W witten skrev:
Det här med att det skulle vara i princip omöjligt att få en AI att tolka snöiga vägar, var får ni det ifrån? Finns det överhuvudtaget någon insatt i den världen som påstår att problemet är olösligt eller spånar ni själva som vanligt?

Vi har två ögon och klarar det oftast, det kan då inte vara omöjligt för en bil med 8 kameror att klara det.
Hjälper väl inte med hundra kameror om system inte förstår vad det är och ska göra.
Det är ju inte ögonen på oss människor som tolkar och ännu har inte forskningen svaret på hur vår avancerade hjärna fungerar:cool:
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Njet, minns du inte att jag bl.a. hade jobbat med ML? Där har jag sett vad ML kan göra, men kräver att all kringliggande teknik är anpassad.
Däremot min far jobbade inom SJ, vilket man ibland förb... då det skulle resas med tåg utifrån hans friresor.
Kan dock inte riktigt se hur man inte skulle kunna bygga en bra ML model för spårtrafik. Mycket enklare indata vid inlärningen. Jag har också jobbat med ML även om det inte är min expertis.
 
  • Gilla
  • Haha
ingenmansland och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan dock inte riktigt se hur man inte skulle kunna bygga en bra ML model för spårtrafik. Mycket enklare indata vid inlärningen. Jag har också jobbat med ML även om det inte är min expertis.
Vid spårttrafik behövs inte ens ML. Problemet är så begränsat att man kan lösa det ändå.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vår hjärna är dock väldigt unik och inget som ML idag kan efterlikna. Det sagt är jag övertygad det är görbart. Men denna tråd är full av technofober
Ja men du behöver inte lösa generell artificiell intelligens för att lösa bilkörningen, det räcker med snäv AI.

Ja jag vet att tråden är full av dem, jösses vad de har överraskningar att vänta.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vid spårttrafik behövs inte ens ML. Problemet är så begränsat att man kan lösa det ändå.
Ja exakt. Speciellt om man gör som i Bangkok och bygger bort öppen platform.
 
A AndersS skrev:
Hjälper väl inte med hundra kameror om system inte förstår vad det är och ska göra.
Det är ju inte ögonen på oss människor som tolkar och ännu har inte forskningen svaret på hur vår avancerade hjärna fungerar:cool:
Vi behöver inte återskapa hela hjärnans förmåga, det räcker med bilkörningen för den här frågan. Här tycker jag det finns en tydligt synbar väg framåt nu med neurala nätverk.
 
W witten skrev:
Ja men du behöver inte lösa generell artificiell intelligens för att lösa bilkörningen, det räcker med snäv AI.

Ja jag vet att tråden är full av dem, jösses vad de har överraskningar att vänta.
Allt löses ju inte av ML heller. Mycket sker mellan sensorn och modellen med tradionell programmering
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt löses ju inte av ML heller. Mycket sker mellan sensorn och modellen med tradionell programmering
if collission_immediate:
panik_brake

:)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja exakt. Speciellt om man gör som i Bangkok och bygger bort öppen platform.
I Nederländerna har man bussar på vägar med staket runt. Det fungerar det också...
 
W witten skrev:
Vi behöver inte återskapa hela hjärnans förmåga, det räcker med bilkörningen för den här frågan. Här tycker jag det finns en tydligt synbar väg framåt nu med neurala nätverk.
Och många människor verkar ha hjärnor som inte ens räcker till för att köra bil...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
if collission_immediate:
panik_brake

:)
Kanske inte så förenklat. Men absolut i vissa fall kan nog input till ML modellen vara en boolean.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
W witten skrev:
if collission_immediate:
panik_brake

:)
Men de enkla funktionerna har vi redan i våra bilar. Vår bil har haft de systemen i fem år för undanstyrning, panikbroms, styra tillbaka när man kommer nära sidolinjet, etc, även anpassat utifrån hastighet tätort, parkering, landsväg, etc, förutom nivå två styrfunktioner "självkörning".
Det jag avser är diskussion tidigare i tråden av riktigt själkörande motsvarande nivå 4 men även nivå 5 där förarfunktionen avaktiveras, t.o.m.inte tillåter förare.
Det är en helt annan nivå och det ska klara Sveriges infrastruktur och klimat.
 
W witten skrev:
Vi behöver inte återskapa hela hjärnans förmåga, det räcker med bilkörningen för den här frågan. Här tycker jag det finns en tydligt synbar väg framåt nu med neurala nätverk.
Det är ju inte riktigt så enkelt att det finns en bilkörardel:crysmile:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då tänker du tätort av större stad t.ex. Stockholm, Gbg, Malmö, etc, eller?
Där finns ju redan spårbundet under jord och inte ens där har man vad jag vet något
Det är väl mycket mindre än 100 år sedan som en brittisk forskare blev satt på dårhus efter att han påstått att I framtiden skulle man kunna överföra bilder med radioteknik.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är väl mycket mindre än 100 år sedan som en brittisk forskare blev satt på dårhus efter att han påstått att I framtiden skulle man kunna överföra bilder med radioteknik.
Kommer säkert att finnas helt nya fordontyper, men om du följt tråden så var diskussionen i närtid bl.a. utifrån olika video på självkörande bilar. Autopiloter finns redan inom flyget som även kan landa under vissa förutsättningar.
Så vi säger inte att det är omöjligt och det kommer olika former av självkörande fordon, bara att det är en komplex lösning att implementera i närtid och då autonoma självkörande bilar enligt nivå 5 utan större förändring av infrastruktur som hanterar alla årstider ;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.