15 312 läst · 38 svar
15k läst
38 svar
Hjälp! Det luktar avlopp i badrummet i min nya lägenhet
Oftast är det golvbrunnen och tätningen till golvbrunnslåset som torkat ur och i samband med flyttstäd så blir golvbrunnen ej tät.
Ta ut insatsen, smörj gummit med lite diskmedel och tryck till den så den hamnar rätt och se till att inget smuts hamnar i mellan.
Brukar lösa problemet 9 av 10 gånger.
Ta ut insatsen, smörj gummit med lite diskmedel och tryck till den så den hamnar rätt och se till att inget smuts hamnar i mellan.
Brukar lösa problemet 9 av 10 gånger.
Exakt det är tydliga sprickor i den grå tätningsmassan mellan plasten och golvet. Tycker du det är värt att jag försöker täta sprickorna själv med sånt VVS-kitt då?M MagHam skrev:
Min toastol var ansluten till ett plaströr nerstucket i ett gjutjärnsrör med torkad kitt. Bytte mot en modern isticksrör med tätning och slapp lukten.
Nåt liknande denna
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...PT6opDi-ERd7bgyi6wuVqGybUcIfQzVhoCVNkQAvD_BwE
Nåt liknande denna
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...PT6opDi-ERd7bgyi6wuVqGybUcIfQzVhoCVNkQAvD_BwE
Tack för tips! Har dock gjort precis det men lukten kvarstod När jag sniffar runt så kommer ingen lukt från golvbrunnen nu men däremot från toalettstolens anslutning. Så om mitt luktsinne inte missleder mig så tror jag problemet ligger där.P Platecage skrev:
Det är inget konstigt. Med öppna fönster och "obegränsat" med tilluft skapar frånluftsfläkten, som jag antar finns i huset, i princip inget, eller i alla fall väldigt lågt, undertryck i lägenheten.H Henrikrenoverar skrev:
Det är undertrycket i lägenheten som "suger fram" "skitlukten" från avloppet.
Om du tänker dig en motsatt situation där du hade ett högre lufttryck i lägenheten än i avloppet skulle det i princip inte behöva vara tätt då all luftrörelse skulle vara från lägenheten, via otätheterna och ut i avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som hempularen skrivit i #4 så har du en gummimuff som tätar mellan WC-stolens utlopp och avloppsröret. Muffen är beigefärgad på din första bild och syns inte riktigt för den täcks till stor del av den vita plastkåpan som du lyfter på bilden. Det är det som är ditt problem - du kan inte inspektera tätningsförbindelsen.
På min bild här ser du en motsvarande muff (vit) utan någon skyddskåpa. Det luktar när muffen är otät. Det vanliga är att antingen överlappar inte dess krage avloppsröret ordentligt eller så ligger inte muffens insida ordentligt an mot WC-stolens utloppsrör. Det första kan du kolla om du viker upp kragen. De andra kan du lätt kolla om du häller i litet vatten i springan mellan manschetten och utloppsröret och kollar om nivån inte minskar och om det fortfarande luktar avlopp efter en tid. Olja (typ olivolja) fungerar ännu bättre för det dunstar inte av. För att testa detta måste du dock montera bort den vita plastkåpan.
Behöver gummimanschetten bytas då blir du tvungen att skruva loss WC-stolen men du behöver inte byta den i alla fall
Tack för bra förklaring AlfredoAlfredo skrev:Det är inget konstigt. Med öppna fönster och "obegränsat" med tilluft skapar frånluftsfläkten, som jag antar finns i huset, i princip inget, eller i alla fall väldigt lågt, undertryck i lägenheten.
Det är undertrycket i lägenheten som "suger fram" "skitlukten" från avloppet.
Om du tänker dig en motsatt situation där du hade ett högre lufttryck i lägenheten än i avloppet skulle det i princip inte behöva vara tätt då all luftrörelse skulle vara från lägenheten, via otätheterna och ut i avloppet.
Stort tack för svar janusz! Jag tog nu bort skyddskåpan och det ser faktiskt tätt ut där gummimuffen sluter kring röret. Det enda jag kan härleda det då till är sprickorna i tätningen närmast golvet. Jag kan sticka in ett papper i sprickan (se bild). Det är där jag borde täta då med VVS-kitt? Eller spelar det ingen roll att det är en spricka där, dvs är det tätat under på nåt vis? För isf är ju inte toalettstolsanslutningen boven i dramat.J janusz_w skrev:[bild]
Som hempularen skrivit i #4 så har du en gummimuff som tätar mellan WC-stolens utlopp och avloppsröret. Muffen är beigefärgad på din första bild och syns inte riktigt för den täcks till stor del av den vita plastkåpan som du lyfter på bilden. Det är det som är ditt problem - du kan inte inspektera tätningsförbindelsen.
På min bild här ser du en motsvarande muff (vit) utan någon skyddskåpa. Det luktar när muffen är otät. Det vanliga är att antingen överlappar inte dess krage avloppsröret ordentligt eller så ligger inte muffens insida ordentligt an mot WC-stolens utloppsrör. Det första kan du kolla om du viker upp kragen. De andra kan du lätt kolla om du häller i litet vatten i springan mellan manschetten och utloppsröret och kollar om nivån inte minskar och om det fortfarande luktar avlopp efter en tid. Olja (typ olivolja) fungerar ännu bättre för det dunstar inte av. För att testa detta måste du dock montera bort den vita plastkåpan.
Behöver gummimanschetten bytas då blir du tvungen att skruva loss WC-stolen men du behöver inte byta den i alla fall
Håll en tändare för att se om lågan fladdrar.
Dedär röret ser ju ut att vara av om du får in pappret sådär långt, blir pappret blött som du spolar samtidigt som den är instucken?
Dedär röret ser ju ut att vara av om du får in pappret sådär långt, blir pappret blött som du spolar samtidigt som den är instucken?
Håller med, avloppsröret verkar ha spruckit precis längs kakelytan och då är det därifrån lukten kommer.L LantbrukarN skrev:
I så fall får du kapa röret och försöka ersätta den kapade biten med något liknande det som StoffeGbg föreslagit i #18.
Akut kan du täta med silikon
Bra tips! Lågan fladdrar något när jag håller den där. Papperet blir lätt fuktigt när jag sticker in det i springan men det påverkas inte något av att jag spolar.L LantbrukarN skrev:
Då är röret trasigt och kanten skyddas säkert av gummistosen, peta bort löst kitt och täta med lite silicon så länge
Det låter rimligt! Jag tätar med silikon tillsvidare och sedan tar jag ställning till om jag ska ta in en rörmokare som gör detta åt mig eller om jag ger mig på att göra det själv. Tror jag kanske byter till en ny stol isf då den här är rätt gammal. Hursom tack för all hjälp, vilket bra forum det här ärJ janusz_w skrev: