BRF lägenhet? Kolla med föreningen hur de kan hjälpa till. Det kanske har varit ett stambyte vid senaste renovering av toalett?
 
  • Gilla
Henrikrenoverar
  • Laddar…
Ser ut som det är dags investera i nytt badrum.
 
Det är oftast (om toan inte är limmad i golvet) gjort på 15 minuter att lossa och lyfta av toan, då ser man direkt om röret är skarvat eller ändrat på nåt annat sätt, det bör vara enkelt att göra en quickfix på detta så det slutar lukta. Däremot kan man väl vara skeptisk till hur övrig rördragning ser ut om de bara limmat ett plaströr ovanpå ett gammalt gjutjärnsrör utan nån lämplig muff. Men lyft toan så slipper du gissa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Henrikrenoverar skrev:
Hej! Ny på det här forumet och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Har köpt ny lägenhet och från inflytt noterat en väldigt dålig lukt i badrummet. Efter att ha gjort rent golvbrunnen och städat allt noggrant har jag nog hittat luktens källa - det verkar vara sprickor i toalettstolens anslutning som gör att avloppslukt läcker ut. Skulle förklara varför det blir bättre när ett fönster är öppet i lägenheten, att lufttrycket påverkar om lukt dras in eller ut. Så frågan nu är - hur kan jag åtgärda det? Antingen tar jag in rörmokare som får fixa det och då byter jag nog ut hela toalettstolen också då den har några år på nacken. Men kanske kan jag fixa det själv till en lägre kostnad? Någon som vet om och hur jag kan täta detta själv? Blir väldigt tacksam för alla råd och tips :) /Henrik
Hej! Konstigt med porslin hela vägen ner i avloppet. Ett grått avloppsrör brukar sticka upp ca 10-15 cm som toastolens rör går ner i och tätar med Här ser det ju nästan ut som om stolens rör går ner till golvet och manschetten är en fejk! Har den som gjort jobbet kapat eller haft sönder avloppsröret så att det slutar i golvhöjd och det vita röret limmat utanpå!?!?
 
  • Gilla
Henrikrenoverar
  • Laddar…
Nu har jag tillfälligt tätat med unigum VVS-kitt och stanken är borta! Kommer tids nog investera i en ny toalettstol och då se till att anslutningen görs ordentligt. Stort tack alla som hjälpt! Bra forum detta :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det räcker nog med en ny stos till röret i golvet, röret från kröken på stolen når oftast NÄSTAN ända ner till samma nivå som foten :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ser ut som det är dags investera i nytt badrum.
Ett badrum är en konsumtionsvara (det minskar i värde med tiden och ger ingen avkastning), inte en investering.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett badrum är en konsumtionsvara (det minskar i värde med tiden och ger ingen avkastning), inte en investering.
Investera i ditt egna välbefinnande.
Plus om han säljer lgh i detta skick så skulle jag buda mindre pga badrummet
 
H Henrikrenoverar skrev:
Nu har jag tillfälligt tätat med unigum VVS-kitt och stanken är borta! Kommer tids nog investera i en ny toalettstol och då se till att anslutningen görs ordentligt. Stort tack alla som hjälpt! Bra forum detta :)
Håller inte länge. Lyft stolen och frilägg röret från kaklet, kolla om det är gjutjärn under plaströret, fixera plast röret i gjutjärn, montera ny manschett på stolen dom brukar murkna av kittet, det du gjort är konstgjord andning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.