D Daniel 109 skrev:
Det kvittar var på slingan pumpen sitter. Det blir samma flöde oavsett.
Svar nej det kvittar inte. Och om jag frågar dig , hur många installationer har du gjort av den typen som ska vara, inte felgjorda då.
 
J jonaserik skrev:
Bara det att jag kanske har ett äss i ärmen som inte är bra för dom.
Du verkar lite sjukligt besatt att försöka ha rätt.

Förövrigt tycker jag Daniels svar vettigt utan att tänkt på det mer.
 
Så du har testat olika pumppositioner och sett att det blir skillnad om den sitter i början eller slutet av slingan? Det skulle jag väldigt gärna vilja se.
 
Hur kan det bli olika flöden? Vatten är förövrigt inkompressibelt så det är samma hastighet innan som efter pump oavsett under eller övertryck i samma system.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur kan det bli olika flöden? Vatten är förövrigt inkompressibelt så det är samma hastighet innan som efter pump oavsett under eller övertryck i samma system.
När jag vrider på shunten hör man att det ändras, som när man vrider på en kran… och sen blir bara toppen på elementen varma om den får stå så. Förklara varför det händer ?
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Varför skulle det bli annorlunda om pumpen flyttades?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det bli annorlunda om pumpen flyttades?
För att då skulle den sitta efter shunten?
 
Det gör den ju nu med, skillnaden är bara att det sitter ett gäng radiatorer emellan.
 
B
J jonaserik skrev:
Jag finner det anmärkningsvärt att inte TotalControl och BSOD inte svarar, dom är inloggade och skriver/svarar sedan en tid tillbaka i dag. Det måste vara något med deras tidigare svar till mig som gör det, där jag i princip inkompitensförklarades och inte vet/kan något. Men eftersom inget svar kommer så vet dom inget och är något inkompitenta i ämnet. Inget svar är lika med en KUNGSPUDLING.
Anmärkningsvärt att man inte svarar inom 7h? Herregud. Det är extra ironiskt att jag var upptagen med att installera en värmepump. Där pumpen var inbyggd, och placerad på retursidan.
Schematisk diagram över en luftvärmepump ansluten till varmvattentank med beskrivande texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan inte påstå att jag inkompetensförklarat dig någonstans. Peka gärna ut det i sådana fall. Däremot måste man få ifrågasätta på ett diskussionsforum.

Svarar på resten lite senare, är fortfarande lite upptagen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gör den ju nu med, skillnaden är bara att det sitter ett gäng radiatorer emellan.
Men shunten är till för att dirigera vattnet i olika riktningar, så jag antar att den dirigerar vatten fel nu? Men snälla, har du någon bättre idé vill jag jätte gärna höra, varför blir mina element halvkalla när shunten är halvöppen?
 
Nu är det så att vissa på forumet säger saker , och det är inte rätt och då för att förstå den kortslutning du har, så kommer det en massa som kan förvilla dig och det vill jag undvika, Om jag skriver något så kommer dte kontra tillbaka. Bättre då att du får reda på något utan en massa kommentarer till det. Är ett öppet forum och vem som helst får skriva, men det ska vara sakligt , Ge mig ett PM så får vi se om det fungerar.
 
J jonaserik skrev:
Nu är det så att vissa på forumet säger saker , och det är inte rätt och då för att förstå den kortslutning du har, så kommer det en massa som kan förvilla dig och det vill jag undvika, Om jag skriver något så kommer dte kontra tillbaka. Bättre då att du får reda på något utan en massa kommentarer till det. Är ett öppet forum och vem som helst får skriva, men det ska vara sakligt , Ge mig ett PM så får vi se om det fungerar.
Vad menar du med kortslutning? Är det när varmt och kallt blandas i tanken?
Hur sker kortslutningen? Försöker lära mig. Berätta så kanske TS får hjälp också.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du med kortslutning? Är det när varmt och kallt blandas i tanken?
Hur sker kortslutningen? Försöker lära mig. Berätta så kanske TS får hjälp också.
När du är mer trevlig och inte har en attityd att inte inkompitensförklara andra på forumet med dina inlägg om att det är fel som skrivs av någon. På detta forum finns det medlemmar som har varit med ett tag i livets hårda skola. Med erfarenhet som vida överstiger andra. T.o.m det finns dom som har uppnått en aktningsvärd ålder som överstiger en del här. Kanske drog den första skruven innan en del var födda. Så underskatta inte någon, för du vet inget om den som svarar. Har sett att det finns en del av dom. Sen att ny teknik kan vara en del av att inte veta är normalt och då går inte någon in och svara heller.
 
Jösses Jonaserik. När har jag inkontinensförklarat dig eller underskattat dig? Som BSDO säger, man måste få ifrågasätta? Utan att behöva linda in det med sugar on top.
Din hårda skola verkar inte varit hård nog för du tar ju allt så dödsallvarligt och sjukligt personligt.
Slappna av nu och ha det trevligt istället. Se det som uppfriskande småtjafs om det känns bättre.
Jag anar att du inte vill svara mig ang min undran om din benämning av kortslutning? :p
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jösses Jonaserik. När har jag inkontinensförklarat dig eller underskattat dig? Som BSDO säger, man måste få ifrågasätta? Utan att beget höva linda in det med sugar on top.
Din hårda skola verkar inte varit hård nog för du tar ju allt så dödsalvarligt och sjukligt personligt.
Slappna av nu och ha det trevligt istället. Se det som uppfriskande småtjafs om det känns bättre.
Jag anar att du inte vill svara mig ang min undran om din benämning av kortslutning? :p
Det är bara att läsa i trådarna om din tanke för vissa. Att det är fel som sägs och det eller det har ingen betydelse och liknande. Sen det med att slappna är inget problem för mig, det med småtjafs finner jag inte det inte är. Det är raka svar från dig om att det inte är på det viset O.S.V . Frågade Daniel 109 och frågar nu dig , har du kopplat in någon anläggning som är som frågeställaren och dom problem som är. Kanske inte och du vet inget om kortslutning i värmesystem tillstår du eftersom du frågar om det. Varför då vara lite kaxig
i skriften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.