Jag håller med om att standard 1a. Är att ha pumpen på framledningen. Den fördel som finns med att ha den på returen är att den får svalare vatten.
Nackdelarna är att trycket in kan bli lågt om termostaterna stänger. Det kan i sin tur leda till att pumpen kaviterar eller att sugs in luft i små läckor i radiatorventiler.

Så det finns sannolikt ingen anledning till att den SKA sitta på returen här. Det vi säger är att de upplevda problemen inte kan orsakas av placeringen. Det tycks ju inte förekomma något av de problem man eventuellt kan få av en placering på returen.

Duger den förklaringen?
 
Du svarade i alla fall, bra. väntar med att svar till dig in fakta. Väntar på att dom andra 2 ska svara, så jag återkommer kollektivt.
 
Jag finner det anmärkningsvärt att inte TotalControl och BSOD inte svarar, dom är inloggade och skriver/svarar sedan en tid tillbaka i dag. Det måste vara något med deras tidigare svar till mig som gör det, där jag i princip inkompitensförklarades och inte vet/kan något. Men eftersom inget svar kommer så vet dom inget och är något inkompitenta i ämnet. Inget svar är lika med en KUNGSPUDLING.
 
Är det frågesport här? Du påstod att det är fel med en cirkulationspump på returledningen i ett värmesystem.
Du fick tre referenser att det inte stämmer. Då är den boken stängd.
Sen kommer du och svamlar om annat. Jag skiter väl i det. Tillskillnad från dig så ser jag absolut ingen prestige i det här.
 
Nej, det är det inte. Mende gillar kanske inte dina förhörsmetoder. De gav referenser till att pumpen inte måste sitta på framledningen.
Uteblivet svar kan mycket väl betyda att de tycker att mittsvar är korrekt och inte behöver kompletteras. Att folk inte gör exakt som du ber dem om är inte att pudla.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det frågesport här? Du påstod att det är fel med en cirkulationspump på returledningen i ett värmesystem.
Du fick tre referenser att det inte stämmer. Då är den boken stängd.
Sen kommer du och svamlar om annat. Jag skiter väl i det. Tillskillnad från dig så ser jag absolut ingen prestige i det här.
Du svarade nu bra , men har inte skrivit något om att jag vill ha svar i mitt inlägg # 480 och det är där som pudels kärna är. Svara du inte på det så har du gjort en KUNGSPUDEL
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Mende gillar kanske inte dina förhörsmetoder. De gav referenser till att pumpen inte måste sitta på framledningen.
Uteblivet svar kan mycket väl betyda att de tycker att mittsvar är korrekt och inte behöver kompletteras. Att folk inte gör exakt som du ber dem om är inte att pudla.
Klart dom inte gillar det. men rent ut sagt, så skitar dom ner någon med att inkompitensförklara någon så måste orsaken fram för det och det är det som mitt inlägg #480 gäller. Ingen av er vet mitt CV och kommer att hålla det för mig själv. tänker inte briljera med något som inte är relevant på ett forum.
 
Snälla sluta bråka, det leder ingen vart…

men uppenbarligen funkar det inte med pumpen på returen i mitt system, så jag ska ta hit nån som kollar på det efter nyår…


Jag hör att flödet ändras när jag vrider på shunten manuellt så helt klart är felet mellan pumpen och shunten, jag vet inte varför men det är inte termostaterna som gör att elementen blir halvkalla när shunten är halvöppen.
Jag kan dra den slutsatsen för att:
1# även elementen utan termostat blir så.
2# vrider jag på termostaterna för hand blir dom inte så, dom är antingen helvarma eller helkalla.
3# jag hör att flödet eller trycket ändras när jag vrider shunten.

nån som har nån bra idé om varför?
 
Varför är det uppenbart att det beror på pumpens placering?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför är det uppenbart att det beror på pumpens placering?
Jag är ingen expert men om den satt efter shunten antar jag att flödet inte skulle påverkas av shunten på samma sätt… men jag är öppen för förslag
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Snälla sluta bråka, det leder ingen vart…

men uppenbarligen funkar det inte med pumpen på returen i mitt system, så jag ska ta hit nån som kollar på det efter nyår…


Jag hör att flödet ändras när jag vrider på shunten manuellt så helt klart är felet mellan pumpen och shunten, jag vet inte varför men det är inte termostaterna som gör att elementen blir halvkalla när shunten är halvöppen.
Jag kan dra den slutsatsen för att:
1# även elementen utan termostat blir så.
2# vrider jag på termostaterna för hand blir dom inte så, dom är antingen helvarma eller helkalla.
3# jag hör att flödet eller trycket ändras när jag vrider shunten.

nån som har nån bra idé om varför?
Ja du damen, Jag ber dig om ursäkt att det har eskalerat till den här nivån på din frågeställning
Jag vill inte bråka, men om någon inkompitensförklarar dig , så vill du veta vad det beror på och därav har gjort en fråga i mitt inlägg # 480 , men får inget svar. Den som svarade var Daniel 109 och det högaktar jag, men dom andra snärjer sig. Bara det att jag kanske har ett äss i ärmen som inte är bra för dom.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag är ingen expert men om den satt efter shunten antar jag att flödet inte skulle påverkas av shunten på samma sätt… men jag är öppen för förslag
Jepp , sorgligt men du har en kortslutning i systemet VP -TANK*SHUNT-VÄRME i dagens läge.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag är ingen expert men om den satt efter shunten antar jag att flödet inte skulle påverkas av shunten på samma sätt… men jag är öppen för förslag
Det kvittar var på slingan pumpen sitter. Det blir samma flöde oavsett.
 
J jonaserik skrev:
Ja du damen, Jag ber dig om ursäkt att det har eskalerat till den här nivån på din frågeställning
Jag vill inte bråka, men om någon inkompitensförklarar dig , så vill du veta vad det beror på och därav har gjort en fråga i mitt inlägg # 480 , men får inget svar. Den som svarade var Daniel 109 och det högaktar jag, men dom andra snärjer sig. Bara det att jag kanske har ett äss i ärmen som inte är bra för dom.
Du är den ända som kommer med någon konstruktivt i den här tråden så ta inte åt dej av vad dom skriver… men ni kanske har olika erfarenheter som leder er till olika slutsatser..

Men jag vill hjärna höra om någon fattar varför shunten begränsas flödet i vissa lägen? Och om det påverkar att tanken inte kommer upp i temp.. för när den har kunnat shunta så har det varit bättre temp i tanken och elementen har varit lagom varma, men som sagt så har det bara funkat när det varit mellan kalt ute
 
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar var på slingan pumpen sitter. Det blir samma flöde oavsett.
Men jag säger ju att det inte blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.