BirgitS BirgitS skrev:
Tillägg: Däremot är det tveksamt om det fanns några godkända målade system för över 10 år sen varför badrummet inte skulle vara godkänt enligt dagens branschregler (om det inte gäller en oisolerad källare).
i slutet på 90-talet fanns det godkända målade system för badrum
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Får lite blandade vibbar av badrummet.
Främst tror jag att det är den mönstrade bården i kaklet som skriker 90-tal.
I modernare badrum har man ofta skippat sådana mönster och kört mer enkelt/stilrent. Å andra sidan kan det vara gjort senare och där kunden verkligen ville ha bård. Alla kunder är ju inte helt synkade med modet och vill ha det allra senaste ;)
Kaklet med marmor-imitation är något som man ser rätt mycket i nya badrum idag. Även om jag tror att dagens imitationer är något bättre. I ditt badrum är ju alla plattorna likadana så man ser ju snabbt att det är imitation.
Golvet känns inte heller helt modern utan ger också lite 90-talsfeeling.
Duschblandaren och det vita duschhandtaget i plast känns också som 90-tal medan handfatet och blandaren där möjligtvis kan vara modernare.
För övrigt ser det ju rätt fräscht ut. Jag gissar på att det är 90-tals som endast renoverats delvis och fått lite kosmetiska uppdateringar.
Kolla som sagt att brunnen är i bra skick. I så fall finns ingen anledning att vara oroliga utan det där badrummet kan funka i måånga år till.
Intressant input! Tack! Tycker också detta badrum är relativt fräscht så det ligger inte som högsta prio i renoveringsordningen då mycket är original i huset hehe. Däremot kanske det är klokt att sätta in duschkabin OM det är original från 82, då det inte lär klara alltför högt tryck med den höga åldern.. Men är det från 2008 känns det däremot inte lika nödvändigt med kabin då själva duschväggarna osv är både rätt snygga & fräscha..
 
Återkoppling från min kära mor: de gjorde om sitt badrum i liknande stil 2008. Vad lustigt! De är 50-talister så de kanske är lite mer "moderna" än de tidigare ägarna till ditt hus, men jag tror inte att de valde senaste snittet när de valde kakel... Min röst ligger kvar på 2008 gällande ditt badrum.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
i slutet på 90-talet fanns det godkända målade system för badrum
Om det skulle vara så att det är renoverat 2008: har du koll på om det fanns godkända målade system för badrum även då? :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Återkoppling från min kära mor: de gjorde om sitt badrum i liknande stil 2008. Vad lustigt! De är 50-talister så de kanske är lite mer "moderna" än de tidigare ägarna till ditt hus, men jag tror inte att de valde senaste snittet när de valde kakel... Min röst ligger kvar på 2008 gällande ditt badrum.
Haha men se där! Vad intressant. Då kanske det inte är helt omöjligt att det är omgjort 2008 då.. Hade ju varit kalas :D
 
M JuliaMelle skrev:
Om det skulle vara så att det är renoverat 2008: har du koll på om det fanns godkända målade system för badrum även då? :)
ja
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Vad menar ni med målade system? Syftar ni på att väggen bakom toaletten är målad och inte kaklad? Har det någon större betydelse när det finns en duschvägg i vägen? Nyfiken bara.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad menar ni med målade system? Syftar ni på att väggen bakom toaletten är målad och inte kaklad? Har det någon större betydelse när det finns en duschvägg i vägen? Nyfiken bara.
Ja, det rinner ju vatten bakom kaklet även i sidled så det ska finnas ett tätskikt även utanför själva duschen, dvs. i hela badrummet om det inte är mycket stort och indelat i olika delar.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det rinner ju vatten bakom kaklet även i sidled så det ska finnas ett tätskikt även utanför själva duschen, dvs. i hela badrummet om det inte är mycket stort och indelat i olika delar.
Tack, nu förstår jag hur ni menar! (y)
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Sen måste man ju inte renovera om man inte har problem.

Materialvalet kan ju också bero på vad man fick tag på. Bara för att det är uppsatt ett visst årtal behöver ju inte materialet vara nyköpt från butik just då.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare och 1 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Sen måste man ju inte renovera om man inte har problem.

Materialvalet kan ju också bero på vad man fick tag på. Bara för att det är uppsatt ett visst årtal behöver ju inte materialet vara nyköpt från butik just då.
Såklart inte! Vi är bara oroliga att tätskikten ska ge vika med tanke på att badrummen fyller 40 i år (om de inte är omgjorda sen -82). :)

Det är helt sant. Så kan det ju vara!
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
M JuliaMelle skrev:
Såklart inte! Vi är bara oroliga att tätskikten ska ge vika med tanke på att badrummen fyller 40 i år (om de inte är omgjorda sen -82). :)

Det är helt sant. Så kan det ju vara!
Vad är det under badrummet?
Källare? Platta på mark? Krypgrund?
 
Hej igen! Lite segt men tänkte nu uppdatera med bilder på golvbrunnen för att se om det kan ge lite mer klarhet kring om badrummet är från 1982 eller ej… (ber om ursäkt för äckliga bilder haha…). Vad tror ni? Någon som kan tyda något från dessa bilder? :)
 
  • Öppen golvbrunn med metallock åt sidan, visar gammal botten och vattensamling, omgiven av ljusblå kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal golvbrunn i badrum med avtagen metallskyddsplatta och synlig avloppsvatten, omgiven av ljusblå kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Golvbrunnen är mycket lik den som vi hade i huset som byggdes 1989, där man är tvungen att stoppa ner handen för att få upp vattenlåset.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.