kristofer12345
M mnils skrev:
Manualen finns att ladda hem här: [länk]

Den man kan ställa temp 40 - 70grader men den varnar om man ställer under 55 då det finns risk för legionella. Har för mig att jag satte den en bit under temperaturen på utgående vatten, det kyls ju av en del då badrummen är så långt de kan komma från pannrummet i mitt hus. Visserligen så har jag lagt ihop VV matningen och VVC med gemensam isolering runt men det kyls ju ändå av lite grann.

Skall du dra nya rör för installationen eller bara byta ut befintlig pump? Har du värmeväxlare eller VVB förberedd för VVC?

Jag har värmeväxlare till fjärrvärme och kikade på var tillbehöret för VVC skulle kopplas in och satte pumpen på samma ställe vilket är på kallvatten in innan värmeväxlaren till tappvattnet men efter backventil till kommunens nät. Googla på VVC så får du upp lite scheman på hur det kopplas.

okej förstår, min familj har osså fjärrvärme o dom har satt den precis som du, men jag har nibe varmvattenberedare så jag tror faktist att jag ska sätta den på framledningssidan om jag tänker rätt.. är lite osäker..
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
ok så den wilo du köpte har du ställt in temp på? o den sitter på returen? vilken temp har du satt? sätts det enklare modeller på tillopp då? eller alla sätts på returen..? sorry kan inget om detta
Har du redan byggt för VVC och ska byta pump? Det krävs ett extra rör i varmvattenkretsen och en koppling som via pumpen och backventil ansluter mot beredarens KV sida. Bara så du är med på att det inte är så vanligt med cirkulation på VV i småanläggningar.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Har du redan byggt för VVC och ska byta pump? Det krävs ett extra rör i varmvattenkretsen och en koppling som via pumpen och backventil ansluter mot beredarens KV sida. Bara så du är med på att det inte är så vanligt med cirkulation på VV i småanläggningar.
nä där är bara varmvattenberedare o ingen pump till den , problemet därav stå o vänta på varmvatten i huset , inga små avstånd från källare o 300 kvadrat , stort hus , så därför vill jag sätta dit en pump, så jag behöver en krets till, hm för jag har ändå tänkt flytta beredsren , kan ni visa på nån ritning typ?
 
M
Du måste ha ett extra rör från ex. fördelare i badrum tillbaka till varmvattenberedaren. Jag passade på att dra det samtidigt som jag bytte alla rör från pannrum in till badrummet när jag renoverade innan inflyttning. Sedan låg det oanvänt till jag tog tag i projekt VVC förra året och installerade pumpen samt isolerade fördelarna i badrummet och pannrummet. Har även rör till gäst WC och kök men de har ingen VVC då de inte är så långa och VVC:n gör att fördelaren i pannrummet är varm så det är inte så himla mycket vatten man måste få bort innan det blir varmt.

Jag satte VVC:n sist i VV fördelaren till badrummet.

Värmefördelare med rör och ventiler för varm- och kallvattensystem uppmärkta med etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här enkelt är pumpen inkopplad i värmeväxlaren, slangen som kommer från höger är den som som är längst uppe till vänster i förra bilden.
Cirkulationspump installerad i rörledningssystem under handfat, visar temperaturdisplay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
M mnils skrev:
Du måste ha ett extra rör från ex. fördelare i badrum tillbaka till varmvattenberedaren. Jag passade på att dra det samtidigt som jag bytte alla rör från pannrum in till badrummet när jag renoverade innan inflyttning. Sedan låg det oanvänt till jag tog tag i projekt VVC förra året och installerade pumpen samt isolerade fördelarna i badrummet och pannrummet. Har även rör till gäst WC och kök men de har ingen VVC då de inte är så långa och VVC:n gör att fördelaren i pannrummet är varm så det är inte så himla mycket vatten man måste få bort innan det blir varmt.

Jag satte VVC:n sist i VV fördelaren till badrummet.

[bild]
Och så här enkelt är pumpen inkopplad i värmeväxlaren, slangen som kommer från höger är den som som är längst uppe till vänster i förra bilden.
[bild]
okej så kan man ju även göra men jag har bara ett rör varmvatten ut från beredare o ett kallt alltså påfyllning.. det varmvattenröret går ju sedan till fördelare etc så tänkte placera den där.. syns lämgst upp ovanför beredare o ni zoomar
 
  • Varmvattenberedare i ett ouppvämt utrymme med röranslutningar ovanför och rörstruktur på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Du måste få cirkulationen att gå igenom det som värmer vattnet annars så är det ingen ide med den.

På KV in i beredaren finns det först en backventil sedan troligtvis en säkerhetsventil som öppnar om trycket blir för högt i i beredaren det är här mellan back och beredare som du skall koppla in pumpen och VVC slingan. Det kan även finnas en speciell anslutning för VVC använd i så fall den.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
M mnils skrev:
Du måste få cirkulationen att gå igenom det som värmer vattnet annars så är det ingen ide med den.

På KV in i beredaren finns det först en backventil sedan troligtvis en säkerhetsventil som öppnar om trycket blir för högt i i beredaren det är här mellan back och beredare som du skall koppla in pumpen och VVC slingan. Det kan även finnas en speciell anslutning för VVC använd i så fall den.
okej , säkerhetsventil sitter under , den kan jag se men inte backventil osv,, ok på kallvattensidan..
 
Men stopp ett tag här nu. Om jag förstår dina inlägg rätt så har du bara två rör går till badrummen? Vad tänker du då använda en VVC-pump till?
Det stora jobbet (och stora utgiften) här kommer ju vara att få fram ett tredje rör hela vägen till badrummet.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
P PatrikJo skrev:
Men stopp ett tag här nu. Om jag förstår dina inlägg rätt så har du bara två rör går till badrummen? Vad tänker du då använda en VVC-pump till?
Det stora jobbet (och stora utgiften) här kommer ju vara att få fram ett tredje rör hela vägen till badrummet.
haha asså det verkar klurigt varmvattenröret från beredaren går ju till en fördelare som fördelas till allt jag behöver varmvatten till, badrum, kök, jag har en separat varmvattenberedare till varmvatten o ett separat system till värmen i huset .. så hur gör jag bäst här nudå?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
haha asså det verkar klurigt varmvattenröret från beredaren går ju till en fördelare som fördelas till allt jag behöver varmvatten till, badrum, kök, jag har en separat varmvattenberedare till varmvatten o ett separat system till värmen i huset .. så hur gör jag bäst här nudå?
Om du ska kunna köra VVC måste du ha tre rör från din fördelare till respektive badrum. Om jag inte missförstår dig helt så har du bara två. Det verkar som att du har ett ganska omfattande rördragning och snickerijobb framför dig innan du ens behöver fundera över vilken pump du behöver ha.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
ska visa
 
  • En bild på röranslutning med mässingsventiler under ett köksskåp, inkluderar en stängd termometer och en glasburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral i källare med mätare och säkringar på tegelvägg, omgivet av ledningar och kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med synliga rör och kablar samt ett stort hål ovanför ett vertikalt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av kopparledningar och brytare med synliga elledningar i ett ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på röranslutningar och ventiler under en panna, inklusive en vattenmätare och säkerhetsvarningsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral och kopparledningar på en obehandlad betongvägg i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
allting fördelar sig efter beredaren så behöver ej göra något vill bara få spinn på vattnet ut från beredare..
 
kristofer12345
hur ser ens vvb ut innut i någon som vet , kan man koppla sin lvp till den.. hade hjälpt mig
 
kristofer12345
någon ide var jag kan sätta min vvc på kall röret eller varm?
 
M
Du måste dra ett nytt rör hela vägen från fördelare i badrummet tillbaka till beredaren för att få cirkulation.
Att koppla in det i badrummet och dra det är bra mycket jobbigare än att koppla in pumpen vid beredaren.

Hur ser det ut i badrummet, går det att rimligt enkelt koppla in ett extra rör där utan att förstöra tätskikt och utseende?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.