291 047 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Hjälper väl inte med hundra kameror om system inte förstår vad det är och ska göra.W witten skrev:Det här med att det skulle vara i princip omöjligt att få en AI att tolka snöiga vägar, var får ni det ifrån? Finns det överhuvudtaget någon insatt i den världen som påstår att problemet är olösligt eller spånar ni själva som vanligt?
Vi har två ögon och klarar det oftast, det kan då inte vara omöjligt för en bil med 8 kameror att klara det.
Det är ju inte ögonen på oss människor som tolkar och ännu har inte forskningen svaret på hur vår avancerade hjärna fungerar
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Kan dock inte riktigt se hur man inte skulle kunna bygga en bra ML model för spårtrafik. Mycket enklare indata vid inlärningen. Jag har också jobbat med ML även om det inte är min expertis.A AndersS skrev:
Vid spårttrafik behövs inte ens ML. Problemet är så begränsat att man kan lösa det ändå.AndersMalmgren skrev:
Ja men du behöver inte lösa generell artificiell intelligens för att lösa bilkörningen, det räcker med snäv AI.AndersMalmgren skrev:
Ja jag vet att tråden är full av dem, jösses vad de har överraskningar att vänta.
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Vi behöver inte återskapa hela hjärnans förmåga, det räcker med bilkörningen för den här frågan. Här tycker jag det finns en tydligt synbar väg framåt nu med neurala nätverk.A AndersS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Allt löses ju inte av ML heller. Mycket sker mellan sensorn och modellen med tradionell programmeringW witten skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Men de enkla funktionerna har vi redan i våra bilar. Vår bil har haft de systemen i fem år för undanstyrning, panikbroms, styra tillbaka när man kommer nära sidolinjet, etc, även anpassat utifrån hastighet tätort, parkering, landsväg, etc, förutom nivå två styrfunktioner "självkörning".W witten skrev:
Det jag avser är diskussion tidigare i tråden av riktigt själkörande motsvarande nivå 4 men även nivå 5 där förarfunktionen avaktiveras, t.o.m.inte tillåter förare.
Det är en helt annan nivå och det ska klara Sveriges infrastruktur och klimat.
Det är väl mycket mindre än 100 år sedan som en brittisk forskare blev satt på dårhus efter att han påstått att I framtiden skulle man kunna överföra bilder med radioteknik.A AndersS skrev:
Kommer säkert att finnas helt nya fordontyper, men om du följt tråden så var diskussionen i närtid bl.a. utifrån olika video på självkörande bilar. Autopiloter finns redan inom flyget som även kan landa under vissa förutsättningar.lilytwig skrev:
Så vi säger inte att det är omöjligt och det kommer olika former av självkörande fordon, bara att det är en komplex lösning att implementera i närtid och då autonoma självkörande bilar enligt nivå 5 utan större förändring av infrastruktur som hanterar alla årstider