Nej jag har aldrig kopplat något system själv. Aldrig någonsin.
Tycker inte jag är kaxig i skriften. Jag undrar vad det du kallar kortslutning är. Vi kan ha samma benämning, "kortslutning", men fast på olika saker, men då kan det ju blir lite tokigt.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Men shunten är till för att dirigera vattnet i olika riktningar, så jag antar att den dirigerar vatten fel nu? Men snälla, har du någon bättre idé vill jag jätte gärna höra, varför blir mina element halvkalla när shunten är halvöppen?
Handritad schematisk illustration av värmesystem med ackumulatortank, shunt och element, markerade punkter A, B och C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Din pump bör sitta vid A eller B , det är det alla träter om... men på din beskrivning verkar den sitta vid C. Både C och eventuellt D är helt fel men skulle kunna förklara dina märkliga symptom.
Shunten ska stänga antingen port 1 eller 2 eller nånting däremellan. 3 ska alltid vara öppen.
Vattnet ska alltid pumpas runt i den högra slingan . Behövs ingen värme går vattnet bara runt Shunt-Element- Tkors under shunt-Shunt.
Behövs värme öppnar shunten port 1 och tar varmt vatten från tanken. Samma mängd svalt returvatten går till botten av tanken.
Vid max värme är shuntens port 2 helt stängd.
Så oavsett hur shunten står ska du inte höra något strypt flöde.
Kan du försöka beskriva var din pump sitter?

Det kan även vara shunten som stänger fel portar.

(Jag har letat i tråden om det redan har retts ut men jag gick vilse i alla hundratals poster)
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Ja, sitter den i C så funkar det ju inte som det ska. Men då bör ledningen under shunten bli varm. Jag har förutsatt att den sitter i B. Det är den jag tolkade som returen. Men A eller B ger ingen skillnad flödesmässigt.

Ja, först stängde shunten fel portar. Men det är utrett och korrigerat.
 
Nej C funkar inte.

Inte D heller för den delen? Finns inte risk för ett flöde mellan D 1.2 C?
 
Redigerat:
B Bjober skrev:
[bild]

Din pump bör sitta vid A eller B , det är det alla träter om... men på din beskrivning verkar den sitta vid C. Både C och eventuellt D är helt fel men skulle kunna förklara dina märkliga symptom.
Shunten ska stänga antingen port 1 eller 2 eller nånting däremellan. 3 ska alltid vara öppen.
Vattnet ska alltid pumpas runt i den högra slingan . Behövs ingen värme går vattnet bara runt Shunt-Element- Tkors under shunt-Shunt.
Behövs värme öppnar shunten port 1 och tar varmt vatten från tanken. Samma mängd svalt returvatten går till botten av tanken.
Vid max värme är shuntens port 2 helt stängd.
Så oavsett hur shunten står ska du inte höra något strypt flöde.
Kan du försöka beskriva var din pump sitter?

Det kan även vara shunten som stänger fel portar.

(Jag har letat i tråden om det redan har retts ut men jag gick vilse i alla hundratals poster)
Pumpen sitter på B! Men jag tycker den borde sitta på A haha vi har ju ett väldigt stort hus.

den var felvänd från början men det är åtgärdat nu, det var dock samma problem då men jag fattade inte vad det berodde på.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Men A och B ligger på samma slinga, så det blir exakt samma flöde oavsett var den sitter.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men A och B ligger på samma slinga, så det blir exakt samma flöde oavsett var den sitter.
Jag tänkte att när både vattnet från returen och från tanken är halvöppna/halvstängda blir något konstigt för att hälften av trycket kommer från ett håll och resten från ett annat… kanske slår dom ut varandra på något sätt… jag vet inte men det är det ända logiska för mej
 
B
J jonaserik skrev:
Julen slut och allting gott, tänkte mig att ni som är så duktiga ska förklara lite med shuntar och pumpar.
Gäller er alla 3 som dig , Daniel 109 och BSOD som säger att jag har fel och är inkompitent och inte vet något enligt edra skrifter och utsago. Det kan vara bra då att inte andra kommenterar något utan bara läser vad som kommer fram. Tråden blir annars lite sönderhackad och lång

1 I VP varför sitter pumpen på returen
2 Varför är pumpen på framledningen i Nibes och andra fabrikats rörschema när shunt finns ut till elementen
Inga men eller annat nu ,utan bara fakta
1 fråga installatören, jag kan ju omöjligt motivera med fakta, varför han valde att sätta pumpen som han gjorde, utan att spekulera.

Jag har för övrigt pekat ut i inlägg #451 att jag anser att installationen inte är professionellt gjord. Det finns många saker som för mig indikerar detta.

I inlägg #464 har jag visat på exempel där konstruktörer av olika skäl i olika relevanta sammanhang valt att sätta pumpen före kondensorn, för att visa att det är relativt vanligt förekommande och på intet sätt självklart att det en flytt av pumpen skulle förändra situationen.

Rent generellt så brukar tillverkaren av en kylmaskin/värmepump/panna ha en principskiss där bl.a. pumpplacering föreslås, samt relevanta tryck och temperaturer att ta hänsyn till. Jag brukar normalt följa den föreslagna principen från respektive tillverkare.

En fördel med placering efter kondensorn, är att man enkelt kan maximera rörsystemets tryck (styra pumpen så man ligger precis under maxtrycket i systemet), och dessutom så kan man kanske i vissa fall välja en kondensor med lägre tryckklass, eftersom den inte utsätts för höga tryck. Lägre tryckkrav innebär ju klenare godstjocklek (mindre kostnad), och bättre värmeöverföring innebär bättre prestanda (bättre driftekonomi).

Men å andra sidan så får en pump placerad före kondensorn jobba vid en svalare temp, vilket kan ge längre livslängd på pumpen. Lägre volymitet ger även ytterst marginellt ökad kapacitet / verkningsgrad på pumpen (i princip helt försumbart i vp sammanhang).

Vad som är bäst varierar beroende på situation, men risken för kavitation måste alltid beaktas.

Tryckfallet i slingan (pump-kondensor-rör-shunt-tank-rör tillbaka till pump) är beroende på rörsystemet, shuntventilens position, samt kondensorns design. Kan beskrivas som en ekvation där tryckallet kommer bero på flödet I kvadrat. Om man antar ett konstant flöde så kommer systemet ha ett givet tryckfall. Ska man öka flödet I systemet så måste man antingen öka varvtalet på pumpen eller byta pump.

Flödet genom en pump beror på systemets mottryck och pumpens varvtal, och exakt hur de förhåller sig framgår av pumpkurvan för pumpen. Om tryckfallet i systemet inte ändras vid oförändrat flöde, varför skulle det bli bättre att byta plats på pumpen från före till efter? Tryckfallet genom t.ex. kondensorn beror ju enbart på flödet, inte om man säger vattnet genom den eller trycker vatten igenom den.

Om pumpen är presterar undermåligt på något sätt, t.ex. underpresterar (kanske pga slitage på pumphjulet, dåliga lager, igensatt filter, eller helt enkelt en felaktigt utvald pump) då hade man ju märkt det på missljud eller att flödet genom VP inte är tillräckligt. Om flödet inte är tillräckligt så blir delta T högt. I detta fall vill jag minnas att delta T var 6, vilket känns rimligt. Vad vill du uppnå med att flytta pumpen, vilket flöde eller temp kommer ändras?


Gällande kortslutning i systemet så är det väl enklast att du gör en skiss på systemet, sätter ut ett antal punkter. I alla punkter så måste alltid massa in = massa ut, och energi In = energi ut. Jag brukar göra så för att hitta fel (ibland hittar man feltänk, ibland felaktiga sensorer). Funkar på alla energisystem.
 
Raditorpumpen har inget med flödet genom kondensorn i det här fallet.
 
det ända jag vill är att mitt system ska funka... jag har provar att dra upp radiatorpumpen på max och det blir ingen skillnad på elementen när shunten är halvöppen...jag hör dock att den gå i högre fart så pumpen är det nog inget fel på.. är shunten öppen funkar det med låg(inte lägsta) hastighet för att få alla element varma..

men kan vi lägga ner det här nu? ni säger bara att jag har fel och kommer inte med någon lösning, så det känns meningslöst att fortsätta..
jag uppdaterar när jag har haft en tekniker här, så ni får veta hur det gick
 
här är en skiss på mitt system om ni vill grubbla.. jag har inte ritat ut elementen men jag hoppas ni fattar att dom är där

Skiss av värmesystem med ackumulatortank, värmepump och rörledningar utan element ritade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på hur styrningen är inställd.
 
Jag ser fram emot lösningen på problemet.
 
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag är lite nyfiken på hur styrningen är inställd.
vilken styrning tänker du på?
 
Där du ställer in värmekurva mm mm. Skulle vilja se hur inställningarna är. T.ex cirkulationspump om den står på intermittent eller konstant. Om den står på ett fast värde på framledningen.
Är mest för stilla min nyfikenhet. Sen får man ett hum om hur det är tänkt att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.