A AndersS skrev:
Kompletterar inlägget före, Du kan se på framledningstemp vad pumpen klarar av att ge, t.ex. att vid x grader ute och med inställningar av kurva och knäckning av kurva, och rumbör ska den mata ut yy grader i framledningstemp. Ger den en högre temperatur än vad som behövs för yy grader i framledningstemp så börja pumpen räkna på när den ska stanna för att de bör vara tillräckligt varmt inne. Du har en start/stopp vp och den matar fullt eller inget.
Först när vp efter viss tid med kompressor inte klarat att hålla framledningstemp på yy grader kommer tillskottsel att gå till
Så ta det lite lugnt med justeringar och fokusera på vad inomhustemperaturen blir vid olika utomhustemperaturer, så går den bra vid -5 eller -13 grader ute så vänta tills det blir nollgradigt och sedan t.ex. + 5grader.
Tänk på att du har ett trögt hus så det kan ta dag/dagar innan det anpassat sig.
Och först då vet du om du behöver justera ytterligare.
just nu.. varmare utomhus med kallare inne…
 
V växelventil skrev:
Det är ditt startvärde när din kompressorn ska starta.Har du ställt startvärdet från-60 till -80 så kommer den starta på -80.Din värmepump räknar ut när den ska vända och om du tittar på när kompressorn räknat ner till 0 och kompressorn stannar kommer du ha ett +värde på integralen.som nästa start så kommer värdet ha när du får ett +-integral exempel -100 innan BÖR värdet är lika som ÄR-värdet.Om inte El-patron går in så går din pump bra om den räknar ner till 0.Förstår inte varför du håller på och ändrar hela tiden?Är det något som inte är bra?
varmare utomhus nu men kallare inomhus, vrf??
Temperatur ute; -5.1 enligt givaren är det -3. Pumpen går ej nu trots att vi upplever det kallt, givaren diffar 2c
Kurva 37 ute -3 rumbör 21
Framl 42 (44)
Returl 41 (50)
VVpressostat 1 drift ej behov (trots kyligt inomhus)
Fortfarande inget tillskott
 
A AndersS skrev:
Kompletterar inlägget före, Du kan se på framledningstemp vad pumpen klarar av att ge, t.ex. att vid x grader ute och med inställningar av kurva och knäckning av kurva, och rumbör ska den mata ut yy grader i framledningstemp. Ger den en högre temperatur än vad som behövs för yy grader i framledningstemp så börja pumpen räkna på när den ska stanna för att de bör vara tillräckligt varmt inne. Du har en start/stopp vp och den matar fullt eller inget.
Först när vp efter viss tid med kompressor inte klarat att hålla framledningstemp på yy grader kommer tillskottsel att gå till
Så ta det lite lugnt med justeringar och fokusera på vad inomhustemperaturen blir vid olika utomhustemperaturer, så går den bra vid -5 eller -13 grader ute så vänta tills det blir nollgradigt och sedan t.ex. + 5grader.
Tänk på att du har ett trögt hus så det kan ta dag/dagar innan det anpassat sig.
Och först då vet du om du behöver justera ytterligare.
läs mitt citat nedan. Jag tror jag måste ju upp kurvknäckningen vid 0. Är varje steg en verklig grad eller ska jag öka med 3 för att få 1 grad inomhus vid 0-gradigt?
 
J JD1170E skrev:
varmare utomhus nu men kallare inomhus, vrf??
Temperatur ute; -5.1 enligt givaren är det -3. Pumpen går ej nu trots att vi upplever det kallt, givaren diffar 2c
Kurva 37 ute -3 rumbör 21
Framl 42 (44)
Returl 41 (50)
VVpressostat 1 drift ej behov (trots kyligt inomhus)
Fortfarande inget tillskott
Okej men ändrade du tillbaka kompboxarna?Din styrning styrs av din utegivare och vet inte hur varmt/kallt du har inomhus.Som jag skrev tidigare så hamnar pumpen i ett ingenmansland runt 0 och det är därför du har kompboxarna.När du har kallare ute så fumgerar värmen bra men just runt 0 så måste du öka på och hjälper inte det måste du öka kurvan ett snäpp.Om du vill att EL-patron ska stötta så kan du sänka integralen som du hade tidigare A1/A2 för EL-patrorn hoppar inte in för det inställda värdet.Det kommer ta tid att hitta rätt inställningar och du har termostaterna fullt öppna?
 
V växelventil skrev:
Okej men ändrade du tillbaka kompboxarna?Din styrning styrs av din utegivare och vet inte hur varmt/kallt du har inomhus.Som jag skrev tidigare så hamnar pumpen i ett ingenmansland runt 0 och det är därför du har kompboxarna.När du har kallare ute så fumgerar värmen bra men just runt 0 så måste du öka på och hjälper inte det måste du öka kurvan ett snäpp.Om du vill att EL-patron ska stötta så kan du sänka integralen som du hade tidigare A1/A2 för EL-patrorn hoppar inte in för det inställda värdet.Det kommer ta tid att hitta rätt inställningar och du har termostaterna fullt öppna?
Hej. Termostater fullt öppna (vissa radiatorer helt avstängd). Jag har ökat 0 från 2 till 4 samt -5 från 0 till 3. Just nu tror jag att pumpen befinner sig i ingenmansland som du säger. Givaren visar två grader för varmt, men det är konstant, så kanske inte gör något? Tillsatsen (integralen) vill jag ej ändra på. Vi väntar nu tills imorgon, om fortfarande kallt (ska vara samma temperatur ute nu ett tag) så ökar jag kurvan från 37 till 38 eller 39, ok?
 
J JD1170E skrev:
Hej. Termostater fullt öppna (vissa radiatorer helt avstängd). Jag har ökat 0 från 2 till 4 samt -5 från 0 till 3. Just nu tror jag att pumpen befinner sig i ingenmansland som du säger. Givaren visar två grader för varmt, men det är konstant, så kanske inte gör något? Tillsatsen (integralen) vill jag ej ändra på. Vi väntar nu tills imorgon, om fortfarande kallt (ska vara samma temperatur ute nu ett tag) så ökar jag kurvan från 37 till 38 eller 39, ok?
Om du upplever att pumpen ger bra inomhusklimat när det är kallare ute så måste du kompensera runt 0 så kör +5 istället och helt rätt att du avaktar 1 dygn.Blir lite orolig när du skrivar att vissa radiatorer är helt avstängda och läste igenom inläggen igen för att se om jag missat något.
 
V växelventil skrev:
Om du upplever att pumpen ger bra inomhusklimat när det är kallare ute så måste du kompensera runt 0 så kör +5 istället och helt rätt att du avaktar 1 dygn.Blir lite orolig när du skrivar att vissa radiatorer är helt avstängda och läste igenom inläggen igen för att se om jag missat något.
precis, det gör jag, kallt ute inga problem. Radiatorerna som jag anser är överflödiga ströp jag ju, för att försöka få högre framledning till de som verkligen är i vår närhet. Detta kanske var onödigt då det samtidigt var kallt ute. Blir det inte bättre nu efter justering i kompbox så ökar jag kurvan 1-2 steg. Överskattar jag vikten av fönsterbyte? Kommer det inte göra någon skillnad tror du? Fönstren läcker som såll och kallt på golv samt inredningsdetaljer, tv dosa och stolsben. Försöker motivera investeringen på 175’ med att det största felet är just fönsterna..
 
J JD1170E skrev:
precis, det gör jag, kallt ute inga problem. Radiatorerna som jag anser är överflödiga ströp jag ju, för att försöka få högre framledning till de som verkligen är i vår närhet. Detta kanske var onödigt då det samtidigt var kallt ute. Blir det inte bättre nu efter justering i kompbox så ökar jag kurvan 1-2 steg. Överskattar jag vikten av fönsterbyte? Kommer det inte göra någon skillnad tror du? Fönstren läcker som såll
Det där kan vara lite lurigt med fönster byte och hos vissa blir det märkbar skillnad medan hos andra besvikelse men det blir ju inte sämre.Det är ju en stor investering men du kanske behöver inte ta alla på samma gång.
 
Fönster som läcker burkar man ju kunna åtgärda billigt med nya fönsterlister av bra kvalitet. När jag pratat med fönsterexperter säger de unisont: Köp Silikonlister i Omegaform eller O-form med talkad insida. Sedan köper du silikon på tub och silikonar fast listerna. Inga självklistrande eller häftpistol-varianter i EPDMgummi.

Jag slet ur alla lister i vår fjällstuga och gjorde exakt som videon nedan illustrerar. Blev bra mycket bättre än tidigare skräplister som ej höll tätt. Visserligen fick jag köpa några olika diametrar på silikonlisterna eftersom fönstren var lite skeva och hade olika glapp.

Total kostnad - en tusenlapp max.

 
Fasting65 Fasting65 skrev:
Fönster som läcker burkar man ju kunna åtgärda billigt med nya fönsterlister av bra kvalitet. När jag pratat med fönsterexperter säger de unisont: Köp Silikonlister i Omegaform eller O-form med talkad insida. Sedan köper du silikon på tub och silikonar fast listerna. Inga självklistrande eller häftpistol-varianter i EPDMgummi.

Jag slet ur alla lister i vår fjällstuga och gjorde exakt som videon nedan illustrerar. Blev bra mycket bättre än tidigare skräplister som ej höll tätt. Visserligen fick jag köpa några olika diametrar på silikonlisterna eftersom fönstren var lite skeva och hade olika glapp.

Total kostnad - en tusenlapp max.

[media]
ja, jag tänkte det initialt men vissa fönster har ruttnat och expanderat så de går ej att öppna och vissa enheter går inte ens att stänga helt… totalt 15 enheter varav 4 ej går att öppna och 2 ej går att stänga helt… så fönsterbyte behövs nog mtp det..
 
J JD1170E skrev:
ja, jag tänkte det initialt men vissa fönster har ruttnat och expanderat så de går ej att öppna och vissa enheter går inte ens att stänga helt… totalt 15 enheter varav 4 ej går att öppna och 2 ej går att stänga helt… så fönsterbyte behövs nog mtp det..
Ok, ja då är det kanske lite mer än en list som behövs... Ett tips är att se om alla måste vara öppningsbara. Fasta fönster är billigare. Sedan är min erfarenhet att fönster brukar säljas till kampanjpris på våren.
Och sist - man måste ju inte byta alla i ett svep oavsett om man köper hela montaget eller gör det själv..
 
J JD1170E skrev:
Givaren visar två grader för varmt, men det är konstant, så kanske inte gör något? Tillsatsen (integralen) vill jag ej ändra på. Vi väntar nu tills imorgon, om fortfarande kallt (ska vara samma temperatur ute nu ett tag) så ökar jag kurvan från 37 till 38 eller 39, ok?
Om du vill kan man kalibrera givarna och då utetemp om den visar fel, finns beskrivet i installationsanvisningen och hur man kommer till den menyn. Har du ingen sådan så skaffa en via Thermia.
Har lite svårt att hänga med i hur du justerar;)

Men generellt så ska du välja rätt kurva vid ca - 5 utetemp grader och då ställt in 5, 0 och -5 på värdet 0.
Brukar då fungera även när det blir kallare
När det sedan blir 0 grader utomhus justerar du inställningen vid 0 grader, dvs knäcker den genom att kanske ställa värde på + 2-3.
Och slutligen kan du få justera när det bli varmare utomhus och då vid värdet 5.
 
Redigerat:
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
J JD1170E skrev:
just nu.. varmare utomhus med kallare inne…
Var det bra när det var minus 5-10 grader ute så justerar du genom att öka värdet vi inställning 0, t.ex. +2-3.
Det är inga exakta grader för inomhustemepen utan du ökar framledningstemperaturen med de graderna så du får prova vad som huset behöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej men ändrade du tillbaka kompboxarna?
Bara en koll med "kompbox" menar du menyerna för 5, 0 och -5 för den kurva man valt, det Thermia kallar "möjlighet att justera framledningstemperatur +/- 5 grader vid utetemperatur....."
Har inte sett den benämningen tidigare;)
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Bara en koll med "kompbox" menar du menyerna för 5, 0 och -5 för den kurva man valt, det Thermia kallar "möjlighet att justera framledningstemperatur +/- 5 grader vid utetemperatur....."
Har inter sett den benämningen tidigare;)
Japp det är samma.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.