TS: Här har du en installationsexempel med cirkulationspump på returledningen. Dock så är det 4 vägare med elspets. Men tycker det inte borde ha en roll för principen är densamma.
Någon annan kanske kan förklara om det skulle vara så att det inte går att jämföra principen med ditt system.

Diagram över inkoppling av värmesystem med cirkulationspump och elpatron som beskriver varmvattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svar nej det går inte, återkommer med lite bilder om shuntar och efter det så tar vi korslutningen
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
här är en skiss på mitt system om ni vill grubbla.. jag har inte ritat ut elementen men jag hoppas ni fattar att dom är där

[bild]
Jonna , det rör som du har ett ? på , kan du följa det någonstans och se var det kan vara kopplat på. Är det varmt och hur långt bort är det värme på det.
Till er andra, även dom som inte gett mig ett vettigt svar på frågorna i inlägg # 480
I en anläggning med växlare sitter alltid pumpen till 95 % före den, finns andra mer special, detta för att ge ett statiskt tryck och övervinna tryckfall över växlaren och då är det en ren VP-anläggning.
Lägger in några bilder på shuntgrupper och notera var pumpen sitter, ta er en funderare på funktionen.
 
  • Schematisk bild av en shuntgrupp med pump, ventiler och anslutningar i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av en shuntgrupp som visar flöde i primär- och sekundärkretsar med pump och växlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av en shuntgrupp med 3-vägsventil, pilar markerar flödesriktningar i systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maxwells demon TotalControl skrev:
Där du ställer in värmekurva mm mm. Skulle vilja se hur inställningarna är. T.ex cirkulationspump om den står på intermittent eller konstant. Om den står på ett fast värde på framledningen.
Är mest för stilla min nyfikenhet. Sen får man ett hum om hur det är tänkt att fungera.
vi har en eco logic som styrning, cirpumpen är på ett konstant läge nu, men det var på ett automatiskt innan, ingen skillnad dock. den har 2 automatiska, 2 konstant och en kurva där man kan ställa in den helt manuellt, jag har provar alla tidigare och på dom lägsta av både det automatiska och det konstanta når inte värmen ut till alla element. de högre av dom båda funkar bra båda två. jag har även provat att ställa den på max när shunten får gå fritt och det blir likadant som dom andra lägena, alltså alla element blir varma uppe och kalla nere
 
J jonaserik skrev:
Jonna , det rör som du har ett ? på , kan du följa det någonstans och se var det kan vara kopplat på. Är det varmt och hur långt bort är det värme på det.
Till er andra, även dom som inte gett mig ett vettigt svar på frågorna i inlägg # 480
I en anläggning med växlare sitter alltid pumpen till 95 % före den, finns andra mer special, detta för att ge ett statiskt tryck och övervinna tryckfall över växlaren och då är det en ren VP-anläggning.
Lägger in några bilder på shuntgrupper och notera var pumpen sitter, ta er en funderare på funktionen.
röret med ? går parallellt med framledningen en bit, sen går det bara uppåt..förbi trapphuset och försvinner. det är lite varmt fram tills det går up
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
@jonaserik Förstår inte riktigt vart du vill komma? Du har visat 3 st installationsbilder med pump på framledningen. Ja det fungerar. Men ingenstans förklarar du varför inte det ska fungera med pumpen på returen enligt bilden #529? Jag vet inte varför det inte skulle fungera men det vet tydligen du så förklara gärna.

Ang CP och växlare. Armatech fjärrvärmecentraler samt fjärrkylacentraler har CP efter växlaren på sekundären.
Mitt kylsystem till huset som är enligt Svensk kylnorm har CP efter växlaren. Eller missuppfattar jag dig kanske med benämningar nu?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
vi har en eco logic som styrning, cirpumpen är på ett konstant läge nu, men det var på ett automatiskt innan, ingen skillnad dock. den har 2 automatiska, 2 konstant och en kurva där man kan ställa in den helt manuellt, jag har provar alla tidigare och på dom lägsta av både det automatiska och det konstanta når inte värmen ut till alla element. de högre av dom båda funkar bra båda två. jag har även provat att ställa den på max när shunten får gå fritt och det blir likadant som dom andra lägena, alltså alla element blir varma uppe och kalla nere
Jag tänker på circulationspumpen mellan tank och VP. Den ska inte gå konstant. Den ska bara gå när VP laddar.
Det ställer du inte in på själva circulationspumpen utan i VPs styrsystem. (Eco logic)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag tänker på circulationspumpen mellan tank och VP. Den ska inte gå konstant. Den ska bara gå när VP laddar.
Det ställer du inte in på själva circulationspumpen utan i VPs styrsystem. (Eco logic)
det är ingen där som jag kan hitta.. om den inte är bakom isoleringen.. enligt displayen ska det dock vara det..
 
Displayen
 
  • Driftinformationsskärm visar temperaturer och symboler för byggnadens värme- och energisystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte komma åt CP fysiskt. Den styr du förmodligen med värmepumpens styrsystem. Borde göra det i alla fall i en korrekt installation. Det är jätteviktigt att den går intermitent.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Displayen
A1 antar jag man menar är VPns circulationspump?
Den kan sitta internt i värmepumpen. Kan vara så att du inte ser den.
Men styrsystemet borde se den.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
röret med ? går parallellt med framledningen en bit, sen går det bara uppåt..förbi trapphuset och försvinner. det är lite varmt fram tills det går up
Ok Det var förut en kombipanna och nu en VP . det är säkert ett öppet system du har. och då är det en exspantionsledning till vinden, där sitter det en burk ( exspantionskärl ) , fyller du på vatten i systemet så kommer det säkert skvalpa lite vatten i ett rör i pannrummet, helt normalt när det är fullt i det.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
A1 antar jag man menar är VPns circulationspump?
Den kan sitta internt i värmepumpen. Kan vara så att du inte ser den.
Men styrsystemet borde se den.
okay, jag fattar! var i styrsystemet kan jag se den? och hur vet jag att den går rätt?
 
Lite lustigt med inlägg # 537 , undrar varför bilden säger så , varför cirkpumpen sitter på framledningen , måste nog vara ett fel där med placeringen:confused:
 
Vad heter styrningen? Fullständigt benämning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.