J jonaserik skrev:
Lite lustigt med inlägg # 537 , undrar varför bilden säger så , varför cirkpumpen sitter på framledningen , måste nog vara ett fel där med placeringen:confused:
Man ska nog ta det för vad det är. En schematisk bild. Pump pilarna är också fel.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
okay, jag fattar! var i styrsystemet kan jag se den? och hur vet jag att den går rätt?
Är nog inget problem att den inte sitter rätt, VP tillverkas i serie och alla är lika invändigt. VP har två rör IN och UT eller röd UT eller blå IN , för att koppla värmen på , då ska man vara helblind för att koppla fel.
 
Det är nog inget fel med VP:s styrningen, VP levererar värme , det är det övrig som som inte mallar , men bra att ha en manual och få reda på vad alla inställningar finns. Börja bara inte att ändra på något nu, det kan bli fel.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Pump pilarna är också fel
Ursäkta Jonna , vill inte bråka, men måste besvara hans påstående, sen att likna detta med någon kylanläggning är utopi och det är vida skillnader.

Nu får du ge dig , så du menar att kopplingen/ar är helt fel då. som visas jag har varit snäll och frågat om saker. Men nu kräver jag dig på att tala om vad som är fel. eftersom du är en exspert i ämnet och vet bättre än andra, kryp inte undan nu med något JASÅ.
 
vi har inte larm om lågt brineflöde, men nån som vet var jag kollar hastigheten? det är lite lågt tryck enligt expansionskärlet.. vi hade en gubbe som kollade på det förra året och han sa att det inte var några problem.. men hastigheten kanske ändå är fel?
Skärmdump som visar en tabell med en larmtext om lågt brineflöde och dess beskrivning på hur man åtgärdar det.
 
Det måste finnas en äkta röris på detta forum, om ni får en knippe delar i kartong , bygger ni upp en shuntgrupp enligt de schematiska bilderna i inlägg # 531 som jag visade eller går ni er egen väg med tyckande, så här gör jag bara. Gå inte in med kommentarer ( det finns för mycket av det i tråden ) utan bara svara jag eller nej.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
vi har inte larm om lågt brineflö var jag kollar hastigheten? det är lite lågt tryck enligt expansionskärlet.
jonna åberg jonna åberg skrev:
, men nån som vet var jag kollar hastigheten? det är lite lågt tryck enligt expansionskärlet
Hastigheten på flödet kan du inte se i displayen , det fordras en flödesmätare till det. Det ned lågt tryck är för att det är ett öppet system och trycket kan inte bli mer 0,1 bar per meter mellan manometern och kärlet på vinden
 
J jonaserik skrev:
Ursäkta Jonna , vill inte bråka, men måste besvara hans påstående, sen att likna detta med någon kylanläggning är utopi och det är vida skillnader.

Nu får du ge dig , så du menar att kopplingen/ar är helt fel då. som visas jag har varit snäll och frågat om saker. Men nu kräver jag dig på att tala om vad som är fel. eftersom du är en exspert i ämnet och vet bättre än andra, kryp inte undan nu med något JASÅ.
Lugn nu. Vad svarade du på och blev upprörd över? Du citera ang pilarna på display.
Den schematiska bilden som displayen visar på systemet ska man nog ta för vad den är. Just en schematisk bild. För där är pilen för tex laddpumpen fel. Den laddar med kallt vatten från VP vilket visar tokigt självklart.

Ang cirkulationspump och dess placering med värmeväxlare. Där sa jag bara att i t.ex Armatecs fjärrvärme och fjärrkyla centraler så sitter sekundär CP direkt efter vvx. Inte innan. Även i mitt hus där systemet är kopplat av installatör enligt svensk kylnorm så sitter sekundär CP efter växlare.
Men även här kanske det finns lite språkförbistring/benämningsfel mellan oss så vi egentligen menar samma sak.
 
J jonaserik skrev:
Det måste finnas en äkta röris på detta forum, om ni får en knippe delar i kartong , bygger ni upp en shuntgrupp enligt de schematiska bilderna i inlägg # 531 som jag visade eller går ni er egen väg med tyckande, så här gör jag bara. Gå inte in med kommentarer ( det finns för mycket av det i tråden ) utan bara svara jag eller nej.
Tänk att du ska ha så svårt att släppa saker… suck
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
enligt svensk kylnorm så sitter sekundär CP efter växlare.
NU talar vi inte om kyla utan värme
 
J jonaserik skrev:
Det måste finnas en äkta röris på detta forum, om ni får en knippe delar i kartong , bygger ni upp en shuntgrupp enligt de schematiska bilderna i inlägg # 531 som jag visade eller går ni er egen väg med tyckande, så här gör jag bara. Gå inte in med kommentarer ( det finns för mycket av det i tråden ) utan bara svara jag eller nej.
Skulle jag köpa tank enligt #526 så skulle jag koppla det enligt bild från leverantören. Dock skulle jag inte koppla det alls utan tagit in proffs att koppla.
 
J jonaserik skrev:
NU talar vi inte om kyla utan värme
Armatecs fjärrvärmecentral har sekundär CP efter växlare.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lugn nu. Vad svarade du på och blev upprörd över? Du citera ang pilarna på display.
Den schematiska bilden som displayen visar på systemet ska man nog ta för vad den är. Just en schematisk bild. För där är pilen för tex laddpumpen fel. Den laddar med kallt vatten från VP vilket visar tokigt självklart.

Ang cirkulationspump och dess placering med värmeväxlare. Där sa jag bara att i t.ex Armatecs fjärrvärme och fjärrkyla centraler så sitter sekundär CP direkt efter vvx. Inte innan. Även i mitt hus där systemet är kopplat av installatör enligt svensk kylnorm så sitter sekundär CP efter växlare.
Men även här kanske det finns lite språkförbistring/benämningsfel mellan oss så vi egentligen menar samma sak.
Petitesser för att ha något att säga på displaybilden , pumpens placering är en miss i programmet,men VP fungerar. Nu är det mina bilder söm gäller och där är det fel med säger du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.