så syns den men den är inte valbar för det!
Och allt skall göras in den här förbenade appen i stället för på en vettig PC där man ser något....
Samma för mig i södra Stockholm.
 
Alla ni som har erfarenhet av att ha kört GTEn ett tag, skulle ni rekommendera den som ett begagnat köp?
Varför/varför inte?
 
Den jag hade va klanderfri och frugans har också bara gått utan nåt fel, skulle jag köpa en idag hade jag absolut köpt med stora batteriet.
 
Jag har kört 10 månader, årsmodell 2021, 1.400 mil (har två bilar till). Inga problem med bilen som så, annat än det som tagits upp med We Connect appen som är värdelöst långsamt och dåligt, samt täta service:ar 1500 mil (är van med long-life 3.000 mil på mina dieslar), dörrlås och laddlucka/lock (i plast) som fryser. Positivt är riktigt bra utrymmen, med plats till hela familjen, tonåringen klagar inte längre i baksätet.

Som utveklingen ser ut nu med batterier, kapacitet, ladd-infrastruktur så skulle jag dock personligen inte våga sätta egna pengar i en laddhybrid. De få km man får ut från en full-laddning är ganske begränsande, nu på vintern kommer jag inte längre än max 30km. Uppåt 50km på sommaren. Jag kan tycka man borde lätt komma 100km på en fulladdning för att det ska vara ngn riktigt vits. Visst, vi åker mkt korta sträckor hemikring, så tankar inte bensin ofta (dock tankar jag el varje natt), mindre än en gång per månad. Vet dock inte heller om jag skulle tordas köpa en ny diesel idag heller - ganska nöjd att köra bruksbilen som leasad tjänstebil (förmånsbil) och slippa ha eget kapital bundet i den just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Alla ni som har erfarenhet av att ha kört GTEn ett tag, skulle ni rekommendera den som ett begagnat köp?
Varför/varför inte?
Som du läst funkar inte appen till bilen speciellt bra, men det är ingen dealbreaker tycker jag, om man bara tänker in att det är så från början.

Som bil sett, om vi undantar potentiella reparationskostnader, skulle jag absolut rekommendera bilen.

Jag har hört några som haft problem med dyra reparationer på växellåda, packning mellan motor och låda och "mekatroniken". Själv skulle jag nog inte "våga" äga en gammal GTE pga detta. Men om den är sämre än andra bilar, tex Outlander eller liknande vet jag inte. Jag skulle inte betala 300.000 kr för en bil som närmar sig det miltal och ålder där maskinskadegarantin går ut. Jag tror risken för dyra reparationer "äter upp" vinsten att köra på el, speciellt om det är frågan om den första generationen som kommer 3 mil på el. När en gammal GTE är nere på 100.000 så skulle jag våga köpa en och hoppas den håller 3-4 år utan nåt generalras. Om man köper en bil med 15.000 mil på mätaren för 180.000 så kan man ha tur och allt håller.

Ska man "maxa vinsten" måste man köra ungefär bilens räckvidd på el varje dag, dvs 2x4 mil (räknar med man kan ladda på jobbet). Då "vinner man" 8 mil x 10 kr / mil * 200 dagar, dvs ca 16.000 kr / år mot en bensinmodell. Räknar man på 3 år är det frågan om inte det dyrare inköpspriset och risken för dyra reparationer "äter upp" den vinsten. Man lär också köra ungefär 2000 mil / år, så om maskinskadan räcker till 12.000 så bör bilen bara gått 6.000 om man ska ha maskinskada på de tre åren man räknar på. Och en GTE med 6.000 mil på mätaren är fortfarande rätt dyr - en GTE med ca 6.000 mil på mätaren verkar kosta mellan 250-300.000. Då har man maskinskada, men kan troligen inte "räkna hem" en så dyr bil på den lägre driftskostnaden. Aukt service är rätt dyr har jag förstått.

GTE var nog bäst för de som haft den som förmånsbil.

När de droppat ned till 100.000 tror jag det kan vara bra bilar för den som vågar chansa på att slippa problem och kör rätt mycket och många korta körningar. Men det verkar vara några år kvar tills de äldsta går för så lite pengar...
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Har en GTE 2021 som jag har lite vinterutmaningar med.

1. Rattvärmen - Blir knappt varm. Efter 30 minuter är den mellan 23-25 grader när jag mäter med lasertempmätare, detta på högsta läget. Upplevelsen av alla andra rattvärmare (volvo, bmw, kia) blir alla på gränsen till för varma på högsta läget.

2. Ivägkörningstid med klimatreglering (elektrisk). Bilen startar att värma kupën 10 minuter innan inställd avresetid och pågår sedan 15-30 minuter efter inresetiden har passerat, verkar vara temperaturberoende.
Bilen är inkopplad till laddare på 16A.
Trots att värmningen pågått i som längst 40 minuter är inte bilen isfri när det är kallare än -5 grader.

Kör jag bensinvärmaren så blir bilen varm.

Hade in den på service i veckan och dom sa att att problemen berodde på gamla programvaran. Dom uppdaterade programvaran. Tyvärr är det ingen skillnad.

Hur upplever ni rattvärmen och ivägkörningstiden?
 
K kent_n skrev:
Har en GTE 2021 som jag har lite vinterutmaningar med.
Hur upplever ni rattvärmen och ivägkörningstiden?
Kör en 2020. Har inte rattvärme så ingen kommentar på den.

Ivägkörningstider och eluppvärmning funkar tyvärr väldigt dåligt. Det är möjligt de ändrat mjukvaran för att den ska värma tidigare och längre tid, men effekten är otillräcklig för att sätta sig i en avsmält och varm bil när det är kallt ute. Men det räcker nog för att värma batteriet och göra att man når vettig temp snabbare. Funktionen är dräglig men inte bra.
 
  • Gilla
kent_n
  • Laddar…
Jag har samma upplevelse av rattvärmen i min GTE '21. Riktigt seg innan det händer nåt överhuvudtaget, sen blir den heller aldrig så varm som i tidigare bilar jag haft med rattvärme.

Ivägkörningstid med klimatreglering (den elektriska) är också på min bil inte tillräcklig att frosta av rutor när det är kallt. Tycker den är bekväm att använda runt 0-an men jag kör sedan bensinvärmaren ~15-20 min innan avfärd när det är riktigt kallt och den är så klart mkt. effektivare.

Har lite bekymmer med förardörrens lås fryser, svårt att stänga den ibland när det är kallt. Ska nämna det vid service som den snart ska in på, få se om de hittar nåt. Kanske räcker att köra på ngn låsspray. Laddluckans (plast) kvalitét känns mycket tveksam när det är kallt och isigt, få se hur länge den håller... Kan vara svårt att få upp den när bilen är rejält isig i fronten...

Kör nu på Nokian Hakkapeliitta R3 dubbfria vinterdäck (bor i huvudstadsregionen, nära Helsingfors) måste säga att dom greppar riktigt bra och skönt att det rullar så tyst! Var lite rädd att jag skulle sakna dubbdäck speciellt då bilen är framhjulsdriven (har kört flera A4/A6 Audi (Allroad) Quattro, senaste 15-åren, innan GTE'n).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D danfri skrev:
Kan vara svårt att få upp den när bilen är rejält isig i fronten...
På vintern är det bästa att trycka in piggen den ska låsa i sen bara lägga luckan emot.
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
På vintern är det bästa att trycka in piggen den ska låsa i sen bara lägga luckan emot.
Smart, förstås borde man göra så! Så länge piggen är intryck så lär ju heller inte elektroniken förstå att luckan inte är riktigt stängd, man borde slippa varningsmeddelanden.
 
Direkt det är minusgrader och snö/saltade vägar
 
  • Bil täckt med frost och snö framför hus, med laddningsbox kopplad till fronten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D danfri skrev:
Har lite bekymmer med förardörrens lås fryser, svårt att stänga den ibland när det är kallt. Ska nämna det vid service som den snart ska in på, få se om de hittar nåt. Kanske räcker att köra på ngn låsspray.
Är inte det en känd brist med bilen?
 
Hade liknande problem på tidigare Passater och då var det fukt i låskistan. Lite 5-56 så var problemet borta
 
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.