Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att jag tycker att man inte ska hålla sig till sakfrågan?
Det har nog varit betydligt vanligare att vaccinmotståndare går över till personangrepp och vara oförskämd, det är ju inte utan anledning som de blir utslängda.
I verkligheten är det dessvärre tvärtom. Det är därför man inte pratar alls med de allra värsta. Det slutar bara tråkigt.
Så när man ber om nytt samtalsämne skall de spy ut sitt hat ännu värre.
Som tur är ju majoriteten av den sort att gör vad du vill. Sen har vi de som säger rakt ut, du är inte välkommen mer.
 
T
H HEM2121 skrev:
Va? Man blir mållös när man läser något sånt här? Du har koll på hur många runt om i hela världen som har avlitet, blivit sjuka, har fått bestående skador. Du tycker att det är en religion? Tror dock att du skriver detta för att få uppmärksamhet, för ingen kan på allvar tycka och tro att pandemin kan jämföras med en religion.
Ja, 5 miljoner i världen har dött av eller med Covid-19 och det på en befolkning på 7,75 miljarder människor, alltså knappt mätbart!
 
  • Wow
  • Gilla
BellaF och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Ja, 5 miljoner i världen har dött av eller med Covid-19 och det på en befolkning på 7,75 miljarder människor, alltså knappt mätbart!
Nej, det är ju bara de som har registrerats på det sättet. En stor del av världens länder har ingen aning om hur många som har avlidit över huvud taget utan måste göra folkräkningar med 5-10 års mellanrum för att veta hur många människor det bor i landet. WHO uppskattade att 10 gånger fler dog av covid i Afrika än som har registrerats som det under 2020.

Nog är det både mätbart och märkbart i länder som inte har en väldigt ung befolkning. I USA beräknas väl medellivslängden ha gått ner med över 2 år.

Sen ska man inte glömma att orsaken till att det inte är ett större antal är alla restriktioner som finns och har funnits.

Men de stora problemen i världen beror ju inte på just antalet som dör utan på allt runt omkring och HEM2121 räknade ju upp många saker.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Tror du missförstått mig, jag reagerar i första hand på polariseringen. Den "vi och dem"-värld vi håller på att skapa.
Håller med!
 
P paralun skrev:
Det vet vi inte men omikronvarianten blev det nog droppen för många riktiga vaccinmotståndare.
Hursomhelst så kommer det säkert en djupare studie kring det här.
Se på Sydafrika angående omikron.. Där går smittotalen rakt ner utan att dom infört några restriktioner. Få på sjukhus pga omikron. Så det är nog så att det är en väldigt mild variant. Precis som det brukar vara. Nya varianter brukar vara mer smittsamma men mildare.
 
P
S DanielF skrev:
"The vaccine must be changed each year, in hopes of matching the ever-mutating viruses. And that’s been a challenge. On average, it’s been 40% effective, meaning it’s prevented illness 40% of the time. Since health officials started tracking it in 2003, effectiveness has varied from year to year, ranging from a low of 10% in 2004-05 to a high of 60% in 2010-11."
[länk]
Oavsett din källas påstående om effektivitet så är det inget konstigt eller nytt med att vaccinera sig regelbundet mot en sjukdom. Jag räknar med att vaccinera mig minst en gång om året så länge det finns för många dumbommar som inte vaccinerar sig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Det är fullt möjligt enligt lag att införa tvångsvaccinering.
Källa: [länk]
Redogör gärna för din lagtolkning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Tvärt om.
Jag anser dock att demokrati har inbyggda problem när det inte är en ren demokrati utan en representativ demokrati. Politiker lovar och håller inte vad de lovar. Vi är stort sätt låsta i 4 år med vårt val och samma rutna yrkespolitiker som bara är intresserade av sin egen karriär inom partierna har infekterat alla partier. De är svåra att få bort pga 4% spärren i Riksdagen. Som vettig person måste du vinna personval på egen hand om du vill komma in i riskdagen, att gå vägen genom partiernas ordinarie karriärstrappa kommer resultera i att du inte kommer fram om du inte är stenhårt ideologiskt färgad som partistyrelsen kräver.

Jag skulle vara mer öppen för en direktdemokrati där folk själv kan rösta i de flesta frågor med sina Bank-ID.
Den representativa demokratin har sina brister (och det finns mycket jag skulle vilja ändra i det svenska politiska systemet) men den har fördelen att den är trög. Direktdemokrati utan välgenomtänkta spärrar och begränsningar skulle leda till pöbelvälde och kupper. Direktdemokrati gynnar extremister med stort engagemang. Små politiska partier skulle få oproportionerligt stort inflytande.

Att styra ett land som ett bolag är f.ö. knappast en bra idé.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Allt jag räknade upp har haft större negativ inverkan på vården i världen under betydligt längre tid.
Tobak
Socker
Alkohol

All ovannämnda ämne har alla stater i världen haft möjlighet att stoppa, begränsa och informera om dess negativa effekter. Det finns inget vaccin mot dessa ämnens negativa effekter men likheten ligger i medborgarens ansvar att inte konsumera ämnena i en hälsofarlig mängd över tid liksom folks ansvar att ta ett vaccin. Alla har ändå rätt till vård, trots att alla belastar vården mer eller mindre.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Du menar väl inte att vi ska strunta i att sjukvården blir överbelastad av covid-19 nu med argumentet att annat redan har överbelastat vården?
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Obegripligt att när ni får in en tvättäkta "vaccinförnekare" efter månader av diskussioner mellan liktänkande "vaccinbejakare" så börjar man direkt förlöjliga.
Den här tråden har fått besök av äkta vaccinförnekare bra länge. Det är som en skiva som har hakat upp sig. För er ungdomar kan jag berätta att för länge sen lyssnade man på musik som var ingraverad på en plastskiva och ibland fick de ingraverade spåren en skada som gjorde att man fick höra samma sak om och om igen; uppslagsord: vinylskivspelare.

Till slut tröttnar man, men jag försöker bemöta stolligheterna med sakargument så gott jag kan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Alla har ändå rätt till vård, trots att alla belastar vården mer eller mindre.
Det är många människor som inte har rätt till vård över huvud taget. Det gäller även vissa rika länder, som USA…

Trodde du verkligen att alla människor i världen har rätt till vård???
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Eftersom du bara är normalbegåvad
Det är inte så bara. Ungefär hälften av befolkningen är mindre begåvad än så.
Nissens begåvningsnivå kan jag inte bedöma så bra, men att döma av hans(?) inlägg på detta forum så ligger den en bra bit över normalen.
så kanske jag ska upplysa dig med det faktum att vården inte är dimensionerad för att hantera de problem jag räknade upp. Vårdköerna är orimligt långa och folk dör innan de fått rätt vård.

Våra politiker har kört landet, inklusive vården i botten och att den kapacitet vi betalt för inte finns är deras fel.
Solidariteten i samhället är död sedan årtionden, det är var man för han själv om du inte upptäckt det. Folk flyttar från städernas problem och bygger sina borgar utanför och är väldigt måna om att deras barn går i skolor utan dessa problem. I Riksdagen hejar kommunister, feminister och miljömuppar på varandra medans det brinner i gettona runt om i landet varvat med skottlossningar.
Vad drar du för slutsater av det när det gäller lämplig strategi för att bekämpa covid-19 den närmaste tiden?
Vad skulle du göra om du vore socialminister eller statsepidemiolog.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
K Kallebo skrev:
Det har pratats om att man kanske behöver ta fyra sprutor om året ganska länge.. frankrike är först ut med rekommendation om boosterdos efter tre månader...
Det vore trots allt bättre än att inte vaccinera sig alls.
 
P
S DanielF skrev:
Jag är för de flesta nödvändiga och välbeprövade vaccinen som erbjuds.
Vaccin mot covid-19 är oerhört välbeprövade. Över nio miljarder vaccineringar har gjorts i världen vid det här laget. Drygt 57 % av jorden befolkning har fått minst en dos. Det finns ingen anledning att tveka om att vaccinera sig nu.
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad vill du säga med den bilden?
Jag tror att han vill peka på det stora genombrottet när det gäller mRNA-vaccin. Att byta ut en av "bokstäverna" i RNA-molekylen mot en snarlik molekyl gör att transjektionen av mRNA:t inte medför en immunologisk reaktion. Det är nyckeln till att få vaccinet att fungera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.